Lapsiperheen rahanmenosta, varsinkin teille jotka elätte hyvin pihisti.
Olen aina ihmetellyt täällä palstalla olevia kommentteja siitä miten vähällä ihmiset elävät. Meillä kun tuntuu ettei mikään raha kohta riitä lasten kasvaessa ja menojen noustessa.
Moni kehuu miten eläisi herroiksi jos laskujen ja ruokamenojen jälkeen jäisi edes satanen tai pari.
Meillä jää yleensä n. 1400€ käteen laskujen jälkeen. Jokaisella oma tapansa miten hahmottaa menoja, mutta tuolla rahalla pitää maksaa ruoka. bensa, vaatteet, lääkekulut, lahjat yms. kaikenlaiset pienet sekalaiset menot 5: lle ihmiselle.
Pakollisten laskujen tähän kuukauteen osuu mm. seuraavia menoja.
- remppakuluja n. 100€
- apteekki (d-vitamiini ja allergialääkkeitä n. 50€)
- 2 synttärit (lasten kavereita)
- äitienpäivälahjat
- pienet muistamiset opettajille, päiväkotiin ja iltapäiväkerhon ohjaajille
- koulun disco mihin osallistuu 2 lasta
- oma meno n. 100€
- lapselle uudet kengät
Edellisessä kuussa rahaa meni mm. 3 lenkkareihin ja urheiluvälineisiin (jalkapallo, sählymailoja ja -palloja, 2 pyöräilykypärää), lasten kesävaatteisiin, lääkekuuriin, vappuun ja ties mihin.
Nyt edessä vielä sandaalien hankinnat lapsille, polkupyörä, kesäleirimaksut jne. Syntymäpäiväjuhliakin on joka kuukausi vähintään muutamat. Kesän alesta pitää ostaa taas välikausivaatteita.
Miten te muut selviätte ilman tällaisia menoja? Vai onko kaikki pihistelijät vauvojen/ taaperoiden äitejä? Mielestäni käytän rahaa ihan järkevästi, mutta kyllä lasten kasvaessa kasvavat myös menot. Tässä jotain tämän kuun menoja, joka kuussa on omat menonsa, koskaan ei ole sellaista kuukautta mihin ei osuisi mitään ylimääräistä.
Kommentit (132)
Meillä oli ennen hyvin rahaa, ei tarvinut miettiä kuluja.Mieheni vaihtoi sitte toiseen huonompi palkkaiseen työhön ja nyt on todella tiukkaa. Ollaan virallisesti köyhiä :)
Mutta en ollut yhtään sen onnellisempi silloin kun rahaa oli! Nyt mies ehtii olla kotona paljon enemmän ja hänellä on tulevaisuudessa etenemismahdollisuudet tässä työssä. Minä olen perustanut yrityksen, jonka uskon pikku hiljaa tuottavan.
Odotan että jonain päivänä siis tämä köyhäily palkitsee.
Kotimme ja automme ei ole uusin ja hienoin, loppukuusta joutuu oikeasti miettiä, mistä tekisi ruokaa.
Oikeasti olen todella ylpeä kuinka ollaan pärjätty. Ja niin pitäisi kaikkien köyhyysrajalla olevien kääntää se vahvuudeksi.
No meillä on 2 aikuista ja 3 lasta (5v, 6v ja 9v.) + 2 kissaa.
Rahaa meillä on käytössä minun osa-aikatyöstä (25-30h/vko) 1100e/kk
ja miehen työstä 2000e/kk. Eli yhteensä 3100e.
Asumiseen menee 720e/kk
Ruokaan 600-700e/kk
Autoon 100e
Päiväkotimaksut 200e/kk
Säästöön jää 1000e/kk
Pärjätään hyvin, asumme lähellä kauppaa, koulua, kirjastoa jne... ja autoa tarvitsemme vain koska mies tekee vuorotyötä eikä työpaikalle pääse ilman autoa.
Niin, nuukailu on erilaista silloin, kun on pakko ja silloin, kun se on "harrastus" tai sitten vain säästetään pahan päivän varalle. On sinänsä aika turha miettiä, onko mikäkin harrastus "normaalia", sillä rikkaalle on ja köyhälle ei, yksinkertaista. Tottakai on kiva ajatella, että lapsi saa harrastaa mitä haluaa, mutta jos perheen harrastus-cocktail on tyyliin jalkapallo, jääkiekko, ratsastus, taitoluistelu, kilpa-autoilu ja musiikkiopisto (ei välttämättä ole edes monta harrastusta lasta kohden, jos on useampi lapsi), niin tulot saavat olla jo aika hyvät, etenkin jos täytyy kahdella autolla kuljettaa jne. Joskus ns. asiantuntijat valittavat siitä, että kaikilla lapsilla pitäisi olla mahdollisuus harrastaa mitä haluavat, jotta eivät syrjäydy ja tule kiusatuiksi, mutta olen kyllä eri mieltä. Kohta aletaan samalla logiikalla vaatia sosiaaliavustusta vanhemmille "sopiviin" autoihin, ulkomaanmatkoihin ja omakotitaloihin. Harrastuksista löytyy edullisempiakin, esimerkkinä mainittakoon meidän lapsen shakkikerho, joka maksaa vuodessa huikeat 10 euroa. Mutta en ymmärrä sitten sitäkään, miksei hyvin toimeentuleva perhe saisi kustantaa lapselle kallista harrastusta, ei sitäkään sentään hävetä pidä!
Mutta onko ketjulaiset joskus ajatelleet sellaista että kun ihmetellään miten joillain työttömillä perheillä jotka elävät tukien varassa on varaa ostaa sitä tai tätä lapsille (esim. ihmetellään miten lapsilla on vaikka iphone, hyvät merkkikuteet, uusi pyörä tms.) niin monet eivät tule ajatelleeksi että monilla toimeentulotuen varassa elävillä perheillä voi olla käytössä vaikka lasten hankintoihin saman verran tai jopa enemmän kun jollain perheellä jossa kummatkin käyvät töissä. Monesti tämä johtuu vain siitä että työssäkäyvässä perheessä ensinnäkin käytetään ehkä asumiseen paljon (mahdollisesti omistusasunto) ja toiseksi työssäkäyvä perhe omistaa todennäköisesti myös auton johon voi mennä aika paljonkin kuussa kuluja.
Jos mietitään perhettä jossa 3 lasta ja jossa vanhemmat tienaavat yht. 4000 netto + lapsilisät eli 4300€/kuussa nettotulot. He maksavat asumisesta kaikkine kuluineen 1600€/kk , lisäksi heillä on uuden karhea perheauto ja auton kustannukset + bensa tekevät 600€/kk, lisäksi päivähoitomaksut ovat 400€/kk ja lisäksi perheen sairauskulut ovat n. 100/kk. Eli menot ovat 2700. Käyttörahaa jää 1600€/kk ruokaan, vaatteisiin ja muihin sekalaisiin kuluihin.
Sitten verrataan toista perhettä jossa kummatkin vanhemmat (myös 3 lasta) ovat työttömiä eli perhe elää täysin Kelan ja sossun tukien varassa. Perhe saa sen verran tukia että seuraavien kulujen jälkeen jää käyttöön 1700€. (kulut joiden jälkeen tuo summa jää käyttöön on: asumiskulut eli lähinnä vuokra ja sähkö, sairauskulut julkisella puolella ja päivähoitomaksut.)
Perheelle jää siis käyttörahaa 1700€ ruokaan ja vaatteisiin ja muihin sekalaisiin kuluihin.
Itse asiassa työttömälle perheelle jää ruokaan. vaatteisiin ja muihin kuluihin 100€ enemmäm kun tuolle perheelle jossa nettotulot olivat 4000€.
Tosin työtön perhe asuu vuokra-asunnossa, ei omassa ja työtön perhe ei omista eikä käytä autoa vaan kulkee julkisilla. Eli elämänlaatu eroaa lähinnä juuri asumisessa ja auton omistamisessa. Muuten kummallekin perheelle jää täysin sama summa käyttöön ruokaan, vaatteisiin, matkusteluun ja kaikkeen muuhun mahdolliseen.
Eli monesti vaan kun ihmetellään miten sillä Minna-Marialla voi olla se hieno kännykkä tai uudet muotivaatteet vaikka vanhemmat on työttömiä niin ei se sen kummallisempaa ole kun Minna-Maarian vanhemmilla on käytettävissä ihan saman verran rahaa lasten hankintoihin kun sillä työssäkäyvälläkin. Tosin elämä voi sitten joissain muissa asioissa olla vaatimattomampaa eli ei ole sitä omaa asuntoa tai autoa.
Muutenkin Suomessa on vaikea saavuttaa hyvää elintasoa alle 3000€ palkoilla koska jotta asumiskulujen ja autokulujen jälkeen haluaa että jäljelle jää muuhun käyttöön riittävästi pitäisi molemmilla vanhemmilla olla melko hyvät tulot tai ainakin toisella hyvät ja toisella tyydyttävät. Jos taas maksat asumisesta ja autoilusta paljon jää helposti käyttöön saman verran kun työttömällä perheellä.
Kortit on oikeesti kalliita,meillä lapset tekee ne aina ite kavereilleen.
Tuo on totta että meilläkin on vanhin teini ja sille turha ostaa vaikka 10e tennarit..mutta nytkin lähti kaveri laivalle niin se toi tytölle converset..olivat siellä reilu 20e halvemmat kuin täällä kaupassa.Se on tärkeintä että ei osteta turhaa vaatetta tai muutakaan tavaraa.Meillä ainakin pyörii pesukone usein ja ostan lapsille(alesta)muutaman laadukkaan vaatteen jotka riittää hyvin.
Lahjapaperia en osta ikinä..säästän lahjakassit/paperit mitä meille tuota ja pistän lahjat niihin.
Miten tarkkaan suunnittelette talouttanne? Pidättekö kirjaa menoistanne. Minä laitan exeliin kaikki menot ja suunnittelen taloutta. Nettotulot pelkästään minulta yli 3000eur/ kk ja sillä pyörii tämä perhe kyllä. Miehen palkka jää hänen autonsa kustannuksiin, yms. Toisen asunnon kuluihin harrastamiseen. Mutta vähemmällä tuskin tulisimme toimeen. Nytkään ei rellestetä ja ryvetä rahassa. Siksi oikeasti ihmettelee kun isommatkin perheet muka pärjää ihan hajulla.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:13"]No meillä on 2 aikuista ja 3 lasta (5v, 6v ja 9v.) + 2 kissaa.
Asumiseen menee 720e/kk
Ruokaan 600-700e/kk
Autoon 100e
Päiväkotimaksut 200e/kk
Säästöön jää 1000e/kk
Pärjätään hyvin, asumme lähellä kauppaa, koulua, kirjastoa jne... ja autoa tarvitsemme vain koska mies tekee vuorotyötä eikä työpaikalle pääse ilman autoa.
[/quote]
Ei tässä voi olla kaikki teidän menot kuussa?????????????
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:27"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:53"]
Miksi päiväkodin työntekijöitä pitäisi lahjoa? Eiköhän ne saa sitä krääsää ihan riittämiin.
[/quote]
Mitä jos antaa jotain mikä on hoitajan mielestä kivaa. Lapseni omahoitaja on Italia-fani ja juo kahvia. Olen antanut joka joulu ja kevät paketillisen hyvää italiaista kahvia. Aina on halannut poikaani ja kiittänyt lahjasta. Summa on 4 euroa ja tulee hyvä mieli.
[/quote]
:D Täytyy todeta kole lasta kasvattaneena että ei hajuakaan mistä heidän hoitajansa aikanaan ovat tykänneet
[/quote]
tai sitten sä et vaan osaa katsoa. Olis kiva tietää osaatko muutenkaan ostaa kivoja lahjoja läheisilleen.
Lapsen omahoitaja tykkää Marimekosta. Usein hankkii Marimekon koruja, kynät ovat Marimekon pussukassa. Kun vaihdettiin päiväkotia annettiin lahjaksi Marimekon huivi, ohjaajan itse käyttämiä värisävyjä vastaava.
Jos et ikinä kysy ohjaajilta mitä tekevät lomalla, minä kun kysyn, tai varsinkin kysyn kun näkee naaman väristä että on ollut ulkomailla. Jos toinen innoissaan kertoo onnistuneesta lomasta Italiassa ja kuinka oli ihanaa ja kaunista, ruoka hyvää. Juo päivittäin kahvia, aika helppo päätellä.
Mutta näinhän se on, jotkut ostaa lahjat alennuskoreista ja jakaa niitä summamutikassa eteenpäin ja jotkut vähän enemmän miettii mistä toinen tykkäis.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:20"]
Päiväkodin tädeille ei olla koskaan ostettu mitään, ei monetkaan osta. Ja tutut opettajat tuskailevat niiden oppilaiden tuomien krääsien kanssa ja laittavat ne sitten jonnekin komeron perälle tai kirppikselle. Itse tehty kortti riittää.
[/quote]
olet ihan oikeassa, monet eivät osta. Mitä enemmän lapsia, sitä varmemmin jätetään ulkopuoliset muistamatta. Vaikka päiväkodin työntekijöille ei tarvitse ostaa se ei tarkoita etteivät he halua mitään saada ja etteikö he ilahdu lahjoista.
Meidän ryhmässä kaikki lapset antaa, jopa ne 4 lapsisen perheen tarhalainen.
Nuuka voi olla, mutta noin nuuka ??? poistokorista kaverilahjat ???
mä olen varma että sun lapset häpeää sua ja ylinuukuuttasi
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:13"]
Asumiseen menee 720e/kk
Ruokaan 600-700e/kk
Autoon 100e
Päiväkotimaksut 200e/kk
Säästöön jää 1000e/kk
[/quote]
Tässä juuri tyypillinen esimerkki siitä mitä ajan takaa. Nettotulot 3000 luokkaa ja säästöön jää tonni?!? Ettekö koskaan osta mitään tai käy missään? Eikä lapsilla ole mitään harrastuksia tms? Eikö teillä ole puhelimia, vakuutuksia tai muita säännöllisiä menoja?
Auton kulut ainakin on alakanttiin arvioitu.
Onko teillä joku kohde mihin säästätte vai miksi noin askeettinen elämäntapa?
t. ap
Minä en pidä ap:n perheen rahankäyttöä mitenkään leväperäisenä, vaan se on mielestäni ihan normaalia ja tavallista. Jos haluaa säästää, niin ap:llakin on siihen vielä mahdollisuuksia ainakin pikku summia sieltä ja täältä.
Kengistä olen samaa mieltä ja varsinkin lasten tultua kouluikään, niiden on oltava sopivat. Pienille pystyin vielä hankkimaan alesta tuleville kausille, mutta en enää, kun lapsilla on keskenään aivan erimalliset jalat, toiselle tarvitaan kapea lesti ja toiselle leveä, aina luistimista ja monoista alkaen, että jalkineet edes pysyvät jalassa. Yritän silti ennakoida ja käytän hyväkseni kaikki alet ja kampanjat.
Lapset vievät kavereilleen lahjoja, joiden ovh on noin 15 € ja se näyttää olevan täälläpäin tapana muillakin. Sanon ovh, sillä ostan lahjoja aina kun näen sopivia ja käytän taas alet ja esim. joulun alla kampanjat hyväkseni. Pari euroa per lahja säästyy, kun lapset tekevät kortit aina itse. Juuri ostin ison kasan askartelumateriaalia Tiimarista -70 %. Joulusta jäi yksivärisiä lahjapapereita ja niillä mennään edelleen. Saadut lahjakassit säästän ja laitan kiertoon.
Polkupyörät meillä on joko ostettu uusina lahjarahoilla tai ostettu käytettynä. Myymme myös pieniksi käyneet pyörät, juuri meni 2 kpl tori.fi:n kautta. Toria suosittelen muutenkin nopeutensa takia Huutikseen varrattuna.
Lastenvaatteita ostan aina isot määrät kerrallaan 2 kertaa vuodessa alesta aina sukista ja alusvaatteista alkaen. Kesällä matkustamme ulkomailla ja tuon matkoilta paljon aleostoksia, jos löydän. Periaatteeni on, että en osta turhaa enkä mitään normaalihintaisena. Aina ei onnistu, mutta usemimmiten kyllä. Näin on rahaa myös huvitteluun (elokuvat, sirkus, huvipuistot, kylpylät, nekin kaikki alekupongeilla tms.) ja matkailuun, jota pidämme tärkeänä. Tosin antamani säästövinkit eivät kerro kuin esimerkkejä eikä niillä vielä säästetä suuria summia.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 13:03"]
On aika turhaa puhua jostain pikkuasioista kuten lahjojen tai korttien ostamisesta. En nyt jaksa kelata tätä ketjua taaksepäin vaikka silmällyt olenkin mutta ne kulutustottumukset ovat titenkin tosi erilaiset eri perheiden kesken. Joku voi tuntea olonsa ihan ok eläessään askeettista elämää ja joku toinen voi ihan oikeasti kärsiä tai jopa masentua siitä.
Jos mietitään sitä onko ap:llä tiukkaa tai ei niin ydinkysymys on se mitkä ovat heidän tulot, ei menot koska menoja voi aina säätää. Jos sinulla on hyvät tulot ja silti tekee tiukkaa niin jossainhan sitten mättää. Muistaakseni ap:n perheellä ei ollut edes mitkään hyvät tulot joten en ihmettle yhtään jos heillä tekee tiukkaa. Ei ole kyse siitä että ihminen on tuhlaileva jos alunperin hänellä ei ole edes hyviä tuloja mitä tuhlata.
Minun mukavuuskokemuksen mukaan perheelle jossa on viisi henkeä (kuten kai ap:llä) pitäisi olla vähintään 5000€ nettotulot jotta perhe voisi elää keskimäärin hyvää elämää. Ei niukkaa mutta ei pröystäilevää. Meillä menee menot suunnilleen näin:
-asumiskulut (sis. vakuutuksen) 1500€
-autokulut + bensa 600€
-elintarvike- pesu- ja hygieniatuotteet 1200€
-kodinhankinnat (elektroniikkaa, huonekalut) 150€
-lasten harrastukset 200€
-matkakassa (rahaa säästöön matkoihin) 400€
-vaate- kenkäostokset viidelle hengelle 250€
-isän "oma" käyttöraha 200€
-äidin "oma" käyttöraha 200€
-100€ sairaskulut ja lääkkeet
Siitä jää n. 200€ kaikkeen sekalaiseen joita voivat olla sellaiset hankinnat joita ei hankita joka kuukausi kuten vaikka pyörät lapsille tai jotkut muut tarvikkeet, lahjat, lelut jne.. kaikki sekalainen mitä nyt tulee eteen. Eri kuukausina on tietenkin erilaisia kuluja.
Jos ihmettelette isän ja äidin omaa käyttörahaa niin siihen nyt kuuluu kaikki muut omat ja lasten ostokset mitkä ei ole vaatteita tai kenkiä. Itse käytän omasta käyttörahasta paljon lapsiin ja heidän omiin menoihin kuten vaikka leffakäynteihin tai jos vippaavat rahaa kauppareissuihin.
[/quote]
Ja minuun makuun tuollainen elämä olisi todella ahdistavaa kulutusjuhlaa :) Joskus voi tuhlata, mutta joka kuukausi satasia omiin menoihin niin alkaisi ahdistamaan pian. Vaikka kyllä mua vähän huvittaa, että sun mielestä varmaan meidän alle 3000 euron tuloilla eletään "keskimäärin huonoa elämää"
Meidän pakolliset menot on asumiseen 1300
Vakuutukset (kattavat) 100 euroa/kk Ehdottomasti kannattaa kilpailuttaa!
Puhelimet 60-70
Netti 20
Muut kulut (opintolaina jne) 120
Päivähoitomaksu 117
Lasten harrastukset n. 5 euroa/kk (liikuntakerho & partio)
Kauppaan menee mitä menee, en ole laskenut..syödään mitä tykätään. Apteekkiin 20 euroa/kk
Kerran vuodessa tulee veronpalautuksia, 2000-3000 euroa
Olemme 2 aikuisen ja 6 lapsen perhe. Pulassa ollaan, kun joku tarvii esim. uudet silmälasit tai pyykinpesukone hajoaa.Tiukasti elellään ja kirppareita kierrellään. vaatteet kiertävät sisaruksilta toisille. Opettajille lapset askartelevat itse jotain. Onneksi sukulaiset antavat lapsille lahjakortteja tai rahaa lahjaksi ja silloin hankitaan vaatteita mitä tarvitaan. Autot meillä on todella vanhaat, mutta mies korjaa ja huoltaa ne itse. Kaupasta ostetaan -30% tuotteita ja muut haetaan mistä halvimmin saa.Ruoka tehdään itse ja leivotaan myös paljon itse.näillä mennään ja olen onnellinen , että olemme perusterveitä ja näin ollen lääkekulut on minimaaliset.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 15:13"]
[/quote]
Lisäksi kolmet lapsilisät eli 300€. Yhteensä 3400€.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 13:30"]
Ai etkkö sinä osta mitään huvin vuoksi? Aika askeettista on elämä jos kaikki on hamaan tappiin asti vain tarpeeseen ostettua. Ja siltikään ei tarvitse ostaa kaikkea mitä lapsi haluaa mutta jotain extraa on ihan kiva joskus antaa. MIten se elämä on sen parempaa vaatimattomana eläen kuin että joskus ostetaan jotain isompaa lapsille tai itselle tai puolisolle?
[/quote]
Huoh. Ainako pitää oikeasti olla ääripäät? Vastaa sinä noihin minun kysymyksiin jos pystyt. Kyllä, joskus ostan huvin vuoksi mutta saan siitä hyvin äkkiä "ähkyn" ja sitten ei kiinnosta ostaa mitään turhaa moneen kuukauteen. Esimerkiksi viime vuonna rakensimme talon ja sisustimme sitä ja siinä on ollut todellakin kerrakseen. Parina kuukautena ostin itselleni kirppikseltä vaatteita, paitoja, mekkoja ja housuja ja meni joku 150 euroa ja nyt ei todellakaan kiinnosta ostella mitään. Kyllä, olemme ostaneet huvin vuoksi nyt mm. pari pelikonsolia (HALVALLA, eikä tosiaan mitään uusinta uutta) ja mm. mopon pojalle mutta emme tee näitä ostoksia jatkuvasti.
[/quote]
MIhin pitäisi vastata? siihenkö että miksi lapsille pitää ostaa kaikkea? Kuten sanottu, KAIKKEA ei mekään osteta mitä lapset haluavat mutta toki saavat silloin tällöin jotain "turhaa", kallistakin, mutta ei aina. Osaavat myös säästää ja esim. itse säästämillään rahoilla ostivat itselleen iPadit. Mutta me ostimme pari viikkoa sitten kummallekin pojalle sählymailan ja ihan uudet ja hintaa oli yhdellä mailalla 79€. Juu, kirppikseltäkin olisi saanut ja paljon halvemmalla mutta miksi ei voi joskus jotain hankkia uutena jos se vaan on mahdollista? Mäe en oikeasti ymmärrä sitä, että lapsia tehdään ja sitten niihin ei saa laittaa yhtään rahaa. Plus että vedit tähän mukaan ajankäytön lasten kanssa: sulkeeko lapselle jonkin isomman hankinnan ostaminen pois sen että yhdessä vietettäisiin aikaa? Omituista.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:56"]
MIhin pitäisi vastata? siihenkö että miksi lapsille pitää ostaa kaikkea? Kuten sanottu, KAIKKEA ei mekään osteta mitä lapset haluavat mutta toki saavat silloin tällöin jotain "turhaa", kallistakin, mutta ei aina. Osaavat myös säästää ja esim. itse säästämillään rahoilla ostivat itselleen iPadit. Mutta me ostimme pari viikkoa sitten kummallekin pojalle sählymailan ja ihan uudet ja hintaa oli yhdellä mailalla 79€. Juu, kirppikseltäkin olisi saanut ja paljon halvemmalla mutta miksi ei voi joskus jotain hankkia uutena jos se vaan on mahdollista? Mäe en oikeasti ymmärrä sitä, että lapsia tehdään ja sitten niihin ei saa laittaa yhtään rahaa. Plus että vedit tähän mukaan ajankäytön lasten kanssa: sulkeeko lapselle jonkin isomman hankinnan ostaminen pois sen että yhdessä vietettäisiin aikaa? Omituista.
[/quote]
Toistan "Kerro sinä, että miksi ihmeessä ostaisin uutena ja uuden hinnalla kaupasta vaatteet esim. tytölle kun saan kymmenesosan hinnalla kirpparilta nättiä ja hyväkuntoista tavaraa? Isommalle harvemmin löytyy, mutta ostan jos löytyy. Ja miksi en olisi esim. nyt ostanut ensi talveksi 8 eurolla hyväkuntoisia luistimia vaan ostaisin ne uutena 30-50 eurolla?"
Rauhoitu hyvä ihminen ja lue mun tekstit kunnolla ennen kuin vastaat. Miten niin lapsiin ei saa laittaa yhtään rahaa? Jos mun lapsi haluaa harrastaa partiota ja liikuntakerhoa jotka sattuvat ainakin täällä olemaan todella edulliset niin pitäisikö minun pakottaa se kalliimpiin harrastuksiin?`Ja juurihan minä sanoin, että ostimme pojalle juuri mopon. Sekin kyllä käytetty ja pikkuvikainen, että tuskin kelpaa :D En ostaisi ikinä 79 euron sählymailaa pihapeleihin, koska vasta ostin kympillä tarjouksesta mailan. Jos harrastaisi tosissaan sählyä niin sitten toki. Ihan siksi, että koen sen pihaleikeissä älyttömäksi tuhlaukseksi. Ja otin ajankäytön siksi esille, että MEILLÄ on valittu osa-aikatyö sen sijaan, että tekisin vähän lisää rahaa.
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 15:08"]
[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:56"]
[/quote]
Toistan "Kerro sinä, että miksi ihmeessä ostaisin uutena ja uuden hinnalla kaupasta vaatteet esim. tytölle kun saan kymmenesosan hinnalla kirpparilta nättiä ja hyväkuntoista tavaraa? Isommalle harvemmin löytyy, mutta ostan jos löytyy. Ja miksi en olisi esim. nyt ostanut ensi talveksi 8 eurolla hyväkuntoisia luistimia vaan ostaisin ne uutena 30-50 eurolla?"
Rauhoitu hyvä ihminen ja lue mun tekstit kunnolla ennen kuin vastaat. Miten niin lapsiin ei saa laittaa yhtään rahaa? Jos mun lapsi haluaa harrastaa partiota ja liikuntakerhoa jotka sattuvat ainakin täällä olemaan todella edulliset niin pitäisikö minun pakottaa se kalliimpiin harrastuksiin?`Ja juurihan minä sanoin, että ostimme pojalle juuri mopon. Sekin kyllä käytetty ja pikkuvikainen, että tuskin kelpaa :D En ostaisi ikinä 79 euron sählymailaa pihapeleihin, koska vasta ostin kympillä tarjouksesta mailan. Jos harrastaisi tosissaan sählyä niin sitten toki. Ihan siksi, että koen sen pihaleikeissä älyttömäksi tuhlaukseksi. Ja otin ajankäytön siksi esille, että MEILLÄ on valittu osa-aikatyö sen sijaan, että tekisin vähän lisää rahaa.
[/quote]
Esimerkiksi siksi MINÄ en ostaisi niitä kirppareilat koska 9-11v pojille sieltä ei löydy mitään hyväkuntoista ja hyvälaatuista. Silti meillä ei juosta merkkien perässä mutta ei kaiken tarvitse olla kuitenkaan jotain käytettyjä euron kamoja. Ja kuka sanoi että sählymailat ostettiin pihapeleihin, ihan omasta päästäsi keksit noita juttujasi. Jos sä saat kiksejä siitä että mihinkään ei mene rahaa niin ihan vapaasti vaan mutta älä silti kuvittele että perheissä joissa myös lapsiin viitsitään satsata oltaisiin jotekin onnettomampia kuin teillä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:07"]
Olen aina ihmetellyt täällä palstalla olevia kommentteja siitä miten vähällä ihmiset elävät. Meillä kun tuntuu ettei mikään raha kohta riitä lasten kasvaessa ja menojen noustessa.
Moni kehuu miten eläisi herroiksi jos laskujen ja ruokamenojen jälkeen jäisi edes satanen tai pari.
Meillä jää yleensä n. 1400€ käteen laskujen jälkeen. Jokaisella oma tapansa miten hahmottaa menoja, mutta tuolla rahalla pitää maksaa ruoka. bensa, vaatteet, lääkekulut, lahjat yms. kaikenlaiset pienet sekalaiset menot 5: lle ihmiselle.
Pakollisten laskujen tähän kuukauteen osuu mm. seuraavia menoja.
- remppakuluja n. 100€
- apteekki (d-vitamiini ja allergialääkkeitä n. 50€)
- 2 synttärit (lasten kavereita)
- äitienpäivälahjat
- pienet muistamiset opettajille, päiväkotiin ja iltapäiväkerhon ohjaajille
- koulun disco mihin osallistuu 2 lasta
- oma meno n. 100€
- lapselle uudet kengät
Edellisessä kuussa rahaa meni mm. 3 lenkkareihin ja urheiluvälineisiin (jalkapallo, sählymailoja ja -palloja, 2 pyöräilykypärää), lasten kesävaatteisiin, lääkekuuriin, vappuun ja ties mihin.
Nyt edessä vielä sandaalien hankinnat lapsille, polkupyörä, kesäleirimaksut jne. Syntymäpäiväjuhliakin on joka kuukausi vähintään muutamat. Kesän alesta pitää ostaa taas välikausivaatteita.
Miten te muut selviätte ilman tällaisia menoja? Vai onko kaikki pihistelijät vauvojen/ taaperoiden äitejä? Mielestäni käytän rahaa ihan järkevästi, mutta kyllä lasten kasvaessa kasvavat myös menot. Tässä jotain tämän kuun menoja, joka kuussa on omat menonsa, koskaan ei ole sellaista kuukautta mihin ei osuisi mitään ylimääräistä.
[/quote]
Ap:ltä vielä kysyisin että minkä "laskujen" jälkeen teille jää 1400€. Oletan että asumismenojen jälkeen mutta mitä muita laskuja teillä on maksettu ennenkuin jää tuo 1400€?
Jos tuolla 1400€ pitää rahoittaa ruoka, vaatteet ja kaikki muut sekalaiset pikkukulut niin ei ihme jos tekee tiukaa. Jopa sossun toimeentulotuella elävät saavat enemmän käyttöönsä asumiskulujen jälkeen. Esimerkiksi viiden hengen perhe saa n. 1700€ asumiskulujen jälkeen käyttöönsä joka on tarkoitettu ruokaan vaatteisiin ja muihin laskuihin sekä kuluihin.
[/quote]
Lasken kulut siten, että laskuihin luen kuuluvaksi kaikki laskut mitä kotiin posti tuo tai mitkä menevät suoraveloituksella mm. asumiskulut, autolaina, vakuutukset, puhelimet, päivähoitomaksu, iltapäiväkerho, harrastukset jne.
Mitä sen jälkeen jää, on tarkoitettu ruokaan, bensaan, vaatteisiin, lääkkeisiin, harrastusvälineisiin ja muihin epäsäännöllisiin tai päivittäisiin menoihin.
Kiva että keskustelu on pysynyt asiallisena, olen saanut monta uutta näkökulmaa. Joskus ihmetyttää, että miten meillä menee kaikki raha mikä tulee, mutta ehkä me sitten elämme jonkun mielestä tuhlailevasti.
Itse olen tottunut pitämään normaalina elintasona sitä, että lapsilla on sopivat ja ehjät vaatteet ja kaikki tarpeelliset varusteet ja välineet, saavat harrastaa ja kuluttaa vapaa-aikaan. Lisäksi tykkäämme myös käydä usein elokuvissa ja erilaisissa tapahtumissa, mielestäni se kuuluu normaaliin elämään.
Lahjoista sen verran, että tykkää antaa lahjoja ja postiivista palautetta ja hyvää mieltä. Olen aina pitänyt itsestään selvänä, että lasten hoitajia/ opettajia pitää kiittää hyvin tehdystä työstä. En osta mitään kallista, mutta pari euroa per hoitaja tekee jo aika paljon kun perheessä on kolme lasta.
Kuten aiemminkin jo kirjoitin, perheessämme pyritään kierrättämään ja hyödyntämään alet. Lasten kasvaessa koen kuitenkin yllättävimmän nousun tulleen vapaa-ajan menoihin, näistä ei vauvaperheissä ole vielä tietoakaan.
Harrastusvälineitä pitää uusia, kaikkea ei voi kierrättää sillä niistä ei välttämättä jää mitään kierrätettävää. Viikkorahat, discot, nyyttikestit, kavereiden kanssa halutaan käydä hampurilaisella, koulun retkille omaa rahaa mukaan, harrastuksestakin tulee sivukuluja kun turnausviikonloppuina halutaan ostaa hallilta evästä, vappuasut jne. Euro sinne tänne tekee paljon.
Lisäksi kaikkien huvitusten hinnat nousevat kun lapsi kasvaa. Täytyy myös myöntää, että aina silloin tällöin suostun maksamaan myös tiettyjä turhamaisuuksia mm. muotilippiksiä tms mutta tätä aika harvoin eli kokonaisuutena kulut eivät ole suuret.
t. ap