Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

4-vuotias hukkui lampeen kotipihassa

Vierailija
10.05.2013 |

Tämä on juuri sitä mistä on varoitettu.  Miksi silti käy aina uudestaan?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013051017000618_uu.shtml

Kommentit (181)

Vierailija
41/181 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka ihmeessä se eräs 2,5 v lapsi aikoinaan selvisi tsunamista ja sen jälkeisistä päivistä, jotka oli ollut oman onnensa nojassa rannalla. Kummallista, miksei hän suinpäin hukkunut rantaveteen?

Hysteeriset ihmiset kuvittelevat, että kaikki vesilätäköt imaisevat lapset kitaansa kilometrin säteellä, kuin magneetti ja 4 vuotiaalla ei voi vielä olla minkäänlaista ajattelukykyä ja itsesuojeluvaistoa.

Miettikääpä lisäksi mikähän moni muu asia on ehkä muuttunut siinä n. 100 vuoden aikana, joka myös voisi vaikuttaa tällaisten tapaturmaisten kuolemien tilastolliseen vähenemiseen, näitäkin kyllä on. Kunnia ei ehkä näin ollen lankeakaan täysin näille täydellisille nykymammoille.

Vierailija
42/181 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa sitten meillä oli lähelläpiti-tilanne liikennevaloissa.  Seisoimme suojatien laidalla, minä, 6-vuotias ja 8-vuotias. Pidin 6-vuotiasta kädestä, 8-vuotias seisoi vieressäni. Heti kun jalankulkijoiden valo vaihtui meille vihreäksi, poikani lähti nopeasti ylittämään suojatietä, minä olin pienemmän kanssa pari askelta hänen takanaan. Tällöin meidän vasemmalta kädeltä kääntyy siihen suojatielle auto, joka ajaa luvattoman vauhdikkaasti  ja osuu melkein poikaani. Auto olisi osunut, jos en olisi rääkäissyt niin pahasti, että poikani hyppäsi taaksepäin. Auto jäi millin päähän pojasta.

Onni onnettomuudessa, mitään ei tapahtunut, ja tilanteen jälkeen jälleen teroitin lapsilleni, että vaikka olisi vihreäkin valo, pitää katsoa vasemmalle ennen tien ylitystä, sillä kaikki autot eivät noudata liikennesääntöjä. Tällaisia, erilaisia läheltä piti -tilanteita tapahtuu kaikille, ja niistä saamme me vanhemmat tilaisuuden teroittaa ja varoittaa lasta vaaroista. Mutta joskus, joku läheltä piti -tilanne koituu kohtaloksi ja päättyy lööppeihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/181 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:01"]

en silti näe mitään järkeä siinä, että hyssytellään, että voi se sattua, vaikka vahtisikin.

Miksi ei voi ottaa oppia näistä ja miettiä, miten voisi taata oman lapsen turvallisuuden paremmin.

Jos se tuntuu liian vaivalloiselta, on turha tulla määkimään, että hups kun se hukkui, en voinut sille mitään.

Suurin osa tuntuu, ettei halua edes yrittää. Helpompaahan se on huutaa, ettei saa syyllistää, kyllä ne kuolis muutenkin.

[/quote]

Hyssyttelyn tarkoitus voi kuule olla sekin, että kunnioitetaan ihmisten surua, eikä aleta tällä tallaisella hirveällä tavalla syyttelemään ihmisiä, jotka ovat aivan rikki. Tämänkaltainen raadollinen repiminen voitaisiin kokonaan kieltää mediassa, samoin nämä iltalehtien lööpit ja vääristellyt tarinat (niissä on esiintynyt uskomattoman paljon asioita, jotka eivät ole pitäneet edes paikkaansa) tapahtumista.

Jos kerran asiallinen valistaminen onnettomuuksista on jo muutenkin niin erinomaisella tasolla ollut jo vuosikymmeniä, että onnettomuuksien määrä on radikaalisti laskenut, niin mihin näitä lööppi- ym. juttuja (jotka ovat vasta nykypäivän juttu, samoin netti, sitä vaan eivät nämä nuoret untuvikkoäidit taida muistaa...) sitten tarvitaan? Kysyn vaan? Muuhun kuin asioilla mässäilyyn ja ihmisten uteliaisuuden ja jännityksen kaipuun tyydyttämiseen. Joidenkin ihmisten elämä on varmaan jo niin tylsää (kaikkien näiden nykyisten turvalaitteiden, määräysten, varmisteluiden ja täydellisyyden tavoittelun keskellä), että pitää keinotekoisesti hakea se jännitys omaan elämään jostain ulkopuolelta. Lisäksi länsimainen ihminen on jo niin vieraantunut kuolemasta, että tämä alkaa jo saada aikaan kaikenlaisia vääristyneitä lieveilmiöitä. Mikäs sen mielenkiintoisempaa, kuin lukea toisille sattuneista onnettomuuksista, turvallisesti kotisohvalla ja lisäksi tuntea jotain tyydytystä omasta erinomaisuudestaan vanhempana. 

Nykyään on laitteita ja välineitä ja mahdollisuuksia, joita ei ollut 100 v sitten, mutta ihmisen moraali näyttää menevän vain huonompaan suuntaan. 

Vierailija
44/181 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:01"]

en silti näe mitään järkeä siinä, että hyssytellään, että voi se sattua, vaikka vahtisikin.

Miksi ei voi ottaa oppia näistä ja miettiä, miten voisi taata oman lapsen turvallisuuden paremmin.

Jos se tuntuu liian vaivalloiselta, on turha tulla määkimään, että hups kun se hukkui, en voinut sille mitään.

Suurin osa tuntuu, ettei halua edes yrittää. Helpompaahan se on huutaa, ettei saa syyllistää, kyllä ne kuolis muutenkin.

[/quote]

Ootko sä tosielämässäkin tommonen olettelija? Koko sun tekstisi perustuu oletuksiin, että a) ihmiset eivät "ottaisi opikseen", b) että lasten vahtimisen vaivalloisuus olisi onnettomuuksien taustalla, c) lapsensa menettäneet täällä määkisivät että en voinut sille mitään, ja d)  suurin osa kirjoittelijoista ei haluaisi yrittää suojella lapsiaan.

Mikä tarve sulla on tehdä noin paljon virheoletuksia uppo-oudoista ihmisistä? Googlaa sana "olkiukko" niin voit oppia jotain asiallisesta argumentaatiosta.

Vierailija
45/181 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tähän kommentoineet! Oletteko nähneet  jääkiekkoilijan antamaa  haastattelua TV:ssä jonka lapsi tipui ikkunasta ulos Venjällä ja kuoli  . Kanavaa en muista mut kertoo hyvin sen että aina kaikkiin ei voi varautua vaikka täällä nämä "täydelliset" AV-mammat niin antaa ymmärtää.

Ja jos  olisin paha ihminen toivioisin niille omakohtaisia kokemuksia asiasta jotka täällä kärkkaimin kommentoi. Mutta ku en ole toivon vain että sitä ei joudu kukaan kokemaan ikinä!

Vierailija
46/181 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 23:33"]

...Vahinkoja voi tosiaan sattua vaiikka olisi silmät selässä, mutta kyllä siinä on  selkeä korrelaatio, että valvonnassa oleville ja asianmukaisesti huolletuille lapsille onnettomuuksia tapahtuu vähemmän...

[/quote]

Onko tästä jokin tutkimus olemassa?

Itselläni on vaan aivan toisenlaista käytännön kokemusta. Asuin kauan alueella, jossa paljon rikkinäisiä perheitä, alkoholi- ym- ongelmia yms, jotkut yksinhuoltajiksi jääneitä suuren lapsilauman kanssa. Äiti, tai molemmat vanhemmat, saattoivat joinakin päivinä maata sammuneina punkassa, joskus häipyivät yksin kaupungille ja olivat poissa koko päivän, lasten tietämättä heidän olinpaikkaansa (eikä siihen aikaan ollut kännyköitäkään) yöllä bilettivät. Lapset kasvoivat kuin kanat pellossa, varastelivat minkä kerkesivät yms. ja paikassa vallitsi varsinainen viidakon laki. Lapset liikkuivat ulkona yksikseen, tai porukassa jo ainakin 3-vuotiaasta lähtien. Paljon oli myös ns. avainkaulalapsia, mutta näillä pienimmillä ei edes sitä kotiavainta. Lastensuojelu ei toiminut ihan nykyajan teholla. Joitakin lapsia kuulin myöhemmin sijoitetun tilapäisesti kesäksi, mutta vain kesälapsiksi. Näille ei kuitenkaan koskaan sattunut yhtäkään onnettomuutta. Sen sijaan olen saanut huomata, että ne perheet, joissa jokin onnettomuus on sattunut ovat olleet ihan tavallisia normaaleja perheitä, joissa vanhemmat ovat olleet läsnä ja kasvattaneet lapsia kuten kuka tahansa muukin, joukossa jopa ammattikasvattajia.

Kukaan ei osaa sanoa miksi näin, mutta ehkä nämä elämän lainalaisuudet ja salaisuudet valkenevat sitten jokaiselle aikanaan...

Vierailija
47/181 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku (sulle/teille jotka niin puhutte) sanonut että poika oli YKSIN ULKONA?? 

Vierailija
48/181 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 10:22"]

Pari viikkoa sitten meillä oli lähelläpiti-tilanne liikennevaloissa.  Seisoimme suojatien laidalla, minä, 6-vuotias ja 8-vuotias. Pidin 6-vuotiasta kädestä, 8-vuotias seisoi vieressäni. Heti kun jalankulkijoiden valo vaihtui meille vihreäksi, poikani lähti nopeasti ylittämään suojatietä, minä olin pienemmän kanssa pari askelta hänen takanaan. Tällöin meidän vasemmalta kädeltä kääntyy siihen suojatielle auto, joka ajaa luvattoman vauhdikkaasti  ja osuu melkein poikaani. Auto olisi osunut, jos en olisi rääkäissyt niin pahasti, että poikani hyppäsi taaksepäin. Auto jäi millin päähän pojasta.

Onni onnettomuudessa, mitään ei tapahtunut, ja tilanteen jälkeen jälleen teroitin lapsilleni, että vaikka olisi vihreäkin valo, pitää katsoa vasemmalle ennen tien ylitystä, sillä kaikki autot eivät noudata liikennesääntöjä. Tällaisia, erilaisia läheltä piti -tilanteita tapahtuu kaikille, ja niistä saamme me vanhemmat tilaisuuden teroittaa ja varoittaa lasta vaaroista. Mutta joskus, joku läheltä piti -tilanne koituu kohtaloksi ja päättyy lööppeihin. 

[/quote]

Mutta jos lapsesi olisivat olleet kahdestaan ja et olisi ollut rääkäisemässä, olisi poikasi kuollut

Juuri tätä mammat ei ymmärrä. Ajatellaan, että se lapsi jäi melkein auton alle, mutta ehdin nykäistä takaisin. Päätelmä: Vahinkoja sattuu, vaikka seisoisi vieressä, joten ei kannata edes yrittää. Joten päästän lapsen yksin ulos, koska lapsi voi kuolla, vaikka seisoisin vieressä.

Lapsia kuolisi enemmän jos kaikki mammat vain makaisi sisällä, eikä vahtisi lapsiaan. Kun niitä vahinkoja sattuu, hengissä selviää ne lapset, joilla se vanhempi seisoo vieressä.

Tämä on juuri se ero, mitä nämä hurskastelijat ei ymmärrä. Eli jos lapsesi tippuu lampeen ja seisot vieressä. Ehdit sen pelastaa.

Jos lapsesi tippuu lampeen ja makaat kotona sohvalla. Lapsesi hukkuu.

Vierailija
49/181 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:59"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:29"]

Turhaan syytätte äitiä. 

[/quote]

?? En tunne tapausta, mutta mun lapsellani on yksi kaveri jonka tympeä äiti laiminlyö häntä jatkuvasti "vähän". Lapsi on tosi röyhkeä ja tyytymätön, eikä ihme. Äiti on vissiin ajatellut et 9v tyttö voi jo elellä omillaan ja äitiä vaivaamatta/häiritsemättä. Ketä pitäisi lapsen selvästä pahasta olosta syyttää? Lasta? Opettajaa? muita äitejä?  Kyllä on äidin syy että lapsi voi huonosti.

[/quote]

Eikö syy ole äidin ja isän jos lapsi voi huonosti. Vai onko niin että isät eivät ole vastuussa lapsista. Lähtisin syyttämään kumminkin äitiä ja isää.

Vierailija
50/181 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.05.2013 klo 06:52"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 17:13"]

Meidän naapurin 4- ja 2-vuotiaat ovat aina keskenään ulkona, vanhemmat eivät koskaan ole vahtimassa. Heidän ikkunastaan ei edes näe kunnolla leikkipaikalle. Ei ole lampea onneksi, mutta usein ovat esim. pyöräilemässä tiellä. Huolissani olen seuraillut että milloinhan jotain sattuu, ovat vielä ulkona monesti tosi myöhään, ihan klo 21 jälkeenkin. Ei todellakaan saa jättää 4-vuotiasta ulos yksin, eikä varsinkaan 2-vuotiaan vahdiksi.

[/quote]

Lastensuojeluilmoituksen paikka, lapsethan ovat heitteillä!

[/quote]

Vai heitteillä. Heitähän opetetaan juuri aaveetyyliin itsenäisiksi selviytyjiksi, jotka oppivat kyynärpäätekniikalla selviämään hengissä ja roikkuvat naapurin äideissä saadakseen edes hitusen aikuisen huomiota.

Näitä näkee tuolla meidänkin kylillä. Joku aina loukkaantuu pahasti silloin tällöin. Mutta ei tunnu vanhempia kiinnostavan, jos yksi joukosta poistuu luonnollisen poistuman.

Vierailija
51/181 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi 4 v yksin pihalle ja vielä ilta-aikaan. Vanhemmat on vastuussa lapsistaan. Laittakaa ovet lukkoon.

Vierailija
52/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 09:38"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 08:51"]

135:lle . Ehkä vahdit lapsiasi haukan  tavoin ja vältät onnettomuudet näin.

Pojot sulle siitä. 

Asenteesi taas tulee pilaamaan todennäköisesti lapsiesi elämää ja omaasikin.

Poika kohta 17 vee eikä kaljoittele eikä muutakaan alkoholia. Itse en käytä alkoholia kotona ja isänsä raivoraitis.

Ja mä veikkaan että ne ketkä täällä suunapäänä arvostelee muita on niitä ketkä kantaa  14wee teinilleen kaljaa hyvää hyvyyttään joidenkin vuosien päästä. 

[/quote]

[/quote]Veikkaat että meikäläinen kantaa kaljaa tulevaisuudessa pojalleen. En todellakaan, inhoon kaljaa, se pöhöttää ja pissattaa.

Vierailija
53/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.05.2013 klo 09:15"]

Vuosia sitten olin vastuuntunnoton kun poika menetti 2 hammasta edestä ja oli n 2 v. Menin suihkuun ja olin ehkä 3 min. Tunsin syyllisyyttä pitkän aikaa. Poika ajoi ympyrää mopolla sisällä. Isää ei näkynyt mailla halmeilla.

[/quote]

Olet kyllä erikoinen palstamamma, kun koet syyllisyyttä. Muuthan täällä vinkuu, että ei sille mitään voinut kun mun lapsi kuoli. Kun mun pyykit oli tärkeämpiä ja ei sitä lasta voinut koko aikaa vahtia.

Lapsellasi on erikoisen hyvä onni ollut saada se harvinaisuus, että hänellä on rakastava äiti.

Vierailija
54/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää jättäkö alle 6 v pihalle yksikseen. Olkaa läsnä lasten elämässä, hetken ovat pieniä. Laittakaa ovet säppiin etteivät syöksy lampeen, järveen, jokeen, mereen, autotielle, vaaroja on.

Vierailija
55/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ei voi estää??? Laittakaa ovet lukkoon ja niin että lapsi ei pääse ulos. Kello oli 20.30 jolloin on jo nukkumaanmenoaika.

Vierailija
56/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan sattui ilmeisesti tapaturmia, hukkumisia paljon enemmän kun ei joudettu lasten perään katsomaan.

Vierailija
57/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita lampeen hukkumisiahan on ollut hiljan 2. Ylivieskassa jossa perheen pojan piti katsoa ja sitten en muista missä toinen tapaus jossa lapsi lähti pihalle yksin vai kaksin mutta hukkui lampeen.

Vierailija
58/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:29"]

Turhaan syytätte äitiä. 

[/quote]

Varmaan onkin sen isoveljen vika?

[/quote]Isoveli alaikäinen. Vanhempien VASTUU valvoa lapsiaan.

Vierailija
59/181 |
26.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään aikanaan aina olisi niin halunnut mennä hiekkalaatikolle, puistoihin jne lapsen kanssa kun oli pieni. Suurimmilta osin nautin olla lapseni kanssa. Maaseudulla ollessani taas kun järvi oli lähellä niin taas sitä oltiin yhdessä pihalla ja välillä käytiin metsässä. Potkittiin palloa, juostiin kilpaa ja mitä milloinkin.

Vierailija
60/181 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä näkee täälläkin. Naapurin 3v. ja 4v. leikkivät keskenään pihalla. Itse kun olen omien lasten kanssa leikkipaikalla, tuntuu kuin mä joutuisin vahtimaan niitäkin. Niin, eihän kaikki vanhemmat ajattele, että pistetään ton vahdittavaksi kun on pihalla, mutta en mä ainakaan voi selkääni kääntää jos 3v. meinaa juosta päin isoa ojaa, jossa on syvästi vettä, tai 4v. keksii koittaa kiivetä roskakatoksen katolle. *huokaus* Monesti menemmekin sitten omalle takapihalle omien lasten kanssa kun nämä naapurin muksut ilmestyy pihaan. Koskaan ei sieltä huushollista ole aikuista ulkona. Ei ikinä. 

Nämä naapurin lapset koittaa seurata meitä meidän takapihalle asti, tottahan he tulisivat sinne meidän kanssa touhuamaan. Tuntuu inhottavalta, mutta mä kyllä aina käsken niiden häipyä oman kotinsa suuntaan tai leikkipaikalle. En mä ala niitä hoitamaan. Tuntuu kurjalle niiden lasten puolesta, eihän se niiden vika ole, mutta en mä silti ala niitä hoitamaan.

Ei tuon ikäiset vaan voi olla yksin ilman valvontaa ulkona. Pitäisi se nyt vanhempien tajuta. Ehkä joku aidattu alue on 3-vuotiaallekin ok, jos siinä ei ole mitään, missä voi käydä vahinko, mutta ei lasta kai karsinaankaan voi laittaa :D Luulisi vaan, ettei olisi niin vaikeaa niille aikuisille olla omien lastensa kanssa pihalla :O

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi