Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kritisoit kristinuskoa, sinun tulee tuntea Raamattu!

Vierailija
10.07.2020 |

Asiallisessa kritiikissä tunnetaan kritiikin kohde.

Kommentit (146)

Vierailija
21/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kritisoida hinduja, pitää tuntea heidän yli 30 miljoonaa jumalaansa...

Siinäpä on ateisteille työsarkaa :D

Vierailija
22/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatiko Jeesus seuraajiltaan Raamatun tuntemuksen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa kritisoida hinduja, pitää tuntea heidän yli 30 miljoonaa jumalaansa...

Totta, on varmaan hyvä tuntea noin yleisluontoisesti, minkätyyppisiä ovat. Tuskin hindut itsekään kaikkia 30 miljoonaa tuntevat.

Vierailija
24/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat kritisoida rappioalkoholismia, sinun täytyy ensin juoda 30 vuotta putkeen 😊

Tuo logiikka ei nyt mene ihan kohdilleen. Jos juo 30 vuotta putkeen, niin sehän on jo omakohtaista kokemusta. Tässä puhuttiin Raamatun tuntemisesta, ei omakohtaisesta uskosta - joka on tietysti se paras vaihtoehto.

Eli loogisesti riittäisi, että tutustuu rappioalkoholismista tehtyyn kirjalliseen materiaaliin, esim. tutkimuksiin.

Vierailija
25/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta voit kritisoida holokaustia, sinun täytyy olla kokenut se.

Vierailija
26/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMS85 kirjoitti:

Jos haluaa olla ateisti ja ei usko mihinkään, niin ei silloin tarvitse lukea mitään uskonnollista tekstiä.

Jos luoja on kerran kaikkivaltias, niin hänen pitäis kyetä meille näyttäytymään, hyvin yksinkertaista.

Kyllä hän näyttäytyikin, Välimeren seudulla. Siitä on merkitty muistiin tapahtumia kirjakokoelmaan, jonka tunnemme Uutena testamenttia.

Ei Jumala ole uskosta osattomille joku

vieterilelu laatikossa, joka ponnahtaa esiin aina, kun laatikon avaa. Häneen uskoville Hän on aina läsnä, vaikkei ulkoisesti havaittavasti. Hän on Isä ja ystävä, mutta Hän on myös Pyhä. Jos ihminen ei vielä tunne Jumalaa, niin pitää nähdä vaivaa ja etsiä Häntä.

Jeesus itse kehottaa Matteuksen evankeliumin 7. luvussa: anokaa, niin teille annetaan. Etsikää, niin te löydätte. Kolkuttakaa, niin teille avataan. Eli alat etsiä, anoa ja kolkuttaa, löydät Hänet kyllä, jos haluat.

Vierailija
27/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

No ei tarvitse tuntega Raamattua siihen, että ei usko Jumalaa/jumalia olevan olemassa.

Raamattu on hyvä tuntea myös kulttuurihistoriallisista syistä.

Raamatun tunteminen auttaa ymmärtämään myös eri kristinuskon suuntauksia, mihin heidän opilliset näkrmyseronsa perustuvat.

Harva uskovainenkaan Raamattua tuntee, toustelevat vain yleisesti tunnettuja ja saarnamiesten esilletuomia kohtia ja heidän tulkintojaan niistä.

Haastankin tutustumaan Raamattuun.

Tuo asia on ollut kristittyjen keskuudessa esillä, eli jokaisen kristityn olisi hyvä lukea itse enemmän Sanaa.

Vierailija
28/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamattua ja kristinuskoa sekaisin kritisoitaessa olisi hyvä tiedostaa, että esim evankelisluterilainen kansankirkkomme ei ole ihan sama asia kuin Raamatun mukainen usko. Kansankirkkoon vaikuttaa vahvasti myös politiikka ja vallalla olevat arvot ja näkemykset.

Ev. Lut kirkolla on myös paljon omia ajatuksia ja perinnäissääntöjä, joita ei Raamatussa ole.

Vierailija
29/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kristittyjä voi arvostella myös heidän tekojensa mukaan. Toki jos haluaa ymmärtää kristittyjä tai länsimaista demokratiaa yleensäkään niin raamatun perusteet on syytä osata.

Vierailija
30/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uskovaiset "haastajat" ovat aina yhtä hassuja... 

Minä haastan ap:n syömään ämpärillisen keitettyjä nakkeja. Siitäkin kokemuksesta voi kuules oppia paljon arvokasta elämän varrelle, et voi tietää ellet kokeile!

Vierailija
31/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enhän minä kristinuskoa kritisoi mutta siltikin kysyn. Miksi uskoontulon jälkeen on välittömästi ainakin yritettävä lopettaa tupakanpoltto, kuitenkin uskovaiset saavat syödä pullaa ja lihoa siitä ihan siaksi asti. Huomaa miespuoliset yleensä melkein aina helluntaiseurakuntajohtajat, joilla lähes järjestään on keskivartalo-obesiteettia.

Jos juo yhden vaikkapa saunakaljan niin sekin on niin kova synti, muusta alkoholinkäytöstä puhumattakaan, mutta kas kummaa, ainakin helluntaiseurakuntasaarnaajat saavat harrastaa jopa esiaviollista seksuaalista kanssakäymistä ja ottaa avioeron silloin kun huvittaa ja mennä taas uusiin naimisiin.

Itse olin sellaisessa seurakunnassa jossa piti aina soittaa seurakunnan johtajalle jos halusi vaikkapa vaihtaa huonekalujen paikkaa omassa huushollissa. Niin, ja se rahan kerjuu oli aivan omaa luokkaansa, siskonikin kerkesi lahjoittaa ko. seurakunnalle useita tuhansia euroja ennen kuin Alzheimerin tauti vei hänet.

Vierailija
32/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väärin. Jos kritisoin Raamattua, minun tulee tuntea Raamattu. Sen sijaan kun kritisoin kristinuskaoa, voin ihan vaan katsoa, miten kristityt sitä KÄYTÄNNÖSSÄ toteuttavat...

Silloin kritiikki vaan osuu harhaan, koska uskonto itse on ihan eri juttu kuin uskonnon kannattajien toiminta. Koska hyvin harva oikeasti noudattaa uskontonsa vaatimuksia.

Näinhän se menee. Apostoli Paavalikin sanoi: "Tahto minulla on hyvään, mutta ei voimaa", Roomalaiskirjeen 7.luku. Ja sairaan pojan isä sanoi Jeesukselle: Minä uskon, auta minun epäuskoani! Markuksen evank. 9. luku.

Tuttua on kristitylle tämä, ainakin itselleni. Vajavaista on vaellus. Mutta tärkeää on pitää tavoite eli Taivaan koti mielessä ja yrittää käyttäytyä ihmisiksi, mielellään jopa rakastaa lähimmäisiään. Se ei ole aina helppoa raadolliselle ihmiselle.

Onneksi emme pelastu omilla teoillamme, koska pulassa olisimme, vaan ottamalla vastaan Jeesuksen täydellisen sovitustyön Golgatalla!

Vierailija
33/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enhän minä kristinuskoa kritisoi mutta siltikin kysyn. Miksi uskoontulon jälkeen on välittömästi ainakin yritettävä lopettaa tupakanpoltto, kuitenkin uskovaiset saavat syödä pullaa ja lihoa siitä ihan siaksi asti. Huomaa miespuoliset yleensä melkein aina helluntaiseurakuntajohtajat, joilla lähes järjestään on keskivartalo-obesiteettia.

Jos juo yhden vaikkapa saunakaljan niin sekin on niin kova synti, muusta alkoholinkäytöstä puhumattakaan, mutta kas kummaa, ainakin helluntaiseurakuntasaarnaajat saavat harrastaa jopa esiaviollista seksuaalista kanssakäymistä ja ottaa avioeron silloin kun huvittaa ja mennä taas uusiin naimisiin.

Itse olin sellaisessa seurakunnassa jossa piti aina soittaa seurakunnan johtajalle jos halusi vaikkapa vaihtaa huonekalujen paikkaa omassa huushollissa. Niin, ja se rahan kerjuu oli aivan omaa luokkaansa, siskonikin kerkesi lahjoittaa ko. seurakunnalle useita tuhansia euroja ennen kuin Alzheimerin tauti vei hänet.

Kannattaisiko noita kysyä ennemmin noilta ihmisiltä itseltään? Eihän nuo teot kristinuskoon liity vaan on ihmisten omia valintoja. Ihminen voi itse valita elääkö kristinuskon arvojen mukaan vai ei. Ja ihminen on pohjimmiltaan ahne ja ylpeä, ei ole helppoa seurata Jeesuksen tietä vaan se vaatii tosiaan myös sitä tahtoa ja itsekuria itseltä.

Vierailija
34/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä on ateisteille työsarkaa :D

Jos kristitty ei ole tutustunut hindujen pyhiin kirjoituksiin, ei hän mitenkään voi väittää sitä vääräksi uskonnoksi. Jospa niihin tutustumalla huomaakin hinduismin olevan se oikea usko ja kristinuskon vääräksi.

Vierailija
35/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, sinulla on varmaan vähintään teologian perusopinnot suoritettuna? Jos ei niin miksi ei?

Vierailija
36/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotta voit kritisoida holokaustia, sinun täytyy olla kokenut se.

Vastaus samalla logiikalla kuin tuohon aiempaan vertaukseen rappioalkoholismista.

Ollaan tarkkoina siellä :)!

Vierailija
37/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kristittyjä voi arvostella myös heidän tekojensa mukaan. Toki jos haluaa ymmärtää kristittyjä tai länsimaista demokratiaa yleensäkään niin raamatun perusteet on syytä osata.

Nykyään on parempi tuntea Taru sormusten herrasta, Tähtien sota ja muutama muu opus. Demokratian tuntemiseen Raamatusta ei ole mitään apua.

Vierailija
38/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun mukaan kristityt ovat hyviä ihmisiä. Mutta toisaalta he eivät ole hyviä ihmisiä, koska vaellus on vajavaista eikä sillä loppujen lopuksi ole mitään väliä koska kyse on vain menestymisestä universumin ilkeän luojan laatimassa "veikkaa oikean uskonnon oikea lahko"-lotossa jossa taivaspaikka tulee oikein veikanneille ja muita kidutetaan ikuisesti.

Hohhoijjaa.

Omasta puolestani, veikkaan ainoaksi oikeaksi jumalaksi Suurta Spagettihirviötä, sillä perusteella että Hänen seuraajiensa kanssa olisi todennäköisesti hauskaa taivaassa ja siedettävämpää helvetissä, kun taas kristityjen logiikan ihmelasten seurassa paratiisikin tuntuisi ankealta vaikka hyvä jumala miten yrittäisi.

Vierailija
39/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnon kritisointiin ei tarvitse lukea siihen liittyvää kirjaa, tarvitsee vaan tuntea kirjan syntytarinan. Siihen riittää ihan wikipedia. Ihmisten kirjoittamia tarinoita, joko kovan mietiskelyn tai suoranaisten harhojen aikaansaamia tai perintö"tietoa" sukupolvien takaa.

Vierailija
40/146 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä uskovaiset "haastajat" ovat aina yhtä hassuja... 

Minä haastan ap:n syömään ämpärillisen keitettyjä nakkeja. Siitäkin kokemuksesta voi kuules oppia paljon arvokasta elämän varrelle, et voi tietää ellet kokeile!

Hyvä idea, nam :)! Tosin vähän yksipuolisekai voi pelkät nakit käydä. Raamattu sen sijaan on monipuolista Elämän Leipää.

Ja en ole ap, tällä keskustelulla on muitakin osallistujia. Ihailen ap:ta rohkeasta keskustelunaloituksesta. Ap puhuu asiaa. On helppo heittää kevyesti mitä tahansa tuntematta asiaa.

Ehkä olisin muotoillut aloituksen hieman toisin. Raamattuhan on kristinuskon pyhä kirja, sitten kokonaisuuteen kuuluu vielä kirkko ja me uskovat jne.

Toivon sinunkin yhtä hassuksi tulevan tällä ulottuvuudella, vielä joskus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan