Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
1281/8033 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain Tre, Turku, Jkl psykalle. Viesti tuli mulle tänä iltana. Tsekkaa varuiksi roskapostitkin.

Vierailija
1282/8033 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain Tre, Turku, Jkl psykalle. Viesti tuli mulle tänä iltana. Tsekkaa varuiksi roskapostitkin.

Mulle on tullutmyös ko. viesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1283/8033 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa teet pääsykokeen? Voikohan se vaikuttaa siihen, onko ko. viesti tullu vai ei. Mulle ei oo tullu ja teen kokeen Helsingissä.

Vierailija
1284/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun Vipusesta ei saa yhtä aikaa suodatettua sekä psykaa että logopediaa, että näkisi kokonaishakijoiden määrän. Ensisijaisia hakijoita jompaan kumpaan on 6700 ja siihen joku hattuvakiollinen niitä, joilla ykkösenä jotain ihan muuta. Kuinkahan lähelle 8000 hakijaa päästään?

Tulee kovat koepisteet, kun 4000-5000 osallistuu pääsykokeeseen. 1 % parhaimmisto saa sen 120 pistettä.

Tiedä vaikka maisterin pisteraja tänä vuonna olisi 120/120.

Kun psykalle hakee, ei kannata lähteä leikkiin mukaan jos ei usko siihen parhaimmistoon kuuluvansa. Yli 4500 ihmistä tulee tänäkin vuonna saamaan opintopolkuun ilmoituksen opiskelupaikan peruuntumisesta

Joensuuhun ja Jyväskylään kyllä pääsee ihan "keskiverto"tyyppikin, siis sellainen joka ei usko opiskelijana olevansa mitään erityistä parhaimmistoa, kunhan jaksaa vaan tehdä ahkerasti töitä. Helsinkiin pääsemiseen vaaditaan jo aika hyvää työ- sekä pitkäkestoista muistia ja nopeutta paineen alaisena, eli erityisiä opiskelijan lahjoja. Toisaalta olisi aika mielenkiintoista kuulla, onko joku esim. peruskoulussa huonosti pärjännyt päässyt joskus Helsingin psykalle. Kaikenlaisia taitoja kun voi kehittää.

Helsinki on itseasiassa monta kertaa ollut helpompi kuin Joensuu tai Jyväskylä.

Vierailija
1285/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella epäonnistunut uudistus koko ensinertalaisuuskiintiö. Aiheuttaa vaan loputtomat korottelurallit. Ja alanvaihtajat tippuvat välistä. Näkee jo nyt kuinka suuri paine on vaihtaa alaa, tuhannet ja taas tuhannet ovat tyytymättömiä nuoruuden yhden epäonnistuneen valinnan jäljiltä. Sen seurauksena ollaan vuosi toisensa perään jumissa pätkätöissä, työttömänä, sairauksien vuoksi mahdottomilla aloilla jne.

On kohtuutonta, että yksi virhevalinta aikana, jolloin ei ollut tietoa kiintiöistä ja valinnan seurauksista torppaa nyt mahdollisuudet alanvaihtoon ja mielekkääseen työelämään. Miten voidaan rangaista sellaisesta, mihin on itse täysin syytön?

Jonkinlainen kiintiö on ok, idean ymmärrän. Mutta sen tulisi olla väljempi. Esimerkiksi koskea niitä, joilla on jo ollut tieto tulevasta uudistuksesta ja valinneet silti jonkin alan. Tai esimerkiksi valmistumisen jälkeen takana 5 työvuotta, sen jälkeen kukaan tuskin heppoisin perustein romauttaa taloutensa ja lähtee väärältä alalta pois. Kyllä siihen painavat syyt silloin on.

On järjetöntä puhua työurien pidentämisestä jos valtion toimesta silti samaan aikaan järjestelmällisesti vaikeutetaan kaikkea kehittymistä ja työelämään takaisin pyrkimistä. Ei ole valtionkaan etu, että nuoret eivät uskalla korotteluvuosien aikana ottaa mitään paikkaa vastaan etteivät menetä ensikertalaisuutta ja toisaalta alanvaihtajat ajetaan kesken työuran niin ahtaalle, ettei ole ihme jos väki lannistuu ja väsyy.

Toinen asia on myös se, että onko sekään yhteiskunnan etu, että keinotekoisesti lasketaan rajoja, jotta ajan myötä kaikille ensikertalaisille saadaan korkeakoulututkinto. Koko koulutus on yhtä tasapäistämistä ja kannattelua, ehkä ylimmällä tasolla voisi jo ajatella, että kykyjen mukaan jaettaisiin paikat.

Niin samaa mieltä! Tuo ekakertalaisten suosiminen ei aiheuta mitään hyvää. Opiskelijoiden taso ja motivaatio laskee, eriarvoisuus voimistuu ja vanhassa systeemissä ei ollut mitään vikaa.

Vierailija
1286/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, voisitteko valaista mulle, mitkä nämä tämän vuoden kiintiöt on. Otetaanko ensikertalaisia pääsykokeella miten iso prosentti vai onko kiintiö vain todistusvalinnassa. En oikein löytänyt netistä. Jos joku tietää osoitteen missä ne on niin saa linkata.

Vierailija
1287/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, voisitteko valaista mulle, mitkä nämä tämän vuoden kiintiöt on. Otetaanko ensikertalaisia pääsykokeella miten iso prosentti vai onko kiintiö vain todistusvalinnassa. En oikein löytänyt netistä. Jos joku tietää osoitteen missä ne on niin saa linkata.

https://www2.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-ja-logopedian-valinta…

Vierailija
1288/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hitsi kun Vipusesta ei saa yhtä aikaa suodatettua sekä psykaa että logopediaa, että näkisi kokonaishakijoiden määrän. Ensisijaisia hakijoita jompaan kumpaan on 6700 ja siihen joku hattuvakiollinen niitä, joilla ykkösenä jotain ihan muuta. Kuinkahan lähelle 8000 hakijaa päästään?

Tulee kovat koepisteet, kun 4000-5000 osallistuu pääsykokeeseen. 1 % parhaimmisto saa sen 120 pistettä.

Kun psykalle hakee, ei kannata lähteä leikkiin mukaan jos ei usko siihen parhaimmistoon kuuluvansa. Yli 4500 ihmistä tulee tänäkin vuonna saamaan opintopolkuun ilmoituksen opiskelupaikan peruuntumisesta

Joensuuhun ja Jyväskylään kyllä pääsee ihan "keskiverto"tyyppikin, siis sellainen joka ei usko opiskelijana olevansa mitään erityistä parhaimmistoa, kunhan jaksaa vaan tehdä ahkerasti töitä. Helsinkiin pääsemiseen vaaditaan jo aika hyvää työ- sekä pitkäkestoista muistia ja nopeutta paineen alaisena, eli erityisiä opiskelijan lahjoja. Toisaalta olisi aika mielenkiintoista kuulla, onko joku esim. peruskoulussa huonosti pärjännyt päässyt joskus Helsingin psykalle. Kaikenlaisia taitoja kun voi kehittää.

????

Vierailija
1289/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaupungissa teet pääsykokeen? Voikohan se vaikuttaa siihen, onko ko. viesti tullu vai ei. Mulle ei oo tullu ja teen kokeen Helsingissä.

Tre. Voisikohan olla, että noi sähköpostit lähetetään jotenkin erissä, kun tuhansia vastaanottajia?

Vierailija
1290/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tre. Voisikohan olla, että noi sähköpostit lähetetään jotenkin erissä, kun tuhansia vastaanottajia?

Tai sitte se riippuu siitä, ett missä kaupungissa tekee. Mulle tuli viesti ja teen kokoeen Turussa.

Vierailija
1291/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee nyt tuli mullekin, teen siis Helsingissä kokeen. :)

Vierailija
1292/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole ollut. Yhteisiä hakukertoja on takana vasta kaksi, ja molemmilla kerroilla järjestys on ollut niin, että Helsinki on ykkönen, Jyväskylä nelonen ja Joensuu vitonen. Eikä se tule tänäkään vuonna muuttumaan kuin niin, että Oulu mahdollisesti menee johonkin väliin.

Eikä se, että Helsingissä on korkeimmat pisterajat, tarkoita sitä, että Helsinki olisi paras kaupunki tai yliopisto. Se on vain sijaintinsa vuoksi suosituin. Jokainen suomalainen yliopisto on korkeatasoinen. Jossain USA:ssa on iso väli missä yliopistossa on, mutta Suomessa ei niinkään. Suomessa ei ole yhtä korkeatasoisisa yliopistoja kuin USA:n parhaat, mutta yhtä lailla Suomessa ei ole yhtä matalan tason yliopistoja kuin iso osa USA:n yliopistoista on.

Vierailija
1293/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

www.opintopolku.fi

Vierailija
1294/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on kyllä todella epäonnistunut uudistus koko ensinertalaisuuskiintiö. Aiheuttaa vaan loputtomat korottelurallit. Ja alanvaihtajat tippuvat välistä. Näkee jo nyt kuinka suuri paine on vaihtaa alaa, tuhannet ja taas tuhannet ovat tyytymättömiä nuoruuden yhden epäonnistuneen valinnan jäljiltä. Sen seurauksena ollaan vuosi toisensa perään jumissa pätkätöissä, työttömänä, sairauksien vuoksi mahdottomilla aloilla jne.

On kohtuutonta, että yksi virhevalinta aikana, jolloin ei ollut tietoa kiintiöistä ja valinnan seurauksista torppaa nyt mahdollisuudet alanvaihtoon ja mielekkääseen työelämään. Miten voidaan rangaista sellaisesta, mihin on itse täysin syytön?

Jonkinlainen kiintiö on ok, idean ymmärrän. Mutta sen tulisi olla väljempi. Esimerkiksi koskea niitä, joilla on jo ollut tieto tulevasta uudistuksesta ja valinneet silti jonkin alan. Tai esimerkiksi valmistumisen jälkeen takana 5 työvuotta, sen jälkeen kukaan tuskin heppoisin perustein romauttaa taloutensa ja lähtee väärältä alalta pois. Kyllä siihen painavat syyt silloin on.

On järjetöntä puhua työurien pidentämisestä jos valtion toimesta silti samaan aikaan järjestelmällisesti vaikeutetaan kaikkea kehittymistä ja työelämään takaisin pyrkimistä. Ei ole valtionkaan etu, että nuoret eivät uskalla korotteluvuosien aikana ottaa mitään paikkaa vastaan etteivät menetä ensikertalaisuutta ja toisaalta alanvaihtajat ajetaan kesken työuran niin ahtaalle, ettei ole ihme jos väki lannistuu ja väsyy.

Toinen asia on myös se, että onko sekään yhteiskunnan etu, että keinotekoisesti lasketaan rajoja, jotta ajan myötä kaikille ensikertalaisille saadaan korkeakoulututkinto. Koko koulutus on yhtä tasapäistämistä ja kannattelua, ehkä ylimmällä tasolla voisi jo ajatella, että kykyjen mukaan jaettaisiin paikat.

Olisin voinut kirjoittaa melkein saman tekstin. Olet niin oikeassa. Paikat pitäisi jakaa vain ja ainoastaan kykyjen mukaan, varsinkin hakupainealoilla.

Vierailija
1295/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan saanut vakituista työtä alalta, jolta olen valmistunut maisteriksi. Nyt olen neljättä vuotta erään kaupungin palveluksessa määräaikaisena matalapalkkatyössä, jossa on lisäksi kohonnut korona-riski. Kävin täydentämässä yo-tutkintoani (ettei ainakaan käy kuten viime vuonna), ja jos arvosanat pysyvät, pääsisi todistuksellani mihin vain psykologian koulutukseen viime vuoden rajoilla. Olen kuitenkin toiskertalainen, joten joudun taas rämpimään kokeeseen, johon on peräti kuukausi aikaa valmistautua töiden ohella.

Olisi ihan ok, että en pääse opiskelemaan siksi, että en ole riittävän älykäs, mutta nykysysteemillä hommasta tekee lähes mahdotonta jokin ihan muu. On väärin joutua maksamaan siitä että opiskeli ja vielä valmistui... Jos olisin jättänyt tutkinnon kesken menisin ensikertalaisesta.

Olen oikeastaan luvannut - riippumatta siitä että pääsenkö tänä vuonna sisään vai en - että jatkan taistelua systeemiä vastaan, joka puolestaan sotii kaikkia akateemisen laadun, oikeudenmukaisuuden ja logiikan sääntöjä vastaan.Näin ei voi olla sivistysmaassa, jossa vannotaan yhdenvertaisuuden ja pitkien työurien nimeen.

Vierailija
1296/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tyyppi, joka ei luota kykyihinsä voi kannattaa ensikertalaiskiintiöitä. Kaikkien fiksujen tyyppien pitäisi ymmärtää, että avoin kilpailu on alankin etu.

Vierailija
1297/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan tyyppi, joka ei luota kykyihinsä voi kannattaa ensikertalaiskiintiöitä. Kaikkien fiksujen tyyppien pitäisi ymmärtää, että avoin kilpailu on alankin etu.

Ensikertaisuuskiintiön perustelut ovat laajemmat kuin "minä" tai "ala". Kannatan lämpimästi ihan virallisten perustelujen kanssa samoista syistä.

Nämä niin kovin fiksut psykalle toiskertaisina hakevat eivät tuo kovin lasjaa näkemystä esille. Vain, että minä olen fiksu ja ne ensiertaiset ovat niin huonoja. Noloa!

Vierailija
1298/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensikertaisuuskiintiön perustelut ovat laajemmat kuin "minä" tai "ala". Kannatan lämpimästi ihan virallisten perustelujen kanssa samoista syistä.

Nämä niin kovin fiksut psykalle toiskertaisina hakevat eivät tuo kovin lasjaa näkemystä esille. Vain, että minä olen fiksu ja ne ensiertaiset ovat niin huonoja. Noloa!

Nyt käsitit kyllä ihan väärin. Ihminen ei ole fiksu tai tyhmä ensi- tai toiskertalaisuuden takia. Suurin osa sisäänpäässeistä olisi todennäköisesti ilman kiintiöitäkin ensikertalaisia - monet heistä ovat fiksuja ja päämäärätietoisia.

Mikä voi olla "laajempana", loogisesti kestävänä perusteena siihen, että kilpaillulle alalle pääsee huonommalla todistuksella/koesuorituksella vain siksi, että ei ole ennen ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa?

Vierailija
1299/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt käsitit kyllä ihan väärin. Ihminen ei ole fiksu tai tyhmä ensi- tai toiskertalaisuuden takia. Suurin osa sisäänpäässeistä olisi todennäköisesti ilman kiintiöitäkin ensikertalaisia - monet heistä ovat fiksuja ja päämäärätietoisia.

Mikä voi olla "laajempana", loogisesti kestävänä perusteena siihen, että kilpaillulle alalle pääsee huonommalla todistuksella/koesuorituksella vain siksi, että ei ole ennen ottanut vastaan korkeakoulupaikkaa?

Totta, sinulla ei tätä jaottelua ollut. Monilla on tässäkin ketjussa ollut, joten minä laitoin väärään osoitteeseen.

https://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat

Vierailija
1300/8033 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, sinulla ei tätä jaottelua ollut. Monilla on tässäkin ketjussa ollut, joten minä laitoin väärään osoitteeseen.

https://minedu.fi/usein-kysyttya-korkeakouluvalinnat

Olen lukenut tuon sivun, eikä perustelu ole edelleenkään loogisesti kestävää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme