Psykologia 2021
Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.
Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.
Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.
Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):
Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1
130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.
Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.
Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet
Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…
Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä
Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/
Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…
Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…
VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…
Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…
taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…
valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…
Aikaisempien vuosien ketjuja:
2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020
2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019
2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018
2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita
Kommentit (8033)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla todistuksella täällä on logolle pyrkivät hakemassa? Itsellä tulee n.116 pistettä. Mietin, että riittääköhän minnekään :-/ Viime vuonna olisi päässyt Turkuun (114). Mitä veikkaatte onko nyt nousussa rajat?
Eli E:n paperit?
Luulisi riittävän.
L,L,L,E,C. Mutta en ole ensikertalainen. Siksi kuumottelee ja pelkään, että korona-aikana väki on ehtinyt/keksinyt lähteä alanvaihtoon ja korottelemaan.
Jos et nyt pääse, korotat tuon C:n ja pääset ensi vuonna. :)
Vierailija kirjoitti:
Minä ratkaisun asian myös jättäytymällä työttömäksi, jotta pystyn korottamaan todistusta ja keväällä lukemaan pääsykokeisiin. Miehen palkalla eletään hyvin. ja en pysty töiden ohessa lukemaan. Jos pääsykoe olisi kuten lääkiksessä, että valmistua voi pitkin vuotta, ei olisi varmasti ollut tarvetta tällaiselle pelleilylle. Tai jos kiintiö olisi kohtuullisempi.
juu kaikilla ei ole tuota rikasta miestäkää
Psykologiaahan minunkin piti mennä opiskelemaan ja tämä oli vuonna 2000-2001. Silloin pääsyvaatimukset olivat jo astronomiset. Totesin lopulta, että itsekunnioitus ei anna myöden moiseen, joten vaihdoin it-alaan. Sama palkka, vaikeampia toki duunit mutta ei ainakaan tarvi turhaan lukee jotain pseudotiedettä. Edelleen alana kiehtova, mutta paljon höttötiedettä mukana, että oikeesti tota tieteen alaa pitäs päästä lukemaan ihan peruskoulun torkalla. Paskantärkeilyä noi kokeet.
- Pekka Mulqvist, Lukihäiriyden ammattilainen, tasa-arvon kannattaja, puolueisiin kuulumaton.
Lukihaerikko kirjoitti:
Psykologiaahan minunkin piti mennä opiskelemaan ja tämä oli vuonna 2000-2001. Silloin pääsyvaatimukset olivat jo astronomiset. Totesin lopulta, että itsekunnioitus ei anna myöden moiseen, joten vaihdoin it-alaan. Sama palkka, vaikeampia toki duunit mutta ei ainakaan tarvi turhaan lukee jotain pseudotiedettä. Edelleen alana kiehtova, mutta paljon höttötiedettä mukana, että oikeesti tota tieteen alaa pitäs päästä lukemaan ihan peruskoulun torkalla. Paskantärkeilyä noi kokeet.
Joopa joo; katkeria sanoi kettu pihlajanmarjoista. Pääsyvaatimukset olivat tuolloin korkeat, mutta niin vaan osa pääsi sisään. Höttötiede on sun housuissas.
Lukihaerikko kirjoitti:
Peovohan sä olet, mutta sanonpahan vaan, että it-duuni on lasten leikkiä psykologin työhön verrattuna. Onneksi et aloittanut spykan opintoja, olisit mun tuurilla tullut luennoilla vastaan koko ajan. Nm. 2000 aloittanut, nyt jatkotutkinnon omaava, sinua enemmän tienaava erikoispsykologi.
Vierailija kirjoitti:
Lukihaerikko kirjoitti:
Peovohan sä olet, mutta sanonpahan vaan, että it-duuni on lasten leikkiä psykologin työhön verrattuna. Onneksi et aloittanut spykan opintoja, olisit mun tuurilla tullut luennoilla vastaan koko ajan. Nm. 2000 aloittanut, nyt jatkotutkinnon omaava, sinua enemmän tienaava erikoispsykologi.
*provo
Hah, luin että pervo, mutta melkein yhtä hyvin sekin olisi asiayhteyteen sopinut. :D
Onko täällä joku joka on sattumalta opiskellu/asunu Joensuussa tai muuten tietää kaupungista enemmän?
En oo ite koskaan käynytkään Joensuussa ja se ei tunnu mulle itselle kovin houkuttelevalta opiskelupaikalta. Hain kuitenki myös Joensuun psykalle kuudentena hakukohteena, mutta oon miettiny otanko paikkaa vastaan jos kävis niin et se ois ainoo mihin pääsisin. Jos täällä on joku psykan opiskelusta Joensuussa tietävä (tai vaikka pelkästään Joensuusta) ni ois tosi kiva kuulla miten ootte viihtyny ja millanen kaupunki se oikeesti on!
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä joku joka on sattumalta opiskellu/asunu Joensuussa tai muuten tietää kaupungista enemmän?
En oo ite koskaan käynytkään Joensuussa ja se ei tunnu mulle itselle kovin houkuttelevalta opiskelupaikalta. Hain kuitenki myös Joensuun psykalle kuudentena hakukohteena, mutta oon miettiny otanko paikkaa vastaan jos kävis niin et se ois ainoo mihin pääsisin. Jos täällä on joku psykan opiskelusta Joensuussa tietävä (tai vaikka pelkästään Joensuusta) ni ois tosi kiva kuulla miten ootte viihtyny ja millanen kaupunki se oikeesti on!
Totta kai otat vastaan, jos sinne pääset!
Kaupunki on pieni ja kompakti. Suurin vika on sijainti: kaukana kaikkialta. Siellä on kunnolliset talvet vielä ja paljon luonnonvesiä. Vähintään puolet opiskelijoista on niitä, jotka ovat halunneet ykkösenä muualle, joten sekaan mahtuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tämä ihan hullu systeemi kun oikein alkaa miettiä. Ajatelkaa nyt, murhakin kuittaantuu 12 vuodessa ja sen jälkeen saat aloittaa puhtaalta pöydältä uudelleen. Yhteiskunta tunnustaa, että olet rangaistuksesi kärsinyt ja virheestäsi riittävästi maksanut.
Mutta menepä kerran valitsemaan väärä korkeakoulututkinto nuoruudessa, se on anteeksiantamaton virhe ja vanhene koskaan. Mikään määrä väärällä alalla lusittuja vuosia ei nollaa ensikertalaisuutta, rekisterissä on ja pysyy ja se estää pahimmillaan mahdollisuudet päästä koskaan uudelle polulle tai tavoittelemaan parempaa elämää. Ei mahdu oikeustajuuni tämä.
Hiukan nyt taas liiottelua. Ihankuin Se Yksi ja ainoa oikea ala olisi ja kaikki muu on elinkautista.
No kyllä se siltä tuntuu kun omalle kohdalle napsahtaa. Itse olen jumissa alalla, jota en voi tehdä. Tai voin ja pärjään erinomaisesti, mutta olen oppinut iän myötä huomaamaan etten voi sietää lasten parissa työskentelyä. Tällä alalla nyt kuitenkin olen jumissa ja vuosia jo vihannut jokaista työpäivää. Se ei ole lasten vika, joten yritän peittää sen. Mutta olen aivan loppu ja en jaksa enää. Pinna alkaa olla niin kireällä, että vaikea peittää. Haluaisitko sinä lastesi opettajaksi tälläisen henkilön? Itse en haluaisi.
Olen myös hakenut valehtelematta yli sataa työpaikkaa muilta aloilta, tai sellaisista työnkuvista missä ei tarvitse olla lasten kanssa. Ei auta. Joka paikkaan on varta vasten koulutettuja hakijoita kymmeniä. Tällä pohjakoulutuksella en voi hakea juuri mihinkään maisteriinkaan. Kaikki ovat jollain tapaa tätä samaa alaa tai koulutukseni ei kelpaa pohjatutkinnoksi.
Haluan ihan muuta. Olen aina halunnut. Ajauduin tälle alalle nuoruuden hölmöyttäni kun kuuntelin liikaa muiden mielipiteitä vahvuuksistani. Olisi vain pitänyt hakea oman aidon kiinnostuksen mukaan, näin 15 vuoden jälkeen sama haave on edelleen voimakas. Muut olivat sikäli oikeassa, että olen kyllä hyvä nykyisessä työssäni, sen tiedostan itsekin. Mutta ei ihminen jaksa vuosikymmeniä alalla, josta ensin ei vain pidä ja lopulta jo inhoaa. Ikää vielä olisi ja päätä, valtava motivaatio ja palo päästä eteenpäin. Jopa niin, että olisin valmis maksamaan tutkinnosta. Kunhan vain saisin mahdollisuuden kääntää kurssia.
Jos olisit valmis maksamaan tutkinnosta, entä jos lähtisit esim. Hollantiin opiskelemaan psykaa? Sinne pääseminen on käytännössä lähinnä kiinni muutto- ja maksuhalukkuudesta. Lukuvuosimaksu taisi olla reilut 1000 euroa. Kuinka monta kertaa olet nyt siis hakenut psykalle? Ei se ole kuitenkaan mahdotonta ei-ensikertalaisillekaan, joka vuosi pääsee useita kymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Hah, luin että pervo, mutta melkein yhtä hyvin sekin olisi asiayhteyteen sopinut. :D
Suotta korjasin joo 😂
Vierailija kirjoitti:
Millaisilla todistuksella täällä on logolle pyrkivät hakemassa? Itsellä tulee n.116 pistettä. Mietin, että riittääköhän minnekään :-/ Viime vuonna olisi päässyt Turkuun (114). Mitä veikkaatte onko nyt nousussa rajat?
Ouluun taisi päästä viime vuonna 109 (ja rapiat) pisteellä. Ja nyt taitaa olla aloituspaikkojakin enemmän ja hakijamäärätkään ei ole pompanneet! Jos siis sinne olet hakenut tänä vuonna, niin luulisi riittävän. Tämä nyt on sellaista mutuilua, että kannattaa Vipusesta tarkistaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei aikuisille hakijoille tehdä avointa väylää näille hakupainealoille. Kurssikokonaisuuksia + haastattelut ja näiden kokonaisuuksien parhaimmisto sisään. Joku sellainen systeemi. Kaikki lyttää tän mun ajatuksen avoimesta väylästä koska ”hyvä yo-todistus ja pääsykoe ainoa oikea vaihtoehto saada parhaat opiskelijat sisään”.
Siksi kun hallituksen linjaus on jo vuosia ollut saada opiskelijat nuorempina yliopistoihin ja korkeakouluihin ja samalla valmistumaan aiemmin. Systeemillä ei tueta "ikiteekkareita".
Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Pääsin itse Joensuuhun psykalle viime keväänä ja oli mulla siis viidentenä vaihtoehtona. Itse mietin ihan samaa, että jos pääsen Joensuuhun, otanko paikkaa edes vastaan. Kuitenkin kun näin sen "hyväksytty" en enää edes harkinnut, että olisin ollut ottamatta paikkaa vastaan. Onneksi otin! Nyt jos mietin, ainut miinus on sijainti, mutta jos kuvitellaan, että Joensuu olisi lähempänä lapsuudenkotiani, olisin laittanut sen hakujärjestyksessä todella paljon korkeammalle. Ihan huippu paikka: niin rento meininki, kompakti keskusta, ihana luonto, oikeasti neljä vuodenaikaa, kävellen ja pyörällä kiva liikkua, kiva ainejärjestö ja varsinkin tosi kivoja etä- ja ulkotapahtumia näin pandemia-aikana!!
Mihin te muut pääsykokeeseen valmistautuvat keskitytte tässä vaiheessa? Ite oon pänttäillyt tilastoja viime kuukaudet, mutta monet povaa niiden poistumista tai vähintäänkin että kokeessa tarvittava tilasto-osaaminen ois hyvin suppeaa aiempaan verrattuna (toisaalta, niinhän sitä povailtiin pari vuotta sitten yhteisvalinnan tullessakin...). Jotain laskemista kokeessa tulee todennäköisesti olemaan, joten oiskohan Holopulkin sijaan parempi pänttäillä esimerkiksi jotain lukion matikankirjoja? Tai sitten jotain ihan muuta?
Tässä vaiheessa tietty kaikki on vaan arvailua, mutta hauska olis kuulla miten muiden kristallipallot tulevaa koetta tulkitsee. :D
Vierailija kirjoitti:
Mihin te muut pääsykokeeseen valmistautuvat keskitytte tässä vaiheessa? Ite oon pänttäillyt tilastoja viime kuukaudet, mutta monet povaa niiden poistumista tai vähintäänkin että kokeessa tarvittava tilasto-osaaminen ois hyvin suppeaa aiempaan verrattuna (toisaalta, niinhän sitä povailtiin pari vuotta sitten yhteisvalinnan tullessakin...). Jotain laskemista kokeessa tulee todennäköisesti olemaan, joten oiskohan Holopulkin sijaan parempi pänttäillä esimerkiksi jotain lukion matikankirjoja? Tai sitten jotain ihan muuta?
Tässä vaiheessa tietty kaikki on vaan arvailua, mutta hauska olis kuulla miten muiden kristallipallot tulevaa koetta tulkitsee. :D
Pari vuotta sitten poistui vain tilastokirja, edelleen edellytettin tilaston osaamista.
Olisi ihan ok, että psykalle hakeminen edellyttäisi lukion todarikurssin hallitsemista, mutta kaikissa muissa lukiokursseihin perustuvissa hauissa siitä sanotaan ihan avoimesti.
Jos oot kuukausitolkulla päntännyt tilastoa niin noi lukion tilastokurssit on sulle ihan läpihuutojuttu. Lukiossa ei ilmeisesti enää lasketa itse juuri mitään, vaan annetut tiedot syötetään Geogebra nimiseen ohjelmaan, joka laskee keskiarvon, hajonnan, varianssin sun puolesta. Se katsoo moodinkin valmiiksi siltä varalta, että yleisimmän arvon löytäminen tuottaa hankaluuksia, ja piirtää lisäksi sopivan käppyrän. Niin kätevää.
Itse olen laskenut jonkin verran tilastoa ja todaria, koska tuskin siitä haittaakaan on. Kokeessa kuitenkin jaetaan nelilaskin, eli jotain laskettavaa siellä varmasti on. Paha mennä veikkailemaan tässä vaiheessa. Itse uskon, ettei ainakaan kannata ajaa itseään burn-outin partaalle ennen kuin materiaali tulee.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot kuukausitolkulla päntännyt tilastoa niin noi lukion tilastokurssit on sulle ihan läpihuutojuttu. Lukiossa ei ilmeisesti enää lasketa itse juuri mitään, vaan annetut tiedot syötetään Geogebra nimiseen ohjelmaan, joka laskee keskiarvon, hajonnan, varianssin sun puolesta. Se katsoo moodinkin valmiiksi siltä varalta, että yleisimmän arvon löytäminen tuottaa hankaluuksia, ja piirtää lisäksi sopivan käppyrän. Niin kätevää.
Itse olen laskenut jonkin verran tilastoa ja todaria, koska tuskin siitä haittaakaan on. Kokeessa kuitenkin jaetaan nelilaskin, eli jotain laskettavaa siellä varmasti on. Paha mennä veikkailemaan tässä vaiheessa. Itse uskon, ettei ainakaan kannata ajaa itseään burn-outin partaalle ennen kuin materiaali tulee.
Niin kätevää, ettei noita vastaavia sitten osaakaan käsin nelilaskimella tehdä. :)
Vierailija kirjoitti:
Ite oon sillä fiiliksellä (ja toiveella!), että materiaaleissa ei ois kauheesti tilastoa, en oo siis tilastoa mitenkään kauheesti opiskellu. Jos tilastoa sitten onkin paljon, niin tarkotuksena ois hakea ens vuonna uudestaan ja alottaa silloin tilaston opiskelu hyvissä ajoin. :)
L,L,L,E,C. Mutta en ole ensikertalainen. Siksi kuumottelee ja pelkään, että korona-aikana väki on ehtinyt/keksinyt lähteä alanvaihtoon ja korottelemaan.