Miksi lapset ovat nykyään lihavia
Kommentit (28)
Koska köyhimmilläkin on varaa runsasenergiaisiin ruokiin ja juomiin toisin kuin ennen. Lapset tottuvat suuriin määriin limsaa, karkkia ja sipsejä jo pieninä. Ennen herkkuja säännösteltiin paljon enemmän. Koska lapsilla on paljon vähemmän ulkotouhuja, sisällä vietetään liikaa aikaa pelaten istuallaan. Koska liikuntaharrastuksista on tullut väline- ja tekstiiliurheilua ja ne vievät aikaa leikiltä ja ulkoilulta kavereiden kanssa.
Missä nää lihavat lapset kaikki oikein majailee? Meidän tuppukylässä on hyvin vähän lihavia lapsia... Päiväkodinkin pulskin tenava on kotoisin Kongosta, joten ihan pikkusesta tuskin on tottunut hampurilaisiin ja sipseihin...
Vanhimman tytön luokkakavereissa ei ole ainuttakaan ylipainoista, koko luokka-asteelta tiedän pari.
Kaikkialle kuljetetaan ja mopot saadaan 15-vuotiaana ja autot kolme vuotta myöhemmin. Urheilupiireistä joskus kerrotaan, kuinka nuoret ovat huonossa kunnossa eivätkä harrasta monipuolista liikuntaa. Siis hekin nuoret joiden elämä pyörii harkkojen ympärillä.
No napostelitteko itse lapsina koko ajan sipsejä, karkkia, limsaa, energiajuomia? Eikös Suomeenkin ala tulla tämä amerikkalainen, ainakin Baby Blues-sarjakuvassa kuvattu ilmiö, että auton sotkuisin paikka on takapenkki, koska se on täynnä muruja ja tahroja lasten napostelun jäljiltä? Miksi ihmeessä? Verrata voi vaikka tuohon ranskalaiskasvatuskeskusteluun, jonka artikkelissa kerrotaan, että ranskalaislapset syövät neljä kertaa päivässä ja sillä selvä.
Ennen myös käveltiin aika moneen paikkaan. Emme harrastaneet mitään liikuntaa, mutta kävelimme harva se päivä kaverin luokse, jonka kanssa lähdimme ulos leikkimään tai kävelemään (riippuen siis iästäkin) ja kävelimme kotiin. Nykyisin liikuntaa harrastavat viedään autolla liikuntapaikkaan esim. tunniksi ja tuodaan autolla kotiin, niinä päivinä viikossa, kun harrastus on.
Päiväkodin kongolaislapsikin on tullut hyvin pienenä Suomeen, ellei peräti ole syntynyt Suomessa. Vähän niukemmista oloista tulevilla vanhemmilla voisi kuvitella olevan kovakin into tarjota lapselleen kaikkia herkkuja, joita uudessa kotimaassa on yllin kyllin.
Itse asun lapsineni Länsi-Helsingissä, eikä meidänkään tuttavapiireissä montakaan lihavaa lasta ole. Suurempia määriä lihavia perheitä näin kesällä Särkänniemessä ja oletin, että lihavuus on suurempi ongelma kehäteiden tuolla puolen.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 00:35"]
Itse asun lapsineni Länsi-Helsingissä, eikä meidänkään tuttavapiireissä montakaan lihavaa lasta ole. Suurempia määriä lihavia perheitä näin kesällä Särkänniemessä ja oletin, että lihavuus on suurempi ongelma kehäteiden tuolla puolen.
[/quote]
On muuten ihan tutkittu juttu, että maaseudun lapset on lihavempia kuin kaupunkien. Mä luulen, etä yhtenä syynä on se, että nykyään on taas trendikästä kuntoilla ja urheilla ja tämä kulttuuri ei ole vielä ehtinyt maaseudulle.
Toinen syy (pojilla) voi olla skeittikulttuuri. Jostain muistan liikuntatutkijan sanoneen, että tämä skeittauselämäntyyli on terveen liikunnallinen, jossa liikuntaa tulee lapsille ja nuorille tarpeeksi. Monethan viettävät skeittilaudalla tutneja pävässä. Maaseudulla ei taida liiemmin olla skeittipaikkoja.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 23:04"]
Koska köyhimmilläkin on varaa runsasenergiaisiin ruokiin ja juomiin toisin kuin ennen. Lapset tottuvat suuriin määriin limsaa, karkkia ja sipsejä jo pieninä. Ennen herkkuja säännösteltiin paljon enemmän. Koska lapsilla on paljon vähemmän ulkotouhuja, sisällä vietetään liikaa aikaa pelaten istuallaan. Koska liikuntaharrastuksista on tullut väline- ja tekstiiliurheilua ja ne vievät aikaa leikiltä ja ulkoilulta kavereiden kanssa.
[/quote]
Nykyään vain keski- ja hyvätuloislla on varaa terveelliseen ja hyvään ruokaan.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 06:22"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 23:04"]
[/quote]
Nykyään vain keski- ja hyvätuloislla on varaa terveelliseen ja hyvään ruokaan.
[/quote]
Näin. Tämän huomaa konkreettisesti, kun joutuu itse köyhäilemään vähän aikaa. Siinä lihoo.
Monesta syystä, jos vertaa vaikka 30 vuotta taaksepäin:
-perusruokavalion muutos, syöntitiheys, määrät (esim. mehut joka päivä)
-herkkut, syöntitiheys, määrät (ennen ehkä kerran viikossa nyt josa syö joka päivä)
- arkiliikunnan ja ulkoilun väheneminen (autokuljetusten ja mopojen lisääntyminen)
- ei ruumiillista kotityötä
- kulttuurin ja asenteiden muutos monellakin tavalla
Ja monet muut asiat.
Ja lisätään vielä listaan
- elintason kohoaminen
- tv, tietokone, radio (ennen näkyi/kuului vain pari kanavaa, joten ei tv/radion ääressä viitsinyt istua jatkuvasti)
Vähissä on täällä Espoon suunnassakin lihavat lapset, tyttäreni koko koulun valokuvassa on ehkä 3 vähän pyöreämpää tapausta, muut n. 160 ovat täysin normaaleja, jopa laihoja. Myös päiväkodilla sama juttu. Tiedän oikeastaan vain yhden oikeasti normaalia pulskemman tapauksen. En siis todellakaan sanoisi, että lihavia lapsia on paljon.
80-luvulta saakka elintaso on ollut tuppukylissäkin sillä mallilla, että sipsejä ja karkkeja on ollut saatavilla. Rahaakin oli käytössä 30 vuotta sitten enemmän kuin nyt. Minä olin tuolloin läski lapsi. Mulla oli niin vanhanaikaiset vanhemmat, että lihavuutta pidettiin hyvänä asiana. Mikä lie syy nykyään. Maalla, tai siis nimenomaan syrjäseudulla, oltiin mun mielestä jo silloin lihavampia.
80-luvulla paheksuttiin, kun kakarat pelasi alkeellisia tietokonepelejä, katsoi väkivalta ideoita ja luki sarjakuvia. Aika yksinkertaisista oloista olette mammat kotoisin, jos ette tuotakaan muista. Vai onko teillä niin vähän ikää, ettette oikeasti pysty vertailemaan nykyhetkeä yhtään mihinkään? Yrittäkää edes tajuta, että 80-luvulla Suomi oli vauraimmillaan ja rahaa oli käytössä tavallisellakin tossunkuluttajalla aivan riittävästi.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 06:22"]
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 00:35"]
[/quote]
On muuten ihan tutkittu juttu, että maaseudun lapset on lihavempia kuin kaupunkien. Mä luulen, etä yhtenä syynä on se, että nykyään on taas trendikästä kuntoilla ja urheilla ja tämä kulttuuri ei ole vielä ehtinyt maaseudulle.
Toinen syy (pojilla) voi olla skeittikulttuuri. Jostain muistan liikuntatutkijan sanoneen, että tämä skeittauselämäntyyli on terveen liikunnallinen, jossa liikuntaa tulee lapsille ja nuorille tarpeeksi. Monethan viettävät skeittilaudalla tutneja pävässä. Maaseudulla ei taida liiemmin olla skeittipaikkoja.
[/quote]
Meidän maaseudulla ei ollut ketään lihavaa lasta, kun olin pieni. Eikä ole vieläkään, mitä olen nähnyt, kun vanhempieni luona käyn.
Mutta kun muutin kaupunkiin, niin täällä niitä näkee pilvin pimein. Yhdellä tuttava perheelläkin on kaikki lapset sairaalloisen ylipainoisia jo ennen teini-ikää! Ihmettelen aina miten se on mahdollista, kun elävät sossuntuloilla, kun töihin meno ei kiinnosta.
Aina tämä sama idioottimainen vänkäys... Kyse ei ole maaseudun ja kaupungin erosta. Vai väitättekö tosissanne, että Tuusulassa on lihavammat lapset kuin vaikka naapurikaupungissa Vantaalla? Ei varmasti ole. Tuusulassa saattavat olla jopa hoikempia.
Kyllähän se ruuasta ja liikkumattomuudesta johtuu.
Tuppukylässä, jossa minä kasvoin, oli vain yksi lihava lapsi/nuori. Hänellä oli jokin sairaus, en tiedä mikä, mutta oli välillä pitkiäkin aikoja keskussairaalassa ja kävi siellä koulua. En tiedä johtuiko sairaus lihavuudesta vai lihavuus sairaudesta vai oliko niillä mitään tekemistä toistensa kanssa. Yläasteella oli sitten enemmän lihavia, mutta se olikin yli kymmenen kertaa isompi koulu kuin ala-aste. Meidän luokalla ei ollut yhtään lihavaa. Meillä oli karkkia kerran kuukaudessa, jouluna ja synttäreillä.
Nyt kun katson omaa pikkukoululaista ja hänen kavereitaan, niin lähes puolet vähintään mahakkaita/vähän pullukoita, omani mukaan lukien. Oma lapsi syö karkkia kerran viikossa, joten siitä ei maha koko johdu. Lapsi syö välipalaa todella paljon. Koulusta tultua normaali välipala-annos on omena, pari palaa leipää, jugurtti ja maitoa/vettä. Olen itse silloin töissä, enkä voi vahtia lapsen syömisiä eikä sillä juuri ole tehoa, kun sanon että välipalaksi riittää vaikka ne leivät ja maito. Ulkona leikkii ja pelaa kavereiden kanssa monta tuntia joka päivä.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 10:02"]
Nyt kun katson omaa pikkukoululaista ja hänen kavereitaan, niin lähes puolet vähintään mahakkaita/vähän pullukoita, omani mukaan lukien. Oma lapsi syö karkkia kerran viikossa, joten siitä ei maha koko johdu. Lapsi syö välipalaa todella paljon. Koulusta tultua normaali välipala-annos on omena, pari palaa leipää, jugurtti ja maitoa/vettä. Olen itse silloin töissä, enkä voi vahtia lapsen syömisiä eikä sillä juuri ole tehoa, kun sanon että välipalaksi riittää vaikka ne leivät ja maito. Ulkona leikkii ja pelaa kavereiden kanssa monta tuntia joka päivä.
[/quote]
Järjetön on myös vaatimus, että kaikkien pitäisi olla rakenteeltaan samanlaisia. Yksi kaverinikin aina moittii poikaansa isomahaiseksi, ihan pojan kuullenkin, ja minusta poika on ihan normaali. Vatsa on kyllä pieni kumpu, mutta kokonaisuutena on selvästi normaalipainoinen. Olen tuo, joka ei lapsena harrastanut liikuntaa, mutta liikuin silti paljon, enkä ole ikinä ollut sirorakenteinen. Verrattuna moniin nykypäivän lapsiin, elin kyllä varmaan hyvin terveellisesti, eli sillä rotevuudella (ei siis lihavuudella kuitenkaan) ei ollut terveyteen mitään merkitystä. Sinun poikasi elämäntavat vaikuttavat luetun perusteella olevan ihan hyvät. Kouluruoka ei aina ole hääviä, ja joka tapauksessa monilla on välipala-aikaan kova nälkä.
Ei kaiken liikunnan tarvitse olla ohjattua, "oikeaa" liikuntaa. Joku kirjoittikin, että skeittaus on terveellistä, ja onhan se niin, että jos on useamman tunnin päivässä skeittaamassa, samaan aikaan ei ole jääkaapilla ja liikkuu edes hieman. Eri asia sitten on, eikö noissa porukoissa ole sitten ne energiajuomat ja sipsit kuvioissa, nehän kulkevat valitettavan hyvin mukana.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2013 klo 09:47"]
Aina tämä sama idioottimainen vänkäys... Kyse ei ole maaseudun ja kaupungin erosta. Vai väitättekö tosissanne, että Tuusulassa on lihavammat lapset kuin vaikka naapurikaupungissa Vantaalla? Ei varmasti ole. Tuusulassa saattavat olla jopa hoikempia.
[/quote]
Maaseudulla ei tässä varmaankaan tarkoiteta Tuusulaa, vaan esimerkiksi jotain Loimaata tai Kurikkaa...
Kolme sanaa: vehnä, sokeri ja liikkumattomuus
Lapset syövät nykyään paljon herkkuja ja rasvaisia ruokia, esim. Sipsejä, karkkeja, pizzaa, hampurilaisia ymsyms..