Mitä se merkitsee käytännössä,
jos lapsella todetaan laaja-alaiset oppimisvaikeudet? Millaista on tälläisen lapsen koulunkäynti? Pärjääkö tavallisessa koulussa? Meneekö koulu ilman muuta huonosti ja kokeet läpi rimaa hipoen? Pitääkö useampia aineita mukauttaa?
Kommentit (33)
Siis lapsella on ihan oikea diagnosoitu laaja-alainen oppimishäiriö ja hän on yleisessä tuessa? Vai onko tämä diagnoosi vain joku epävirallinen diagnoosi? Mitä mieltä itse olet koulun sujumisesta? Pitäisikö sinun mielestäsi oppiaineita yksilöllistää? Kuka on ottanut yksilöllistämisen puheeksi?
Juu, "tavallinen" luokka on se yleisopetuksen luokka.
Oho, anteeksi epäselvä ilmaisuni, taas kirjoitusvirhe! Sanasta "eli" jäi l pois. Viestissä 21 piti siis kirjoittaa "onko hän yleisopetuksen luokalla ELI "tavallisella luokalla" !
Kaksi viikkoa sitten kuulin nämä tulokset koulupsykologilta eli virallinen varmaan. Psykologi otti yksilöllistämisen puheeksi saamiensa tulosten perusteella. Olen aika maassa tästä asiasta ja haluaisin ehkä vertaistukea ja myös tietoa jos täällä on opettajia tai muita, jotka näistä asioista tietävät.
Jos ennen yksilöllistämistä on mahdollisuus niin moniin muihinkin tukitoimiin, mitä ketjussa on lueteltu en todellakaan ole yksilöllistämisen kannalla ja vieläpä kun huonoin numero tosin myös yleisin on suunnilleen seiska niin eihän se periaatteessa ole sitten mahdollistakaan.
HIeman erikoiselta kuulostaa kyllä kieltämättä. Ei voida yksilöllistää jos lapsi saa seiskaa.
Psykologihan ei voi tehdä diagnooseja. Laaja-alainen oppimishäiriö on diagnoosi. Jos psykologilla on epäily, että lapsella tällaista olisi, lapsi lähtee kaupungista riippuen joko psykologin tai lääkärin lähetteellä erikoissairaanhoitoon tarkempiin tutkimuksiin. Kuulostaa erittäin huolestuttavalta, jos koulussa ollaan yksilöllistämässä oppiaineita niin että lapsi ei ole erityisessä tuessa saatika sitten edes tehostetussa tuessa. Nyt kannattaa hengitellä rauhassa ja olla ottamatta liian vakavasti. Mitä ilmeisimmin jotain ongelmaa oppimisessa nyt on, mutta teidän varmaan kannattaisi vielä keskustella uudemman kerran rauhassa siitä, mitä käytännön tukea lapsi siellä koulussa saa, ja mitä te vanhemmat/ sinä vanhempana voisit/te kotona tehdä oppimisen tukemiseksi. Lain mukaan se yksilöllistäminen on ihan viimeinen vaihtoehto. Kai lapsi nyt saa edes tuki- ja erityisopetusta säännöllisesti? Jos saa, miksi hän ei ole vähintäänkin tehostetussa tuessa? Jos ei, miksi hänelle ehdotetaan oppimääräien yksilöllistämistä?
Joo myönnetään, että olen aivan hermona ja laittanut asiasta tännekin monta aloitusta. Ei se psykologin saama tulos ensin niin pahalta tuntunut, mutta kun olen asiasta hankkinut tietoa, niin aikamoisista vaikeuksista tässä nyt puhutaan.
Jotain ongelmaa siellä tunnilla varmaan on. Saa tukiopetusta välillä, muttei koko aikaa. Kokeista tosiaan seiska on huonoin numero, kahdesta viimeisestä on tullut ysi.
Koulussa ei ole ehdotettu yksilöllistämistä vaan tehostettua tukea ehkä jossain vaiheessa. En kyllä tajua mitä siellä psykologin testeissä on tapahtunut, kun tulokset koemenestykseen verrattuna ovat näin ristiriitaisia. Psykologi sen ehdotuksen yksilöllistämisestä teki ja vieläpä arveli olevan syytä siirtyä erityiskouluun.
Taitaa olla niin älytön juttu, ettei kukaan enää jaksa vastata. Itsestä nyt vaan tuntuu, että aika uskomattomalla tavalla ikäviä asioita vaan tapahtuu, enkä voi jollekin niin viisaalle kuin koulupsykologille väittää vastaan vaikka tuloksensa olisivat mitä.
Kuulostaa vähän epäselvältä tilanne. Teillä ei nyt ole ilmeisesti koulun kanssa kaikilta osin yhteistä näkemystä siitä mikä mättää? Yhteinen näkemys on varmaan siitä, että haluatte lapsen parasta. Jos on oppimisen ongelmia niin äkkiä vaan tehostettuun tukeen, mutta ei tehostetussa tuessa vielä mitään yksilöllistetä.
Jos oikeasti tarvetta on, ei se yksilöllistäminen ole mikään mörkö. Erityiskoulu on myös tosi monelle lapselle ihan taivaan lahja, 3. luokasta lähtien koulu alkaa joillekin olla tosi kurjaa jos on vakavat oppimisvaikeudet.
Hieman ehkä hämmentää se, että onko lapsella nyt oikeasti se laaja-alaisten oppimisvaikeuksien diagnoosi vai ei, ja onko psykologi ehkä ilmaissut itseään jotenkin huonosti tai muistatko jonkun termin ehkä väärin?
Äärimmäisen erikoiselta tuntuu, että yleisen tuen lapsen kohdalla puhutaan erityiskoulusta ihan riippumatta siitä että onko tarve vai ei. En tiedä miten teidän kunnassa sitten erityiskoulupaikkoja on, mutta ei niitä yleensä kyllä saa jos ei ole osoittaa, että tavallisessa koulussa on tuettu ensin tosi voimakkaasti.
Mun mielestä tässä keskeistä on se, että itse lapsen vanhempana kirjoitat "jotain ongelmaa siellä tunnilla varmaan on". Et siis tiedä tarkalleen mitä? Eikö koulusta ole aiemmin otettu yhteyttä ja kerrottu? Ovatko ilmeisen vakavat oppimisvaikeudet tulleet aivan täytenä yllätyksenä?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2013 klo 14:58"]
Kuulostaa vähän epäselvältä tilanne. Teillä ei nyt ole ilmeisesti koulun kanssa kaikilta osin yhteistä näkemystä siitä mikä mättää? Yhteinen näkemys on varmaan siitä, että haluatte lapsen parasta. Jos on oppimisen ongelmia niin äkkiä vaan tehostettuun tukeen, mutta ei tehostetussa tuessa vielä mitään yksilöllistetä.
Jos oikeasti tarvetta on, ei se yksilöllistäminen ole mikään mörkö. Erityiskoulu on myös tosi monelle lapselle ihan taivaan lahja, 3. luokasta lähtien koulu alkaa joillekin olla tosi kurjaa jos on vakavat oppimisvaikeudet.
Hieman ehkä hämmentää se, että onko lapsella nyt oikeasti se laaja-alaisten oppimisvaikeuksien diagnoosi vai ei, ja onko psykologi ehkä ilmaissut itseään jotenkin huonosti tai muistatko jonkun termin ehkä väärin?
Äärimmäisen erikoiselta tuntuu, että yleisen tuen lapsen kohdalla puhutaan erityiskoulusta ihan riippumatta siitä että onko tarve vai ei. En tiedä miten teidän kunnassa sitten erityiskoulupaikkoja on, mutta ei niitä yleensä kyllä saa jos ei ole osoittaa, että tavallisessa koulussa on tuettu ensin tosi voimakkaasti.
Mun mielestä tässä keskeistä on se, että itse lapsen vanhempana kirjoitat "jotain ongelmaa siellä tunnilla varmaan on". Et siis tiedä tarkalleen mitä? Eikö koulusta ole aiemmin otettu yhteyttä ja kerrottu? Ovatko ilmeisen vakavat oppimisvaikeudet tulleet aivan täytenä yllätyksenä?
[/quote]
Hmm... ilmeisen vakavat oppimisvaikeudet lapsella, jonka huonoin koenumero on seiska. Tämän ketjuni vastauksia lukiessa olen saanut tietää, että yksilöllistäminen tehdään kun oppilas ei saavuta numeroa viisi, vaikka olisi kolmiportaisen tuen viimeinenkin muoto käytössä. Lapsi on yleisessä tuessa.
Olen ihan varma, että psykologi sanoi laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Meitä oli palaverissa minä, ope ja psykologi, joka siis aloitti palaverin kertomalla saamistaan tuloksista. Sanoi siis, että testien perusteella lapsella on laaja-alaiset oppimisvaikeudet ja kysyi opettajalta onko koulullamme mahdollisuuksia tarjota yksilöllistettyä opetusta useassa oppiaineessa vai olisiko syytä vaihtaa erityiskouluun.Kysyi tietysti opelta miten lapsen koulu menee ja mitä tasoa ovat koearvosanat. Opettaja vastasi ja psykologi tietysti ihmetteli ristiriitaisia tuloksia.
Niin onko täällä joku viisas, joka voisi vastata? Onko mahdollista, että oppilaalla, joka saa useimmista kokeista seiskaa, mutta myös kasia ja kahdesta viimeisestä ysin, ei koskaan alle seiskaa, on laaja-alaiset oppimisvaikeudet. Vai olisiko mahdollista, että jostain syystä testitulos ei nyt ole ihan totuudenmukainen.
Psykologin vahva oletus oli siis, että koulu menee varmaan todella huonosti, koska sai siihen viittaavan tuloksen testeistään. En nyt halua vähätellä etteikö mitään ongelmaa olisi, mutta pelkään kävikö nyt niin, että se todellinen oikea ongelma jäi selvittämättä. Itse voisin kuvitella jotain hahmotusongelmia. Lukeminen on suht sujuvaa, joten tuskin esim. lukihäiriöstä on kyse.
Opettaja lähetti lapsen testeihin, koska epäili hänen muistiaan erikoisen huonoksi. Yhtenä syynä, että oli tarkistanut yli kymmenen kertaa korttinsa, jossa kuva esineestä tai asiasta, joka piti esittää luokalle pantomiimina ja ollut varmaan muitakin vastaavia tilanteita ja on kuulemma tunneilla tosi hiljainen ja epävarma, sekä hidas tekemään tehtäviä.
Ei ole tehostetussa, eikä erityisessä tuessa. Eikö yleisopetuksen luokka ja tavallinen luokka ole sama asia? Ihan normaalilla luokalla on.