Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias hukkui lampeen kotipihassa

Vierailija
10.05.2013 |

Tämä on juuri sitä mistä on varoitettu.  Miksi silti käy aina uudestaan?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051017000618_uu.shtml

Kommentit (181)

Vierailija
101/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 01:45"]

Huomaa, että suurin osa kirjoittajista on kaupungissa kerrostalossa asuvia ikänsä työttömänä/kotiäitinä olleita, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin istua lapsensa vieressä 24/7. Lisäksi kaikki tuntuvat tietävän tarkalleen, mitä tuolla on tapahtunut. Entä jos äiti on esimerkiksi ollut lapsensa kanssa päiväunilla, herännyt ja alkanut kaivata lasta, joka on sitten löytynyt lammesta? Lisäksi paikka on Ylivieska, joten äiti on voinut olla vaikka lapsensa kanssa sikalassa, josta lapsi on karannut äidin hoitaessa elukoita. 

Menkää oikeasti hoitoon te, jotka sekoilette vanhempien syyllisyydestä. Teissä on jokin pahasti vialla. 

[/quote]

sua vaan vituttaa kun et osaa ja jaksa lapsestas huolehtia.

Vierailija
102/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi lapsi parka. iso suru perheelle. Ja voi sisarusta joka pienen löysi :-(

Tämän saman keskustelun löytää täältä jokaisen vastaavan tapauksen jälkeen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osanotto perheelle.

Kokemuksesta tiedän, että tällaisen tapauksen jälkeen omaiset googlaavat kaikki netissä liikkuvat keskustelut läpi. Vaikka se sattui järjettömästi, itse halusin pari vuotta sitten lukea kaiken, mikä meidän tapauksestamme kirjoitettiin. Huonoina päivänä palaan niihin kirjoituksiin vieläkin. Muutama lämmin viesti pelasti, etten riistänyt henkeä itseltäni.

Lehtien uutisointi antaa usein tapahtumista aivan väärän kuvan. Meidänkin tapauksessamme niin kävi. Mitään, siis mitään ei ollut tehtävissä, ja palstat olivat pullollaan neuvoja, miten kukin olisi vastaavassa tilanteessa toiminut. Uutisoinnista sai aivan toisenlaisen kuvan, kuin mikä oli todellinen tilanne. Luultavasti tässä on samantyyppinen asia kysymyksessä.

Vanhemmille voin sanoa vain sen kliseen, että aika tuo tuskaan lievennystä, vaikka sitä en itsekään uskonut. Nyt, kahden vuoden kuluttua ajattelen asiaa päivittäin, mutta en enää minuuteittain, joskus voi mennä tuntikin.

Tuo isoveli tarvitsee teitä nyt aivan erityisesti.

Ajattelen teitä lämmöllä.

Vierailija
104/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 23:05"]

Te olette kyllä sairaita jotka haette syyllistä kuolemasta.

Näitä lapsikuolemia tulee ja siihen ei nyt auta se että te huudatte LAPSIA ON LIIKAA. Pelottaako se oman lapsen kuolema niin että ajattelette olevanne sen yläpuolella vaan koska teillä on yksi tai kaksi lasta? Ettekö te jumalauta ymmärrä että lapsia kuolee ihan kauttaaltaan todella erilaisista perheistä? Mutta EI! Kun lapsi kuolee siihen että se on kasvatettu huonosti tai lapsia on liikaa. Lapsesta ei välitetä?

Mikä teitä vaivaa? Minua häiritsee miten joku aikuinen voi nähdä asian näin. On lapsia hukkunut ennenkin pihaan. Ei lapsia tule vietyä mukaan sisälle jos poikkeaa hakemaan sisältä vaikka kastelukannuun vettä. Sillä aikaa lapsi hukkuu siihen pihalle. Tai jos olet ulkona niin lapsi menee pensaan taakse ja lähdet etsimään nurkan takaa jolloin lapsi puikkaakin toisaalle ja oletkin jo kadottanut lapsen.

