4-vuotias hukkui lampeen kotipihassa
Tämä on juuri sitä mistä on varoitettu. Miksi silti käy aina uudestaan?
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 17:03"]
Minä luin tuon jutun myös ja en voi mitään muuta kuin ihmetellä, että mitä 4-vuotias tekee YKSIN ulkona ilman valvontaa, vieläpä jos pihassa on LAMPI.
Mulla on isommat lapset, eikä meillä ole lampea, eivätkä lapset ole silti yksin tai keskenään ulkona. Aikuisen tehtävä on suojella lapsia!
[/quote]
Meillä taas ulkoilee 2 vuotiaskin pihalla ilman aikuisia. Lapsia on kolme 6v, 4v ja 2v ja ulkoilevat pihalla keskenään. Toki katson ikkunasta säännöllisesti menoa. MUTTA meillä onkin kaikki vaarat poistettu kokonaan pihasta. piha on aidattu, siitä ei pääse siis juoksemaan tielle. Pihalla ei todellakaan ole mitään vesialtaita eikä mitään paikkaa jonne lapsi voisi kiivetä ja tippua. Hyvillä mielin voin antaa lasten ulkoilla keskenään. isoin tulee heti kertomaan pikku haavereistakin.
Mä en ymmärrä millainen vanhempi antaa 4-vuotiaan ulkoilla ilman aikuisen valvontaa. Lasten tehtävä EI ole vahtia toisiaan!
Meillä 3-vuotias on 9-vuotiaan siskonsa kanssa ulkona, mutta mua pelottaa silti. Vettä ei ole lähellä, mutta asutaan kulmatontilla, joten autoliikennettä on kahdella tontin reunalla. Toki omakotitaloalue ja umpiperä eli läpikulkuliikennettä ei ole, mutta kun tuollainen pieni voi singahtaa auton eteen miten vaan.
Jotenkin olen aina sydän syrjällään ja usein menen itse seisomaan ikkunan taakse, koska pelkään niin kovasti. 9-vuotias on vastuuntuntoinen tyttö ja mua hävettää sekin, että joutuu vahtimaan pikkuveljeään. Kerran alkuvuodesta näin, että tyttö ei seurannut veljeä ja kysyin ovelta, että missä on, eikä tyttö tiennyt. Hermostuin aika pahasti tytölle ja sen jälkeen on ollut tarkka. Sekin vähän harmittaa, kun kehtaan pientä lasta velvoittaa tuollaiseen vaihtimiseen. Enimmäkseen kuitenkin itse olen pihalla tai seuraan koko ajan ikkunasta. Lisäksi sovitaan aina tytön vahtivuoroille aikaraja ja annan pieniä palkkioita välillä. Joutuu vahtimaan ehkä 2-3 krt/vko noin 30-40 min kerralla. Eilen viimeksi ja sai palkkioksi 1,5 Euroa, jolla haki itselleen ison jätskin kaupasta.
Voiko joku noista välinpitämättömistä äideistä väittää, että tämä onnettomuus olisi tapahtunut, jos äiti olisi ollut lapsensa kanssa pihalla?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:22"]
Meillä 3-vuotias on 9-vuotiaan siskonsa kanssa ulkona, mutta mua pelottaa silti. Vettä ei ole lähellä, mutta asutaan kulmatontilla, joten autoliikennettä on kahdella tontin reunalla. Toki omakotitaloalue ja umpiperä eli läpikulkuliikennettä ei ole, mutta kun tuollainen pieni voi singahtaa auton eteen miten vaan.
Jotenkin olen aina sydän syrjällään ja usein menen itse seisomaan ikkunan taakse, koska pelkään niin kovasti. 9-vuotias on vastuuntuntoinen tyttö ja mua hävettää sekin, että joutuu vahtimaan pikkuveljeään. Kerran alkuvuodesta näin, että tyttö ei seurannut veljeä ja kysyin ovelta, että missä on, eikä tyttö tiennyt. Hermostuin aika pahasti tytölle ja sen jälkeen on ollut tarkka. Sekin vähän harmittaa, kun kehtaan pientä lasta velvoittaa tuollaiseen vaihtimiseen. Enimmäkseen kuitenkin itse olen pihalla tai seuraan koko ajan ikkunasta. Lisäksi sovitaan aina tytön vahtivuoroille aikaraja ja annan pieniä palkkioita välillä. Joutuu vahtimaan ehkä 2-3 krt/vko noin 30-40 min kerralla. Eilen viimeksi ja sai palkkioksi 1,5 Euroa, jolla haki itselleen ison jätskin kaupasta.
[/quote]
Miksi joutuu vahtimaan?
[/quote]
Meillä on lapsilla ikäeroa 10v, ei ole vanhempi koskaan joutunut oleen lapsenlikkana. Minä olen kummankin äiti ja se on mun hommia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:29"]
Turhaan syytätte äitiä.
[/quote]
Onko sulla tuosta tarkempaakin tietoa?
Kun uutisessa on käytetty muotoa, että äiti alkoi kaipaamaan lasta, niin kyllä siitä tulee se vaikutelma että ei oo ollut itse ulkona lapsen kanssa.
Voiko joku noista välinpitämättömistä äideistä väittää, että tämä onnettomuus olisi tapahtunut, jos äiti olisi ollut lapsensa kanssa pihalla?
[/quote]
Mutta me emme voi tietää miksi äiti ei ollut pihalla. Mitä jos lapsi oli pujahtanut ulos salaa, vaikka päikkäreiltä?
Turhaan syytätte äitiä.
[/quote]
Varmaan onkin sen isoveljen vika?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:33"]
Turhaan syytätte äitiä.
[/quote]
Kun uutisessa on käytetty muotoa, että äiti alkoi kaipaamaan lasta, niin kyllä siitä tulee se vaikutelma että ei oo ollut itse ulkona lapsen kanssa.
[/quote]
On tarkempaa tietoa mutta en jaa sitä täällä. Silti tiedä että äiti ei olisi voinut tehdä mitään estääkseen tapahtumaa.
Pakko nyt kysyä, että onko teidän lapset jotain urpoja? Jos neljä vuotias ei voi hetkeäkään olla ulkona ilman vanhempia? Ymmärrän kyllä, että ei silloin jos pihalla on vaaroja kuten vettä, mutta ihan turvallinen piha ja 4v ei ole kyllä mikään riski jos 4 vuotias on normaali älyinen. Eikö teidän tuon ikäiset ymmärrä sääntöjä?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:33"]
Turhaan syytätte äitiä.
[/quote]
[/quote]
On tarkempaa tietoa mutta en jaa sitä täällä. Silti tiedän että äiti ei olisi voinut tehdä mitään estääkseen tapahtumaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:37"]
[/quote]
Mutta me emme voi tietää miksi äiti ei ollut pihalla. Mitä jos lapsi oli pujahtanut ulos salaa, vaikka päikkäreiltä?
[/quote]
Jos olisi noin käynyt, silloinkin on äidin vika, sehän oli kotona ja vastuussa lapsistaan.
Missä kohtaa jutussa sanottiin, ettei äiti ollut pihalla?
Jos on monta lasta, niin helpommin yhden poissaolo jää huomaamatta. Miksi niitä lapsia pitää tehdä niin monta, ettei niitä pysty vahtimaan?
Te, jotka vahditte lapsianne 24/7, kauanko ulkoilette päivässä. Lumien sulamisen jälkeen omat lapseni haluavat olla lähes koko päivän ulkona. Pakko on kuitenkin tehdä ruokaa ja siivotakkin joka päivä. Vai pakotatteko aina lapset lopettamaan leikit kaverien kanssa, kun pakolliset kotihommat odottaa?
Olen yrittänyt lapsiani varoittaa pihojen vaaroista. Ja nämä huonot uutiset käydään myös läpi, jotta lapset oppisivat havaitsemaan vaaralliset tilanteet. Hukkua voi, vaikka vanhempi olisi vieressä. Koululaisia hukkuu myös ja kuolee tapaturmiss. Milloin on aika hellittää napanuoraa ja päästä lapsi tutustumaan ympäristöönsä?
Osanotto uutisen perheelle!
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:47"]
Te, jotka vahditte lapsianne 24/7, kauanko ulkoilette päivässä. Lumien sulamisen jälkeen omat lapseni haluavat olla lähes koko päivän ulkona. Pakko on kuitenkin tehdä ruokaa ja siivotakkin joka päivä. Vai pakotatteko aina lapset lopettamaan leikit kaverien kanssa, kun pakolliset kotihommat odottaa?
Olen yrittänyt lapsiani varoittaa pihojen vaaroista. Ja nämä huonot uutiset käydään myös läpi, jotta lapset oppisivat havaitsemaan vaaralliset tilanteet. Hukkua voi, vaikka vanhempi olisi vieressä. Koululaisia hukkuu myös ja kuolee tapaturmiss. Milloin on aika hellittää napanuoraa ja päästä lapsi tutustumaan ympäristöönsä?
Osanotto uutisen perheelle!
[/quote]
Selittelyä. Lasta ei saa KOSKAAN jättää valvomatta ulos.
Minä sanon, että Suomessa (ja monissa muissakin länsimaissa) lapsia vahditaan liikaa. 4-vuotias pärjää ihan hyvin yksin pihalla, jos vanhemmat ovat tehneet säännöt selviksi. Vanhemmat, jotka pörräävät lastensa ympärillä 24/7 tappavat lastensa luovuuden. Ja tapaturmia voi aina sattua, vaikka lapsella olisi kypärä ja pelastusliivit ja äiti seisoisi vieressä.
Siis ihan uskomatonta miten tunteettoomia viestejä täällä on! Eikö voitaisi vaan yhdessä toivoa voimia perheelle surun keskellä. Ei vaan voi käsittää tuota syyllisten kalastelua joka asiassa.