Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2021

Vierailija
10.07.2020 |

Tervetuloa traditionaaliseen, legendaan jo syntyessään, Vauvan Psykologia 2021 -ketjuun!
Täällä puhutaan hakemisesta opiskelemaan psykologiaa yliopistoon, ei vauvoista eikä kehityspsykologiasta.

Psykologiaa voi opiskella Helsingissä, Turussa, Tampereella, Jyäskylässä ja Joensuussa sekä ruotsiksi Åbo Akademissa.
Helsingissä on lisäksi psykologiksi valmistava maisterihaku, johon on hakukelpoinen alemmalla korkeakoulututkinnolla ja psykologian perus- ja aineopinnoilla.
Jyväskylässä on lisäksi avoimen väylä filosofian maisteriksi pääaineena psykologia. Siitä ei pätevöidy psykologiksi, mutta pääsee tutkijaksi, opettajaksi, HR:ään tai konsultiksi.
Tutustu avoimien yliopistojen tarjontaan! Joensuun avoimesta löytyy työ- ja organisaatiopsykologia sekä oikeuspsykologia.

Psykologia on lääkiksen jälkeen yksi vaikeimmista aloista päästä sisään, vaikeampi kuin oikis tai kauppis. Todistusvalinnassa saa pisteitä 5 aineesta: psykologia, äidinkieli, matematiikka, kieli, muu reaali. Eniten pisteitä reaalissa antaa fysiikka, vähiten terveystieto. Vanhanmallisesta yleisreaalista ei saa yhtään pistettä.

Vuoden 2020 todistusvalinna pisterajat toukokuussa (70 % kiintiö, ei sisällä lisäpaikkoja, ensikertalaiset, max 157,9 p):

Helsinki: 140,9
Turku: 135,6
Tampere: 135,6
Jyväskylä: 131,9
Joensuu: 129,1

130 pistettä saa E-rivillä, jossa pitkä matikka. Helsinkiin tarvittiin 2-3 L.

Pääsykokeessa on tyypillisesti (ei kevät 2020, vaikka tarkoitus oli) vaadittu vahvaa tilastomenetelmien osaamista.

Vanhoja pääsykoekirjoja:
- Nummenmaa, L. Holopainen, M. & Pulkkinen, P., Tilastollisten menetelmien perusteet.
- Nummenmaa, L., Käyttäytymistieteiden tilastolliset menetelmät
- Karjalainen, L., Tilastotieteen perusteet

Vanhoja valintakokeita (loogista päättelyä myös logopediassa ja tietojenkäsittelytieteessä)
https://www.helsinki.fi/fi/opiskelijaksi/yhteishaku/tietoa-valintakokei…

Tärkeitä / usein esiintyviä linkkejä

Yhteisvalinnan tiedotussivu
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/

Lisäpaikkoja vuodelle 2021
https://www.psykologilehti.fi/psykologi/tyo/kymmenia_lisaaloituspaikkoj…

Todistuksen pisteytys
https://opintopolku.fi/wp/opo/korkeakoulujen-haku/mika-korkeakoulujen-o…

VIPUNEN (hakijamäärät ja valitut)
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Kaikki pisterajat valintatavoittain
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/H…

Hakijoiden ja sisäänpäässeiden ylioppilastutkintomenestys
graafinen
https://app.powerbi.com/view?r=eyJrIjoiYzYwOWYyOWMtNTllZC00MzU1LTk2OWIt…

taulukko
https://vipunen.fi/fi-fi/_layouts/15/xlviewer.aspx?id=/fi-fi/Raportit/K…

valmiiksi analysoituna tekstinä
https://tilastoneuvos.vipunen.fi/2020/01/20/korkeakoulutukseen-paasseid…

Aikaisempien vuosien ketjuja:

2020 koronakevät ja AMK-valintakoe
https://www.vauva.fi/keskustelu/3496665/psykologia-2020

2019 valintakoeyhteistyövuosi
https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

2018 erilaiset kokeet HTT ja J ja J
https://www.vauva.fi/keskustelu/3067511/psykologia-2018

2017 ensimmäinen löytynyt ketju
https://www.vauva.fi/keskustelu/2753394/psykologia-2017-muita-hakijoita

Kommentit (8033)

Vierailija
4381/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitkä ne skaalattujen pisteiden rajat sitten on? Oon ymmärtänyt et jotain 60% luokkaa

Se selviää ihan suoraan pistevipusesta laskemalla.

Vierailija
4382/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitkä ne skaalattujen pisteiden rajat sitten on? Oon ymmärtänyt et jotain 60% luokkaa

No miksi ei voi sanoa jos sattuu tietämään? Alin pistemäärä, jolla on päässyt Joensuuhun?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4383/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi ei voi sanoa jos sattuu tietämään? Alin pistemäärä, jolla on päässyt Joensuuhun?

En muista ulkoa, ihan yhtä lailla minun se pitäisi tarkistaa.

Vierailija
4384/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä on 4. osion eli logiikka osuuden todennäköiset vastaukset:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

6. Ei varmaa tietoa, ehkä E tai B

7. A

8. C

9. E

En muista enää, mitä laitoin 2 ja 6, mutta muuten samat

Eiks 3. = A ?

Mun mielestä tuo ei ratkea pelkästään ehdolla 2 ?

Vastaukset on varjovalmennuksen logiikan opettajalta. Sieltä löytyy myös perustelut vastauksiin, jotka on kaikkien nähtävissä

Äh, enpä ois katsonut. Päin helvettiähän se on taas mennyt. Voi itku ja hammasten kiristys. Musta ei tuu ikinä mitään. 

Vierailija
4385/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumottaako muillakin, että on vahingossa tehnyt vastauslomakkeeseen merkinnät miten sattuu 😬

Vierailija
4386/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Vastaukset on varjovalmennuksen logiikan opettajalta. Sieltä löytyy myös perustelut vastauksiin, jotka on kaikkien nähtävissä

Äh, enpä ois katsonut. Päin helvettiähän se on taas mennyt. Voi itku ja hammasten kiristys. Musta ei tuu ikinä mitään. 

Tuleepas! Mulla oli logiikan tehtävistä 1 oikein jos yhtään lohduttaa :D

Vierailija
4387/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan vinkkinä vielä muillekkin: ulkomaille on tosiaan paljon helpompi omasta kokemuksestani päästä tekemään psykan kandia kun Suomeen. Ja opetuksen taso on ihan omaa luokkaansa. Tietenkään kaikilla ei tätä mahdollisuutta ole jos ei voi muuttaa ulkomaille useemmaks vuodeks tai ei oo kielitaitoa yms., mutta sanoisin vaan niille jotka kokee että on heille mahdollista ja kiinnostaisi, että kannattaa ihmeessä ottaa enemmän selvää asiasta! Itse tein Skotlannissa (ilmaiseksi!) psykan kandin. Britannia voi tosin olla hankalampi nyt koska brexit, mutta esim. Alankomaat on toinen tosi hyvä vaihtoehto. Itse hain tänä vuonna siis Suomeen psykan maisteriin koronan takia, muuten olisin hyvinkin voinut hakea just esim. Alankomaihin tekemään maisteria. Ulkomaisissa maisterintutkinnoissa pitää vaan huolehtia, että saa laillistuksen Suomessa jos haluaa vielä tänne takaisin toimimaan psykologina.

Halusin vaan tällä kannustaa niitä, jotka on väsyneitä tähän pääsykoerumbaan, että muitakin vaihtoehtoja on ja niistä kannattaa tosissaan ottaa enemmän selvää jos yhtään kiinnostaa! :)

Vierailija
4388/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Ai kolmekymppisenä viisi kertaa hakeneena ensikertalaisena, jolla ei oo mitään b-suunnitelmaa? Tuskinpa. 

Vierailija
4389/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä sokeutuneista kuuntelijoista puheen ollen, näin viime yönä unta sokeutuneista silmistä :D

Vierailija
4390/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Ai kolmekymppisenä viisi kertaa hakeneena ensikertalaisena, jolla ei oo mitään b-suunnitelmaa? Tuskinpa. 

Sullahan on se paras plan B. Korotat ensi kevääksi ja lennät sisään.

Vierailija
4391/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Kiitos kannustuksesta. Mulla on vaan sellaiset paperit, että niiden korotteluun menee oikeasti vuosia. Tutkintoa pitäs täydentää kahdella reaalilla ja oikeastaan kaikkia jo todistuksessa olevia aineita korottaa. Toisaalta, elämäntilanne sen kyllä sallii, jos vaan pää kestää. 

Vierailija
4392/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o. Oli noi logiikan puurtamiset kyllä aika työläitä kokeessa. Luulin vielä pari päivää sitten, että sain ehkä 7 oikein, mutta nyt kun on silmäillyt tuloksia niin ehkä oikein meni 4, jos olen optiselle lomakkeelle niitä edes oikein rastinut :D

Vierailija
4393/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Kiitos kannustuksesta. Mulla on vaan sellaiset paperit, että niiden korotteluun menee oikeasti vuosia. Tutkintoa pitäs täydentää kahdella reaalilla ja oikeastaan kaikkia jo todistuksessa olevia aineita korottaa. Toisaalta, elämäntilanne sen kyllä sallii, jos vaan pää kestää. 

Abitkin rysäyttävät nuo vuodessa, ja käyvät siinä samalla koulua. Reaalien lukuun riittää oikeasti ehkä kuukausi, niin paljon helpompaa materiaalia kuin nämä artikkelit. Ja riittää, että hallitsee kokonaisuudet hyvin.

Vierailija
4394/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Abitkin rysäyttävät nuo vuodessa, ja käyvät siinä samalla koulua. Reaalien lukuun riittää oikeasti ehkä kuukausi, niin paljon helpompaa materiaalia kuin nämä artikkelit. Ja riittää, että hallitsee kokonaisuudet hyvin.

Oon jo kahdesti kokenut burn outin, joten tollainen lukusuunnitelma ei ole mahdollinen. Kiva, jos tollanen on tosiaan osalle jengistä mahdollista, itse en uskalla leikkiä hengelläni. Mutta mikäs kiire tässä enää on. 

Vierailija
4395/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reaalia on suht helppo korottaa. Matikan ja varsinkin enkun korottaminen voi olla hankalampaa.

Vierailija
4396/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Oliko selitetty, miksi hedelmäsalaatissa ei käy molemmat?

Itse ajattelin, että molemmilla saa B-hedelmäsalaatin (kiivi, nektariini, hunajameloni, mandariini)

A) Kiivin voi valita ilman banaania; nektariinin ilman omenaa, hunajameloni/banaani on valittava ja mandariinista ei sanota mitään, eli se käy. 

B) Kiivin voi valita vain jos on mandariini (löytyy molemmat); joko mandariini tai banaani on valittava (ok); omena/hunajameloni valittava ja nektariinista ei sanota mitään, eli se käy. 

Vierailija
4397/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Kiitti! Jos nää on oikeat vastaukset ja kutosesta E oikea niin saisin varmaan 5-6 pistettä. Hyvä vai ei, en tiedä. Mut oon eri mieltä kohdasta 2, musta se on E. Laskin ite että tiedetään että vähintään 12 saa hyväksytyn mut tarkka määrä jää epäselväksi. Tiedä sitten laskinko oikein, nyt en jaksa tarkistaa ite sen enempää...

Vierailija
4398/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ouluun hakeva kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Kiitti! Jos nää on oikeat vastaukset ja kutosesta E oikea niin saisin varmaan 5-6 pistettä. Hyvä vai ei, en tiedä. Mut oon eri mieltä kohdasta 2, musta se on E. Laskin ite että tiedetään että vähintään 12 saa hyväksytyn mut tarkka määrä jää epäselväksi. Tiedä sitten laskinko oikein, nyt en jaksa tarkistaa ite sen enempää...

Sain myös E, mutta minäkään en jaksa miettiä enää miten siihen päädyin :D

Vierailija
4399/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää katsomassa sieltä varjovalmennuksen sivuilta ne perustelut. Se logiikan opettaja on tehnyt sinne perusteelliset taulukot jne.

Vierailija
4400/8033 |
29.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1. E

2. C

3. D

4. B

5. C

7. A

8. C

9. E

Eiks 3. = A ?

Varjovalmennuksen 5. kohdan perusteluissa on mielestäni virhe. Tai sanotaanko, että itse tulkitsen vihjeen 2 eri tavalla: mielestäni kokonaismäärä tarkoittaa kappalemäärää eikä kokonaiskestoa. Tämä ei kai silti muuta oikeaa vastausta tehtävään.