Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheen rahanmenosta, varsinkin teille jotka elätte hyvin pihisti.

Vierailija
10.05.2013 |

Olen aina ihmetellyt täällä palstalla olevia kommentteja siitä miten vähällä ihmiset elävät. Meillä kun tuntuu ettei mikään raha kohta riitä lasten kasvaessa ja menojen noustessa.

Moni kehuu miten eläisi herroiksi jos laskujen ja ruokamenojen jälkeen jäisi edes satanen tai pari.

Meillä jää yleensä n. 1400€ käteen laskujen jälkeen. Jokaisella oma tapansa miten hahmottaa menoja, mutta tuolla rahalla pitää maksaa ruoka. bensa, vaatteet, lääkekulut, lahjat yms. kaikenlaiset pienet sekalaiset menot 5: lle ihmiselle.

Pakollisten laskujen tähän kuukauteen osuu mm. seuraavia menoja.

- remppakuluja n. 100€

- apteekki (d-vitamiini ja allergialääkkeitä n. 50€)

- 2 synttärit (lasten kavereita)

- äitienpäivälahjat

- pienet muistamiset opettajille, päiväkotiin ja iltapäiväkerhon ohjaajille

- koulun disco mihin osallistuu 2 lasta

- oma meno n. 100€

- lapselle uudet kengät

Edellisessä kuussa rahaa meni mm. 3 lenkkareihin ja urheiluvälineisiin (jalkapallo, sählymailoja ja -palloja, 2 pyöräilykypärää), lasten kesävaatteisiin, lääkekuuriin, vappuun ja ties mihin.

Nyt edessä vielä sandaalien hankinnat lapsille, polkupyörä, kesäleirimaksut jne. Syntymäpäiväjuhliakin on joka kuukausi vähintään muutamat. Kesän alesta pitää ostaa taas välikausivaatteita.

Miten te muut selviätte ilman tällaisia menoja? Vai onko kaikki pihistelijät vauvojen/ taaperoiden äitejä? Mielestäni käytän rahaa ihan järkevästi, mutta kyllä lasten kasvaessa kasvavat myös menot. Tässä jotain tämän kuun menoja, joka kuussa on omat menonsa, koskaan ei ole sellaista kuukautta mihin ei osuisi mitään ylimääräistä.

Kommentit (132)

Vierailija
1/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole rahaa lahjoihin ja muistamisiiin ne jää ostamatta. Tai ostaa jotain kaupan poistolaatikosta. Mailoja ei voi ostaa jos ei ole rahaa. Lenkkarit alennuksesta/poistosta. Voi saada 10 eur/pari. Vaatteita poistoista/huutiksesta tai Lidlistä. Lääkkeet pakollinen meno.

Meillä on koululainenkin.

Vierailija
2/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennakointi.Pyrin ennakoimaan kaikki kenkä/vaatemenot ja ostan ne alesta kun tarvitaan..esim.vasta oli kuravaatteet cittarissa -40% ja ostin silloin valmiiksi seuraavat koot.Sandaalit/kesäkengät on ostettu jo viime syksynä -70% aleista.ja kierrätän myös vaatetta lasten kesken.Kirppareilta ostan hyvin harvoin..yleensä kaiki uutena ja halpoina.vaatetta ei tarvitse paljon kukaan.olen ottanut sen linjan etten lahjo yhtään opettajaa/ohjaajaa koska niitä on paljon niin sekin penni käytetään itse.Kuinka kalliit lahjat ostat synttäreille?Itse on viety joku 5-10e juttu.Äitienpäivälahjoja en myöskään hankit,lapset teke kortin ja se riittää=)Toki mies aina mulle ostaa jotain=D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostamme kaikki lasten urheilutarvikkeet käytettyinä Helsingin Sportti-Divarista. Eikä mitään omia satasen menoja ole, jos rahat on tiukalla. Äitienpäivä ja opelahjomukset hoituvat itsetehdyillä kortilla. Vaatteita saadaan tutuilta ja sukulaisilta, kierrätämme myös osan kengistä lapselta toiselle.

Vierailija
4/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei lapsilla ole mitään erillisiä kesäsandaaleja. 1-vuotiaalle aikanaan ostettiin mutta inhottavathan ne on kun hiekkaa menee väliin. Tykkäävät siis käyttää tuollaisia kympin tennareita (esim. hm:ltä tai mistä vain). Jotkut rantakengät on joskus parilla eurolla ostettua, mutta niillä kun ei saisi ajaa edes pyörällä niin turha ostos oli nekin eikä enää siis osteta.

Kaverilahjat voi olla parin euron luokkaa jostain löytökorista, tosin koululaisille tuo on sattumankauppaa löytääkö mitään. Mutta jos ei ole rahaa niin minkäs teet.

Äitienpäivälahjat? Meillä ei päästä mummojen luo, joten soitamme onnittelut. Minä taas olen sanonut että paras lahja on jos keitätte mulle aamukahvit ja tulette sänkyyn herättämään :)

Päiväkodin tädeille ei olla koskaan ostettu mitään, ei monetkaan osta. Ja tutut opettajat tuskailevat niiden oppilaiden tuomien krääsien kanssa ja laittavat ne sitten jonnekin komeron perälle tai kirppikselle. Itse tehty kortti riittää.

Meillä ei eletä nälkäkuoleman partaalla, mutta säästetään vähän joka asiassa jotta saadaan tulevaisuudessa kunnon asuntolaina kun edellinen asunto myydään.

4 lasta ja onnellisia ollaan. Ruokaakin voi tehdä halvasti, ei kukaan tarvitse täyslihapihviä joka päivä, epäekologistakin!

Vierailija
5/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hm, toki joka kuussa on ylimääräisiä menoja mutta 1400 olisi aika ruhtinaallinen summa peruselämiseen. Bensaan menee 100 euroa kuussa, työpaikkalounaisiin 100, ruokaan 300, vaatteisiin 50-100 riippuen vähän ajankohdasta. Polkupyörät ostan romuina ja kunnostan itse, lääkkeisiin ei mene enää rahaa, vappuun meni 30 euroa (pallot, krääsät, munkki-pulla-sima-ainekset ja sipsit) lasten kaverisynttärilahjat maksavat maks 15 euroa, diskoon saavat kympin mukaan, pyöräilykypäriä ja harrastusvälineitä saa joukkuekavereilta halvalla. Tässä kuussa ylimääräistä on ollut auton tuulilasi 350 euroa, esikoisen valmistumislahja 250, kolme viikonloppureissua, farkkuja, tennareita, katsastus, vielä tulee auton jousiremppa ja yhden lapsen tanssiesitysliput ja yksi mökkireissu. Eli säästöön ei jää mitään tässä kuussa mutta se on harvinaista. t.yh

Vierailija
6/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että aika moni unohtaa satunnaiset kulut. Kun vielä perheettömänä pidin tarkkaa kirjaa menoistani, huomasin kuinka paljon jo silloin meni rahaa ns. satunnaisiin menoihin. Silmälasit, häälahja, tuliaiset, vaatteita, opiskelutarvikkeita, passi, apteekki jne.

Osalla silti varmasti selityksenä on myös se, että ei hankita läheskään kaikkea mitä moni pitää ns. normaalina tai ainakin se hankitaan paljon halvemmalla tai harvemmin kuin muut. Me emme esim. ole tehneet edes pientä remppaa asuntoomme vaikka tarvitsisi, kalusteita emme osta edes yhtä per vuosi ja niillä samoilla mennään sitten yleensä vuosikymmeniä. Sisustusjuttuja ei hankita tai ne ovat ilmaiseksi saatuja tai halpoja kirpparilta. Lahjoja ei hankita perheen aikuisille, vaan lahjaksi riittää esim. itse poimittu kukkakimppu ja itse tehty kakku.

Ja tietty kirpparit ja kavereiden kesken kierrätys auttavat monia. Näiden onnistumisessa auttaa paljon sopiva kaveripiiri ja vaikka asunnon sijainti lähellä kirpparia. Varsinkin kotiäitinä ehtii ja pystyy tällöin käymään kirpparilla tiheään esim. ulkoilureissulla.

Vierailija
7/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostan nuo lahjat alennus- ja poistokoreista sitä mukaa kun löytyy. Sama pätee lasten juhlavaatteisiin ja sentyyppisiin. Sitä paitsi opettajien lahjat on kohtalaisen turhia, ei opettajat sitä sekalaista krääsää mihinkään tarvitse. Kortti riittää muistamiseksi!! Myöskään äitienpäivälahjoja ei harrasteta. Maailma hukkuu tavaraan jo muutenkin!

Turhat menot pois ja pakollisiin ennakointi.

Vierailija
8/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan..

-vaatteet jemmataan alesta ja kirpparilta ja turhat myydään eteenpäin

-lahjoja jemmaan hyvistä aleista ja ostetaan yhdessä esim siskon kanssa

-allergialääkkeet ja d-vitamiinit ei ainakaan meilläpäin maksa viittä kymmentä euroa vaikka ostan aina sen suurimman (ja halvimman) pakkauksen!

-omia menoja harkitusti

-ruokaa itsetehtynä ja alesta

-ei keksejä, aikakauslehtiä, turhaa kosmetiikkaa ym. menoja

-hiuksissa mallit, joita ei tarvitse usein leikata

Vierailija
9/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä kokoisen perheen ruokamenot 300e /kk? Meillä 2 aikuista, 2 kouluikäistä ja koira ruoka ja käyttötarvikkeet esim. pyykkipulverit, käsisaippuat, wc ja talouspaperit yms. Yht. ca 800e/kk Koiralle satunnaisesti lihaa yms. ihan marketista sis tuohon eläinkaupan koiran ruuan lisäksi jota ei lasketa ruokakuluihin. Kohta syntyy kolmas lapsi ja sen menot sitten lisäksi, vaipat yms.

Mitä ihmiset syö tai ei syö, hygienia?

Vierailija
10/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:38"]

Minkä kokoisen perheen ruokamenot 300e /kk? Meillä 2 aikuista, 2 kouluikäistä ja koira ruoka ja käyttötarvikkeet esim. pyykkipulverit, käsisaippuat, wc ja talouspaperit yms. Yht. ca 800e/kk Koiralle satunnaisesti lihaa yms. ihan marketista sis tuohon eläinkaupan koiran ruuan lisäksi jota ei lasketa ruokakuluihin. Kohta syntyy kolmas lapsi ja sen menot sitten lisäksi, vaipat yms.

[/quote] Puhuin ruoasta, en hygieniatuottteista tai muista. Ja kyseessä on kolmehenkinen perhe. Tuohon lisäksi juurikin pesuaineet, kissanruoat,  taloustavarat yms. joka tekee vaihtelevasti 50-100 euroa kuussa.

Vierailija
11/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä listaamani kulut olivat tosiaan vain nyt tämän hetken kuluja, joka kuulle osuu kuitenkin omansa.

Kuinka monta jäsentä 6: n perheeseen kuuluu?

Meitä on 5 joten 1400€ tekee bensakulujen (150-200€) jälkeen 240-250€/ hlö. Ei mielestäni kovin paljon, tästä maksetaan kuitenkin ruuat, vaatteet ja muut satunnaiset menot.

Ennakointi ja kierrätys on meillekin arkipäivää, kenkiä tosin en osta koskaan alesta sillä olen hyvin tarkka siitä että lapsilla on sopivat kengät. Ulkovaatteet ostan alesta paitsi jos jotain tarvitsee kesken kautta eikä ole ale-aika (lapset saavat varsinkin ulkohousut usein rikki kesken kauden), samoin yleensä myös sisävaatteet. Itse ostan vaatteita harvoin, samoin mies.

Harrastus- ja leikkivälineet ovat mielestäni tärkeitä enkä halua niissä pihdata, ikävää jos jollain on todella tilanne että lapsi on sitten ilman jos ei ole rahaa. Fillareita yms. ostetaan meilläkin usein käytettynä ja toki kiertävät perheen sisällä. Meillä lapset ulkoilevat tunteja päivittäin joten välineiden ja varusteiden pitää olla sen mukaisia että kestävät.

Lasten kavereiden lahjoihin menee yleensä n. 15-20€ jos laskee mukaan lahjan, kortin ja lahjapaperin. Yleinen taso meillä päin joten en halua että lapsi erottuu joukosta 5€: n lahjan kanssa.

Apteekkiin menee helposti tuo 50€ kun ostaa d-vitamiinia sekä allergialääkkeet (antihistamiini, nenäsuihkeet ja avaavaa lääkettä), lisäksi kesäksi pitää taas täydentää ehkä muitakin hoitotarvikkeita.

Hyviä vastauksia tässä onkin jo tullut. Ehkä selvimpänä lienee kuitenkin, että halvalla voi elää kun jättää väliin menot, mitkä ovat minun mielestäni ns. pakollisia. Enkä suinkaan valita, raha riittää meillä ihan hyvin. Olen vain ihmetellyt että miten joku voi elää niin vähällä kuin täällä usein mainostetaan.

t. ap

Vierailija
12/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmia tuottaa kengät! Pojan jalat kasvaa niin epätasaisesti, että en oikein uskalla ostaa alennusmyynneistä, kun en voi puolta vuotta etukäteen arvailla oikeaa kokoa. Nyt ostin kirpparitapahtumasta kesälenkkarit huhtikuussa - noh, toukokuuta mennään ja taas ollut joku ihme kasvuspurtti, eli ne on nyt just sopivat, eli ei takuulla mene enää elokuussa...

Vierailija
13/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:47"]

Nämä listaamani kulut olivat tosiaan vain nyt tämän hetken kuluja, joka kuulle osuu kuitenkin omansa.

Kuinka monta jäsentä 6: n perheeseen kuuluu?

Meitä on 5 joten 1400€ tekee bensakulujen (150-200€) jälkeen 240-250€/ hlö. Ei mielestäni kovin paljon, tästä maksetaan kuitenkin ruuat, vaatteet ja muut satunnaiset menot.

Ennakointi ja kierrätys on meillekin arkipäivää, kenkiä tosin en osta koskaan alesta sillä olen hyvin tarkka siitä että lapsilla on sopivat kengät. Ulkovaatteet ostan alesta paitsi jos jotain tarvitsee kesken kautta eikä ole ale-aika (lapset saavat varsinkin ulkohousut usein rikki kesken kauden), samoin yleensä myös sisävaatteet. Itse ostan vaatteita harvoin, samoin mies.

Harrastus- ja leikkivälineet ovat mielestäni tärkeitä enkä halua niissä pihdata, ikävää jos jollain on todella tilanne että lapsi on sitten ilman jos ei ole rahaa. Fillareita yms. ostetaan meilläkin usein käytettynä ja toki kiertävät perheen sisällä. Meillä lapset ulkoilevat tunteja päivittäin joten välineiden ja varusteiden pitää olla sen mukaisia että kestävät.

Lasten kavereiden lahjoihin menee yleensä n. 15-20€ jos laskee mukaan lahjan, kortin ja lahjapaperin. Yleinen taso meillä päin joten en halua että lapsi erottuu joukosta 5€: n lahjan kanssa.

Apteekkiin menee helposti tuo 50€ kun ostaa d-vitamiinia sekä allergialääkkeet (antihistamiini, nenäsuihkeet ja avaavaa lääkettä), lisäksi kesäksi pitää taas täydentää ehkä muitakin hoitotarvikkeita.

Hyviä vastauksia tässä onkin jo tullut. Ehkä selvimpänä lienee kuitenkin, että halvalla voi elää kun jättää väliin menot, mitkä ovat minun mielestäni ns. pakollisia. Enkä suinkaan valita, raha riittää meillä ihan hyvin. Olen vain ihmetellyt että miten joku voi elää niin vähällä kuin täällä usein mainostetaan.

t. ap

[/quote]

Millaisia kortteja ostelette? Entä lahjapaperia? Mellä on tapana piirtää/askarrella oma kortti. Tiimarista ym. ostan kortteihin kartonkeja silloin kun ovat hyvässä alennuksessa. nauhat ostan aina joulun jälkeisestä alemyynnistä. Normaalihintaisia nauhoja ( 2-3 euroa)sai tänä vuonnakin noin 10-50 centiä kappale. Lahjapaperiksi kelpaa myös jokin alennuksesta ostettu. Kaverilahjathan tulevat monesti lahjakasseissa. Meillä säästetään nämä lahjakassit ja pakataan sitten taas jonkun kaverin lahja sellaiseen kassiin.

Suvun kesken on tapana käyttää kankaisia lahjapusseja/kangaspaloja. Nämä yleensä päätyvät takaisin antajalle jossakin vaiheessa. Vanhimmat pussit ovat lapsuudestani noin 35 vuoden takaa...

Vierailija
14/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:38"]

[/quote] Puhuin ruoasta, en hygieniatuottteista tai muista. Ja kyseessä on kolmehenkinen perhe. Tuohon lisäksi juurikin pesuaineet, kissanruoat,  taloustavarat yms. joka tekee vaihtelevasti 50-100 euroa kuussa.

[/quote]

400eur/kk tuohon kaikkeen on oikeasti helvetin vähän! Mitä te syötte?

Vierailija
15/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä komppaan ap:tä,

Meillä on nelihenkinen perhe, lapset teinejä ja ei kyll kelpaa mitkään kympin kengät tai ei edes kannata ostaa kun menevät heti rikki tai ovat muuten epämieluisat. Ja aina on jotain ylimääräistä menoa, tässä kuussa on rippileirimaksu 300€ ja siihen päälle käyttörahat, vanhempi tarttee opiskeluunsa vihkoa, kirjaa ynnä muuta, myös mopo ei kulje ilman bensaa.

Ja aina ei voi ennakoida, ei vaan voi, ei pysty, ei jaksa.  Ja meillä ei ole tuollaista urheiluvälinedivaria, maksetaan kaikki kalliisti. Tottakai, jos ei ole rahaa, sit ei osteta, mutta ainakin olen itse sitä mieltä etten jaksa koko ajan miettiä mistä säästää, pitää joskus nauttiakin ilman että tulee huono omatunto, että nyt meni liikaa rahaa ja voinko nyt tuota ostaa.

Meillä on vähän rahaa, meillä jää noin 400€ kun asumismenot, laskut ja ruoka on otettu pois ja siinä on tosiaankin taiteilemista että rahat saa riittämään ainakin kun on teinejä talossa.

Vierailija
16/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kolmen lapsen yh, asumiskulujen jälkeen käteen jää 2000€ ja kaikki kyllä menee. E

Jos jossain kuussa jää ylimääräistä, se kyllä seuraavassa kuussa tasoittuu. Nyt toukokuussa olen esim maksanut katsastuksen, pesukoneen, auton tuulilasin, kolme polkupyörää, juoksulenkkarit itselle.

Ruokaan meillä kuluu viitisensataa kuussa.

Ihan hyvin eletään mutta vähemmällä olisi vaikea pärjätä.

Vierailija
17/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

näinhän se tuntuu olevan, että ne jotka elävät pihisti, elävät todella pihisti. Ihmettelen todella vaan sitä, että miten te aina löydätte ne lasten vaatteet ja harrastusvälineet suunnilleen ilmaiseksi jostain? Ja aina oikean kokoiset? Itse hyödynnän kirppareita ja huuto netiä, mutta ei se nyt niin vaan ole, että löytäisin sieltä aina sopivaa koko (tai varsinkin huuto netin ongelma on ihan järjettömät hinnat, että melkeen sitten ostan uutena ja myy itse eteenpäin).

Meillä esim. 4 h ja koira, ruokakauppaan (sis. hygiena, wc paperit yms. ja koiran ruoka) menee n. 800 e/kk. En pihistele, mutta en kyllä törsääkään. Saisin menemään tuplat, jos ostaisin aina kokolihaa ja kaikkia ihania kaloja tuoretiskistä...

Vierailija
18/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on pakko elää pihisti kun ei yksinkertaisesti ole mistä ottaa, ei ole vaihtoehtoja. Jos jotain välinettä ei löydy käytettynä tai sitä ei voi lainata, sitä ei ole. Et sinä suksettomalta lapselta voi kysellä mistä äitisi löysi käytetyn parin.

Vierailija
19/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:19"]

näinhän se tuntuu olevan, että ne jotka elävät pihisti, elävät todella pihisti. Ihmettelen todella vaan sitä, että miten te aina löydätte ne lasten vaatteet ja harrastusvälineet suunnilleen ilmaiseksi jostain? Ja aina oikean kokoiset? Itse hyödynnän kirppareita ja huuto netiä, mutta ei se nyt niin vaan ole, että löytäisin sieltä aina sopivaa koko (tai varsinkin huuto netin ongelma on ihan järjettömät hinnat, että melkeen sitten ostan uutena ja myy itse eteenpäin).

Meillä esim. 4 h ja koira, ruokakauppaan (sis. hygiena, wc paperit yms. ja koiran ruoka) menee n. 800 e/kk. En pihistele, mutta en kyllä törsääkään. Saisin menemään tuplat, jos ostaisin aina kokolihaa ja kaikkia ihania kaloja tuoretiskistä...

[/quote]

Tässä joku ihan samoilla linjoilla kuin meillä. Nuoret kuluttaa enemmän kuin aikuiset ja ihan pikkulapset. Jos asuu taajaman ulkopuolella niin menee vielä kulkemisiinkin huomattavasti enemmän kuin kaupungissa. Aina omalla autolla jokaisen perheenjäsenen menemiset.

Meillä esim. tässä kuussa käytössä käteen jäävä osuus kaikkiin kuluihin mun tienaamana 3197,03 e miehellä käteen vähän vähemmän. Ja eipä juuri säästöön jää. harrastekuluja, vaatekuluja, lääkekuluja, ruokakuluja, asumiskuluja, vakuutukset, 2 autoa kuluineen, ja tosiaan vain 4 hlö ja koira sekä masuasukki. Hankintoja tulevalle vauvalle. Mä en tajua oikeasti miten jotkut pärjää hajulla. Ilmeisesti kun on pakko!

Vierailija
20/132 |
10.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ostin lapselle huutiksesta takin 20 eurolla. Kaupassa n. 80 euroa olisi tullut maksamaan. Ulkoilupuku 15 euroa syksyllä (poistomyynti). Sandaalit syksyllä -70% ja hinta n. 3 euroa. Lidlistä saa myös halvalla vaatteita esim. t-paidat nyt 2,50/kpl. Kirppiksillä käyn harvoin, mutta lastenvaatteiden vaihtotilaisuudesta hieno juhlamekko ilmaiseksi jne. HM:n alennukset hyvödynnän ja Anttilan poistot ja kaikki mammutti- ja pimeät hinnat.

Kun ei ole rahaa niin täytyy nähdä vaivaa etsimiseen. Helpommallakin pääsisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi