Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko, että on mitään mahdollisuuksia päästä sisään, jos ei ole harjoitellut tilastoa ollenkaan?
Mä luulen, että on todellakin! :) Voi tosi hyvin olla, että tilastoa on paljon vähemmän kuin aikaisemmin tai jopa ei ollenkaan. Ja ainakin siinä yhessä Helsingin yliopiston videossa, joka tähän keskusteluun aiemmin linkattiin, sanottiin, että psykassa sitoudutaan tohon lyhyeen 1 kuukauden valmistautumisaikaan, eli ainakin sen videon mukaan matskujen pitäis olla sellasia, että se kuukausi riittää niiden omaksumiseen. No, pian nähään mitä tulee :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuletteko, että on mitään mahdollisuuksia päästä sisään, jos ei ole harjoitellut tilastoa ollenkaan?
Mä luulen, että on todellakin! :) Voi tosi hyvin olla, että tilastoa on paljon vähemmän kuin aikaisemmin tai jopa ei ollenkaan. Ja ainakin siinä yhessä Helsingin yliopiston videossa, joka tähän keskusteluun aiemmin linkattiin, sanottiin, että psykassa sitoudutaan tohon lyhyeen 1 kuukauden valmistautumisaikaan, eli ainakin sen videon mukaan matskujen pitäis olla sellasia, että se kuukausi riittää niiden omaksumiseen. No, pian nähään mitä tulee :)
Toivotaan! :) Ilmoittauduin pääsykokeeseen ihan viime hetkillä ajatuksena, että katsotaan mitä kysymyksiä tulee -yhtään en ole siis valmistautunut. Tosin olen kyllä suorittanut psykan perusopinnot viime vuosien aikana. Kaiken lisäksi en pääse edes hakemaan ensikertalaiskiintiössä, joten näin hyvillä eväillä mennään :D
Viikon päästä ollaan jo työn touhussa!
Miten olette ajatelleet lähestyä materiaalia?
Itse olen töissä, olen jo merkannut kalenteriin lounastunnin klo 12, jotta voin osallistua materiaalin korkkaamiseen. Pyrin ekana päivänä lukemaan sen läpi ja tekemään sota- ja lukusuunnitelman, seuraavasta päivästä sitten tositoimiin.
Pitkä talvi on takana ja pääsykoekevät edessä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista sivumäärä voisi artikkeleiden suhteen odotella? Ekaa kertaa hakemassa niin ei mitään ajatustakaan puhutaanko 20-500 sivun setistä...
Sama täällä, ensimmäistä kertaa hakemassa. Miten ajattelitte lukea artikkelit? Onkohan siellä odotettavissa monivalintakysymyksiä tyyliin jostakin kuvatekstistä vai esseekysymyksiä?
Muistan itseasiassa, kun vuoden 2018 Jyväskylän kokeessa kysyttiin yhden neuropsykologisen artikkelin yhtä pientä kuvatekstiin liittyvää kohtaa. Tässä kuvatekstissä mainittiin siis sellainen aivorakenteen nimi, mitä ei missään muussa kohtaa artikkelia mainittu.
Ja tästä samasta neuropsykan artikkelista kysyttiin myös eräästä isosta taulukosta yhden välittäjäaineen liikaerityksen oireen nimeä (taulukossa oli varmaan joku 40-50 eri nimikettä tms.) Opettelin itse tämän taulukon ulkoa.
Että artikkelien sisällöistä on joskus ollut aivan älyttömän pilkunviilauskysymyksiä. Muistan myös samasta kokeesta toisen kysymyksen, jossa piti tietää erään intervention tietyn viikon teemanimi. Ja näitä intervention kuvauksia oli siis todella monta.
Toki nyt, kun on laaja yhteistyö psykologian ja logopedian kanssa, tilanne voi olla eri, mutta oon satavarma, että siellä on ihan perinteisiä tutkimusartikkeleita, joista on sitten suht. haastavaa monivalintaa tai jotain muita täydennystehtäviä.
Hirveesti tsemppiä teille kaikille! Onneksi kiintiöitä on nostettu niin mahdollisuudet ovat hieman korkeammat.
T. maisterivaiheen psykalainen
Eli minne se materiaali sit viikonpäästä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä, olen jo merkannut kalenteriin lounastunnin klo 12, jotta voin osallistua materiaalin korkkaamiseen. Pyrin ekana päivänä lukemaan sen läpi ja tekemään sota- ja lukusuunnitelman, seuraavasta päivästä sitten tositoimiin.Pitkä talvi on takana ja pääsykoekevät edessä!
Jee, sitten korkataan ja jaetaan tunnelmat! :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen töissä, olen jo merkannut kalenteriin lounastunnin klo 12, jotta voin osallistua materiaalin korkkaamiseen. Pyrin ekana päivänä lukemaan sen läpi ja tekemään sota- ja lukusuunnitelman, seuraavasta päivästä sitten tositoimiin.Pitkä talvi on takana ja pääsykoekevät edessä!
Jee, sitten korkataan ja jaetaan tunnelmat! :D
Vitsi miten jännää! :)
Jos täällä on joku esiintymistaitoinen ja -haluinen, voi vaikka pistää youtubeliven pystyyn! Saisi heti muutaman kymmentä katsojaa! 🎓 🥰
Ajattelin, etten osallistu valintakokeeseen (helsinki), mutta nyt mietin jos sittenkin osallistuisin. Pitääkö siihen siis erikseen ilmoittautua ja miten? En ole tästä siis kartalla kun alunperin ajattelin etten osallistu ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin, etten osallistu valintakokeeseen (helsinki), mutta nyt mietin jos sittenkin osallistuisin. Pitääkö siihen siis erikseen ilmoittautua ja miten? En ole tästä siis kartalla kun alunperin ajattelin etten osallistu ollenkaan.
Kun täytit hakulomakkeen maaliskuussa, siinä piti valita kaupunki, jossa kokeen suoritat. Muuta ilmoittautumista ei tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on periaatteessa vanhaa tietoa, mutta kävin vuosia sitten Tampereen avoimen YO:n psykan kursseja. Ja heidän tuolloinen professorinsa sanoi, että pakollisen tilastotieteen määrä tulee usein opiskelijoille järkytyksenä. Maalaisjärjellä tuosta voisi päätellä, että eivätpä nuo psykan opiskelijat olleet hirveästi tilastoa päntänneet..?
Onko täällä ketään, joka haki Jyväskylään opiskelemaan psykaa avoimen väylän kautta (siitä valmistuu siis filosofian maisteriksi)? Onko spekulaatioita siitä millaisella painotetulla keskiarvolla voisi päästä sisään?
Millaisia arvosanoja te muut olette saaneet avoimen yliopiston psykologian aineopinnoista?
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä ketään, joka haki Jyväskylään opiskelemaan psykaa avoimen väylän kautta (siitä valmistuu siis filosofian maisteriksi)? Onko spekulaatioita siitä millaisella painotetulla keskiarvolla voisi päästä sisään?
Millaisia arvosanoja te muut olette saaneet avoimen yliopiston psykologian aineopinnoista?
Viime vuonna taidettiin laskea yhteen perus- ja aineopintojen arvosanat? Silloin pääsi 6 pisteellä, mutta hakukriteerit olivat tiukemmat, kaikki piti olla suoritettuna avoimessa, joten se on karsinut hakijamäärää.
Psykasta on aika työlästä saada vitosia, mutta kolmosen saa aika helposti. Luulen, että keskiarvoksi vaaditaan nyt yli 3, koska kuka vaan saa hakea (jolla aineopinnot kasassa), mutta ei lähellekään 5, koska se on haastava saavuttaa.
Toi pisteytyshän oli tosi omituinen viime vuonna.
Keskiarvo 3 = 1 piste
Keskiarvo 4 = 3 pistettä
Keskiarvo 5 = 5 pistettä
Perus- ja aineopinnoista laskettiin keskiarvot erikseen. Veikkaisin, että jos pisteytys on sama tänä vuonna, niin raja on joku 6 tai 8 pistettä. Todennäköisesti 6 riittää, mutta sitten mennään muihin erotteleviin tekijöihin, eli ensimmäiseksi katsotaan muistaakseni aineopintojen keskiarvo ja sen jälkeen psykologian tutkimusmenetelmät kurssin arvosana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna taidettiin laskea yhteen perus- ja aineopintojen arvosanat? Silloin pääsi 6 pisteellä, mutta hakukriteerit olivat tiukemmat, kaikki piti olla suoritettuna avoimessa, joten se on karsinut hakijamäärää.
Psykasta on aika työlästä saada vitosia, mutta kolmosen saa aika helposti. Luulen, että keskiarvoksi vaaditaan nyt yli 3, koska kuka vaan saa hakea (jolla aineopinnot kasassa), mutta ei lähellekään 5, koska se on haastava saavuttaa.
tunnetteko ketään kuka ois päässyt tonne? Mitä on kertonut opinnoista ja mitä esim. opintojen jälkeen on tehnyt? Onko ollut haastavat opinnot ja mitä on tykännyt? Mietin, että mitä varten tonne edes kukaan hakee, koska psykologiksi ei ainakaan voi valmistua. Olisihan se kyllä hienoa, että kyseisen linjan kautta voisi sittenkin valmistua myös psykologiksi jossakin vaiheessa. Koska onhan Joensuun psykologit myös filosofian maistereita ja heillä on oikeus tehdä käytännön psykologian työtä ja suorittaa käytännön opinnot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on periaatteessa vanhaa tietoa, mutta kävin vuosia sitten Tampereen avoimen YO:n psykan kursseja. Ja heidän tuolloinen professorinsa sanoi, että pakollisen tilastotieteen määrä tulee usein opiskelijoille järkytyksenä. Maalaisjärjellä tuosta voisi päätellä, että eivätpä nuo psykan opiskelijat olleet hirveästi tilastoa päntänneet..?
Hei alapeukuttajat, mikä tuossa mahtoi nyppiä noin pahasti?
Hei, onko täällä ketään jolle tilastot onnistuu joo, mut looginen päättely ja logiikka ei suju sitte millään. Ahdistaaaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tunnetteko ketään kuka ois päässyt tonne? Mitä on kertonut opinnoista ja mitä esim. opintojen jälkeen on tehnyt? Onko ollut haastavat opinnot ja mitä on tykännyt? Mietin, että mitä varten tonne edes kukaan hakee, koska psykologiksi ei ainakaan voi valmistua. Olisihan se kyllä hienoa, että kyseisen linjan kautta voisi sittenkin valmistua myös psykologiksi jossakin vaiheessa. Koska onhan Joensuun psykologit myös filosofian maistereita ja heillä on oikeus tehdä käytännön psykologian työtä ja suorittaa käytännön opinnot.
Samat opinnothan ne on ilman ammattikursseja ja harkkoja. Se on työelämän tarpeisiin ja kouluun täysin riittävää: saadakseen viran lukiosta täytyy olla maisterintutkinto jostain opetettavasta aineesta. FM psykasta kuulostaa paljon mielenkiintoisemmalta kuin teologian maisteri, jos se toinen opetettava aine on katsomusaine.
Ei se kaikille sovi tietenkään, mutta monelle aikuiselle sopii paremmin kuin pyöriä vuosikausia valintakokeissa. Riippuu täysin siitä, mitä tutkinnolta tavoittelee.
Eikö nyt ole helppoa saada parempia arvosanoja, kun kokeet voi tehdä kotona, kirjan ja netin kanssa?