Hjäälp. Mies katkaisi meidän talon lämmityksen
Pidin kotimme lämpötilaa n.22-23-asteisena, miehen mielestä ok on 17-18. Lopulta höän hermostui ja aktakisi atalon lämmityksen. Takka on ja sen ansiosta olkkarissa on 21, mutta makkarissa 15astetta ja itselläni kauhea flunssa. Ei siellä tarkene nukkua. Vinkkejä miten saan nostettua makkarin lämpötilaa?
Kommentit (71)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 00:39"]
Jaaha, meilla mies pitaa talon n 25 asteisena, itse laitan yleensa ikkunaa auki ainakin silloin kun nukutaan. Onko muuten ap tarkistuttanut mahdollisia kilpirauhasongelmia, silloin ihminen yleensa palelee. Samoin olen huomannut etta lihavat palelee AINA. Eivat varmaan tajua etta matalampi huonelampotila kuluttaa ihmisella enemman kaloreita.
[/quote]
Ei kait aina taustalla mitään sairautta ole. Osa on vain vilukissoja, kuten minä. Olen aina ollut.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 00:39"]
Jaaha, meilla mies pitaa talon n 25 asteisena, itse laitan yleensa ikkunaa auki ainakin silloin kun nukutaan. Onko muuten ap tarkistuttanut mahdollisia kilpirauhasongelmia, silloin ihminen yleensa palelee. Samoin olen huomannut etta lihavat palelee AINA. Eivat varmaan tajua etta matalampi huonelampotila kuluttaa ihmisella enemman kaloreita.
[/quote]
Eikös ap kertonut olevansa flunssassa?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 22:50"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 22:47"]
Villasukat jalkaan ja avioero myöhemmin
[/quote]
Ei auta villasukat, kun yläkroppaa palelee ja kurkku kipeä, joten tekee pahaa hengittää viileää ilmaa. Kaiken lisäksi makuuhuoneen ilma on kostea, joten lisää entisestään tuota kalseuden tuntua.
t.ap
[/quote]
Kokeilehan jotain sellaisia kuin vaatteet....et oikeesti ole noin avuton.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:09"]
Auttakaas nyt joku ap:ta niiden pattereiden kanssa. Jokainen tietää miten tuskaista on olla kuumeessa ja palella, eri juttu sietää kylmää terveenä.
[/quote]
Meillä ei saa sähköpattereita mistään keskitetysti pois päältä, vaan niissä jokaisessa on oma virtakytkin. Ihan outo tuollainen systeemi. Mutta yleisesti ottaen sähkövehkeet toimii sillä tavalla, että painetaan käynnistysnappulaa tai väännetään vivusta. Varmaan joku punainen nappula tai vipu.
[/quote]Yleensä sähköpatterit ovat omana ryhmänään sähkökeskusksessa, eli ne saa muutamalla sulakkeella kaikki pois päältä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:33"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 23:31"]
Voi olla tosiaan se sulake.
[/quote]
Mistäköhän otan selvää, mikä noista kymmenistä sulakkeista on patterien sulake? Huoh.
t.ap
[/quote]Minkä ikäinen talo, millä se lämpenee? Onko sulakkeet kierrettäviä tulppasulakkeita vai uudempia automaatteja joissa on vipu?
Olisi näköjään pitänyt lukea ketju kokonaan läpi ennen kommentoimista, asia näköjään ratkesi hetkeksi. Uusi riita varmasti odottomassa.
Meillä on sisällä normaalisti 21 astetta ja makkarissa talvella 17-19 astetta. Paremmin sitä nukkuu lämpimässä peiton alla kun ilma on vähän viileämpää.
-65-
Mä en tajua näitä jotka väittää että kylmässä nukkuu hyvin. Itse ainakin välillä oon niin kylmissäni että heräilen koko ajan siihen paleluun.
Mulla on semmonen ihana kuumaverinen mies, jonka mielestä n. 16 astetta on ihan hyvä sisälämpötila ja yöks voi kaikki lämmöt kytkeä pois. Samoin lattialämmitys märkätiloissa on ihan turha juttu. Myös lomamatkojen ym. ajaks laittaa KAIKKI lämmöt pois, ei edes mitään peruslämpöjä päällä. Kiva sitte palata matkalta kotiin, jossa on yhtä kylmä ku ulkona.
Me siis kumpiki säädetään kilpaa niitä nappeja, ihan naurettavaa touhua!
Siis KAIKKI eivät todellakaan nuku kylmässä hyvin. Toki kuumassakaan ei ole hyvä olla. Jos ollaan ihan eri linjoilla, voisi erilliset makkarit olla vaihtoehto ja yleisissä tiloissa sellainen mukava lämpö 21-22 (jos vetää kovasti joutuu olla ehkä 22-23).
Olin aikanaan kihloissa tuollaisen kylmyysterroristin kanssa ja kaikilla risteilyillä ja etelänmatkoilla sairastuin kun ilmastoinnit piti aina säätää liian kylmälle. Autoissa ei siihen maailmanaikaan vielä ollut ilmastointia (tai siis toki joissain autoissa oli, mutta meidän nuorten ritsoissa ei). Onneksi tajusin juosta ennen kuin häitä alettiin tosissaan suunnitella,
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 00:54"]
Sisälämpötilaksi 20-22 on hyvä, ei liian kuuma muttei palele myöskään. Kompromissia kehiin.
[/quote]
Meillä on kerrostalossa sisälämpötila noin 20 astetta (ehkä 20,2 tms.), ja kyllä palelee. Ei riitä normaali pukeutuminen, siis sukat ja pitkähihaiset.
Ihmiselle ei tasan tarkkaan tee hyvää, jos joutuu jatkuvasti kärsimään palelusta. Se on stressitekijä elimistölle ja voi aiheuttaa muutakin pahaa kuin sen että on epämukava olo.
Sisälämpötilaksi 20-22 on hyvä, ei liian kuuma muttei palele myöskään. Kompromissia kehiin.