Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elokuiset 2013 Toukokuu

12.05.2013 |

Tässäpä taas uusi ketju!

En päässyt kirjautumaan sisään moneen päivään,mikä lie ollut ongelmana taas.Nyt sitten onnistui...

Neuvolassa ja lääkärissä käyty.Kaikki ok,sf mitta 22cm vain,ja olivat sitä mieltä et vauva on pieni kokoinen.Niinhän ne on olleet kaikki muutkin meidän lapset syntyessään et ei oo uutta..

nyt ei muuta kun on kiirus.

PikkuK 27+4

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
24.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa! Monen monen monen kuukauden ja sisään kirjautumisen jälkeen pääsen vihdoin tänne sisään. Eihän kukaan minua varmaan enää muista, mutta alussa kirjoittelin ahkerasti, kunnes tämä typerä sivusto muuttui. No nyt olen sisällä ja ajattelin kirjoittaa myös omia kuulumisiani. Itse olen siis tällä hetkellä 31+5 raskaana ja kolmatta odotan. Raskaus on aikaisempiin raskauksiin mennyt todella hienosti. Äitiyslomani pitäisi alkaa 17.7 mutta yritän työskennellä elokuun alkuun asti.

Keskiraskauden lääkärissä olen viimeksi käynyt ja mietityttää kun lääkäri jo silloin sanoi että tämä raskaus ei mene loppuun asti.... No nyt on jo muutaman päivän ajan ollut ilkeää kuukautismaista alamahakipuja muttei kuitenkaan supistuksia. Eiköhän minulla kuitenkin pian luulisi olevan vielä yksi lääkärikäynti, jossa tarkistaa kohdunsuun tilanteen. Oma SF-mittani on mennyt keski- ja yläkäyrän puolessa välin ja tuolla sf-mitalla olen synnyttänyt aikaisemmin 3,5 kg:n pojan.

Rakenneultrassa minulle kätilö sanoi että näyttäisi tyttö olevan tulossa, mutta nyt olen alkanut epäilemään että tuleekohan. Kun kaikki sanoo mahan muodosta että poika ja tekemäni testitkin viittaavat aina poikaan. Mitenköhän suurella todennäköisyydellä tuo pitää paikkaansa. Jos teille on luvattu tyttöä tai poikaa niin oletteko hommaaneet jo kaiken valmiiksi sen perusteella ja olleet itsekin varmoja sukupuolesta?'

Vierailija
22/77 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakin ole nyt hommannut kaikkea tyttömäistä vaatetta,kun tyttöä on luvattu ultrassa,pinnasänkyyn pinkin reunapehmusteen ym sellaista,et jos tää nyt onkin poika niin voihan kukkakärpänen sentään! :D mulla on kyllä aina menny kätilön ultraveikkaus oikein,joten luotto on suuri siihen mitä siellä ultrassa on näkynyt..mut eihän se ihan 100% varmaa kumminkaa ole..

No ei enää montaa viikkoa jäljellä niin tuo asia selkiintyy :) oon jo ihan malttamaton,haluan tästä mahasta eroon jo.Ei ole mukavaa tän pötsin ja turvotusten kanssa näillä keleillä varsinkaan,eikä muutenkaan...selkä on kipee,ja muutenkin väsyttää ja ärsyttää koko ajan :/

Huomenna neuvolaan.

PikkuK 33+6

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/77 |
26.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi vaan kaikki. Täällä porskutellaan rv 33+1 menossa tänään ja supistukset kyllä on voimistuneet, tulee pitkin päivää. Vatsakin on löysällä. Hellettä yli 30 astetta, joten kyllä ei ole nyt ollut kovin iloista tämä odotus. Onneksi sisällä on ilmalämpöpumppu jolla saa asunnon myös viileäksi =D. Hilmukka 90: Tosi mukava että lasketut ajat yhtäaikaa! Missä päin sinä synnytät? Pikku kolmonen: Olet onnen pekka kun vauvat ovat tulleet sulla noin hyvissä ajoin... onko syntyneet normaalisti alateitse? Onko jokin syy, että ovat tulleet noinkin monta päivää ennen laskettua aikaa? Melma3: ole onnellinen jos pystyt tekemään vielä töitä. Minulla on ihan hirveet migreenioireetkin ja tämä helle ei sitä paranna yhtään. Onko teillä muilla ollut pahoinvointia? Minulla oli yksi ilta sellainen olo, kuin laivassa olisin ollut huojutti ja oksetti makasin vain paikallani ja rukoilin että alkuraskauden olot eivät tulis takas, mut ei oo onneks nyt ihan joka päivästä tuo pahoinvointi. Jotenkin nyt kun supistukset on kiristyneet on alkanu pelottaakkin ja tulla sellainen hätä, että pianko vauva oikeasti syntyy...sitten kun kotona on vielä tuo nuorin 3,5-vuotias kaiket päivät hoidettavana ja eläimet 2 kissaa ja pentukoira ja mieskin töissä, niin sitä vaan miettii miten selviää ja entäs jos alkaa syöksyllä synnyttämään tytön ollessa kotona ja mies ei vastaa puhelimeensa. Täällä ei ole edes ambulanssit lähellä, kun on tämä SOTE-uudistus vienyt kaikki palvelut kauas, tarkotus olis 100 kilsaa ajaa omalla autolla sitten kun H-hetki koittaa ja tyttökin pitäs viedä hoitoon, isommille on jo "hoitopaikat " valmiina. Olen jo pakannut sairaalaan vaatetta ja vauvalle...olen yleensä tehnyt kassin jo hyvissä ajoin, mitä nyt pikku purtavat sitten napannu mukaan jääkaapista lähtiessä =D

Onko teillä muuten ollut mitä kivunlievityksiä käytössä. Itsellä oli viimeisimmässä ilokaasu ja amme kauan aikaa ja ihan lopussa Spinaali, joka on ollut paras minulla. Kohdunkaulan puudutetta ne tuppaa aina laittamaan vaikka en halua ja tuntuu hirvittävimmiltä koko synnytyksessä kohdunkaulan roplaamisen lisäksi se piikin pisto...

Kahdessa aiemmassa oli epiduraali ja en tykännyt. Ekassa puutui ylävartalo, ja tokassa ei auttanu lainkaan... Joten kokemukset näistä 2:sta ekasta olivat ihan karmeimmat, kolmas lohdutti ja kultas muistoja, kun meni paremmin..

Hyvää vointia kaikille odottajille ja antakaa kuulua itsestänne =D

Vierailija
24/77 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katjuska: tuntuuko susta et ne painostaa ottamaan sen kohdunkaulan puudutteen? ja sit kovissa kivuissa siitä ei osaa kieltäytyä vaikka oikeestaan et haluiskaan..

Mulla ei ole ollut muuta kuin suihku ja kauratyyny alavatsalla käytössä,kävelen niin pitkään kun pystyn seisaallaan olemaan.Pahinta on joutua makaamaan,esim käyrien oton aikana istun mieluummin kiikkutuolissa,makuuasento on paha.

En oo mitään puudutuksia aatellu ottaa tälläkään kertaa kun pelkään ehkä enemmän sitä piikitystä ja ropelointia kuin synnytyskipua ja sit vielä epäilen et puudutteen ottaminen vain pitkittäis ja hidastas vaan synnytystä lisää.Ja sit jos vaikka jonkin matkaa pääsiskin sen puudutteen avulla ilman suuria kipuja niin entäs sit kun vaikutus loppuu,ja lisää et saa vaikka siitä syystä et synnytys on niin pitkällä et kohta joudut ponnistamaan.Sit iskee ihan hirveet kivut kertarysäyksellä :0

tämmönen mielikuva mulla on siitä mitä mulle luultavasti tapahtuis jos jotain ottaisin.Aattelen et parempi tottua siihen kipuun vähitellen niin ei tule aivan kaamee paniikki sit jos vaikutus loppuu :D