Te olette aivan kamalia ihmisiä, muiden yläpuolella ja kuvittelette miten tuokin olisi estetty. Kun ei sitä vaan muuksi muuta. Lapsi on kuollut ja jos vettä on lähellä ja itse olisi vieressä niin sinne voi kadota ja hörpätä kauhkot täyteen vettä. Näitä on niin nähty: kun on vanhempi vieressä tai isovanhempi. Mutta kun te nyt päätätte että tuo menee niin ja noin niin minkäs tekee?

On muuten sellainen juttu että se VOI olla joku päivä sinun lapsi joka haudataan, vaikka miten opetat, vahdit ja olet läsnä.

[/quote]

Kyllä. Mutta todennäköisyys tapaturmille ja kuolemantapauksille on pienempi, jos on joku siinä vieressä lasta vahtimassa.

[/quote]

Nosta sinä vaan siinä itseäsi muiden yläpuolelle minkä kerkeät. Olen itse siihen porukkaan kuoleva jonka lapsi kuoli ihan viereen. Koita nyt ymmärtää jo ettei kuolemaa voi estää. Vaikka äiti olisi vieressä niin voi katsoa vaikka yli lentävää lintua ja kuolema tapahtuu silloin. SITÄ EI ESTÄ, tuo varmasti helpottaa sinun elämää että ajattelet että omalla katseellasi ja läsnäolollasi voit kaiken estää, muttei se ole niin. Se yksi ja ainoakin lapsi voi kuolla ihan viereesi. Jokainen meistä kuolee, ei sitä estä sillä että on samassa huoneessakin aina.

Vierailija
105/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:58"]

Kohtahan tämä on ajankohtaista muutenkin; käykääpä kertaamassa http://mariovittone.com/2010/06/hukkuminen/

Oma neljävuotiaani olisi juuri nelivuotiaana hukkunut uintireissulla, ellen olisi herpaamatta vahtinut. Tai en tietenkään riittävän herpaamatta, koska tietenkään meinaamisiakaan ei saisi tulla. Kahlasi, ihan rauhallisesti eikä juoksemalla, aavistuksen liian syvälle niin että alkoi tekemään "korkkiliikettä". Ei huutanut, ei huiskinut, tuijotti vain ja hörppäsi vettä pariin kertaan. Juoksin tietysti heti hakemaan (istuin rannalla noin metrin päässä vesirajasta). Minuuttikin on hukkuessa pitkä aika.

[/quote]

Näin juuri tällaisen tilanteen kesällä. Yllättävää on se että lapsi on täysin rauhallinen hukkumistilanteessa, ei huuda eikä räpiköi. Eli hukkumista ei huomaa kuin vahtimalla, muistakaa se.

Vierailija
106/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:16"]

Kohtahan tämä on ajankohtaista muutenkin; käykääpä kertaamassa http://mariovittone.com/2010/06/hukkuminen/

Oma neljävuotiaani olisi juuri nelivuotiaana hukkunut uintireissulla, ellen olisi herpaamatta vahtinut. Tai en tietenkään riittävän herpaamatta, koska tietenkään meinaamisiakaan ei saisi tulla. Kahlasi, ihan rauhallisesti eikä juoksemalla, aavistuksen liian syvälle niin että alkoi tekemään "korkkiliikettä". Ei huutanut, ei huiskinut, tuijotti vain ja hörppäsi vettä pariin kertaan. Juoksin tietysti heti hakemaan (istuin rannalla noin metrin päässä vesirajasta). Minuuttikin on hukkuessa pitkä aika.

[/quote]

Näin juuri tällaisen tilanteen kesällä. Yllättävää on se että lapsi on täysin rauhallinen hukkumistilanteessa, ei huuda eikä räpiköi. Eli hukkumista ei huomaa kuin vahtimalla, muistakaa se.

[/quote]

Hukkuminen on kun vetää keuhkoon vettä, ei silloin huudeta samaan aikaan!

Mutta vaikka olisit vieressä rantavedessä niin lapsi voi kaatua kun olette käsikädessä ja vetää keuhkoon vettä. Yrittäisit nyt päästä jo paremmuutesi yli.

Vierailija
107/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin eilen Ylivieskan ohi junalla ja kyyneleet valuivat silmistäni. Rukoilin voimia sille perheelle. Toivottavasti he tajuavat sen, että ne ihmiset, jotka haukkuvat täällä netissä tai muuten, tekevät sen siksi, että pelkäävät voisiko heidän lapsilleen tapahtua jotain pahaa. Paljon lämpimiä ajatuksia Ylivieskaan sille perheelle ja koko suvulle. Monet ihmiset rukoilevat teidän puolestanne. Voimia! 

Vierailija
108/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri 9 vuotias oli tippunut lietealtaaseen ja melkein hukkui. luulisi jo tajuavan mutta ei se mene niin. kyllä vanhenpien vaan pitää valvoa. ja just noi "vanhemmat" sisarrukset voi keksiä vaikka mitä. kyllä se niin on että lapset ei ole koskaan tarpeeksi fiksuja olemaan vaan keskenään. moni on ämpäriin hukkunut ja vaatteisiin kuristunut kun on kiipeillyt pihapuussa.  vapautta ja itsenäisyyttä pitää harjoitella mutta varsinkin jos on riskejä lähellä pitää olla silmä kovana. tässäkin lapsi varmasti tiesi ettei sinne lammelle saa mennä. kukaan ei saa ehkä koskaan tietää miksi meni kuitenkin. oliko isoveikka tönäissyt tai muuta kamalaa. lapset eivät kykene toisiaan vahtimaan. kun lapsi hukkuu siitä ei kuulu ääntäkään, ei nouse pintaan. surullista.

Vierailija
109/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 08:42"]

Näitä lapsikuolemia tulee ja siihen ei nyt auta se että te huudatte LAPSIA ON LIIKAA. Pelottaako se oman lapsen kuolema niin että ajattelette olevanne sen yläpuolella vaan koska teillä on yksi tai kaksi lasta? Ettekö te jumalauta ymmärrä että lapsia kuolee ihan kauttaaltaan todella erilaisista perheistä? Mutta EI! Kun lapsi kuolee siihen että se on kasvatettu huonosti tai lapsia on liikaa. Lapsesta ei välitetä?

Mikä teitä vaivaa? Minua häiritsee miten joku aikuinen voi nähdä asian näin. On lapsia hukkunut ennenkin pihaan. Ei lapsia tule vietyä mukaan sisälle jos poikkeaa hakemaan sisältä vaikka kastelukannuun vettä. Sillä aikaa lapsi hukkuu siihen pihalle. Tai jos olet ulkona niin lapsi menee pensaan taakse ja lähdet etsimään nurkan takaa jolloin lapsi puikkaakin toisaalle ja oletkin jo kadottanut lapsen.

Te olette aivan kamalia ihmisiä, muiden yläpuolella ja kuvittelette miten tuokin olisi estetty. Kun ei sitä vaan muuksi muuta. Lapsi on kuollut ja jos vettä on lähellä ja itse olisi vieressä niin sinne voi kadota ja hörpätä kauhkot täyteen vettä. Näitä on niin nähty: kun on vanhempi vieressä tai isovanhempi. Mutta kun te nyt päätätte että tuo menee niin ja noin niin minkäs tekee?

On muuten sellainen juttu että se VOI olla joku päivä sinun lapsi joka haudataan, vaikka miten opetat, vahdit ja olet läsnä.

[/quote]

Kyllä. Mutta todennäköisyys tapaturmille ja kuolemantapauksille on pienempi, jos on joku siinä vieressä lasta vahtimassa.

[/quote]

Nosta sinä vaan siinä itseäsi muiden yläpuolelle minkä kerkeät. Olen itse siihen porukkaan kuoleva jonka lapsi kuoli ihan viereen. Koita nyt ymmärtää jo ettei kuolemaa voi estää. Vaikka äiti olisi vieressä niin voi katsoa vaikka yli lentävää lintua ja kuolema tapahtuu silloin. SITÄ EI ESTÄ, tuo varmasti helpottaa sinun elämää että ajattelet että omalla katseellasi ja läsnäolollasi voit kaiken estää, muttei se ole niin. Se yksi ja ainoakin lapsi voi kuolla ihan viereesi. Jokainen meistä kuolee, ei sitä estä sillä että on samassa huoneessakin aina.

[/quote]

En nosta itseäni kenenkään yläpuolelle. Kunhan totesin, että todennäköisyys tapaturmille ja ikäville tapahtumille on pienempi, jos pienen lapsen lähellä on aikuinen katsomassa perään. Minun nuorimmainen lapseni olisi kokenut hukkumiskuoleman, ellen olisi ollut lähellä ja ehtinyt hätiin viime tingassa. Jos en olisi ollut siinä, hän olisi kuollut.

Ymmärrän toki, mitä tarkoitat ja olen pitkälti samaa mieltä. Moni asia tapahtuu ilman, että niihin pystyy vaikuttamaan. Kutsuttakoon sitä vaikkapa kohtaloksi. Olen pahoillani raskaista kokemuksistasi.

Voimia perheelle ja etenkin lapsen löytäneelle isoveljelle.

Vierailija
110/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 00:18"]

Oikeestiko ootte sitä mieltä ettei alle kouluikäinen saa koskaan olla pihalla yksin? Oon hämmentynyt.

[/quote]Saatanan apina! Kyse on siitä että jos pihalla on lampi mihin voi uimataidoton hukkua, niin ei saa!

Joko

A) se lampi aidataan

B) lampi täytetään maalla

C) lasta vahditaan

D) muutetaan pois

Sellaista vaihtoehtoa EI ole että lapsi hukkuu veteen vuonna 2013.

Vierailija
111/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Varmasti estää jos äidillä on aivot joilla osaa ennakoida tapahtumia.

En usko että keksit hyvää esimerkkiä miten lapsi voi kuolla tapaturmaisesti vanhemman silmien alle

Vierailija
112/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole henkilö, keneltä esimerkkiä pyydät, mutta voi silti auttaa.

Tunnen perheen, jonka lapsi kuoli isänsä syliin tukehtuessaan appelsiininpalaan.

Vierailija
113/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 18:36"]

Ehkä lapsen äiti nyt tajuaa, ettei se 4v ollutkaan vielä ihan tarpeeksi vanha oleen yksin ulkona?

Ei mulla muuta.

[/quote]

Olet kovin ruma ihminen. Lapsi EI ollut yksin ulkona. Katsos... onnettomuuksia todellakin sattuu valvotuissakin oloissa.

Vierailija
114/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 11:12"]

En usko että keksit hyvää esimerkkiä miten lapsi voi kuolla tapaturmaisesti vanhemman silmien alle

[/quote]

Kelpaako vanha esimerkki?

Minun lapseni kuoli toistakymmentä vuotta sitten viereeni kattopellinpalan lennähtäessä läheisen talon katolta hänen päälleen. Hän oli kuollessaan 5-vuotias.

Vierailija
115/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 11:44"]

En ole henkilö, keneltä esimerkkiä pyydät, mutta voi silti auttaa.

Tunnen perheen, jonka lapsi kuoli isänsä syliin tukehtuessaan appelsiininpalaan.

[/quote] Huono esimerkki

Vierailija
116/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:47"]

Te, jotka vahditte lapsianne 24/7, kauanko ulkoilette päivässä. Lumien sulamisen jälkeen omat lapseni haluavat olla lähes koko päivän ulkona. Pakko on kuitenkin tehdä ruokaa ja siivotakkin joka päivä. Vai pakotatteko aina lapset lopettamaan leikit kaverien kanssa, kun pakolliset kotihommat odottaa?

Olen yrittänyt lapsiani varoittaa pihojen vaaroista.  Ja nämä huonot uutiset käydään myös läpi, jotta lapset oppisivat havaitsemaan vaaralliset tilanteet. Hukkua voi, vaikka vanhempi olisi vieressä. Koululaisia hukkuu myös ja kuolee tapaturmiss. Milloin on aika hellittää napanuoraa ja päästä lapsi tutustumaan ympäristöönsä?

Osanotto uutisen perheelle!

[/quote]

Me ollaan max 3 h kerralla ja sitten mennään kaikki sisään. Lapset lukee tai pelaa jotain, mä teen ruokaa, syödään ja mennään takaisin ulos. Illalla, ennen nukkumaanmenoa siivotaan. Meillä ei ikinä lapset ole keskenään ulkona, minä olen heidän äiti ja minun vastuulla on heidän valvominen.

Mua surettaa yllä oleva joka laittaa 9 v vahtimaan 3  vuotiasta kun itse on sisällä. Noinkin tyhmiä äitejä on olemassa ja kehtaa asiasta vielä tänne kirjoittaa.

Vierailija
117/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihanaa, että saa repiä, riipiä, raadella aiheen tiimoilta.

Jonain päivänä saatat olla itse tilanteessa, jossa aavistat millaisen riepotuksen kohteeksi joudut. Kestä se silloin.

Vierailija
118/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Juuri näin. Mitäpä noita vahtimaan, kun hukkuvat, vaikka seisoisi vieressä. Ei niille mitään voi. 

Joten enpä minäkään sitten enää vahdi noita naapurin lapsia, jotka milloin kahdestaan seisovat jäälautalla kosken rannalla, milloin kurkistavat avonaiseen kaivoon. Tai erään toisen perheen lapsia, jotka laskevat mäkeä autotiellä talvella.

Kun niitä vahinkoja sattuu, vaikka kuinka vahtisi vieressä. Miksi siis me muutkaan vahdittaisiin teidän lapsia, kun niitä ei tarvitse vahtia.

Yleensä nämä sohvalla makoilijat ajattelee, että koko kylä kasvattaa ja joku muu vahtii heidän lapset. Mutta koska näin ei tarvitsekaan tehdä, niin annetaan me muutkin niiden vapaana ja villinä kasvavien lasten ihan rauhassa roikkua jäälauttojen päällä ja avonaisten kaivojen reunoilla.

Vierailija
119/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

Mutta vaikka olisit vieressä rantavedessä niin lapsi voi kaatua kun olette käsikädessä ja vetää keuhkoon vettä. Yrittäisit nyt päästä jo paremmuutesi yli.

[/quote]

Eli ei kannata siis edes ottaa sitä lasta kädestä kiinni, koska se saattaa hukkua, vaikka seisoisi vieressä. Joten ota vain lehti ja lue sitä ja päästä nelivuotiaasi veteen yksin. Mitä sitä suotta vahtimaan, kun se hukkuu, vaikka seisoisi vieressä.

Helpommalla pääsee kun luottaa kohtaloon ja itse kääntää vain kylkeä auringossa ja nauttii elämästä.

Vierailija
120/181 |
11.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 12:15"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 09:26"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Eli ei kannata siis edes ottaa sitä lasta kädestä kiinni, koska se saattaa hukkua, vaikka seisoisi vieressä. Joten ota vain lehti ja lue sitä ja päästä nelivuotiaasi veteen yksin. Mitä sitä suotta vahtimaan, kun se hukkuu, vaikka seisoisi vieressä.

Helpommalla pääsee kun luottaa kohtaloon ja itse kääntää vain kylkeä auringossa ja nauttii elämästä.

[/quote]

Voitko tosiaan olla niin typerä ettet ymmärrä pointtia vai huviksesiko vain provoilet?

Kukaan ei sanonut ettei lasta tarvitsisi vahtia,vaan että näitä voi sattua kenelle tahansa vaikka vahtisikin. Se ei sulje vahtimisen tarvetta pois. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi