Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Usein neuvotaan, että tilillä pitäisi olla 2-3kk menojen verran puskuria säästössä

Vierailija
23.06.2026 |

Ja minulla onkin ja enemmänkin. 

Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa.

Toiseksi, minulla on 6kk irtisanomisaika ja sairaanakin saa täyttä palkkaa 3kk, niin ettei rahantulo ihan yllättäen lopu. Vai missä tilanteessa tulot voi loppua seinään?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä. 

Vierailija
2/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hoitanut tuon niin että luottokorteissa on kuuden kuukauden nettopalkan verran luottorajaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

60kk puskuri seisoo hätävaratilillä. Loput sijoitettuna.

Vierailija
4/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä. 

Ja jos tämä tapahtuu samaan aikaan kun sijoitusten arvo laskee jyrkästi (esim. koronan alkuaikoina) niin on huono aika lunastaa sijoituksia. Siksi parin kuukauden puskuri helposti saatavilla ja sijoitukset sitten erikseen.

Vierailija
5/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä. 

Uskoisin, ettei tämä ole minun työpaikalla kovin iso uhka

Ap

Vierailija
6/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos työnantaja menee konkurssiin niin sitten loppuu palkanmaksu. Palkkaturva toimii aika pitkällä viiveellä. 

Se mitä ei kerrota on, että palkanmaksu loppuu samantien työvelvoite ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."

 

Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä.  Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.

 

Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa.  Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.

Vierailija
8/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."

 

Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä.  Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.

 

Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa.  Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.

Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastin täynnä jauhelihaa 👴🏼👍🏼

Vierailija
10/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."

 

Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä.  Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.

 

Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa.  Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.

Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii. 

Saa, mutta niiden arvo voi olla jotain aivan muuta kuin 2-3 kk puskuri.  Moni työttömäksi tai lomautetuksi jäänyt huomasi tämän karvaasti keväällä 2020, kun korona iski ja kurssit romahti ja rahoista olikin vain rippeet jäljellä kun ne oli pakko realisoida.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
23.06.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Mutta miksi rahan pitäisi olla pankkitilillä, ennemmin sijoituksissa tuottamassa."

 

Siksi koska sen rahan on oltava välittömästi käytössä.  Jos ne on kiinni joissain sijoituksissa, ei ne silloin ole välittömästi käytettävissä koska ne pitää ensin realisoida "päivän hinnalla", joka saattaa ollakin aivan eri kuin sen olisi pitänyt olla ja ne 2-3kk puskuri voikin olla vain 1kk puskuri, jos päivän hinta on huono.

 

Käteispuskuri ja sijoitukset ovat kaksi aivan eri asiaa.  Et sinä voi mennä kauppaankaan ostelemaan osakkeilla tai rahasto-osuuksilla, vaan siihen tarvitaan tilillä (tai luottokortilla) olevaa rahaa.

Rahat saa osakkeista ulos lähes heti ja rahastoistakin viikossa. Eikä mitään 3kk tarvetta tarvitse nostaa kerralla vaan sitä mukaa kuin tarvii. 

Kannattaa kerrata, miten Kreikan velkakriisi eteni, sillä tämä odottaa Suomea jo lähitulevaisuudessa.

Rahoja ei todellakaan saa ulos pankeista tai osakkeista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme