Vaimolta kysyin tänään (oluen juonnista)
puolen päivän jälkeen, että haittaako jos tässä juon loppupäivän olutta. Vaimo siihen tuumasi, että ei haittaa. Itse vaimo hyvin harvoin ottaa alkoholia, meillä 3 alle kymmenvuotiasta lasta.
Eilen tuli rentouduttua työviikon päätteeksi vajaalla kymmenellä oluella, tänään menee varmaan se noin 12-15 tölkkiä illan mittaan. Peliä tulee katseltua, ruokaa laiteltua ja muuta puuhasteltua.
Mitä tätä palstaa on tullut seurattua, peli olisi suhteen osalta ollut poikki jo ajat sitten.
Mutta voisin jopa väittää, että meillä on paljon parempi suhde kuin monella teistä (kun monelle tuo alkoholi tuntuu olevan sellainen piru). Vaimolle järjestän silloin tällöin pikku yllätyksiä, aamukahvit on kullalle aina valmiina, lapsien kanssa harrastan vaikka sun mitä, siivoan kohta enemmän kuin kauniimpi osapuoli jne. Ja päivittäin tulee sanottua, että rakastan sinua.
Tämä kirjoitus juuri sen vuoksi, että kun monelle teistä alkoholi on suuri mörkö, jota tulee välttää kaikin tavoin. Meillä siitä ei ole haittaa, tosin jos aletaan ajattelemaan, ei kait siitä hyötyäkään ole, paitsi se joka viikonloppuinen pikku rentoutuminen. Siitä mie nautin, tekemisestä ja samalla pikku siemailuista, viikolla sitten kuntoilusta. Vaimo ottaa rentoutumisen eri kautta.
Näillä miettein...
Mies
Kommentit (36)
Jaa, mun mieheni järkkää tommosia söpjä ja romanttisia pikkueleitä ja muita kuvailemiasi juttuja, on muutenkin aivan ihana ja rakastava mies. Lisäksi ei juo 12 kaljaa päivän aikana koskaan. Osaa rentoutua muutenkin kuin kaksinumeroisella luvulla kaljaa. Sanoisin, että parempi näin.
Olen huomannut saman tuon "mörön" suhteen. Oma mieheni on lääkityksensä vuoksi absolutisti, mutta voin hyvinkin juoda hitaaseen tahtiin saman kuin sinä eikä siinä ole ongelmaa sen kummemmin miehelle kuin lapsillekaan.
(Meillä arjessa mukana alle kymmenvuotiaita yksi enemmän kuin teillä ja lisäksi sitten teinit ja tietenki myös jo aikuistuneet lapset ja lapsenlapset.)
Alkoholi ei ole mörkö mutta oletko kysynyt niiltä lapsiltasi mitä mieltä ovat?
Tai lukenut mitä monet jo aikuiset kertovat lapsuudestaan ja siitä miltä vanhempien alkoholin käyttö tuntui?
Meilläkin mies tykkäsi ottaa muutaman oluen perjantaisin työpäivän jälkeen. Sitten otettiin jo lauantai-iltanakin. Yhdessä vaiheessa oloa paranneltiin jo lauantaiaamuisin, josta se lauantain rentoutuminen sitten jatkui. Jonkun ajan kuluttua oloa piti korjata sunnuntaiaamuisinkin eli mies joi koko viikonlopun vaikkei kaatokännissä ollutkaan. Tuostakin tilanne paheni, ei siitä sen enempää, nyt mies on lopettanut juomisen.
Minusta 15 olutta illassa on paljon. Voiko vaimosi jättää sinut yksin lasten kanssa viikonlopun ajaksi vai täytyykö hänen olla koko ajan kotona? Joillakin tuo toimii, joillakin ei. Ymmärrän kyllä naisia, jotka kyllästyvät miehiinsä ja haluavat eron, jos miehen kaikki vapaa-aika ja rahat menee jossain ryyppyreissuilla ja kotiin tullaan vasta sitten, kun on kauhea krapula ja rahat loppu.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:11"]
Alkoholi ei ole mörkö mutta oletko kysynyt niiltä lapsiltasi mitä mieltä ovat?
Tai lukenut mitä monet jo aikuiset kertovat lapsuudestaan ja siitä miltä vanhempien alkoholin käyttö tuntui?
[/quote]
Minä muistan lapsuudestani vanhempieni viikonloppujuomiset ja etenkin opiskelijabileet. Niistä jäi lämpimiä onnellisia muistoja.
Makoilimme kaikki lapset (minä ja sisarukseni ja vieraiden lapset) illalla työhuoneen lattialle petatussa siskonpedissä . Juttelimme, pelasimme, söimme herkkuja ja aina väliin kävi joku aikuinen tarkistamassa, että kaikki on ok.
Osa tarkistajista oli pienessä sievässä ja silloin tavallista hauskempi ja mielikuvitusrikkaampi. Sain kuulla satuja ja tarinoita, joita ei normaaliarjessa kontrolloiduilta aikuisilta heru.
(Noloa myöntää, että osaa niistä olen aikuisena itse hyödyntänyt leiväntienaamiseen. Kirjoitan väliin raffinoituja versioita lapsena kuulemistani saduista ja tienaan silloin sen hetken elantomme sillä...)
Laisovien takaa kuului aikuisten ääniä. Väittelivät filosofiasta, maailmakatsomuksista tai vain höpöttivät joutavia.
Kuulostivat onnellisille ja se onni tarrttui meihinkin.
Joo, kyllä 15 olutta yhdessä päivässä on ihan oikeasti aika paljon.
Mutta kukin totta kai tyylillään ja jos teitä ei haittaa, niin ei siinä mitään.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:09"]
Eihän siinä mitään jos se teille aikuisille on ok, mutta ne lapset!
Itse olen alkoholistiperheen lapsi ja että tuli paska fiilis siitä ekasta olutkorkin napshduksesta, kun tiesi että iskä juo koko päivän kun aloittaa. Vaikkei ollutkaan "paha" humalassa ollessaan, mutta niin erilainen kuitenkin, että paha olo tuli.
Mieti siis, mitkä muistot haluat jättää lapsillesi.
[/quote]
Kyllä olen sitä miettinytkin, ei sitä voi välttää. Itsellä lapsuus (johtuuko oluen juontini juuri siitä) oli sitä, että tiesi, kun isä olutpullon aukaisi, että riitoja äidin kanssa on tulossa.
Mutta, iso mutta on kuitenkin se, että minä oikeasti harrastan lasten kanssa paljon, kertaakaan näkemiseni perusteella ei olueni ole heitä haitannut. Toki en voi olla varma, mutta jos mahdollista, olen vielä mukavammalla asteella lasten mielestä (en rajoita niin tekemisiä, kuten pelaamista) silloin kuin otan jonkun oluen (viikonloppuna). Huolehdin heistä ehkä jopa paremmin vielä, ehkä liikaakin.
Aina toki olisi parempi ilman sitä isoa pirua, mutta mukavaa meillä on näinkin.
Mies
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:21"]
[/quote]
Itseasiassa se ei ole kovin paljon, jos juo sen pidemmän ajan kuluessa.
Mies
Etkö sä viihdy selvinpäin vaimosi kanssa? Nythän te vietätte viikonlopun tavallaan erikseen; vaimo lasten kanssa ja sinä humalassa.
Ei alkoholi minulle mikään piru ole. Mutta jos aloittaa siemailun jo puoliltapäivin ja jatkaa sitä koko loppupäivän aina iltaan saakka, niin tulee kyllä juotua minusta jo ihan liikaa. 15 annosta on valtava määrä. Meillä saatetaan ottaa viiniä ruuan kanssa, ehkä muutama kalja grillatessa ja ehkä vielä pari illalla. Mutta sellaiseen max seitsemään annokseen tuo kotitissuttelu jää. Seitsemänkin on harvinaista, yleensä on 3-4 annosta, eikä joka vapaapäivä. En kyllä jaksaisi miestä, joka olisi usein viikonloppuna koko päivän pienessä sievässä (15 kaljasta tulee kyllä jo enemmänkin känniin) ja minulle jäisi päävastuu kodin ja lasten hoitamisesta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:21"]
[/quote]
Itseasiassa se ei ole kovin paljon, jos juo sen pidemmän ajan kuluessa.
Mies [/quote]
Juu eihän siitä tuolla lailla känniin tulekaan, kun aikuisen kokoisesta mieshenkilöstä on kyse. Mutta maksa tykkää kyttyrää, jos näitä viikottain harrastat.
Edelleen siis varmaan ihan ookoo meno, kunhan tiedostatte, että sisäelinvaurio tuosta pidemmän päälle on seurauksena. Tai sitten ei, voihan olla, että olet juuri se onnekas, jonka elimistö kestää tuon.
Vastaapa mies, rehellisesti itsellesi, osaatko olla enää ilman noita oluitasi? Miksi sä juot tuommosen määrän? Ahdistutko jos joudut olemaan ilman? Rehellisesti?
Tiedät varmaan itsekin, että tuo on jo alkoholin liikakäyttöä, tästä kielii jo aloituksesikin.
Olut on hyvää ja ap:n toiminta on täysin oikeutettua. Hienot kelitkin on ollut. Lasten kanssa on mukava pelata minigolffia pienessä huppelissa.
T: 11cm mies
En ole kuullut tai lukenut, että ketään olisi lapsena vanhempien kohtuullinen (ei kännissä, riitelyä, väkivaltaa jne) alkoholinkäyttö haitannut, vaan päinvastoin.
Järki käteen ja pois netistä :)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:57"]
En ole kuullut tai lukenut, että ketään olisi lapsena vanhempien kohtuullinen (ei kännissä, riitelyä, väkivaltaa jne) alkoholinkäyttö haitannut, vaan päinvastoin.
Järki käteen ja pois netistä :)
[/quote]Jes, kohtuullinen määrä onkin 15 tölkkiä keskaria?! Älä viitti...
Vaikka sen 15 joisi päivän mittaan niin, ettei tuu humalaan, se on silti oikeasti iso määrä alkoholia. Ei todellakaan mikään kohtuumäärä. Mieti kohtuukäyttöä enemmänkin vaikkapa yksi päivässä.
Ja jos kerta juot sitä olutta, mutta et humaltumisen takia, mikset voi sitten suoraan ostaa alkoholitonta olutta? Onko oikeasti vain maun takia litkittyä? Ystävätär juo 5-6 siideriä illassa "maun vuoksi", juupajuu. Ja on sen kokonen tyttönen ja siihen tahtiin litkii että kyllä joka ilta sammaltaa.
15 annosta on tosi paljon. Itsekin tykkään välillä nauttia ns. seitinohuista, mutta tuossa paukkuu kyllä riskirajat aika lahjakkaasti. Teepäs huviksesi pari alkoholinkäytön nettitestiä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 20:47"]
Vastaapa mies, rehellisesti itsellesi, osaatko olla enää ilman noita oluitasi? Miksi sä juot tuommosen määrän? Ahdistutko jos joudut olemaan ilman? Rehellisesti?
Tiedät varmaan itsekin, että tuo on jo alkoholin liikakäyttöä, tästä kielii jo aloituksesikin.
[/quote]
AP tässä. Vastaan rehellisesti.
Itseasiassa en osaa olla ilman viikonloppua ilman olutta, ilman syytä. Jos on syy, minkä vuoksi olla ilman, olen, mutta jos ei, en ole. Kieltämättä viikonloppuisin, vaikka silloinkin harrastan liikuntaa, alkaa ahdistamaan, jos ei illalla saa olutta (jos ei ole mitään muuta tekemistä). Ei vain osaa olla ilman mitään (tekemistä, olutta, jotain)
Tiedän kyllä, että liikakäytön puolelle menee, ehkä? Mutta toisaalta, ketään ei haittaa, vaikka sen vajaa 30 tölkkiä juonkin. Ei minua, ei perhettä (luulisin). Vaimoa ei ainakaan haittaa, monta kertaa olen pyytänyt sanomaan heti, että jos oluen ottoni häiritsee.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 19:24"]
Etkö sä viihdy selvinpäin vaimosi kanssa? Nythän te vietätte viikonlopun tavallaan erikseen; vaimo lasten kanssa ja sinä humalassa.
[/quote]
Viihdyn, juuri käytiin kyläilemässä appiukon luona, muutaman napanderin tarjosi, vaikka ei ollut itse "ottopuolella". Siinä juteltiin ilta mukavia keskenään, eipä tuota juuri humalassa ollut, ehkä hieman
Eihän siinä mitään jos se teille aikuisille on ok, mutta ne lapset!
Itse olen alkoholistiperheen lapsi ja että tuli paska fiilis siitä ekasta olutkorkin napshduksesta, kun tiesi että iskä juo koko päivän kun aloittaa. Vaikkei ollutkaan "paha" humalassa ollessaan, mutta niin erilainen kuitenkin, että paha olo tuli.
Mieti siis, mitkä muistot haluat jättää lapsillesi.