Usein neuvotaan, että tilillä pitäisi olla 2-3kk menojen verran puskuria säästössä
Ja minulla onkin ja enemmänkin.
Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa.
Toiseksi, minulla on 6kk irtisanomisaika ja sairaanakin saa täyttä palkkaa 3kk, niin ettei rahantulo ihan yllättäen lopu. Vai missä tilanteessa tulot voi loppua seinään?
Kommentit (11)
Itse olen hoitanut tuon niin että luottokorteissa on kuuden kuukauden nettopalkan verran luottorajaa.
60kk puskuri seisoo hätävaratilillä. Loput sijoitettuna.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä.
Ja jos tämä tapahtuu samaan aikaan kun sijoitusten arvo laskee jyrkästi (esim. koronan alkuaikoina) niin on huono aika lunastaa sijoituksia. Siksi parin kuukauden puskuri helposti saatavilla ja sijoitukset sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä.
Uskoisin, ettei tämä ole minun työpaikalla kovin iso uhka
Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä.
Se mitä ei kerrota on, että palkanmaksu loppuu samantien työvelvoite ei.
"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."
Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä. Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.
Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."
Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä. Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.
Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.
Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."
Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä. Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.
Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.
Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii.
Saa, mutta niiden arvo voi olla jotain aivan muuta kuin 2-3 kk puskuri. Moni työttömäksi tai lomautetuksi jäänyt huomasi tämän karvaasti keväällä 2020, kun korona iski ja kurssit romahti ja rahoista olikin vain rippeet jäljellä kun ne oli pakko realisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."
Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä. Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.
Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa. Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.
Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii.
Kannattaa kerrata, miten Kreikan velkakriisi eteni, sillä tämä odottaa Suomea jo lähitulevaisuudessa.
Rahoja ei todellakaan saa ulos pankeista tai osakkeista.
Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä.