Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
481/8033 |
05.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niinpä näköjään pitääkin. Toi sivusto näyttää näköjään kaikkien hakijoiden pisterajat eikä ensikertalaisten. Itse tosiaan luulin lopullisiksi pisterajoiksi niitä samoja, jotka on tänkin keskustelun aloituksessa. 

Sivustolla lukee, että näyttää ensikertalaisten pisteet.

Tämä ketju on aloitettu aiemmin kuin yhteisvalinta kokonaisuudessaan päättyi, joten aloitusviestin rajat eivät ole lopulliset.

Vipusessa noi kyllä näyttäis olevan kaikkien hakijoiden pisteet, ensikertalaisten tais olla vähäsen korkeammat.

Joo, koska valtaosa papereilla sisäänpäässeistä on ollut ensikertalaisia. Ne, jotka eivät mahtuneet ensikertalaisten kiintiössä, tulivat sitten kaikkien kiintiössä. Jatkossahan näin ei enää käy, kun todistusvalinta on vain ensikertalaisille.

Mikä on käsittämättön epäloogista ja törkeää.

Vierailija
482/8033 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aattelin kysyä täältä jos jollain olisi varmaa tietoa, kun tätä psykologiaa varten olen käynyt kirjotuksia uusimassa! Olen valmistunut muutama vuosi sitten. Eli, nyt keväällä jos tätä asiaa sen enempää avaamatta en haluakkaan mennä kirjoittamaan aineita, joihin olen ilmoittautunut. Tietenkin ilmoittaisin asiasta lukiolle, että en saavu kirjoituksiin mutta voinko uusia näitä aineita enää tämän jälkeen? Eli esimerkiksi ensi syksynä, voinko ilmoittautua vaikka uusimaan nämä kaikki samat aineet mihin nyt olen ilmoittautunut?

Netistä sai tietoa lähinnä vain koskien henkilöitä, jotka eivät ole vielä valmistuneet ylioppilaiksi. Ja tiedän jo menettäväni maksamani tutkintomaksut, mutta se ei haittaa, oma vikanihan tämä on!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
483/8033 |
06.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ huom. Kyseessä ei ole siis mikään ”painava” syy, jonka YTL hyväksyisi. Joten en ole siis sairaana tms.

Vierailija
484/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aattelin kysyä täältä jos jollain olisi varmaa tietoa, kun tätä psykologiaa varten olen käynyt kirjotuksia uusimassa! Olen valmistunut muutama vuosi sitten. Eli, nyt keväällä jos tätä asiaa sen enempää avaamatta en haluakkaan mennä kirjoittamaan aineita, joihin olen ilmoittautunut. Tietenkin ilmoittaisin asiasta lukiolle, että en saavu kirjoituksiin mutta voinko uusia näitä aineita enää tämän jälkeen? Eli esimerkiksi ensi syksynä, voinko ilmoittautua vaikka uusimaan nämä kaikki samat aineet mihin nyt olen ilmoittautunut?

Netistä sai tietoa lähinnä vain koskien henkilöitä, jotka eivät ole vielä valmistuneet ylioppilaiksi. Ja tiedän jo menettäväni maksamani tutkintomaksut, mutta se ei haittaa, oma vikanihan tämä on!

Minun ymmärtääkseni voit ilmoittautua jatkossa korottamaan samoja aineita, vaikka nyt jättäisit menemättä. Nykyään hyväksyttyjä arvosanoja saa uusia rajoituksetta, joten hukatun kirjoituskerran ei pitäisi olla este, jos sinulla siis on hyväksytty arvosana pohjalla.

Vierailija
485/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti saat mennä uusimaan myöhemminkin. Lukioon on kohteliasta ilmoittaa, kuten aioitkin. Mutta kyllä sinne varmaan joka kerta tulee myös niitä jotka eivät vain ilmesty paikalle. Kun itse olin uusimassa, niin opettajat tarkkaili salin täyttymistä ja varttia vaille alkoivat soitella niille joita ei näkynyt. Eivätkä saaneet kaikkia kiinni, eivätkä tulleet paikalle. Tuskin uusijoille edes soittelevat, vaan vain näille "omille murusille". :D

Vierailija
486/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kandidaatin tutkinto toiselta alalta, niin EI TARVITSE tehdä psykologian kandidaatin tutkintoa. Pitää tehdä ns. siltaopintoja, joihin kuuluu mm. psykologian perus- ja aineopinnot ja tilastotiedettä. Tämän jälkeen voi siirtyä suoraan maisteriopintoihin. Varmistin asian yliopistoista.

