Te, jotka haluatte asua Helsingissä, "koska siellä on niin paljon mahdollisuuksia"
Niin mitä näistä mahdollisuuksista oikeasti käytätte säännöllisesti?
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o
Täällä maalla
-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.
Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.
-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.
-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.
Citykettu on ihan tavallinen otus Stadissa. Meidän pihalla pyörii jänikset ja siilit. Istun myös kahvilla pihatuolissa tai parvekkeella kuunnellen lintujen laulua, täällä Helsingissä.
No juu mutta eipä se liikenteen melu kiva ole. Typistää luontokokemuksen todella pahasti. Jopa täällä Jyväskylässäkin aina toivon, että sen saisi elämästään kokonaan pois. Se on aina lähes uskonnollinen kokemus, kun on metsässä, jossa on täysin hiljaista.
Tämä. Joku luontopuska Helsingissä ei tunnu luonnolta, kun selän takana on kerrostalokolossit.
Kyllä mäkin näin Meilahdessa käydessäni citykanin. Mutta kun vierestä meni vilkas ja meluisa tie, niin se kokemus oli...noh, kolkompi.
Luonto on sitä että saa tarpoa enemmänkin hiljaisuuden keskellä, eikä heti tule joku Alepa vastaan.
Lapseni käyvät Sykkiä, eikä yhtä laadukasta ja vanhoja perinteitä omaavaa koulua ole missään muualla Suomessa. Tämä nyt vaan on kylmä fakta. Se on lapsilleni myös tulevaisuudessa hyödyllinen tieto cv:ssä, koska Sykkiä arvostetaan todella paljon.
Tiedättehän, että kaikki ei tykkää luonnosta ainakaan samassa mittakaavassa. Minulle riittää lähimetsät! Ja vihaan hyttysiä, mäkäräisiä ja paarmoja, joten niiden puuttuminen Stadista on ehkä parasta koko paikassa!
Vierailija kirjoitti:
Keskikokoisessa kaupungissa viettäneenä aikaani pari vuotta, voin varmaan valaista mikä Helsingissä on parempaa.
1. Kylän ainoa uimahalli kiinni 01.06.-31.08 välisen ajan (3kk ei koskaan Helsingissä näin).
Ja avoinna olevaan maauimalaan niin pitkä matka, että pitäisi olla auto - ei ole.
2. Lähikauppaan 4km - tarvitsee auton koska julkinen liikenne on todella surkea.
3. Kävin apteekista hakemassa normi lääkeitäni - joo LOPPU, eikä tule varmaan kuukauteen. Ystävällinen virkailija katsoi muista heidän apteekeistaan - ja LOPPU. Kiersin sitten apteekkeja läpi ja kaikista LOPPU, eikä tietoa koska saa, no palasin sitten Helsinkiin ja hain apteekista. Eikä ollut mistään harvinaisesta lääkkeestä kyse.
4. Mennään keilaamaa - kaikki radat varattu olisit soittanut monta päivää aikaisemmin ja muuta keilahallia ei kaupungissa ole.
5. Mennään elokuviin - jaa tuletteko katsomaan tämän vai tämän - Juu ei tulla kumpaakaan.
Siis niin surkeat valikoimat aktiviteeteissa, pitkät etäisyydet ilman autoa ei pärjää, surkeita mestoja ja paljon työttömyyttä.
Puhuitko Hämeenlinnasta?
Sitäpaitsi pikkukaupungeissa saa usein lääkäriajan pienemmällä jonottamisella.
Ja jos ei ihan Lapin tai Kainuun korvessa asu, niin autolla on sama aika hurauttaa maalta vaikka pankkiin kuin julkisilla Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän, että kaikki ei tykkää luonnosta ainakaan samassa mittakaavassa. Minulle riittää lähimetsät! Ja vihaan hyttysiä, mäkäräisiä ja paarmoja, joten niiden puuttuminen Stadista on ehkä parasta koko paikassa!
Siinä on eroa, asuuko metsän keskellä vai kylän tuntumassa/peltojen keskellä.
Täällä pelloilla käy mukava tuuli ja hyttysiä on vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskikokoisessa kaupungissa viettäneenä aikaani pari vuotta, voin varmaan valaista mikä Helsingissä on parempaa.
1. Kylän ainoa uimahalli kiinni 01.06.-31.08 välisen ajan (3kk ei koskaan Helsingissä näin).
Ja avoinna olevaan maauimalaan niin pitkä matka, että pitäisi olla auto - ei ole.
2. Lähikauppaan 4km - tarvitsee auton koska julkinen liikenne on todella surkea.
3. Kävin apteekista hakemassa normi lääkeitäni - joo LOPPU, eikä tule varmaan kuukauteen. Ystävällinen virkailija katsoi muista heidän apteekeistaan - ja LOPPU. Kiersin sitten apteekkeja läpi ja kaikista LOPPU, eikä tietoa koska saa, no palasin sitten Helsinkiin ja hain apteekista. Eikä ollut mistään harvinaisesta lääkkeestä kyse.
