Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
1201/8033 |
26.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot kiitokset!

Vierailija
1202/8033 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelisitteko psykologiaa mielummin Helsingissä vai Jyväskylässä, jos pitäisi päättää näistä kahdesta? :)

Jyväskylässä NMI ja useita huippututkimusyksiköitä, joten siellä opinnot sidotumpia käytäntöön, myös kliiniset opinnot. Helsingissä taas tunnetumpia luennoitsijoita ja vierailevia luennoitsijoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1203/8033 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsinki (lääketieteellinen tdk):

neuropsykologia, kognitiivinen ja havaintopsykologia, kehityspsykologia, persoonallisuus- ja terveyspsykologia, kliininen psykologia sekä kognitiivinen neurotiede

Joensuu (filosofinen tdk):

elämänkulku, koulutettavuus, interventiot, perheet ja parisuhteet, työelämä, sosiaaliset erot sekä sivuaineena oikeuspsykologia

Jyväskylä (kasvatustieteiden ja psykologian tdk):

kehityspsykologia, neuropsykologia, kliininen psykologia, persoonallisuus- ja työpsykologia

Oulu (kasvatustieteiden tdk):

työ- ja organisaatiopsykologia, työhyvinvointi, muuttuva työelämä ja teknologia sekä lasten ja nuorten sosioemotionaaliset häiriöt ja niihin liittyvät psykologiset interventiot

Tampere (yhteiskuntatieteiden tdk):

kehityspsykologia, persoonallisuuspsykologia, terveyden ja mielenterveyden, kognitiivinen ja neuropsykologia, työ-ja organisaatiopsykologia sekä psykologian tutkimusmenetelmät

Turku (yhteiskuntatieteiden tdk):

kehityspsykologia, kognitiivinen ja neuropsykologia, persoonallisuus- ja sosiaalipsykologia, kliininen psykologia sekä psykologian tutkimusmenetelmät sekä evoluutiopsykologian kokonaisuus

Mitenköhän paljon nuo sitten painottuvat? Hain Turkuun vaikka työorganisaatiopsyka kiinnostaa... Teenköhän nyt sitten väärän kaupunkivalinnan? 

Vierailija
1204/8033 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsinki (lääketieteellinen tdk):

neuropsykologia, kognitiivinen ja havaintopsykologia, kehityspsykologia, persoonallisuus- ja terveyspsykologia, kliininen psykologia sekä kognitiivinen neurotiede

Joensuu (filosofinen tdk):

elämänkulku, koulutettavuus, interventiot, perheet ja parisuhteet, työelämä, sosiaaliset erot sekä sivuaineena oikeuspsykologia

Jyväskylä (kasvatustieteiden ja psykologian tdk):

kehityspsykologia, neuropsykologia, kliininen psykologia, persoonallisuus- ja työpsykologia

Oulu (kasvatustieteiden tdk):

työ- ja organisaatiopsykologia, työhyvinvointi, muuttuva työelämä ja teknologia sekä lasten ja nuorten sosioemotionaaliset häiriöt ja niihin liittyvät psykologiset interventiot

Tampere (yhteiskuntatieteiden tdk):

kehityspsykologia, persoonallisuuspsykologia, terveyden ja mielenterveyden, kognitiivinen ja neuropsykologia, työ-ja organisaatiopsykologia sekä psykologian tutkimusmenetelmät

Turku (yhteiskuntatieteiden tdk):

kehityspsykologia, kognitiivinen ja neuropsykologia, persoonallisuus- ja sosiaalipsykologia, kliininen psykologia sekä psykologian tutkimusmenetelmät sekä evoluutiopsykologian kokonaisuus

Mitenköhän paljon nuo sitten painottuvat? Hain Turkuun vaikka työorganisaatiopsyka kiinnostaa... Teenköhän nyt sitten väärän kaupunkivalinnan? 

Aika vähän, koska perustutkinnoista niin iso osa menee pakollisiin opintoihin, ja tutkintojen pitää olla vertailukelpoisia keskenään, antaa sama psykologin pätevyys. Painotukset liittyvät enemmän yliopiston tutkimustoimintaan.

Mutta sähän tietysti luet työ- ja organisaatiopsykan sivuaineena!

Perusopinnot on tarjolla Turussakin

https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.40852439567

ja aineopinnot verkossa Joensuusta

https://opintopolku.fi/app/#!/koulutus/1.2.246.562.17.88300058307

Vierailija
1205/8033 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiheesta kukkaruukkuun osaisiko joku täällä ryhmässä aukaista loton ruudukoiden merkityksen? Selvästikkään en ole perehtynyt näihin tarpeeksi ku aina ihan hukassa mitä edes niillä tarkoitetaan (esim. tn 6 oikein lototessa kymmenen erilaista ruudukko oikein)

Vierailija
1206/8033 |
27.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa, mielenkiintoista keskustelua tosiaan...

No anyway, täällä on yksi ylioppilaskirjoituksien korottaja kun sitä tuolla jossain kysyttiin, moi! Täydensin tutkintoani tällä viikolla historialla ja lyhyellä matikalla (valmistuessani oon kirjoittanut pitkästä C:n), ja psykaa yritin korottaa E:stä laudaturiin. Erityisesti matikka meni yllättävän hyvin, ja koetta oli kiva tehdä, täytyy vain toivoa että rajat ei nouse taivaisiin, sillä koe vaikutti olevan aika helppo useille. Luulen, että psykologian 30p. tehtävät meni paljon paremmin kuin edellisellä kerralla, mutta A-osion tehtävät eivät oikein osuneet parhaiten omalle osaamisalueelle, ja tajusin valinneeni lopulta väärän tehtävän kun aloin miettiä liikaa. Toivon, että riittää kuitenkin siihen laudaturiin, josta oon jäänyt muutamien pisteiden päähän. Historia olikin sitten melkonen katastrofi, vaikka luin siihen näistä kolmesta huomattavasti eniten, lähes puolet opiskelutunneista ajallisesti. Mutta kaikkeni annoin, täytyy vain toivoa parasta (ja alhaisia pisterajoja).

Tämä kevät on kolmas hakukerta psykalle. Oon laittanut yhteishaun jo menemään ykköskohteena Turku, mutta pallottelen vielä sen ja Tampereen välillä. Hakujärjestys on siis Turku, Tampere, Jyväskylä, Oulu, Turku logopedia, Tampere logopedia, mutta saattaa olla että viimehetkellä teen jotain muutoksia (esim. Joensuun lisäys). Kolmatta välivuotta en aio pitää, eli johonkin kouluun mennään syksyllä. Viimevuonna olisin jo päässyt logolle, mutta päätin sitten yrittää vielä kerran.

Tsemppiä kaikille tasapuolisesti, toivottavasti tämä on meidän vuosi ❤️

Vierailija
1207/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niin monet täällä ei tunnu hakevan Helsinkiin ollenkaan? Mielenkiinnosta kysyn :)

Vierailija
1208/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans toinen korottaja! Mun todistuksella saa tällä hetkellä kusiset 100 pistettä ja laitoin kaikki panokset todistusvalintaan. Nyt kun kirjotukset on ohi, tulokset jännittää älyttömästi ja vähän oon myös ajautunu kaikkien kauhuskenaarioiden ajatteluun korotuksien epäonnistumiseen liittyen, mutta se taitaa olla ihan vakiovaruste hakuprosessissa

Kävin korottaa ai, ena ja hi + lisäks kirjotin pitkän matikan tilalle lyhyen. HVP perusteella uskallan sanoo et kaikki nousee, mutta jää nähtäväks nouseeko riittävästi. Niin ku edellinenkin korottaja, käytin eniten aikaa hissaan ja se silti tuntu menneen kaikista heikoiten. Jäi vähän sellanen fiilis et ei päässy näyttämään osaamistaan hirveesti.

Tää on mulle vasta ensimmäinen kerta kun haen tosissani, eli tää hakuprosessi ja sen stressaavuus on ollu mulle ihan uusia juttuja. Tietysti myös nykyinen tilanne on tuonu oman twistinsä kaikkeen

Mää en tosiaan aijo valmistautua ollenkaan pääsykokeeseen, koska en koe et mulla on sillä mahdollista päästä näin lyhyellä valmistautumisella. Toivottavasti tää ei oo virhearvio multa, mutta ainahan kerkeen pyörtää päätökseni jos alustavat yo-arvosanat näyttääkin hälyttävän heikoilta. Tsemppiä luku-urakkaan kaikille!

Vierailija
1209/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monet täällä ei tunnu hakevan Helsinkiin ollenkaan? Mielenkiinnosta kysyn :)

Itse oon hakemassa Helsinkiin, itseasiassa ihan ykkösvaihtoehtona, mutta mun kaveripiirissä moni on sanonu hakevansa kaikkialle paitsi Helsinkiin. Helsingissä ilmeisesti monia mun tuttuja työntää luotaan kallis vuokrataso, vieras ja iso kaupunki, helsinkiläisten näkeminen jotenkin ikävinä ihmisinä ja pitkä välimatka nykyiselle kotipaikkakunnalle. Oon myös törmänny tosi paljon sellaseen Me vs helsinkiläiset -ajatteluun, mikä itsestä tuntuu tosi kummalliselta

Vierailija
1210/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei Helsinki kaupunkina kiinnosta ollenkaan. Olen kasvanut maalla ja aikusempana asunut pikkukaupungissa, ja aina Helsingissä käydessäni oon vaan väsynyt ja turhautunut siihen kiireiseen ilmapiiriin. Toki siihenkin tottuisi, mutta en näe syytä miksi laittaisin Helsingin hakukohteeksi, kun sinne on kuitenkin selkeästi vaikein päästä sisään. Kalliit asumiskustannuksetkaan eivät opiskelijana houkuttele.

Vierailija
1211/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kans toinen korottaja! ......

...Mää en tosiaan aijo valmistautua ollenkaan pääsykokeeseen, koska en koe et mulla on sillä mahdollista päästä näin lyhyellä valmistautumisella. Toivottavasti tää ei oo virhearvio multa, mutta ainahan kerkeen pyörtää päätökseni jos alustavat yo-arvosanat näyttääkin hälyttävän heikoilta. Tsemppiä luku-urakkaan kaikille!

Miten niin lyhyt valmistautuminen? Eihän materiaali ole edes tullut vielä.

Vierailija
1212/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku paljonko tarvittiin viime vuonna pisteitä todistuksesta, jotta pääsi åbo akademin toiseen vaiheeseen?

Vierailija
1213/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

...Mää en tosiaan aijo valmistautua ollenkaan pääsykokeeseen, koska en koe et mulla on sillä mahdollista päästä näin lyhyellä valmistautumisella. Toivottavasti tää ei oo virhearvio multa, mutta ainahan kerkeen pyörtää päätökseni jos alustavat yo-arvosanat näyttääkin hälyttävän heikoilta. Tsemppiä luku-urakkaan kaikille!

Tätä mäkin mietin. Jo tällä hetkellä voi toki harjotella vähän niin kun varmuuden vuoksi esim. tilastoa tai loogista päättelyä (mitä itekin oon vähän tehny), mutta totuus on, ettei kukaan tiedä, mitä siellä materiaaleissa on ja miten paljon esim. tilastoa tarvitaan tänä vuonna. :)

Vierailija
1214/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Materiaalien osaltahan kaikki hakijat on suunnilleen samalla viivalla, mutta mulla ei esimerkiks oo minkäänlaista pohjaa tilastoon tai loogiseen päättelyyn, mitä monet pääsykokeilla sisään tähtäävät on harjotellu joittenkin tapauksessa jo useemman hakukerran ajan. Tietysti on heitäkin, jotka ei oo vielä pääsykoevalmistautumista alottanutkaan ja joilla silti on hyvä mahis päästä, eikä kukaan sitäkään tiedä millanen tilaston rooli tulee tänä vuonna lopulta olemaan pääsykokeessa. Mää en silti usko että mulla ois mun tilanteessa mahdollisuutta omaksua vaaditut asiat niin hyvin et mulla ois realistinen mahdollisuus päästä pääsykokeella.

Vierailija
1215/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä mäkin mietin. Jo tällä hetkellä voi toki harjotella vähän niin kun varmuuden vuoksi esim. tilastoa tai loogista päättelyä (mitä itekin oon vähän tehny), mutta totuus on, ettei kukaan tiedä, mitä siellä materiaaleissa on ja miten paljon esim. tilastoa tarvitaan tänä vuonna. :)

Pakko lisätä vielä, kun useempi tätä ihmettelee, et mun osalta tää päätös siis perustuu pääosin siihen et oon tällä hetkellä tosi väsynyt kirjotuksista enkä usko et mun jaksaminen riittäis töitten ohella kunnolliseen valmistautumiseen. Töihin mun taas on pakko palata yo-lukuloman jälkeen tai asun seuraavaks sillan alla

Varmasti harkitsen tätä vielä alustavien yo-tulosten jälkeen, mutta tuntuu omalla kohdalla tosi etäiseltä ajatukselta

Vierailija
1216/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko lisätä vielä, kun useempi tätä ihmettelee, et mun osalta tää päätös siis perustuu pääosin siihen et oon tällä hetkellä tosi väsynyt kirjotuksista enkä usko et mun jaksaminen riittäis töitten ohella kunnolliseen valmistautumiseen. Töihin mun taas on pakko palata yo-lukuloman jälkeen tai asun seuraavaks sillan alla

Varmasti harkitsen tätä vielä alustavien yo-tulosten jälkeen, mutta tuntuu omalla kohdalla tosi etäiseltä ajatukselta

Joo, kuulostaa tosi hyvältä mennä oman tilanteen mukaan ja oma jaksaminen edellä! :) Kaikilla on kuitenkin ne omat erilaiset lähtökohdat ja elämäntilanteet.

Vierailija
1217/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistusvalinta nyt jakaa hakijat kahteen leiriin. Toinen voi pyrkiä melko luottavaisin mielin papereilla ja joka tapauksessa tehdä päätöksen, että ei mene pääsykokeisiin, vaikka ei pääsisi papereilla.

Toinen - isompi - puolisko hikoilee pääsykokeissa.

Välissä on minimaalinen joukko niitä, jotka osallistuvat molempiin, niin kirjoituksiin kuin pääsykokeeseenkin.

Vierailija
1218/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todistusvalinta nyt jakaa hakijat kahteen leiriin. Toinen voi pyrkiä melko luottavaisin mielin papereilla ja joka tapauksessa tehdä päätöksen, että ei mene pääsykokeisiin, vaikka ei pääsisi papereilla.

Välissä on minimaalinen joukko niitä, jotka osallistuvat molempiin, niin kirjoituksiin kuin pääsykokeeseenkin.

Tää papereilla haku on mulle täysin vierasta, mutta, kun kerran voi hakea molemmilla, miksi ei hakisi? Ei ne pääsykokeet nyt ainakaan haittaa tee.

Vierailija
1219/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää papereilla haku on mulle täysin vierasta, mutta, kun kerran voi hakea molemmilla, miksi ei hakisi? Ei ne pääsykokeet nyt ainakaan haittaa tee.

Voi kun saiskin hakea papereilla...

Vierailija
1220/8033 |
28.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olette löytäneet hyvää materiaalia logiikan harjoitteluun?