Vierailija
487/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo tarkoittaa, että psykologialla ja logopedialla on yhteinen valintakoe? Meneekö koe ihan uusiksi? Tarkoittaako sitä, että valintakokeessa on sekä psykologian että logopedian asiaa?

Vierailija
488/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö Nummenmaa- holo-pulkki on pääsykoekirjana?

Vierailija
489/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos vastauksista tuohon yo-asiaan! :)

Vierailija
490/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on kandidaatin tutkinto toiselta alalta, niin EI TARVITSE tehdä psykologian kandidaatin tutkintoa. Pitää tehdä ns. siltaopintoja, joihin kuuluu mm. psykologian perus- ja aineopinnot ja tilastotiedettä. Tämän jälkeen voi siirtyä suoraan maisteriopintoihin. Varmistin asian yliopistoista.

Ei pidä paikkaansa. Kun sinut on valittu tekemään kandidaatin tutkintoa, niin sinun pitää suorittaa siihen kuuluvat opinnot tai osoittaa, että olet tehnyt korvaavat opinnot. Toinen tutkinto ei tietenkään korvaa niitä. Tiedän tämän, koska osui omalle kohdalle tänä vuonna. 

Vierailija
491/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

490, missä yliopistossa opiskelet ja onko sinulla aikaisempi kandidaatin tutkinto vai AMK-tutkinto? Tarkoitatko, että sinun pitää tehdä alusta asti kandidaatin tutkinto, sivuaineet, kieli- ja viestintäopinnot jne? Olin jokaiseen yliopistoon yhteydessä ja kaikista sanottiin, ettei tarvitse tehdä psykologian kandidaatin tutkintoa, jos on jo kandidaatin tutkinto toiselta alalta. Pitää suorittaa pääainetta vastaavat perus- ja aineopinnot sekä siltaopintoja esim. tilastotiedettä. Ei tarvitse tehdä sivuaineopintoja tai kieliopintoja jne. Voisitko täsmentää, mitä tarkoitat?

Vierailija
492/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

490, opiskeletko siis pääaineena psykologiaa vai jotain muuta?

Vierailija
493/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen Helsingin yliopistossa psykologiaa pääaineena. Kandin tutkinnosta saan hyväksiluettua kielet ja tietokoneopinnot (luultavasti...sillä hyväksilukujen kirjaaminen on tänä vuonna ollut tosi hidasta) sekä 25op muita opintoja. (Huom! Tutkinnoissa ei enää ole sivuainetta, mutta psykan kandiin saa ottaa toisesta aineesta 25op. Vielä jokunen vuosi sitten tutkinnoissa oli ihan virallisesti sivuaineet ja ne kulki sillä nimellä.) Kaikki muu pitää olla suoraan korvattavissa esim. avoimessa tehtynä samat kurssit mitä psykan tutkinto-opiskelijat opiskelee. 

Vierailija
494/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen Helsingin yliopistossa psykologiaa pääaineena. Kandin tutkinnosta saan hyväksiluettua kielet ja tietokoneopinnot (luultavasti...sillä hyväksilukujen kirjaaminen on tänä vuonna ollut tosi hidasta) sekä 25op muita opintoja. (Huom! Tutkinnoissa ei enää ole sivuainetta, mutta psykan kandiin saa ottaa toisesta aineesta 25op. Vielä jokunen vuosi sitten tutkinnoissa oli ihan virallisesti sivuaineet ja ne kulki sillä nimellä.) Kaikki muu pitää olla suoraan korvattavissa esim. avoimessa tehtynä samat kurssit mitä psykan tutkinto-opiskelijat opiskelee. 

Vielä tarkennettuna, uskon saavani viestintä ja kieliosaaminen (13op) hyväksiluettua, mutta tämä ei vielä ole mennyt läpi. Vähän jännittää, että pitääkö tehdä uusiksi, kun nämähän on oppiainekohtaisesti toteutettu (esim. sanasto). Tän lisäksi saan laittaa valinnaisiin opintoihin 25op "muun aineen opintokokonaisuus". Eli opiskeltavaa jää psykan kandin tutkintoon 142op. (Tosin omalla kohdalla vähemmän, koska olin jo tehnyt avoimessa psykaa ja tilastoa.)