Ei mulla mitään syytä ole ees koitettu tutkia miks kaikki on syntyneet ennenaikaisina,kommenttina oon vaan kuullu et "sulla nyt vaan tuo raskausaika on noin lyhyt"...kun ei mulla paikat lähe aukeemaan ennen aikojaan,nytkin kävin lääkärillä viime viikolla ja tuomio oli et kohdunkaula pehmeä mut tiukasti kiinni.Ei merkkejä ennenaikaisuudesta.Ja sama homma on ollu kaikkina edellisinä kertoinakin.Et kahta viikkoa ennen synnytystä on tarkastus tehty,ei mitään merkkejä alkavasta synnytyksestä ja sit ne vaan kuukautta ennen syntyvät.

Silläpä tässä olenkin kuin tulisilla hiilillä,rupee nuo edellisten syntymä viikot lähestymään kovaa vauhtia,oon ihan valmis jo synnyttämään,alkaa aika tuskaa olla tän mahan kanssa olo.Koko ajan tarkkailen itseäni et jokohan kohta jotain tapahtuu..

Sairaalakassinkin pakkasin tänä aamuna vihdoin.

ja tää helle on ihan kamalaa! en tykkää yhtään kun hiostaa yötä päivää.

ja viikot on nyt 34+4

Vierailija
25/77 |
30.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja sf mitta oli nyt viime viikon tarkastuksessa  28cm.Eli alakäyrällä menee edelleen kasvu.Muuten ei mitään erikoista tai huomautettavaa ollu.Paino noussut tähän mennessä noin 8kg.

26/77 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi! Pikkukolmonen: Joo siis tuntuu että painostetaan, olen sen kirjannut ihan toiveisiin että en halua että ropeloidaan ja että se kohdunkaulanpuudute sattuu paljon, enkä halua sitä minustakin on tärkeätä mennä mahdollisimman kauan ilman mitään, olla ammeessa ja välttää makuuasentoa...Mulla ei vain oo paikat auennu sitten lopulta ilman spinaalia, vaan on tullut panta, sellainen reuna 6-8 cm kohdalla ja synnytys on pysähtynyt mutta supistukset on rumputtanu tajuttomasti tyhjää....Neuvolantäti vaan sano, että toisille se panta tulee ja puolella auttaa kun kätilö hieroo sitä niin se ns"reuna/panta häviää ja puolella auttaa vaan puudute esim spinaali... Epiduraali oli ihan Paska, joutu makaamaan koko ajan ja ei todella auttanukkaan mitään! Kaikki komplikaatiot oli matkassa...sydänäänien lasku, puutumiset, typerät letkut ja piuhat kaikkialla!!!

Spinaali oli huikeasti parempi ja aion sen kyllä vaatia taas, jos se panta on siellä =D

Minun mahassani tuntuu kasvavan jättiläinen ja minua pelottaa nyt aika lailla. on tämä isomman tuntunen kuin edelliset.Olen itse pikkuruinen ja kapealantioinen, niin ei ole oikeasti herkkua. Nyt on supistellut joka päivä, tänään paljon ja painetta on alapäässä/turvotusta...Rukoilee vain ettei kasva liian suureksi...

Jospas tässä ei itselläkään tarvitsis laskettuihin asti odottaa toivon paljon että edes 1-2-viikkoa ennen pääsis tositoimiin. On tukala tämä kuumuus ja nihkeä ilma!

Vasta torstaina neuvola-aika, on ihan mieletön odotus vauvaa kohtaan, haluis jo tavata hänet <3 Sinä varmaan saat vauvelin pian jos sulla kerran odotus aina lyhyempi =D olet onnekas!

27/77 |
02.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katjuska: Synnytän Kemissä LPKS:ssa :)

Täällä kans yksi joka tuskastelee tuon kostean nihkeän ilman kanssa.. Aivan kamalaa kun yhtäkkiä saattaa puskea hien vaikka vain makoilisi paikoillaan.. Onneksi on tuo tuuletin, ruukaan sen aina laittaa päälle ja seisoskella jonkin aikaa sen edessä että helpottaa!

Mulla niin ottaa pattiin tuo äitiysrahan hakeminen, kun on tulot muuttuneet. Työnantajan piti tilata 24.12-23.6. ajalta palkkatodistus, olikin tilannut liian ajoissa sen, joten sieltähän tulikin 10.12.-9.6. , joka ei siis tietenkään riittänyt kelalle,kun äitiysloma alkaa 24.6. Nyt tänä perjantaina pitäisi tulla viimeinen palkkerittely minulle, mutta mietin käykö se sitten Kelalle, vai pitääkö olla aivan virallinen palkkatodistus? Työnantaja sitten vielä tokaisi että "no, saat sitten itse maksaa jos joutuu tilaamaan uuden todistuksen"....

28/77 |
03.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei mullakin oli ihan inhottavaa tuon palkkatodistuksen kanssa. Kelalle ei käyny mullakaan palkkalaskelma muutaman päivän ajalta ja jouduin vain "kiusaamaan"työnantajaa, teki kaksi todistusta!!!No eipä tuo kummanen ollu muutenkaan koo äitiysraha isompi ois tullu jos oisin ollu työttömänä, kuin tuosta 6h päivässä työstä, jota ollu viimeisen vuoden ajan.Kyllä työnantajan on tehtävä se todistus!! On epäasiallista käytöstä häneltä tuollainen saat maksaa itse!-kohtelu...Pitäähän se aina saada sinne asti kun tosiasiallisesti työssä olet tuo palkkaerittely!!! Stressaavaa varmasti, kun tuon kelan kaa joutuu aina kiistelee, minä alotin varhennetusti loman ja ekat rahat jo 19.7, päätös Kelasta tuli sitten tosi nopeesti kun ne liitteet saivat!

29/77 |
04.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo meän työnantaja on muutenkin hieman tympeä.. Ei oikein tunnu "arvostavan" lainkaan työntekijöitä, etenkään meitä sijaisia.. Ärsyttää kun tuon takia venyy koko äitiysraha päätös! Toivotaan että ei kuitenkaan Kelalla sitten mene kauaa tuo päätös kunhan nyt ne tarvittavat liitteet saan.. No, yleensä on kuitenkin Kelalta tullut nopeaa päätökset mitä on tarvinnut hakea!

Mulla on nyt parina edellisenä iltana supistellut melko paljon, ei kuitenkaan kivuliaita ole yleensä. Vaikka en mitään raskaampaa ole tehnytkään päivällä, aina alkanut joskus päivällä/iltapäivällä supisteleen ja jatkunut illan ajan, epäsäännöllisiä kuitenkin.. Aamulla ei niinkään supistele, mutta sit iltaa kohden. Täytyy seurailla tilannetta,  alanko soiteleen äitiyspolille että pitäiskö käydä näytillä.. Saisi vauvveli omasta puolestani vielä vähän aikaa kuitenkin pysyä vatsassa, viikkoja nyt tosiaan se 34+2

Vierailija
30/77 |
08.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä yhdessä koossa :) eikä ole ees supistellu! ei kipeitä eikä oikeestaan ees harjoitussupistuksia ole tullu moneen päivään :0   outoa.

Tänään on rv 35+5.Eli esikko syntyi näillä viikoilla.Sitä kun on tottunu pääsemään ajoissa tositoimiin niin nyt sitä tuijottaa  näitä viikkoja ja odotus on piinaavaa..mun tuurilla oon kasassa vielä laskettuna aikanakin.

eipä tässä,olo on suht hyvä,selkäkään ei vaivaa,maha on laskeutunut joten ei ole pahasti edessä eikä henkeä ahdista,eikä se muutenkaan mikään kauheen iso ole.Mies just sanoi et "susta ei yhtään huomaa takaa päin katsottuna et oisit raskaana".

Mut kärsimätön olen ja haluisin jo masun pois ja vauvan syliin kiitos...vaikeeta nimittäin on kuopuksen hoito kumminkin tän mahan kanssa kun syliin ei kunnolla mahdu :( ja toinen on niin pieni vielä et tarviis syliä.Nostelu ja kantaminen vaikeeta kans,saati si jos hän alkaa temppuilla niin en saa kunnolla puettua yms.

31/77 |
09.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka vaan! Täällä yhtenä minäkin. Joskus saattaa tulla pitkä hieman kipeempi supistus esim viime yönä, mutta ei tule montaa ja jalkoja on vetäny ilkeesti aina joskus 2-4 sekuntia kävelles, sähköiskuna tuntuu... vauva varmaan painaa välillä jotain hermoa..Tätä oli kaikissa viimeisissä raskauksissakin ja näisät tuntemuksista menny vielä 4-5 vkoa syntymään. Nyt rv 35+0 eli lasketun tienoille vie täällä uskon näin. Minullakin vatsa on sievästi eessä ja oon saanu kuulla nyt toisinpäin että sievä pieni masu, ei näy takaa ollenkaa tai ihan eestäkään kunnolla, mutta sivulta kun katsoo niin näkyy, suipukka! Minulla olo kans suht hyvä, missä on kaikki vaivat?edellistä kun ootin olin ihan vaivainen jo tällä viikolla...toivottavasti ei ole tyyntä kovemman myrskyn edellä....Toivos synnytyksestä lempeetä ja pehmeempää kuin rajua ja kipeetä....

32/77 |
14.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, miten elokuun odottajille menee? Siskoni synnytti eilen ja vähänkö minulla on ollu kateus, kun sai jo pienen nyyttinsä ja minä vielä vaapun kuin valas =D Kävelin tänään n.7 kilsan lenkin eikä edes supistellu. Ovat ihan tiessään nuo supistukset ja tuntuu että tämä se jää masuun iäksi. Nyt siis rv35+5, pientä vetoa jaloissa on tuntunut ajoittain edelleen ei muuta...On se kauheeta kun oireettomuus on niin kauheeta, yleensä on supistellu hurjana jo näillä viikoilla ja lapsi tullu lähellä laskettua aikaa...Paljon teillä on vatsanympärys paksuimmalta kohdalta? Mulla vaihtelee 96-98 cm nyt tuo n.65 olisko ollu hoikin kohta ennen kun aloin odottamaan...

Vierailija
33/77 |
15.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plah.Niin tympääntyny tähän raskaana oloon jo! Ja supistelee välillä tiukastikin mut ei tule lähtöä kumminkaan.Vielä jos torstaina olen yhdessä kasassa niin oon pisimpään ollu paksuna kun vielä kertaakaan.Keskiviikkona on nimittäin kakkosen syntymäviikot 37+0..

Mulla kans ei tee suppareita mikään lenkillä käynti,ei siivous eikä mikään muukaan,yöllä niitä sit satelee ja välillä on ollu päivälläkin tosi tukalat oltavat.Ihan kipeitäkin ollu joukossa.Sit voi olla päivä kaks ettei mitään tuntemuksia ole.Todella rasittavaa,miks ei voi vain kerta rytinällä lähtee tulemaan vaan pitää viikko tolkulla tälleen supistella ja koko ajan saa olla valmiudessa lähtemään.

Esikosta ei ollu mitään ennakko tuntemuksia synnytyksen suhteen,kakkosesta päivää ennen synnytystä oli säännöllisiä suppareita illalla tunnin ajan,kolmosesta sitten jo oiretta riitti pitempään,olikohan neljänä yönä supistuksia jotka aina laantui,ja synnytystä edellisenä päivänä läpeensä,jotka illalla asettui,sit yöllä käynnistyi kunnolla.Nyt tää odotus on ollu kyllä pahin kaikista noitten ennakko oireitten suhteen :0

valivali mut ahistavaa...tänään neuvolaan...

niin vatsanympärys ois 100cm ja viikot 36+5 :)

34/77 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Sinä sentään pääset neuvolaan...justiinsa. Eilen soitti neuvolantäti tai sen sijainen mulle että on laittanu lähetteen äitipolille synnytyssairaalaan kokoarvioon mutta ei ole mitään varmuutta pääsenkö, kun tässä kunnassa en saa edes sitä viimestä lääkäriaikaa rv36-37joka kattois tuon tarjonnan ja kokoa ja kohdunsuuta sun muuta...

Yks aika on yksityisellekin kun pelottaa vaan että vauva kasvaa ylisuureksi ja se imukuppisynnytys toistuu mikä oli ekassa. Joo täällä vaan vetelee noita jalkoja toisinaan ja joku muutama pieni supistus päivässä...HUOH! Tänään 36+0, en jaksas enää minäkään odottaa yhtään, tämä on raskainta tämä loppuaika, vähän on vaikee ollu nukkuu kun taas ne levottomat jalat on tullu mitkä yleensä lopussa, tuntuu että veri ei kierrä tms, just kun on saamassa unenpäästä ja VÄSYMYS ihan järkyttävää!...Valivali täälläkin =D

35/77 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Täällä menossa 37+4 ja olisin kyllä aivan valmis lähtemään jo synnyttämään!! :D Yöt menee valvoessa, kun jatkuvasti saa vaihtaa asentoa kun lonkat puutuu. Viikko sitten vauvan painoarvio oli 3,2kg ja vauvan vatsanympäryskin oli pienentynyt verrattuna aikaisempiin mittauksiin. Eli insuliinien nostoilla on ollu vaikutusta :) Vieläkään ei verensokerit oo täysin kunnossa, mutta parempaan suuntaan koko ajan menossa. Eipä olis enää kauaan tätä verensokerien mittailua ja syömisten vahtimista :)

Mulla ei oo supistuksia juurikaan ollu, ihan pieniä ja kivuttomia tuntemuksia (en tiedä onko ne suppareita kun ei aiemmin oo ollu, mutta jotakin nipistelyä) :D Nyt viimisen viikon aikana vauva on ruvennu liikkumaan vähemmän ja melkein päivittäin joudun laskemaan liikkeitä ja herättelemään vauvaa. Vähän huolestuttaa se, kun aiemmin vauva liikkui niin paljon, ettei todellakaan tarvinnu liikkeitä laskea. Onko teillä muilla liikkeet vähentyny? Onkohan se ihan normaalia näin loppuvaiheessa kun vauvalla alkaa tila olla niin pieni liikkua? 

Nykyään oon niin kamalan väsynyt, että joka päivä täytyy ottaa päikkärit :D varmaan kyllä osittain johtuu ihan huonosti nukutuista öistä, ja kyllä sitä väsyykin tosi helposti jos jotain tekee :D

Mä rupesin miehelle väsäämään isyyspakkausta :D Löysin netistä hirveesti ideoita mitä kaikkea kivaa sinne vois laittaa :) Kiitoksena siitä, että on jaksanu näitä mun mielialanvaihdoksia ja hieroa mun turvonneita jalkoja :D :D Täytyykin lähteä kohta shoppailemaan :) 

36/77 |
16.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIMI : Mulla ainakin on liikkeet jonkin verran vähentyneet jo tässä vaiheessa, ja ihan normaalia pitäisi olla, kun tilaa alkaa olemaan jo niin vähän kohdussa. Neuvolassakin terveydenhoitaja sanoi että aika ahdasta tuntuu olevan kohdussa.

Mulla vauva on jo kuulemma laskeutunut hyvin, pää alkaa olla jo melko alhaalla, että ei kunnolla neuvolassa saanut tunnusteltua. Kyllä huomaakin, vessassa saa ravata vähän väliä. etenkin jos kävelee jonkin aikaa niin kohta saa jo etsiä lähintä vessaa :D

Täällä viikkoja tänään 36+0. Ensi maanantaina olis synnytystapa-arvio, joka täällä on kaikille ensi synnyttäjille. Viikonloppuna mulla ilmeisesti jotenkin venähti vatsalihakset, makuulle meno oli järkyttävän tuskallista ja samoin nousu ylös. Johtuen melko varmasti siitä että välillä joutuu kiemurtelemaan ihan kunnolla että pääsee sängystä ylös, toki siinä sitten vaistomaisesti varoo liikaakin vatsaihaksia. Nyt onneksi helpottanut jo tuo kipu että pystyy normaalisti nousemaan sängystä ylös, tai no, niin normaalisti kuin tämän vatsan kanssa vain voi, heh.

Yöunet on alkanut nyt olemaan tosi katkonaisia, vähän väliä pitää herätä vaihtamaan kylkeä kun lonkkia alkaa särkemään, tai sitten vessaan.

Vierailija
37/77 |
20.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moro!

Monta kuukautta siitä kun tänne kirjotellu.. Nyt menossa 37+1 ja olo on tukala ja mieliala heittelee ihan laidasta laitaan. Haluaisin tän olevan jo ohi. Fyysinen olo välillä kurja, närästää, lantioon koskee, mahaan koskee, turvottaa. Mieliala kärsii eniten, ei jaksa enää tätä olotilaa ja oottaa vaan että synnytys käynnistyisi. Painonnousu ahdistaa myös aika paljon..

Pari viikkoa supisteli päivittäin, viime ke lääkärin vastaanotolla sanottiin että lyhentyny senttiin ja sormelle vähän auki. Uss lukee neuvolakortissa. Sitten äiti tuli pariksi päivää käymään samalla kun mies lähti toiselle paikkakunnalle töihin ja supparit loppu ku seinään. Tänään taas kipuilua tuntunut. Ihan ku mun kroppa olis tajunnu, että älä rupea synnyttämään nyt!!! Olisi mielenterveys pettäny jos äiti olisi ollut ainoa tuki synnytyksen alettua..

Ystävä sai toissayönä pienen ihanan tytön. Toivoin, että se ilouutinen olisi katkaissut vähän oman odottamisen tuskaa mutta päinvastoin. Kateellisena katsonu heidän kuviaan ja ihan sellainen olo, että tää oma olotila on ikuinen eikä ulospääsyä näy. En käsitä miten mieli ottaa nyt näin raskaasti.. Vaikka loppujen viimeiset viikot menossa ja viimeistään alle kuukauden päästä tää on ohi. Vaikea vaan ymmärtää :S

Vauvan painoarvio viime ke oli 2850g. Liikkuu päivittäin paljon. Liikkeet ei oikeastaan satu, kantapäillä työntää masua. Ilkeältä välillä tuntuu kun päätä liikuttaa kohdunkaulalla, mutta sitä ei onneksi mitenkään usein tai pitkäkestoisesti. 

Jos jotain positiivista pitää tästä kaikesta löytää, niin yhtä ainoota arpea ei ole tullut!

Neuvolaan sitten taas ylihuomenna ihmettelemään :)

38/77 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan! Mielenkiinnosta kyselisin että millä viikoilla ootte saanu noita painoarvioita? Kuka ne on antanut? Siis th vai tk-lääkäri vai synnytyssairaala? Itse en oo kummastakaan edellisestä saanu mitään arviota, nyt oliskyllä kiva tietää... onko sitä pitänyt itse pyytää vai miten? 

Mulla viikkoja nyt 33+4 ja vaivaa on jos jonkinmoista. Liitoskipuja, supistuksia, selkävaivaa unettomuutta ja nyt on hb-kin laskenut. Neuvolassa jutteli et yleensä loppuraskaudesta verenpaineet nousee, mulla nekin on laskussa. Ja niistä johtuen ajoittain huonoa oloa.

Yritin jo aiemmin tänne kirjoitella muttei onnistunut. 

Toivottavasti ei tartteis odotella ihan laskettuun aikaan asti, sais syntyä vähän aiemmin. Viimeiset viikot kun aina on olleet tukalimmat, ja kun ei enää malttaisi odotella!

Vierailija
39/77 |
21.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuopiossa normaalisti painoarvio tehdään rv 36 paikkeilla neuvolalääkärin toimesta, mutta ilmeisesti käsikopelolla tms. 

Itse olen käynyt synnytyspelkopolilla Kysillä (synnytyssairaalalla siis) kätilön ja lääkärin juttusilla. Lääkärikäyntejä siellä oli kaksi, reilu kuukausi sitten ja viime keskiviikkona rv 36+5. Molemmilla kerroilla lääkäri ultrasi sekä teki sisätutkimuksen. Ultralla teki sen painoarvionkin samalla.

Ilmeisesti jos asia ei tule puheeksi neuvolassa tai neuvolahenkilökunnalla ei ole syytä epäillä, että vauva olisi liian iso tai pieni niin painoarviota ei edes tehdä.

Tänään on supistellut harvakseltaan koko päivän ja pieniä vihlaisuja aina välillä. Hooray, jotain siis tapahtuu taas =)

40/77 |
23.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään rv 38+3 menossa. Viime päivinä tosiaan vauva liikkunut vähemmän, jatkuvasti saa olla tökkimässä ja herättelemässä sitä ja laskemassa liikkeitä. Tänään olin taas ultrassa. Ensin otettiin sydänkäyrää ja hoitaja jatkuvasti joutui vauvaa tökkimään ja herättelemään, kun syke vissiin oli alhainen (noin 120). Ultrassa painoarvio oli nyt 4 kg!!! (viime käynnistä 10 vrk sitten paino noussut 800g) ja vauvan vatsanympärys oli taas korkea. 

Huomenna menen heti aamusta lekuriin ja ottavat multa lapsivesipunktion, josta katsovat onko vauvan keuhkot kypsät sekä onko EPO -arvot ok ja niitten perusteella sitten arvioidaan synnytyksen käynnistämistä. Kovin tarkasti ei lääkäri tuota hommaa selittänyt, mitä se tarkoittaa, enkä sitä osannut koko päivänä juurikaan jännittääkään, kunnes nyt kun kävin netistä lukemassa kyseisestä toiminepiteestä ja mitä noi asiat tarkoittaa.. :/ Itse toivoisin, että käynnistäisivät synnytyksen mahd. pian, koska painoa kuitenkin jo 4 kg ja jos odotellaan laskettuun aikaan saakka puoltoista viikkoa vielä, niin vauvahan kerkee kasvaa vaikka kuinka!!! Ja alateitse haluaisin synnyttää, en ainakaan suunnitellusti halua leikkausta. Ja jos sen voisi estää sillä, että käynnistettäisiin synnytys jo nyt, niin se olis hyvä... Onko jollain kokemusta tästä lapsivesipunktiosta ja näistä EPO -arvoista? 

Kovasti huolettaa ja jännittää huominen. Ihmettelin lääkärille, että eikö jo näillä viikoilla vauvan keuhkot pitäis olla kypsät, niin kuulemma diabetesäitien vauvoilla voi keuhkot kehittyä hitaammin kuin muilla.. Kun aamulla otetaan se lapsivesipunktio, niin tulokset pitäisi kuulemma tulla jo iltapäivällä.. Netistä luin, että monella on jouduttu käynnistämään samana/seuraavana päivänä punktion jälkeen jos EPO -arvot on ollut korkeella.. Nyt sitten vaan odottelemaan tuloksia!