4. Mennään keilaamaa - kaikki radat varattu olisit soittanut monta päivää aikaisemmin ja muuta keilahallia ei kaupungissa ole.
5. Mennään elokuviin - jaa tuletteko katsomaan tämän vai tämän - Juu ei tulla kumpaakaan.
Siis niin surkeat valikoimat aktiviteeteissa, pitkät etäisyydet ilman autoa ei pärjää, surkeita mestoja ja paljon työttömyyttä.Puhuitko Hämeenlinnasta?
Noo enpä puhunut Hämeenlinnastakaan :) mutta varmaa joo samat haasteet noissa tuon mittakaavan kaupungeissa.
No tällä vkolla esim joka päivä jotain ulkoilureittiä, kolme kertaa ravintolaa, joka päivä hyviä pyöräilyreittejä, kerran kirjastoa ja museota ja pari kertaa metroa.
Huomenna lapsen kanssa tenniskeskukseen ja illalla kuntosalille.
Kävin landella vähän aikaa sitten. 20 kilsaa kauppaan, jossa kaikki lihavia.
Ja työkin on kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän itse kaupunkia. Asun keskustassa ja jo se, että astuu ovesta ulos keskelle elämää on mulle tärkeä viihtyisyystekijä.
Tarkoitat varmaan keskelle ihmisiä? Elämää on enemmän pikkukaupungissa, jonka kerrostalosta voi astua suoraan metsään.
Meillä Helsingissä on pilvin pimein pikkukaupungin kokoisia lähiöitä joiden kerrostaloista voi astua metsään, joistakin jopa meren rantaan.
Vierailija kirjoitti:
Asun stadissa siksi että olen täällä syntynyt ja koko ikäni asunut. Tykkään siitä että kaikkialle pääsee helposti joko metrolla tai kävellen. En osaa kuvitella asuvani jossain maalaispitäjässä tiettömien taipaleitten takana. Mitä siellä niinku tekis? Kävelisi pimeässä tien piennarta pitkin? :o
Ja näiden kahden ääripään välillä ei ole mitään? 😄
T. 5 min autolla, 20 min pyörällä pellonlaidalta keskustaan harrastusten ja kaikkien välttämättömien palvelujen äärelle. 20-30 min julkisilla tai omalla autolla ja alkaa löytyä teatteria, konserttia, museoita ym kulttuuria. Ravintolaa, hotellia, ostoskeskusta ym ym ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä maalla
-koiran kanssa lenkkeilen tien piennarta pitkin. Metsä tuoksuu sateen jäljiltä, käki kukkuu, kettu menee tien yli usein.
Aamuisin on ihana istua kahvikupin kanssa pihatuolissa. Pelloilta tuleva tuuli tuoksuu ihanalle.-työpaikka on lähellä. Lapsilla harrastukset lähellä. Jos jollain on harrastus vähän oudompi, niin autot on keksitty.
-naapureita on joka sormelle ja varpaalle, kaikki iloisia ja leppoisia. Kavereita on mulla enemmän kuin koskaan. Kyläilemme ja järjestämme kutsuja ja juhlia.
-Kaupungissa asuessani kävin teatterissa ja elokuvissa yhtä harvoin/usein kuin nyt. Kyllä täältä niihin on päässyt monta kertaa vuoteen.
Mulle elämäsi olisi painajaista, onnrksi voi valita toisin
Mikä tuossa oli painajaista? Oikea luonto? Ihmiset? Kulttuurimahdollisuudet?
Aloitetaan koirasta. Mulla ei ole lemmikkiä, koska se rajoittaa liikaa, työntekoa, harrastuksia, ystävien tapaamista, matkustelua.
Koiran kanssa lenkkeily piennarta pitkin. Ei ikinä. Piennarta pitkin kävely kuulostaa kammottavalta. Kettuja tapaa ihan kaupungista samoin kuin esim kanahaukkoja. Niitä tänne houkuttelee citykanit. Ja metsä ei oo mun juttu. Kun lähden kävelylle, lähden esim meren rantaan.
Kokonainen yksi työpaikka lähellä kotia. Minulla on vaihtoehtoja ja palkka myös sen mukainen
Pelto ei mielestäni tuoksu hyvältä. Ja se voi tuoksua myös aivan kammottavalle.
Kavereita on hyvä olla, mutta niitä saadakseen ei tarvitse muuttaa maalle.
Ja todellakin, myös kaupungissa voi olla ihan aitoa oikeaa luontoa. Mun suuri rakkaus on meri.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpaitsi pikkukaupungeissa saa usein lääkäriajan pienemmällä jonottamisella.
Ja jos ei ihan Lapin tai Kainuun korvessa asu, niin autolla on sama aika hurauttaa maalta vaikka pankkiin kuin julkisilla Helsingissä.
Yksityiseltä lääkäriasemalta saa ajan heti eikä kunnalliselle lääkärille kannata missään paikassa mennä hakemaan burana reseptiä, jos oikeasti lääkäriä tarvitsee.
Käytän sitä mahdollisuutta että voin valita mielekkään duunin enkä sitä yhtä ainoata joka maakunnassa ehkä on tarjolla. Käytän hyvää julkista liikennettä. Käytän mahdollisuutta keskutella järkevien ihmisten kanssa enkä punaniska junttien. Kulttuuritarjontaa en juuri käytä mutta sekin tuo hyvää buustia normaaliin elämään kun tapahtuu jotain aina.
Minun olisi vaikea tienata 120 tonnia vuodessa muualla kuin Helsingissä. Isot palkat maksetaan täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän maalaisilla käy niin tunteisiin se, että helsinkiläiset viihtyvät kotikaupungissaan? Onko se jotenkin teiltä pois että tykkäämme elää täällä?
Koska näissä keskusteluissa aina samalla haukutaan maaseutua ja se alkaa yleensä ennen kuin maalaiset haukkuvat Helsinkiä.
Onko sitten kumpikaan haukkuminen mitenkään fiksua tai hyödyllistä? Kaikissa paikoissa omat hyvät ja huonot puolensa. Toivottavasti mahdollisimman moni ihminnen on omaan valintaansa tyytyväinen. Muiden tyytyväisyys tai tyytyväisyyden puutteen ei luulisi koskettavan muiden elämää, mutta nettikeskusteluissa moni tuntuu ottavan henkilökohtaisesti asiat.
Nyt Covid-19 -aikana asiat ovat tietysti eri lailla, mutta aiemmin, ja toivottavasti myös tulevaisuudessa:
- käyn elokuvissa vähintään kerran viikossa, usein parikin kertaa, ja jos olen lomalla, usemman kerran viikossa
- käyn katsomassa kaikki Helsingin museoissa ja taidemuseoissa olevat näyttelyt (Museokortti on mahtava juttu, tosin olen varmaan heille painajaisasiakas). Lisäksi jonkin verran pienten gallerioiden näyttelyissä.
- teatterissa useamman kerran vuodessa
- Oopperassa muutaman kerran vuodessa.
Olen viisikymppinen nainen ja asun Helsingin keskustassa. Ja olen onnekas sillä minulla on mies joka mielellään lähtee kaikkiin noihin mukaan.
Ns. viihteellä tai baareissa istumassa en käy ikinä, niin että siltä osin Helsingin tarjonta menee kyllä hukkaan kohdallani.
Haluaisin asua maalla ja haluaisin, että mulla olisi mies, suurperhe, iso omakotitalo ja lemmikkejäkin. Mutta en tiedä, miten siihen tavoitteeseen pääsisin. Siispä olen töitä aamusta iltaan paiskiva ja siihen päälle vielä opiskelevakin sinkkunainen ja asun ankeassa kerrostalokolossissa keskellä pahinta kivikaupunginosaa. Jos joku kiva maalaismies tulee hakemaan minut vaimokseen, niin muutan vaikka heti pois Helsingistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on eroa, asuuko metsän keskellä vai kylän tuntumassa/peltojen keskellä.
Täällä pelloilla käy mukava tuuli ja hyttysiä on vähän.
Muyta paarmoja riittää. Lantaa jota levitetään pelloille. Terkuin mummolassa peltojen vieressä lapsuutensa kesät viettänyt
Helsinki on täynnä mielenkiintoisia paikkoja, nyt korona-aikaan kiertelin kaupunkia ristiin rastiin ja aina tuli vastaan uutta. Keskusta on pieni ja aika tylsä, mutta meren rannat ja jokirannan lenkkipolut! Kun reviiriä laajentaa Espooseen ja Vantaalle, voi lenkkeillä loputtomiin uusissa maisemissa.
Yksi ihana juttu on, että julkisilla voi tehdä minimatkoja lähikaupunkeihin. Ne ovat väkiluvuilta Suomen suurimpia ja myös täynnä kiinnostavia museoita, konsertteja, taidenäyttelyitä ja muita kulttuurikohteita. Viimeksi kävin Tuusulanjärven kohteissa. Oli ihana päivä.
Tykkään myös siitä, että monet kaupat on nykyään aina auki.
Minulle myös monikulttuurisuus on plussaa. Rakastan sitä, että eri lähiöistä löytyy uusia ravintoloita, josta saa mieletöntä turkkilaista ruokaa (ei kebabia, vaan kunnon turkkilaista ruokaa, tai syyrialaista tai etiopialaista...). Fine dining ravintoilihin keskustassa ei omat rahat riitä.
Tykkään siitä, että lapseni oppivat pienestä asti, että on erilaisia ihmisiä ja eri tapoja.
Kaupunki on lapsille turvallinen, koulut huippuhyviä. Naapurit asiallisia ja ystäviä helppo saada.
Yhteydet kaikkialle Suomeen nopeita, oli sitten työmatkaminne tahansa, Tukholmaan ja Tallinnaan pääsee käden käänteessä.