Vierailija
495/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis minun tutkintoni on ihan kandidaatin tutkinto eikä amk. Jos ovat noin sinulle sanoneet, niin olisiko sitten muissa kuin Helsingin yliopistossa tuollainen käytäntö (kun heillä ei ole maisterihakua). Se olisi aika epäreilua meille jotka pääsi Helsingin kandiin mutta ei maisteriin ja joudumme "tarpomaan" sen läpi. En oikein uskois, että voi olla noin eri käytännöt. Ja jos Hesasta ovat noin sanoneet, niin tarkoittivatko, että jos pääset maisteriin? Minullekin puhuivat ummet ja lammet ennen hakua, mutta käytäntö oli muuta. Pikku shokki se silloin oli, kun pääsin sisään enkä saanutkaan niin paljoa hyväksiluettua kuin olin ymmärtänyt. Voi myös olla, että yliopistolla liikkuu vanhaa tietoa. Joka laitoksella ollaan viime vuosina tosi paljon tiukennettu hyväksilukujen kriteerejä.

Vierailija
496/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

490 täällä vielä :)

Suoraan maisteriin menevät ovat suorittaneet psykan perus- ja aineopinnot 60op ja lisäksi tulee siltaopinnot 50op eli yhteensä 110op ennen kun päästään maisteritutkinnon kimppuun 180op. Lopulta tämä ei eroa paljon siitä kuinka paljon kandiin hyväksytty maisterihakija opiskelee. 82op (koska on tehnyt psykan perus- ja aineopinnot ja hyväksilukee nuo kielet, sivuaineet ym.) 82op - 50op = 32op enemmän joutuu kandiin hyväksytty tekee. (Meniköhän mun laskut nyt ihan oikein... vai melkein!)

Vierailija
497/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja siis minun tutkintoni on ihan kandidaatin tutkinto eikä amk. Jos ovat noin sinulle sanoneet, niin olisiko sitten muissa kuin Helsingin yliopistossa tuollainen käytäntö (kun heillä ei ole maisterihakua). Se olisi aika epäreilua meille jotka pääsi Helsingin kandiin mutta ei maisteriin ja joudumme "tarpomaan" sen läpi. En oikein uskois, että voi olla noin eri käytännöt. Ja jos Hesasta ovat noin sanoneet, niin tarkoittivatko, että jos pääset maisteriin? Minullekin puhuivat ummet ja lammet ennen hakua, mutta käytäntö oli muuta. Pikku shokki se silloin oli, kun pääsin sisään enkä saanutkaan niin paljoa hyväksiluettua kuin olin ymmärtänyt. Voi myös olla, että yliopistolla liikkuu vanhaa tietoa. Joka laitoksella ollaan viime vuosina tosi paljon tiukennettu hyväksilukujen kriteerejä.

Toi on kyllä ikävää, että hyväksiluvuista nillitetään. Ei ole mitenkään järkevää, että valmistuminen hidastuu siksi, että pitää tehdä uudestaan jotain jo suoritettua.

Vierailija
498/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eihän siinä tehdä uudestaan jo suoritettuja. Pikemminkin on väärin, että  joku antiikin kreikan kielestä kandin tutkinnon tehnyt pääsee laillistetuksi psykologiksi 260 op psykan opinnoilla, kun taas puhtaasti psykaa opiskelleelta vaaditaan 330 op psykaa.

Vierailija
499/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin psykaa puoli vuotta opiskelleena pyydän kaikkia vielä harkitsemaan kahdesti tällä alalle lähtemistä. Helvetin raskaat opinnot, hirveästi luettavaa ja opetusresurssit mitättömät. Tämän lisäksi opetuksen laatu vaihtelee suuresti. Joululomalle lähtiessäni olin aivan uupunut. Koronasyksy saattaa tietysti myös vaikuttaa.

T: 2020 fuksi

Olisit antanut paikkasi mulle sitten.

Ymmärsit vähän väärin. Koko homma on todella kivaa, ja nautin opetuksesta myös suuresti. Opiskelijoiden jaksamista ei vain ole otettu mitenkään huomioon. Haluan lisäksi painottaa, että koronasyksy saattaa olla todella merkittävä osa tätä fiilistä, sillä etäily kyllä syö ja kunnolla.

Psykologin pitää olla henkisesti vahva. Jos ei tahdo edes jaksaa unelma-alan opintoja, on ehkä täysin väärässä paikassa. Ei millään pahalla. Itse olisin ollut tosi onnellinen sisäänpääsystä juuri tänä aikana, kun opinnot olisi voinut hoitaa kätevästi etänä ja käydä töissä jonkin verran samalla.

Ohis, mutta tuun nyt vähän kohottelemaan kulmakarvoja tällaiselle asenteelle, että psykologian opiskelijan pitää kestää mitä vaan. Psykologian opiskelijakin voi kärsiä stressistä ja mielenterveyden häiriöistä siinä missä muutkin ja syyllistäminen siitä ei vaikuta kovin empaattiselta varsinkaan ihmisiltä, jotka psykologin ammattiin haluaa pyrkiä. 

Itse en ole kovinkaan korona-ajan etäopiskelusta kärsinyt, mutta en voi kuvitellakaan kuinka yksinäistä on aloittaa uudessa kaupungissa raskaat opinnot, kun muihin tutustuminenkaan ei onnistu. 

t. toisen vuoden psykologian opiskelija

Vierailija
500/8033 |
07.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin psykaa puoli vuotta opiskelleena pyydän kaikkia vielä harkitsemaan kahdesti tällä alalle lähtemistä. Helvetin raskaat opinnot, hirveästi luettavaa ja opetusresurssit mitättömät. Tämän lisäksi opetuksen laatu vaihtelee suuresti. Joululomalle lähtiessäni olin aivan uupunut. Koronasyksy saattaa tietysti myös vaikuttaa.

T: 2020 fuksi

Olisit antanut paikkasi mulle sitten.

Ymmärsit vähän väärin. Koko homma on todella kivaa, ja nautin opetuksesta myös suuresti. Opiskelijoiden jaksamista ei vain ole otettu mitenkään huomioon. Haluan lisäksi painottaa, että koronasyksy saattaa olla todella merkittävä osa tätä fiilistä, sillä etäily kyllä syö ja kunnolla.

Psykologin pitää olla henkisesti vahva. Jos ei tahdo edes jaksaa unelma-alan opintoja, on ehkä täysin väärässä paikassa. Ei millään pahalla. Itse olisin ollut tosi onnellinen sisäänpääsystä juuri tänä aikana, kun opinnot olisi voinut hoitaa kätevästi etänä ja käydä töissä jonkin verran samalla.

Ohis, mutta tuun nyt vähän kohottelemaan kulmakarvoja tällaiselle asenteelle, että psykologian opiskelijan pitää kestää mitä vaan. Psykologian opiskelijakin voi kärsiä stressistä ja mielenterveyden häiriöistä siinä missä muutkin ja syyllistäminen siitä ei vaikuta kovin empaattiselta varsinkaan ihmisiltä, jotka psykologin ammattiin haluaa pyrkiä. 

Itse en ole kovinkaan korona-ajan etäopiskelusta kärsinyt, mutta en voi kuvitellakaan kuinka yksinäistä on aloittaa uudessa kaupungissa raskaat opinnot, kun muihin tutustuminenkaan ei onnistu. 

t. toisen vuoden psykologian opiskelija

Tähän haluaisin vielä lisätä, että kaikenlaisia psykologeja tarvitaan, eikä akateeminen menestys tai kellon ympäri opiskelu takaa sitä, että olisit hyvä psykologina. Meidänkin vuosikurssin parhaat pääsykoepisteet saanut henkilö on suoraan sanottuna luonteeltaan hieman omituinen ja töykeän oloinen. Keksin heti luokaltani monta muuta, jotka todennäköisesti pärjäävät psykologina paljon häntä paremmin esimerkiksi sosiaalisten taitojensa ja empaattisuutensa takia. En nyt sano tätä hänen haukkumisekseen vaan korostaakseni, että pääsykokeen lisäksi kirjaviisautta ja älykkyyttä ei tarvita ehkä niin paljon, mitä täällä keskustelussa tunnutaan korostavan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä