Lapsiperheen rahanmenosta, varsinkin teille jotka elätte hyvin pihisti.
Olen aina ihmetellyt täällä palstalla olevia kommentteja siitä miten vähällä ihmiset elävät. Meillä kun tuntuu ettei mikään raha kohta riitä lasten kasvaessa ja menojen noustessa.
Moni kehuu miten eläisi herroiksi jos laskujen ja ruokamenojen jälkeen jäisi edes satanen tai pari.
Meillä jää yleensä n. 1400€ käteen laskujen jälkeen. Jokaisella oma tapansa miten hahmottaa menoja, mutta tuolla rahalla pitää maksaa ruoka. bensa, vaatteet, lääkekulut, lahjat yms. kaikenlaiset pienet sekalaiset menot 5: lle ihmiselle.
Pakollisten laskujen tähän kuukauteen osuu mm. seuraavia menoja.
- remppakuluja n. 100€
- apteekki (d-vitamiini ja allergialääkkeitä n. 50€)
- 2 synttärit (lasten kavereita)
- äitienpäivälahjat
- pienet muistamiset opettajille, päiväkotiin ja iltapäiväkerhon ohjaajille
- koulun disco mihin osallistuu 2 lasta
- oma meno n. 100€
- lapselle uudet kengät
Edellisessä kuussa rahaa meni mm. 3 lenkkareihin ja urheiluvälineisiin (jalkapallo, sählymailoja ja -palloja, 2 pyöräilykypärää), lasten kesävaatteisiin, lääkekuuriin, vappuun ja ties mihin.
Nyt edessä vielä sandaalien hankinnat lapsille, polkupyörä, kesäleirimaksut jne. Syntymäpäiväjuhliakin on joka kuukausi vähintään muutamat. Kesän alesta pitää ostaa taas välikausivaatteita.
Miten te muut selviätte ilman tällaisia menoja? Vai onko kaikki pihistelijät vauvojen/ taaperoiden äitejä? Mielestäni käytän rahaa ihan järkevästi, mutta kyllä lasten kasvaessa kasvavat myös menot. Tässä jotain tämän kuun menoja, joka kuussa on omat menonsa, koskaan ei ole sellaista kuukautta mihin ei osuisi mitään ylimääräistä.
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:40"]
Onhan se nyt aika erikoinen arvoasetelma jos sinä sisustat taloa ja pidät hulppeat häät mutta pentusi kulkevat kirppisryysyissä. Erinomainen äiti, voi taivas
[/quote]
Minulle riittää, että itse tiedän olevani ja lapset sen sanovat :) Niin ja ystävät. Sinä varmastikin olet todella mukava ihminen ja annat lapsillesi oivan esimerkin. Kerro jo viimeinkin, että mikä vika niissä kirppisvaatteissa on? Ne on ehjiä, siistejä ja nättejä, myös muiden mielestä. Ja toisella lapsella (valitettavasti) suurin osa uusia vaatteita. Mikä meidän elämäntavassa nakertaa sinua? Vai oletko yleensä niitä, jotka koittavat alentaa niitä joilla menee hyvin kun itsellä menee huonosti ja vituttaa? Sulla voi eri käsitys hulppeista häistä, mutta meillä oli ihan tavalliset. Tosin ne rahaa ne imi kyllä meidän mittapuulla paljon.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:40"]
Onhan se nyt aika erikoinen arvoasetelma jos sinä sisustat taloa ja pidät hulppeat häät mutta pentusi kulkevat kirppisryysyissä. Erinomainen äiti, voi taivas
[/quote]
Minulle riittää, että itse tiedän olevani ja lapset sen sanovat :) Niin ja ystävät. Sinä varmastikin olet todella mukava ihminen ja annat lapsillesi oivan esimerkin. Kerro jo viimeinkin, että mikä vika niissä kirppisvaatteissa on? Ne on ehjiä, siistejä ja nättejä, myös muiden mielestä. Ja toisella lapsella (valitettavasti) suurin osa uusia vaatteita. Mikä meidän elämäntavassa nakertaa sinua? Vai oletko yleensä niitä, jotka koittavat alentaa niitä joilla menee hyvin kun itsellä menee huonosti ja vituttaa? Sulla voi eri käsitys hulppeista häistä, mutta meillä oli ihan tavalliset. Tosin ne rahaa ne imi kyllä meidän mittapuulla paljon.
[/quote]
Sisustitko uuden kämppäsikin kirppiskamalla? Ihmettelen myös minä miksi omiin lapsiin ei voi satsata kirppisvaatteita enempää jos kerran rahaa olisi.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:54"]
Sisustitko uuden kämppäsikin kirppiskamalla? Ihmettelen myös minä miksi omiin lapsiin ei voi satsata kirppisvaatteita enempää jos kerran rahaa olisi.
[/quote]
MIKSI sä jankkaat ja jankkaat? Mistä olet saanut päähäsi, että ostan VAIN kirppisvaatteita? Minä harrastan kirppiksiä, koluan sieltä nättiä ja hyväkuntoista vaatetta ja tavaraa ja käytän ne rahat muuhut, koska meillä on suhteellisen pienet tulotkin. Esimerkiksi siihen, että lapset saavat olla paljon kotona, kun emme paiski joka päivä 8-16 töitä ja sitä jos jotain lapset arvostaa! Ainakin meillä. :) Miksi sinä jätät vastaamatta kaikkiin minun kysymyksiin? Miksi sinun kalliit iPADIT, sählymailat sun muut on parempi kuin vaikka meidän ostama mopo? Miksi se on mielestäsi enemmän lapsiin satsaamista? Miksi et halua satsata lapsiin enemmän aikaa vaan rahaa? Huonekalut on uutena, myös lasten ja he saivat ne itse valita, mutta osa tekstiileistä on käytettynä. Ja osa huonekaluista vanhoja. Seuraava nillityksen aihe?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:01"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:54"]
[/quote]
MIKSI sä jankkaat ja jankkaat? Mistä olet saanut päähäsi, että ostan VAIN kirppisvaatteita? Minä harrastan kirppiksiä, koluan sieltä nättiä ja hyväkuntoista vaatetta ja tavaraa ja käytän ne rahat muuhut, koska meillä on suhteellisen pienet tulotkin. Esimerkiksi siihen, että lapset saavat olla paljon kotona, kun emme paiski joka päivä 8-16 töitä ja sitä jos jotain lapset arvostaa! Ainakin meillä. :) Miksi sinä jätät vastaamatta kaikkiin minun kysymyksiin? Miksi sinun kalliit iPADIT, sählymailat sun muut on parempi kuin vaikka meidän ostama mopo? Miksi se on mielestäsi enemmän lapsiin satsaamista? Miksi et halua satsata lapsiin enemmän aikaa vaan rahaa? Huonekalut on uutena, myös lasten ja he saivat ne itse valita, mutta osa tekstiileistä on käytettynä. Ja osa huonekaluista vanhoja. Seuraava nillityksen aihe?
[/quote]
:D Meilläkin on ollut mopo, nyt on nuorella miehellä moottoripyörä, mopo oli uusi ja moottoripyörä käytetty. Mitä vikaa on iPadissa? Meillä ei sellaisia ole mutta lahjalistalla toisella lapsella on ja sen varmaan syksyllä saa. Mistä olet saanut käsityksen että olet ainoa joka on kotona lasten kanssa? Minäkin olen ollut lasten kanssa kotona mutta ei siellä loppuikää tarvitse viettää, lapsetkin kun kasvavat...
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 17:05"]
:D Meilläkin on ollut mopo, nyt on nuorella miehellä moottoripyörä, mopo oli uusi ja moottoripyörä käytetty. Mitä vikaa on iPadissa? Meillä ei sellaisia ole mutta lahjalistalla toisella lapsella on ja sen varmaan syksyllä saa. Mistä olet saanut käsityksen että olet ainoa joka on kotona lasten kanssa? Minäkin olen ollut lasten kanssa kotona mutta ei siellä loppuikää tarvitse viettää, lapsetkin kun kasvavat...
[/quote]
Lue koko ketju :) Löydät vastaukset ja myös sen, että minä en ole kotona.
Ketjun opetus on siis se, etta kaikkeen riittaa rahaa kunhan vain askartelee onnittelukortit itse ja ei osta kallista lahjapaperia:D
Kysymys teille jotka ostatte alesta ja kirppiksiltä lapsille kasvuvaraisia vaatteita, kenkiä ja harrastusvälineitä tulevaisuuden varalle:
Miten isosti te oikein asutte ja missä säilytätte tavaraa tulevaisuuden varalle? Meidän 77 m2 asunnossa ei ainakaan ole sellaisia säilytystiloja. 2 aikuista ja 3 lasta hädin tuskin saavat perustavaransa ja vaatteensa säilytettyä. Tulevaisuudessa käytettävän tavaran jemmailuun ei ole tilaa!
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:09"]
Miten isosti te oikein asutte ja missä säilytätte tavaraa tulevaisuuden varalle? Meidän 77 m2 asunnossa ei ainakaan ole sellaisia säilytystiloja. 2 aikuista ja 3 lasta hädin tuskin saavat perustavaransa ja vaatteensa säilytettyä. Tulevaisuudessa käytettävän tavaran jemmailuun ei ole tilaa!
[/quote]
(toivottavasti se yksi öykkäri lähti vaikka päiväunille:))
Meillä on nyt hamstrattuna yhdelle hyllylle isompaa vaatetta ja yhteen pussiin isompaa talvivaatetta. Sitten on vaatehuoneessa yhdet luistimet, molemmille muutamat talvikengät ja muutamat talvivaatekerrat ensi talveksi. Ei nuo nyt isoja vie tilaa ja mahtui jo edelliseen asuntoon, joka oli saman kokoinen kuin teillä. Kun ei muuta tavaraa hamstraa taloa täyteen niin hyvin mahtuu .)
Me ollaan nelihenkinen perhe ja meillä tosiaankin on tiukkaa, tulot on jotain 1700 euron luokkaa. Kaksi teiniä joille ei tosiaankaan voi ostaa jotain kirpparin kympin farkkuja tai puseroa, ne yksinkertaisesti ei suostu sitä laittamaan päällensä ja sekin raha menee hukkaan.
Ja pahanpäivänvaralle-säästämisestä sanoisin, että meillä menee ihan kaikki raha mikä tuleekin ja usein viimeisellä viikolla syödään pakastimesta kaikki mahdollinen, sitten kun saadaan rahaa ostetaan taas kaikki paikat täyteen.
Mutta meillä on sentään velaton talo ja muutakin velkaa on vain jotain 2000 euroa, joten pidän tilannettamme melko kohtuullisena.
Silla yhdellahan oli varastot taynna suksia, luistimia, monoja ja ties mita. Paljon sen varaston rakentaminen on maksanut?
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 18:45"]Silla yhdellahan oli varastot taynna suksia, luistimia, monoja ja ties mita. Paljon sen varaston rakentaminen on maksanut?[/quote]
Hih
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:13"]
No meillä on 2 aikuista ja 3 lasta (5v, 6v ja 9v.) + 2 kissaa.
Rahaa meillä on käytössä minun osa-aikatyöstä (25-30h/vko) 1100e/kk
ja miehen työstä 2000e/kk. Eli yhteensä 3100e.
Asumiseen menee 720e/kk
Ruokaan 600-700e/kk
Autoon 100e
Päiväkotimaksut 200e/kk
Säästöön jää 1000e/kk
Pärjätään hyvin, asumme lähellä kauppaa, koulua, kirjastoa jne... ja autoa tarvitsemme vain koska mies tekee vuorotyötä eikä työpaikalle pääse ilman autoa.
[/quote]
Tässä juuri tyypillinen esimerkki siitä mitä ajan takaa. Nettotulot 3000 luokkaa ja säästöön jää tonni?!? Ettekö koskaan osta mitään tai käy missään? Eikä lapsilla ole mitään harrastuksia tms? Eikö teillä ole puhelimia, vakuutuksia tai muita säännöllisiä menoja?
Auton kulut ainakin on alakanttiin arvioitu.
Onko teillä joku kohde mihin säästätte vai miksi noin askeettinen elämäntapa?
t. ap
[/quote]
koti/henkivakuutukset vakuutukset on laskettu "asumiseen" samoin kuin netti ja puhelimet.
ei säästetää mihinkään tiettyyn asiaan, ei vain ostella mitään mitö ei tosiaan tarvita.
Lapset harrastaa ns. ilmaisia harrastuksia.
ja auton kuluihin on laskettu vakuutus + bensa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:45"]
Me ei eletä mielestämme pihisti, mutta moneen verrattuna kylläkin. Tässä muutamia juttuja, joiden vuoksi kulumme eivät ole hirveän suuret. (Taustatietona: Yksi päiväkoti-ikäinen lapsi, tämä jo suoraan vaikuttaa kuluihin aika paljon.)
- Edullinen asunto hyvien kulkuyhteyksien päästä
-> Kohtuulliset asumiskulut
-> Ei tarvita kahta autoa ja sillä yhdelläkään ei tarvitse aina ajaa tai ainakin matka on lyhyt: Kaupat, kirjastot yms. kävelymatkan päässä ja moni muu juttu lyhyen automatkan päässä. Hyvin linja-autoyhteyksien vuoksi ei tule aina edes otettua autoa, vaan mentyä julkisilla. (Periaatteessa kokonaan ilmankin voisi selvitä)
- Ei lemmikkejä
- Harrastukset edullisia tai jopa ilmaisia
- Matkailua harvoin ja lähinnä kotimaassa
- Lahjoja ei hankita aikuisten kesken
- Ei oikeastaan sisusteta, ja kun ei ole omaa pihaa, ei senkään laittoon mene rahaa
- Hiukset leikataan yleensä itse
- Ei kosmetologeja tms.
- Kirppareita, kavereiden kesken vaatteiden kierrätystä yms. Vaatteita ostetaan uutena toisinaan, mutta yleensä tarjouksesta ja laadukkaita, joita pidetään vuosikausia, joitakin helposti toistakymmentä vuotta
- Edullinen työpaikkaruokailu tai eväät töihin
- Ainakin välillä edullisista aineksista isoja määriä ruokia pakkaseen. Tämä riippuu ehtimisestä, joskus ehtii enemmän, joskus tulee mentyä siitä miten helpoimmalla pääsee.
- Monet hankinnat tarjouksesta, ihan pienetkin alkaen lahjapapereista. Tätä jaksaa ja ehtii vähän vaihtelevasti riippuen muusta elämäntilanteesta.
- Pyrimme olemaan ostamatta asioita, joita emme tarvitse (paitsi leluja tulee hankittua liikaa) ja suhtautumaan ostoksiin siten, että niitä on tarkoitus käyttää ainakin 10 vuotta, eli kiinnitämme huomiota hankintojen kestävyyteen.
- Emme tupakoi ja alkoholia käytämme aika vähän, baarissa emme käy oikeastaan koskaan, ulkona syömässä toisinaan.
Isoin tekijä kuluissamme on kuitenkin perhekoko ja asunnon hinta ja sijainti.
[/quote]
Sääliksi käy :(
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:51"]
Lahjapaperia en osta ikinä..säästän lahjakassit/paperit mitä meille tuota ja pistän lahjat niihin.
[/quote]
Paljonko olet säästänyt tähän mennessä? Rullallisesta lahjapaperia saa kääreet johonkin kymmeneen lahjaan...
[quote author="Vierailija" time="13.05.2013 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 16:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:13"]
No meillä on 2 aikuista ja 3 lasta (5v, 6v ja 9v.) + 2 kissaa.
Rahaa meillä on käytössä minun osa-aikatyöstä (25-30h/vko) 1100e/kk
ja miehen työstä 2000e/kk. Eli yhteensä 3100e.
Asumiseen menee 720e/kk
Ruokaan 600-700e/kk
Autoon 100e
Päiväkotimaksut 200e/kk
Säästöön jää 1000e/kk
Pärjätään hyvin, asumme lähellä kauppaa, koulua, kirjastoa jne... ja autoa tarvitsemme vain koska mies tekee vuorotyötä eikä työpaikalle pääse ilman autoa.
[/quote]
Tässä juuri tyypillinen esimerkki siitä mitä ajan takaa. Nettotulot 3000 luokkaa ja säästöön jää tonni?!? Ettekö koskaan osta mitään tai käy missään? Eikä lapsilla ole mitään harrastuksia tms? Eikö teillä ole puhelimia, vakuutuksia tai muita säännöllisiä menoja?
Auton kulut ainakin on alakanttiin arvioitu.
Onko teillä joku kohde mihin säästätte vai miksi noin askeettinen elämäntapa?
t. ap
[/quote]
koti/henkivakuutukset vakuutukset on laskettu "asumiseen" samoin kuin netti ja puhelimet.
ei säästetää mihinkään tiettyyn asiaan, ei vain ostella mitään mitö ei tosiaan tarvita.
Lapset harrastaa ns. ilmaisia harrastuksia.
ja auton kuluihin on laskettu vakuutus + bensa.
[/quote]
No teillä on halpa auto jos rahaa menee vain vakuutuksiin ja bensaan.
Meillä menee mm. huoltoihin (mies tekee itse mutta öljy ja suodattimetkin pitää ostaa rahalla), korjauksiin (kuluvia osia on joskus pakko vaihtaa mm. jarrut yms), katsastukseen, renkaisiin, pesuun, pyyhkijän sulkiin, pissapojan nesteet, parkkimaksut (joka paikassa nykyjään) yms.
Jos jättää puolet menoista huomioimatta niin kyllähän se halvalta tuntuu.
Mä komppaan ap:ta ja ymmärrän pointin. En millään ymmärrä kuinka tällä palstalla tuomitaan törsäilyksi se, että käy esim. työpaikkaruokalassa syömässä. Tai että hankitaan harrastusvälineet uutena. Tai että vesihana on päällä kun pestään hiuksia. Se on normaalia elämää.
Töissä on pari omien eväiden pupeltajaa jotka ihan vaan piheilyn ilosta näykkivät niitä omia eväitään ja marmattaa lounasruokalan korkeasta hinnasta. Varmasti saa sillä lounaan hinnalla täysipainoisen ja hintansa arvoisen ruoan.
Ja mitä tulee tuohon ennakointiin. Kuka hemmetti haluaa hautoa jotain toppatakkia VIITTÄ vuotta kotonaan odottamassa käyttöä?!?!?! Siihen takkiin on sijoitettu X-määrä rahaa, joka on sidottu viideksi vuodeksi johonkin vaatehuoneessa olevaan banaanilaatikkoo ennenkuin se otetaan käyttöön.
Lievää ärsytystä aiheuttaa myös esim CM:n tarjoukset: Osta 3, maksa 2". Kyseessä hammastahna. Säästöä huimat 1,50 ja jälleen kerran saa säilöä kaapeissaan ylimääräisiä hammastahnoja.
Me ollaan aika keskituloisia. Säästöön menee joitakin satasia /kk. Ja kuten ap:lla, niin joka ikinen kuukausi usein juuri jotain pyörä-/kenkähankintaa. Silloin mennään kauppaan ja ostetaan ne eikä kaiveta kaksi vuotta sitten alennuksesta ostettuja kenkiä ja oteta niitä käyttöön vaikka ovatkin numeroa liian pienet. Vaikka olisihan ne sentään saanut alekorista!
Tässä opiskelijaperheen menot. 2 vanhempaa ja lapsia 3: 11, 8 ja 4- vuotiaat
- 700e asuntolainan lyhennys omakotitalosta + kulut talosta
- ruoka 500e/kk
-puhelimet 100e/kk
-auton kulut ja bensat 400e/kk opiskelupaikkaan siirtymiseen (auto velaton)
- 250e/kk päivähoito
- vaatteisiin noin 10e/kk, kirpputorilta saa kenkiä ja vaatteita alle 10 e/hintaan
- syntymäpäivälahjat 20e/kk
- sekalaisia menoja 20e
MENOT YHTEENSÄ: 2000 e/kk TULOT palkka ja lapsilisät 2100e/kk Tällä mennään vielä seuraavat 3 vuotta. Odotetaan nuorimman menoa eskariin ja kouluun ihan taloudellisista syistä todella paljon. Sitten meille jää noin 250 e/kk parempaan ruokaan.
Se erohan on visusti elävien ja pröystäilijöiden välillä lähinnä se, että me visukintut ollaan 40-vuotiaiaina täysin velattoman omakotitalon ja auton omistajia. Sellaisetkin joille ei ole mamma ja pappa antanut jetnan latia! Kiva sitten alkaa elämään teini-ikäisten lasten kanssa vähän leveämmin. Niin ja jäädä 50- vuotiaana säästöjen turvin eläkkeelle. Tämmöinen suunnitelma meillä.
Meillä ei pröystäillä, mutta pihistelyn sijaan haluamme elää. Säälien katson tuttavaperheen touhuja, jotka säästävät ja kituuttavat "pahan päivän varalle". Siis eri asia on jos rahaa ei ole, mutta että joka penni mietitään vaikka sitä on.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 16:24"]
NIinhän ne muut, ovat aina töissä. Sinä vain olet itse täydellisyys, sädekehä (kirpparilta eurolla) varmaan loistaa kun kuvittelet olevasi jotenkin erinomaisempi kuin muut jotka vaan tuhlaavat ja käyvät töissä ;)
[/quote]
Voi että on toisella hermot kireänä. *hali* Toivottavasti huomenna on parempi päivä ;) Sinähän se olet koko ajan toitottanut kuinka teillä panostetaan lapsiin ja meillä ei. Sinun mukaasihan meidän lapset eivät saa mitään ylimääräistä vaan kaikki on käytettyä ja aikuisina he sitten itkevät sitä. Ja kiitos huomiosta, kyllä mä olen aika erinomainen äiti :) Harmi, jos sinä et voi sanoa itsestäsi samaa.
[/quote]