Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
1421/8033 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö ennenkin ole psykologia-logopedia yhteiskokeita? Ainakin kognitiotiede-psykologia on ollut, ja silloin toimittiin niin, että psykalle hakijat vastasivat joihinkin kysymyksiin ja kognitiotieteilijät toisiin. Ei kai tällainen koe ole poissuljettu nytkään? Eli psykalle hakijoille tilastokysymyksiä ja logopedialle hakeville ei.

Entäs jos hakee molempiin?

Jep tää ei oikein toimi, jos hakee molempiin.

Vierailija
1422/8033 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni hakee molempiin?

Kumpaan ensisijaisesti?

Otatko paikan vastaan, vaikka pääkohde olisi psyka ja pääsisit logolle? Tai toisin päin (oletan, että psykaan kuitenkin korkeammat pisterajat)?

1.-5. Logopedia 6. Psyka turku

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1423/8033 |
09.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ennenkin ole psykologia-logopedia yhteiskokeita? Ainakin kognitiotiede-psykologia on ollut, ja silloin toimittiin niin, että psykalle hakijat vastasivat joihinkin kysymyksiin ja kognitiotieteilijät toisiin. Ei kai tällainen koe ole poissuljettu nytkään? Eli psykalle hakijoille tilastokysymyksiä ja logopedialle hakeville ei.

On poissuljettu, koska tämä on yhteisvalinta, ei valintakoeyhteistyö. Kokeen (ja pisteytyksen) pitää olla täsmälleen sama sekä psy että lo.

Vierailija
1424/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni hakee molempiin?

Kumpaan ensisijaisesti?

Otatko paikan vastaan, vaikka pääkohde olisi psyka ja pääsisit logolle? Tai toisin päin (oletan, että psykaan kuitenkin korkeammat pisterajat)?

1 ja 2 psy, 3 logo. Otan logon paikka jos psy ei onnistuu ja logolle pääse.

Vierailija
1425/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoin 1. Psyka Tre, 2. Psyka JKL, 3. Psyka Turku, 4. Logo Tre, mutta jätin viime metreillä logon pois katsottuani ko opinnoista kertovan videon. Tajusin, että logon opinnot on yliopisto-opinnoiksi niin paljon valmiin kaavan mukaisia ettei ne sovi mun elämäntilanteeseen.  Psykan opinnoissa on enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia itsenäiseen opiskeluun. Toisekseen se olisi ollut selkeästi kakkosvaihtoehto, mikä olisi kaiken tämän yrittämisen ja työn jälkeen alkanut melko varmasti jäytää mieltäni jossain vaiheessa vaikka mielenkiintoinen ala varmasti onkin. Olen ensikertalainen, koska olen opiskellut yliopistossa vuonna miekka ja kivi enkä ole sieltä ikinä valmistunut. Jos korotetut arvosanat pysyy opettajan antamien alustavien pisteiden mukaisina, lähtöpisteet on 134.6, millä toivottavasti pääsisin edes Jkl.

Vierailija
1426/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin 1. Psyka Tre, 2. Psyka JKL, 3. Psyka Turku, 4. Logo Tre, mutta jätin viime metreillä logon pois katsottuani ko opinnoista kertovan videon. Tajusin, että logon opinnot on yliopisto-opinnoiksi niin paljon valmiin kaavan mukaisia ettei ne sovi mun elämäntilanteeseen.  Psykan opinnoissa on enemmän valinnanvaraa ja mahdollisuuksia itsenäiseen opiskeluun. Toisekseen se olisi ollut selkeästi kakkosvaihtoehto, mikä olisi kaiken tämän yrittämisen ja työn jälkeen alkanut melko varmasti jäytää mieltäni jossain vaiheessa vaikka mielenkiintoinen ala varmasti onkin. Olen ensikertalainen, koska olen opiskellut yliopistossa vuonna miekka ja kivi enkä ole sieltä ikinä valmistunut. Jos korotetut arvosanat pysyy opettajan antamien alustavien pisteiden mukaisina, lähtöpisteet on 134.6, millä toivottavasti pääsisin edes Jkl.

Vau mitkä pisteet :) Minua ihmetyttää tämä yhteisvalinta kun eihän näillä aloilla ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Ja en ainakaan itse ole kiinnostunut vaihtamaan haavettani psykasta logoon, jos en psykalle pääse. Ei logo ole mikään korvike tai vaihtoehto psykalle ainakaan minun kohdalla, työnkuvakin on ihan erilainen. Sekö tässä uudistuksessa on takana että saadaan painetta pois psykasta vai mikä idea?

