Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lapset ovat nykyään lihavia

Vierailija
11.05.2013 |

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 12:27"]

Kolme sanaa: vehnä, sokeri ja liikkumattomuus

[/quote]

Ja me 70-luvun lapsethan sitten karpattiin oikein urakalla ;D Sisäfilettä ja salaattia vaan syötiin. Kyllä ne halvemmat ruoat oli peruna/makaroni ja ruskea kastike, porkkanaraastetta. Äitini oli ihan hyvä ruoanlaittaja, mutta kyllä silloin ne edulliset ruoat oli aika hiilihydraattipitoisia. Kun ei ollut rahaa, ei ollut.

Vierailija
22/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 12:31"]

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 12:27"]

Kolme sanaa: vehnä, sokeri ja liikkumattomuus

[/quote]

Ja me 70-luvun lapsethan sitten karpattiin oikein urakalla ;D Sisäfilettä ja salaattia vaan syötiin. Kyllä ne halvemmat ruoat oli peruna/makaroni ja ruskea kastike, porkkanaraastetta. Äitini oli ihan hyvä ruoanlaittaja, mutta kyllä silloin ne edulliset ruoat oli aika hiilihydraattipitoisia. Kun ei ollut rahaa, ei ollut.

[/quote]

En puhu mistään karppaamisesta. Olen itse 70-80 -luvun lapsi. Otetaanpa muutama esimerkki mitä tarkoitan eroista nykypäivän ja tuon ajan välillä:

- Mehu. Sitä juotiin omassa lapsuudessani harvemmin ja se oli usein tehty omista marjoista. Eli se sisälsi vitamiineja ja suht vähän sokeria. Nykyään juodaan mehua useammin ja se ei juurikaan sisällä marjoja tai mitään muutakaan aitoa, vaan sokeria ja keinotekoisia aromeja.

- Jogurtit. Ennen niissä oli enemmän marjaa ja vähemmän sokeria. Nykyään vaikka söisi saman määrän jogurttia kuin ennen, saa paljon enemmän sokeria ja paljon vähemmän marjaa, koska ne on korvattu lisäaineilla. Eli huono ravintosisältö mutta runsaasti energiaa.

- Ennen ehkä syötiin enemmän puuroja aamupalaksi tai jos syötiin muroja, nekin sisälsivät ennen vähemmän sokeria kuin nykyään. Huono ravintosisältö ja enemmän energiaa.

- Ennen ei syöty eineksiä yhtään, nykyään enemmän ja ne perustuvat vehnällä ja muilla halvoilla hiilareilla "lantraamiseen" ja lisäaineisiin eli huono ravintosisältö mutta energiaa runsaasti.

- Limsoja juodaan ja karkkeja syödään ihan MIELETTÖMÄSTI enemmän nykyään kuin muutama vuosikymmen sitten. Määrä on suorastaan räjähtänyt käsiin.

- Ennen syötiin omassa pellossa kasvatettuja keitettyjä perunoita tai perunamuusia, nyt monet heittävät ranskikset uuniin. Taas huonompaa ravintosisältöä ja enemmän energiaa.

- Omassa lapsuudessani haahuilin isovanhempien pihalla ja siinä leikin ohessa tuli syötyä välipalaa, joka oli puutarhan antimia, mitä milloinkin: omenoita, vadelmia, porkkanoita, herneitä jne. Takuulla vitamiinirikasta, puhdasta jne. eikä mitään sokerisia välipalapatukoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset syövät liikaa hiilihydraatteja ja rasvaa. Ruokavalioon tulisi lisätä ainakin kasviksia ja kalaa. Ja liikuntoa lisää.

Vierailija
24/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen samaa.

Vierailija
25/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi kun niiden perheetkin on lihavia eli syövät jotenkin "väärin" tai yli tarpeen. Olen jo tälläinen vanhempi palstalainen jolla jo melkein täysi-ikäiset lapset ja viime kesänä pitkästä aikaa kävin leikkipuistossa Helsingissä ja yllätyksekseni huomasin olevani varmaan hoikin...nuoret nykyäidit olivat todella ylipainoisia. Noin 15 v sitten jolloin itse olin leikkipuistossa päivittäin ei ollut niin, en muista tuolloin yhtään ns. lihavaa äitiä sieltä. Itse olin varmaan 2-3 kg "ylipainolla" tuolloin lihavimmasta päästä.

Vierailija
26/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas vängätään miten Espoossa ei ole lihavia lapsia jne.

Itse väittäisin että suurin ongelma on siinä että silmä on tottunut tietynlaiseen vartalonkuvaan, lihavuus ja pulleus nähdään normaalina. Monesti täälläkin kehoitetaan ettei kannata uskoa kasvukäyriin vaan omaan silmään. Mittojen mukaan lapsi on selkeästi ylipainoinen mutta vanhempi kieltää asian.

Tutkimusten mukaan suurin osa lihavien lasten vanhemmista ei näe lapsensa lihavuutta. Normaalipainoisella leikki-ikäisellä lapsella ei ole isoa mahaa, vaan hän on taaperovaiheesta  kasvettuaan selkeästi hoikistunut.

Isot luut, lihakset tai roteva ruumiinrakenne ei selitä lapsen ylipainoa.

Vierailija
27/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 13:15"]

Täällä taas vängätään miten Espoossa ei ole lihavia lapsia jne.

[/quote]

Siitä löytyy tutkittua tietoa, että esim. Espoossa lapset ovat hoikempia kuin maaseudulla.

Vierailija
28/28 |
12.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Täällä Länsi-Helsingin mamma. Oma 9-vuotias poikani on 146cm pitkä ja painaa 28kg, 7-vuotiaani on 134cm ja 25kg. Silmäni ei ole tottunut minhinkään pulleuteen. Siltikään en ympäristössäni näe useinkaan lihavia lapsia ja pikkuisen pulleitakin vain vähän. Särkänniemessä niitä näin enemmän, mutta se varmaan johtui niistä huvipuistolaseista...