Keitä hellevihaajat ovat?
En tunne ketään hellevihaajaa paitsi yhden himo läskin pariskunnan, painoa yhteensä varmaan 300 kiloa. Nämä valittavat helteistä. Kaikki muut tuntemani ihmiset toivovat, että Suomessa olisi enemmän helteitä.
Kommentit (128)
Helteistä kärsivät hoikatkin ihmiset ikään katsomatta niin ettei tarvitse olla lihava tai vanha että niistä ei kärsisi.
Esimerkiksi me, 29v pariskunta, joilla makuuhuoneessa eteläikkuna. 2018 helleinfernossa sisälämpötila 37 astetta. Helteessä en vihaakaam ulkolämpötilaa, vaan sitä kun ei saa nukuttua, että jaksaisi tehdäkin jotakin. Kaikki eivät voi vain maata ja "nauttia" aamusta iltaan. Nykyään on siirrettävä ilmastointilaite, kun muuta tänne ei saa laittaa, mutta ei sekään ihmeitä tee. Muutto harkinnassa.
Ihana viileä ja raikas kesä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ylipainoiset eivät pidä lämpimästä.
Täysin samaa mieltä. Kannattaisi laihduttaa, eikä uikuttaa muutamasta hellepäivästä.
Minä olen varmaan tällainen hellevihaaja, tai no pari päivää menee mutta sen jälkeen on koko ajan tuskainen ja inhottava olo. Ja olen ihan normaali kolmekymppinen nainen, ei perussairauksia, normaalipainon alirajoilla eli ei edes ylipainoa. Kai se on vaan niin ettei kaikkien keho sopeudu yhtä hyvin esim lämpimäön tai kuumaan ilmaan.
Puutarha työt helteillä lisääntyvät kun tarvitsee koko ajan kastella ja sähköä kuluu kaivon pumpusta kun pumpataan vettä niin paljon kun sieltä tulee. Pitkiä hellekausia kun tulee niin ei pärjää ollenkaan ilman omaa kaivoa jos siis haluaa jotain kasvattaa ja pitää puutarhansa vehreänä. Meillä ei ole kaivo kuivunut koskaan kokonaan niin että puoli tuntia on tullut kaikkein kuivimpina aikoina ja sitten pitää odottaa taas puoli päivää että saa taas lisää kun se täydentyy. Mitään en alkaisi kasvattamaankaan jos ei olisi omaa kaivoa. Meillä vesilasku vuodessa 240 euroa vaikkei kulutettaisi vettä tippaakaan. 20 euroa kahdelta hengeltä peritään kuukaudessa vaikkei vettä kuluttaisi mitään. Ihan tyhjästä 240 euroa maksaa.
Puhekielessä poutasää on aurinkoinen/korkeintaan puolipilvinen sää. Pilvinen, harmaa sää ei ei ole puhekielessä ainakaan poutasää. Poutapilvet ovat pyöreitä valkoisia, pienehköjä kumpupilviä. Murteissa ja meteorologiassa voi olla toisin.
Minä en pidä jatkuvasta helteestä, koska silloin päivät kuluvat vain visusti sisällä kuumuudelta ja paisteelta piilossa. Ulos voi mennä aikaisin aamulla, myöhään illalla tai yöllä.
Talo on vanha ja viileä, mutta lopulta myös sisätilat lämpenevät ja sitten en saa nukuttua paria kolmea tuntia enempää. Ei ole nälkä, ei tule uni, ei jaksa mitään.
Kissa-parka on helteellä koko ajan vaisuna lattiaa vasten. :(
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on kylmä muulloin kuin helteellä se on sairaus.
En minä mitään helteitä vihaa vaan olen ihan tyytyväinen kun niitä on joskus, mutta ei aina ja pidempään. Sen sijaan ihmettelen ketä ovat he jotka suurinpiirtein rukoilevat, että olisi kokoajan 25-30C JA jotka eivät saa aikaiseksi muuttaa pois suomesta? Suomessa on mahtavia kelejä kuten nyt, +15C ja silti aurinkoa. Voi olla kunnon vaatteet päälle, on samalla aurinkoista mutta ei yhtään kuuma.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään talvesta. Pää toimii ja nukunkin viileässä paljon paremmiin.
Pakkanen, siitä suomalaiset tykkää!
Tällä hetkellä on mukava kesäsää kun mittarissa on +17 astetta, ulkona tihuttaa vähän vettä ja luonto vihertää. Olen sen verran lämminverinen että minulle +20 tai +22 astetta riittää hyvin että voi käyttää shortseja ja t-paitaa. Pitemmän päälle helle on jotenkin kuluttavaa kun pitää keksiä miten pitää kroppa ja asunto sopivan viileänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos jollakin on kylmä muulloin kuin helteellä se on sairaus.
En minä mitään helteitä vihaa vaan olen ihan tyytyväinen kun niitä on joskus, mutta ei aina ja pidempään. Sen sijaan ihmettelen ketä ovat he jotka suurinpiirtein rukoilevat, että olisi kokoajan 25-30C JA jotka eivät saa aikaiseksi muuttaa pois suomesta? Suomessa on mahtavia kelejä kuten nyt, +15C ja silti aurinkoa. Voi olla kunnon vaatteet päälle, on samalla aurinkoista mutta ei yhtään kuuma.
Joo, ja itse tykkään siitä, että voin kävellä tai pyöräillä n. 3 km työmatkani ilman, että olisi perillepäästyään niin hiessä, että on pakko käydä suihkussa ja vaihtaa vaatteet. Helteillä pitäisi melkein käydä suihkussa, vaikka kulkisi tuon matkan autollakin.
En itse vihaa helteitä, mutta pidemmät hellejaksot eivät ole mieleeni. Syitä:
1. Mihinkään ei pääse pakoon. Asunnossa 30 astetta, ei tuuletusmahdollisuutta.
2. Kolmivuorotyö. Ihanaa nukkua yövuoron jälkeen kun asunnossa todellakin on kuuma. Eipä tosin viilene yöksikään.
Hauskaa kuunnella kun jotkut mussuttaa että helteet on mahtavaa aikaa, olisipa aina kova helle. Ehkä omakotitaloasujalle homma on vähän eri; pihalla uima-allas ja sisällä ilmalämpöpumppu.
32v mies, ei terveysongelmia, harrastan liikuntaa, painoindeksi normaalipainon sisällä. Ei kiinnosta ulkona makoilu tekemättä mitään vaan haluan tehdä jotain lomalla/vapaa-ajalla. Ei ole kivaa kun jatkuvasti märkä hiestä heti kun tekee jotain fyysistä.
Tästä kesästä tulee loistava koska edes 15vrk ennuste ei näytä yli 20 asteen lämpötiloja!
Vierailija kirjoitti:
Yleensä ylipainoiset eivät pidä lämpimästä.
Painan 53kg. Laihdun helteillä kun en jaksa laittaa ruokaa enkä syödä
Tuttuni, joka on pitkä ja laiha asperger ja joka pakkomielteisesti vihaa kaikkea josta muut tykkää. Sitten raivostuu siitä, jos satun sanomaan, miten ihanan lämmintä on.
En tiedä miksi ketään kiinnostaa niin paljon muiden mielipiteet siitä, onko helle hyvä vai huono asia. Kun ei sillä mielipiteellä vaikuteta säähän kuitenkaan. Olenkin tullut siihen lopputulokseen, että nämä fanaattiset helteen hehkuttajat ja helteistä pitämättömien ihmisten kritisoijat ovat niitä, jotka eivät muutenkaan kestä elämässä muiden eriäviä mielipiteitä ja kokevat voimakkaasti että he ovat aina oikeassa, oli asia mikä vaan (vaikka olisi kyseessä puhtaasti mielipideasia). Jonkinlaista pakonomaista kontrollinhalua näillä myös on, sillä ”jos minä pidän helteistä niin parempi on sinunkin pitää, tai muuten olet joku läski tai muuten vaan huonompi ihminen!”.
Eli ap, suosittelisinkin katsomaan peiliin ja miettimään mistä tämä pakkomielteesi juontaa juurensa.
Oma suosikkikesäsää: lämpötila päivisin 17-24 astetta, öisin 12-18 astetta, 1-2 kertaa viikossa kunnon sade, joka vähän puhdistaa ilmaa ja pitää kasvit virkeinä.
Tykkään kuitenkin kaikkein eniten syksystä ja talvesta. Tosin syksykään ei ole kiva, jos koko ajan vaan sataa ja talven pitäisi olla ihan oikea talvi niin, että on lunta ja lämpötila ympäri vuorokauden pakkasen puolella eikä sellaista 3 kuukauden mittaista "marraskuuta", mikä oli esim. viime talvena.
Vierailija kirjoitti:
Puhekielessä poutasää on aurinkoinen/korkeintaan puolipilvinen sää. Pilvinen, harmaa sää ei ei ole puhekielessä ainakaan poutasää. Poutapilvet ovat pyöreitä valkoisia, pienehköjä kumpupilviä. Murteissa ja meteorologiassa voi olla toisin.
Siis ihanko oikeasti te alapeukuttajat miellätte poudan pilviseksi (raskaan harmaa taivas, synkkä sää)? Silloin itse sanon, että on pilvistä. Monesti kyseinen synkänharmaa sää jo ennakoi sadetta, vaikkei vielä sataisikaan. Eli siis sää on täysin muuta kuin poutaista.
Pouta = kirkas taivas, korkeintaan muutama poutapilvi/pilvenhahtuva
Puolipouta = puolipilvistä ja jopa tuossa se "puolipilvinen" on parempi, sillä pilvet tuhoavat mielleyhtymän poudasta
Olen nuori nainen,paino alipainon puolella,eikä mitään perussairauksia. Kun on niin kuuma,että pelkästään istuessa hikoaa,niin mitäpä mukavaa siinä on? Ja jos meno jatkuu viikkokausia,niin alkaa vaikuttaa mm. ikäihmisten ja luonnon hyvinvointiin. Olet vähän yksinkertainen jos oletat, että kaikki hellettä inhoavat ovat ylipainoisia.
Sairastan harvinaista neurologista sairautta. Helle vetää pään entistä enemmän jumiin, tasapaino heittää ihan törkeästi ja moni muukin oire pahenee. Ei oo kivaa. Pst. Olen normaalipainoinen, jos sillä nyt on mitään merkitystä.
Hellevihaajat on varmaan niitä, joilla ei kotona ole syystä tai toisesta ilmastointia ja haluavat tai joutuvat tekemään siellä kotonaan muutakin kuin makaamaan sängyssä tai sohvalla tv:n ääressä kylmää juomaa lipitellen. Ja niitä, jotka ei halua viettää päiviään ilmastoiduissa sisätiloissa, vaan haluavat ulkonakin tehdä jotain muutakin kuin makoilla auringossa hankkimassa ihosyöpää. Ja niitä, jotka ei halua joutua muuttamaan vuorokausirytmiään helteiden takia vain voidakseen leikata nurmikon ja tehdäkseen pihatöitä tai käydäkseen ulkona liikkumassa. Ja niitä, jotka ei tykkää ulkona ollessa pään ympärillä pörräävistä ötököistä ja paarmoista, joiden määrä vain lisääntyy hikoilun myötä, puhumattakaan niiden paarmojen ja muiden verenimijöiden aiheuttamista kutiavista paukamista. Ja niitä, jotka osaavat tarvittaessa viileällä säällä pukeutua asianmukaisesti, ettei tarvitse palella. Ja niitä, joilla on karvaisia kotieläimiä, jotka myös silminnähden kärsivät kuumuudesta ja sen aiheuttamista lieve-ilmiöistä, kuten vedenpuutteesta. Viime helteilläkin kävi muutaman kerran sääliksi ihan kaupungissa, kun näki heikossa kunnossa olevia kuumuudesta kärsiviä lintuja, jotka ei vaan löytänyt enää mistään vettä.