Vierailija
1427/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vau mitkä pisteet :) Minua ihmetyttää tämä yhteisvalinta kun eihän näillä aloilla ole juuri mitään tekemistä toistensa kanssa. Ja en ainakaan itse ole kiinnostunut vaihtamaan haavettani psykasta logoon, jos en psykalle pääse. Ei logo ole mikään korvike tai vaihtoehto psykalle ainakaan minun kohdalla, työnkuvakin on ihan erilainen. Sekö tässä uudistuksessa on takana että saadaan painetta pois psykasta vai mikä idea?

Eipä hammaslääkärillä ja lääkärillä tai opinto-ohjaajalla ja varhaiskasvatuksen opettajallakaan ole juuri tekemistä keskenään, silti näillä aloilla on yhteinen hakuprosessi.

Koko AMK-sektorille (paria erikoisalaa lukuun ottamatta) haetaan yhteisellä valintakokeella, joka oli käytössä sekä psykassa että logopediassa hätäratkaisuna viime vuonna. Ruotsissa yliopistoihin haetaan yhdellä yhteisellä valintakokeella.

Tarkoitus on keventää sekä yliopistojen että hakijoiden taakkaa. Alakohtaisia pääsykokeita puoltaa lähinnä se seikka, että samalla saa käsityksen kiinnostaako ala oikeasti, esim. oikis. Samalla luotiin järjetelmä, jossa ei käytännössä ollut mahdollista hakea kuin yhdelle alalle kerrallaan.

Ei ole olemassa sellaista pääsykoetta, jonka perusteella saataisiin parhaat hakijat ja suuri osa pääsykokeisiin osallistuvista on taitojensa puolesta kelpoisia opiskelemaan yliopistossa. Pääsykoetta tarvitaan lähinnä järjestämään ihmiset järjestykseen, jonka perusteella paikat voidaan jakaa.

Vierailija
1428/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä hammaslääkärillä ja lääkärillä tai opinto-ohjaajalla ja varhaiskasvatuksen opettajallakaan ole juuri tekemistä keskenään, silti näillä aloilla on yhteinen hakuprosessi.

Koko AMK-sektorille (paria erikoisalaa lukuun ottamatta) haetaan yhteisellä valintakokeella, joka oli käytössä sekä psykassa että logopediassa hätäratkaisuna viime vuonna. Ruotsissa yliopistoihin haetaan yhdellä yhteisellä valintakokeella.

Tarkoitus on keventää sekä yliopistojen että hakijoiden taakkaa. Alakohtaisia pääsykokeita puoltaa lähinnä se seikka, että samalla saa käsityksen kiinnostaako ala oikeasti, esim. oikis. Samalla luotiin järjetelmä, jossa ei käytännössä ollut mahdollista hakea kuin yhdelle alalle kerrallaan.

Ei ole olemassa sellaista pääsykoetta, jonka perusteella saataisiin parhaat hakijat ja suuri osa pääsykokeisiin osallistuvista on taitojensa puolesta kelpoisia opiskelemaan yliopistossa. Pääsykoetta tarvitaan lähinnä järjestämään ihmiset järjestykseen, jonka perusteella paikat voidaan jakaa.

Tuo on kyllä aika huono puoli, että nykyään ei saa edes pääsykokeisiin lukiessa pienintäkään käsitystä alasta. Itse olin aikanani ihan varma oikikseen pyrkimisestä. Naivina kuvittelin sen mielessäni oletettavasti sarjojen ja leffojen perusteella jotenkin status-ja glamouralaksi :D Sitten tohkeissani perehdyin pääsykoemateriaaliin ja totesin että ei hitto, tämä ei ole yhtään sitä mitä haluan. Että jos tämä on vain pintaraapaisu opinnoista ja alasta ja sekin tuntui puistattavan tylsältä, niin on syytä vetäytyä. Jätin hakematta ja hyvä niin.

Silloin ei ollut edes ensikertalaisuuskiintiötä. Nyt onkin totinen paikka kun hyvillä papereilla lampsii sisälle ja tämä totuus valkenee ekan kuukauden aikana. Voi itku sentään, on tämä kyllä karu systeemi kaikille muille, paitsi niille abeille, joilla 100% selvä käsitys mitä tulevaisuudeltaan haluavat.

Vierailija
1429/8033 |
10.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä veikkaatte mihin kaupunkeihin 132.8 todistusvalintapistettä riittää tänä keväänä? Alustavien mukaan olis LLEEEE rivi tulossa, ja viime keväänä sillä olisi päässyt joensuuhun, jyväskylään, ja tampereelle.

Vierailija
1430/8033 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä veikkaatte mihin kaupunkeihin 132.8 todistusvalintapistettä riittää tänä keväänä? Alustavien mukaan olis LLEEEE rivi tulossa, ja viime keväänä sillä olisi päässyt joensuuhun, jyväskylään, ja tampereelle.

Ei pysty sanomaan sen enempää kuin viime vuonnakaan... Jonnekin pääsee, mutta ei kaikkiin.

Olet siis abi, et korottaja? Korottajat ja Oulu tekevät arvailusta niin vaikeaa.

Vierailija
1431/8033 |
11.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korottamassa oon, nuo neljä E:tä on jo pohjalla, ja nuo kaksi korotettavaa ainetta lähti sellaisilla pisteillä joilla olisi edellisinä vuosina saanut L. Ja joo ouluun tuli jo yksin 40 paikkaa, jonka lisäksi muihinki paikkalisäyksiä sen verran, että uusia paikkoja on tälle vuodelle tullut ~80, mutta myös hakijamäärät taas kasvanut niin todella vaikee arvioida minkä kaupungin suhteen uskaltais herätellä toiveita.

Vierailija
1432/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yksi hieman katkera psykologi palkkojen suhteen. Joo tiedän, että lääkärillä on lääketieteellinen hoitovastuu ja noh, 6kk pidempi koulutus kuin psykologeilla, ja etenkin lääkäripula on iso ongelma mutta silti.

Tässä oiva esimerkki Mikkelistä 

https://www.essote.fi/ammattilaiselle/pth-laakariksi/pth-laakarina-puum…

Peruspalkka lisentiaatille 6500 euroa, johon päälle 500 euron rekrylisä sekä 20% syrjäseutulisä eli 9000 palkka ja siihen päälle vielä toimenpidepalkkiot, iltatyöt, ylityöt, viikonloput jos tekee yms.

Eli juuri valmistunut peruslääkäri saa helposti 10 000 euron bruttopalkan.

Sitten  meillä on 20 vuoden kliinisen kokemuksen omaava psykologian tohtori ja neuropsykologian erikoispsykologi, jonka bruttopalkka samassa kaupungissa on 4500 euroa :)

Pakko sanoa kyllä, että välillä suoraan vituttaa, että lääkärien armottoman kovan statuksen ja pulan takia heidän palkat ovat yliopistokaupunkien ulkopuolella ihan älyttömiä. Hieman se kyllä panee miettimään omaa alavalintaa, kun potilaat ovat samat, kokoukset ovat samat, mutta työtehtävät poikkeavat ja sitten lääkärikollegalla 4000 euroa parempi bruttopalkka.

Tiedän, verotus on progressiivista mutta ymmärrätte silti pointin...

Inbefore, PsYkoLogIa on KuTsuMusAmmATTI

Toki on, mutta korkeakoulututkintojen palkat tasa-arvoon kiitos.

Psykologi saanee tehdä siistiä sisätyötä, jossa ei paskat kirjaimellisesti housuissa tuleva asiakas vaadi muuta kuin mieleen kajoamista. Roiskuvat mätäpatit, kiljuvat lapset, eritteet, kaikki ruumiinaukot... yök yök yök. Hyvä et on jotain likaisen työn lisääkin. Koulutetuksi ammatiksi todella paljon joutuu kaiken ällöttävän käytännön asioiden kanssa tekemisiin. En itse pystyis.

Vierailija
1433/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On poissuljettu, koska tämä on yhteisvalinta, ei valintakoeyhteistyö. Kokeen (ja pisteytyksen) pitää olla täsmälleen sama sekä psy että lo.

Toisaalta, Helsingin yliopiston sivuilla (https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-ja-logopedian-valinta…) lukee "Psykologian ja logopedian valintakoeyhteistyö", mutta "Psykologian yhteisvalinta" ja "Logopedian yhteisvalinta". Sanamuotojen perusteella voisi siis olla mahdollista, että psykan ja logon kokeet poikkeavat toisistaan. Ota näistä nyt selvää...

Vierailija
1434/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On niissä yllättävän paljon samaa sit lopulta, mutta on yhdistetty juuri siksi, että psykalle paljon hakijoita ja logolle parina vuonna vähän.

Vierailija
1435/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans yksi hieman katkera psykologi palkkojen suhteen. Joo tiedän, että lääkärillä on lääketieteellinen hoitovastuu ja noh, 6kk pidempi koulutus kuin psykologeilla, ja etenkin lääkäripula on iso ongelma mutta silti.

Tässä oiva esimerkki Mikkelistä 

https://www.essote.fi/ammattilaiselle/pth-laakariksi/pth-laakarina-puum…

Peruspalkka lisentiaatille 6500 euroa, johon päälle 500 euron rekrylisä sekä 20% syrjäseutulisä eli 9000 palkka ja siihen päälle vielä toimenpidepalkkiot, iltatyöt, ylityöt, viikonloput jos tekee yms.

Eli juuri valmistunut peruslääkäri saa helposti 10 000 euron bruttopalkan.

Sitten  meillä on 20 vuoden kliinisen kokemuksen omaava psykologian tohtori ja neuropsykologian erikoispsykologi, jonka bruttopalkka samassa kaupungissa on 4500 euroa :)

Pakko sanoa kyllä, että välillä suoraan vituttaa, että lääkärien armottoman kovan statuksen ja pulan takia heidän palkat ovat yliopistokaupunkien ulkopuolella ihan älyttömiä. Hieman se kyllä panee miettimään omaa alavalintaa, kun potilaat ovat samat, kokoukset ovat samat, mutta työtehtävät poikkeavat ja sitten lääkärikollegalla 4000 euroa parempi bruttopalkka.

Tiedän, verotus on progressiivista mutta ymmärrätte silti pointin...

Inbefore, PsYkoLogIa on KuTsuMusAmmATTI

Toki on, mutta korkeakoulututkintojen palkat tasa-arvoon kiitos.

Psykologi saanee tehdä siistiä sisätyötä, jossa ei paskat kirjaimellisesti housuissa tuleva asiakas vaadi muuta kuin mieleen kajoamista. Roiskuvat mätäpatit, kiljuvat lapset, eritteet, kaikki ruumiinaukot... yök yök yök. Hyvä et on jotain likaisen työn lisääkin. Koulutetuksi ammatiksi todella paljon joutuu kaiken ällöttävän käytännön asioiden kanssa tekemisiin. En itse pystyis.

Ja sä hait psykalle? Tuon perusteella luulen, että sull ei ole minkään valtakunnan tietoa mitä psykologin työ on. Psykologin työ ei ole mieleen kajoamista nähnytkään. Lääkärin työ on kuule paljon sisäsiistimpää kuin psykologin.

Vierailija
1436/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta, Helsingin yliopiston sivuilla (https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-ja-logopedian-valinta…) lukee "Psykologian ja logopedian valintakoeyhteistyö", mutta "Psykologian yhteisvalinta" ja "Logopedian yhteisvalinta". Sanamuotojen perusteella voisi siis olla mahdollista, että psykan ja logon kokeet poikkeavat toisistaan. Ota näistä nyt selvää...

Jos tulisi tällanen koe, niin mitenköhän sitten tehtäis niiden kanssa, jotka on hakenu molempiin?

Vierailija
1437/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tulisi tällanen koe, niin mitenköhän sitten tehtäis niiden kanssa, jotka on hakenu molempiin?

Silloin kognitiotieteen aikaan sinne oli muutama oma artikkeli ja omat artikkelikysymykset, matikka ja mahdollinen logiikka oli molemmille kokeille sama. Se edellyttäisi erillistä aineistoa nytkin psykalle ja logoon.

En usko, että sellaista tulee. Aineistosta ei ole tarkoitus ammentaa alakohtaista tietämystä/osaamista, koska sitä ei ole todistusvalintajengilläkään. Joten jotain samoja artikkeleita, joista osa on kivoja ja osa tylsiä. Tylsääkin tekstiä joutuu lukemaan paljon.

Vierailija
1438/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällälailla lukee opintopolussa Oulun psykologian hakeminen kohdassa:

" Valintakokeen pisteytystä voidaan painottaa eri tavoin psykologian ja logopedian hakukohteissa. Mahdollisesta painotuksesta ilmoitetaan valintakokeessa valintakoetehtävien yhteydessä."

https://opintopolku.fi/app/#!/korkeakoulu/1.2.246.562.17.67547435452

Vierailija
1439/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Valintakokeen pisteytystä voidaan painottaa eri tavoin psykologian ja logopedian hakukohteissa. Mahdollisesta painotuksesta ilmoitetaan valintakokeessa valintakoetehtävien yhteydessä."

Yritettänkö tällä karsia sitä, että ne jotka ei pääse psykalle menisitvätkin sitten logolle. Onkohan aito mahdollisuus päästä molempiin?

Vierailija
1440/8033 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritettänkö tällä karsia sitä, että ne jotka ei pääse psykalle menisitvätkin sitten logolle. Onkohan aito mahdollisuus päästä molempiin?

Noin ilmoitettuna se tarkoittaa, että tehtävä/koe on sama, mutta siitä saa eri pisteet.

Täysin kuvitteellinen esimerkki: ykköstehtävän maksimiraakapisteet on 10 pistettä, varsinaiset pisteet psykapisteytyksellä 20 pistettä ja logopisteytyksellä 15 pistettä. Molempiin hakeva saa sitten kokeesta kaksi eri pistemäärää, joita käytetään näissä eri valinnoissa. Aivan kuten todistuspisteetkin ovat eri psykaan ja logoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan