Äiti, miks laitoit mut nettiin? Ja jo ihan vauvana?
En olisi halunnut:(
Kommentit (74)
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:14"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:33"]
Meillä on tokaluokkalaisen vanhemmissa (pieni kyläkoulu) yksi, joka joutui menemään Facebookiin sen takia, että lapsensa sai niin rankasti paskaa niskaan isommilta lapsilta äänenlausutusti siksi, koska "äitinsä häpesi häntä jo syntymän jälkeen niin paljon, ettei edes seinälle kertonut lapsesta."
Tilanne, sairas jo alkujaan, laukaistiin ja on nykyään hoidettu kuntoon. Isommissa kouluissa ei taida vastaava suojaaminen ja korjaaminen toimia yhtä hyvin.
Saamissani maileissa eräältä opettajien etujärjestöltä sain todella järkyttävää palautetta. Ilmeisesti ongelma on isompi muualla.
Ajat muuttuvat ja me , niin vanhemmat kuin opettajatkin, toivottavasti kylliksi niiden mukana.
[/quote] Tokaluokkalaiset ovat syntyneet vuonna 04. Itse olen mennyt facebookiin vasta pari vuotta sitten. Millä ihmeen logiikalla minä siis voisin hävetä omaa lastani, jos en ole laittanut hänestä ilmoituksia seinälleni silloin, kun en ole vielä koko fb:ssä ollut? Joo, ilmeisesti tokaluokkalaisen logiikalla. Kukaan ei ole vaivautunut näille kiusaaville tokaluokkalaisille tällaista seikkaa fb:stä kertomaan? Onko tosiaan "kaikki" olleet vuonna 04 jo fb:ssa?
[/quote]
Kiusaamiseen ei tarvita mitään erityisen loogista logiikkaa.
Tämä tietoko on yllätys sinulle?
(PS. Voit päivittää facea taaksekinpäin neutraalein kuvin. Niin minäkin tein tuon episodin todistettuani. Vielä parempaa jos sinulla on odotus- tai vauvablogi lapsesta... silloin hän on varsin turvassa. Sitä ei vain useimmilla vielä silloin ollut,..?)
[/quote] Joo, mutta tarkoitinkin tätä palstan logiikkaa, jonka mukaan kiusaamista pitää välttää tekemällä asioita, joita ei tahdo ja joita myös voidaan käyttää kiusaamisen apuvälineenä.
Samalla logiikalla pitäisi sitten ilmeisesti esim ostaa lapselle viinaa ja tupakkaa, kun jokuhan voi kiusata siitäkin, ettei vanhemmat niitä lapselle osta. Teiniä voidaan myös kiusata siitä, että hän ei ole menettänyt neitsyyttään. Onko silloin ainoa suositeltava vaihtoehto hypätä sänkyyn kenen tahansa kanssa? Kiusaamisen aiheita on maailma täynnä, ei niistä pääse eroon sillä, että aina tekee, niin kuin kiusaajat keksivät vaatia. Tällaisia neuvojako te aikuisina siis kiusatulle annatte?
Se ei vaan hyödytä ketään että lasten naamakuvat ja elämä on yleisessä jaossa netissä. Ei ketään. En millään voi uskoa tuota yhtä aiempaa kommenttia että lapset mankuisivat vanhempina että miksi musta ei ollu aikoinaan hypersupersuosittua stockan jättibannetilla varustettua (lastenvaate)blogia.
Jos pitäisin lapsiblogia tuohon tyyliin kun niitä nyt pidetään ja vaatteita "harrastuksena" ostellaan niin mun lapset toivottavasti kysyisivät vahempina juuri noin kuin ap että äiti miksi laitoit mun elämää nettiin ja miksi ostit mulle liikaa vaatteita bangladeshilaisessa tehtaassa vaatteensa valmistavalta firmalta ja vielä esittelit niitä mun päällä? Toivottavasti pian blogilasten vartuttua saadaan ensimmäiset ennakkotapaukset oileudessa lapsi vs. blogimamma aiheena yksityisyyden suoja.
Minulla on lasten kuvia fb.ssä. On alakoululaisten ja jo aikuisten lasten. Kuvia on n.5kpl/lapsi vuodessa. Kauniita kuvia kauniissa puutarhassani tai esim Eiffeltornin juuressa. Minun nuorista on kuvia myös alan urheilulehdessä ja vaatemainoksessa, joka on jaettu joka kotiin. Ystäväni lapsi on tv-mainoksessa ja lastenohjelmassa. Mitään kiusaamista ei ole ilmennyt kenellekkään lapselle, enkä sitä odotakkaan. Lisäksi olen opettanut omille lapsilleni, ettei toisia ihmisiä saa kiusata ja sitä odotan myös muilta vanhemmilta. Kiusaustilanteissa vika on aina kiusaajan ei kiusatun.
Onkohan siis oikeasti ongelma? Entä jos lopettaa, kun lapsi on 3-5 vuotias, vaikka on pitänytkin vaikka vauvablogia? Ja mistä sen bloginkin oikeasti kaivaa esiin, jos sen ottaisi pois? Jos blogi taas jatkuu ja siellä on vauva-ajastakin, niin millaista haittaa siitä sille lapselle tulee?
Onks sen kaverit sit: Eih, sä puklasit äitis mekolle 6-kuisena, vähänks oot omituinen... Vai mikä niissä "paljastuksissa" menee yli yksilön suojan? Kertokaa joku esimerkki.
Huom. en pidä itse blogia, enkä esittele lapsiani missään netissä, edes facebookissa ei ole kuvan kuvaa. Koska en ole facebookissa.
"Äiti mikset ole tehnyt musta kivaa lapsiblogia, kun muistakin on? OLisi ollut niin kiva nähdä mun kehitysvaiheet ja kaikkia muita juttuja. Ja mitä lukijat niistä asioista mittii."
"Mutta kulta, tein sinusta yksityisen blogin, kuten tiedät..."
"Äh, mutsi, ei se oo yhtään sama :("
Seuraava sukupolvi usein ajattelee ihan erilailla asioista kuin itse. Toisaalta onni, niin asiat kulkevet oikeaan suuntaan; eteenpäin eikä taantumaan. Omat teinini pitävät itse blogeja itsestään julkisesti ja omilla naamoillaan. Ja kaikki kaverit tekee niin myös. Se on tätä päivää.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 12:49"]
"Äiti mikset ole tehnyt musta kivaa lapsiblogia, kun muistakin on? OLisi ollut niin kiva nähdä mun kehitysvaiheet ja kaikkia muita juttuja. Ja mitä lukijat niistä asioista mittii."
Seuraava sukupolvi usein ajattelee ihan erilailla asioista kuin itse. Toisaalta onni, niin asiat kulkevet oikeaan suuntaan; eteenpäin eikä taantumaan. Omat teinini pitävät itse blogeja itsestään julkisesti ja omilla naamoillaan. Ja kaikki kaverit tekee niin myös. Se on tätä päivää.
[/quote]
Ai asiat kulkevat oikeaan suuntaan (ootko muuten ihan varma), jos vanhempi jonka TÄRKEÄ tehtävä on turvata lapsensa turvallinen kasvu, on niin... että tekee lapsestaan jonkun julkisen eläimen, vaikkei tämä lapsi vielä itse osaa ollenkaan edes käsittää koko asiaa, eikä näin ollen ole valintaa itse tekemässä! Eikä tunnu moni tuollainen mutsikaan osaavan ajatella, mitään, kun tärkeintä on vain saada oma pärstä ja oma minänjatke esille ja kehuttavaksi, mitäpä syvemmästä pidemmälle menevästä ajattelusta. Lapsellakin on hei oikeus yksityisyyteensä, hän on erillinen ihminen, ja koska lapsi on vasta lapsi, pitää vanhemman osata ajatella viisaasti. Minä en kuuna päivänä kohtelisi omaa lastani niin törkeästi että jonkun oman huomionkipeyteni (mitä ei tosin juurikaan ole) takia tunkisin hänet esim. blogissa nettiin. Jos lapsi itse myöhemmin haluaisi niin valita, niin sille en voisi mitään. Arvot kyllä jossakin määrin siirtyvät, mutta siltikin tietenkin, sitten kun olisi riittävän iso niin päättäisi itse jos tahtoisi niin tehdä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 12:49"]
[/quote]
Ai asiat kulkevat oikeaan suuntaan (ootko muuten ihan varma), jos vanhempi jonka TÄRKEÄ tehtävä on turvata lapsensa turvallinen kasvu, on niin... että tekee lapsestaan jonkun julkisen eläimen, vaikkei tämä lapsi vielä itse osaa ollenkaan edes käsittää koko asiaa, eikä näin ollen ole valintaa itse tekemässä! Eikä tunnu moni tuollainen mutsikaan osaavan ajatella, mitään, kun tärkeintä on vain saada oma pärstä ja oma minänjatke esille ja kehuttavaksi, mitäpä syvemmästä pidemmälle menevästä ajattelusta. Lapsellakin on hei oikeus yksityisyyteensä, hän on erillinen ihminen, ja koska lapsi on vasta lapsi, pitää vanhemman osata ajatella viisaasti. Minä en kuuna päivänä kohtelisi omaa lastani niin törkeästi että jonkun oman huomionkipeyteni (mitä ei tosin juurikaan ole) takia tunkisin hänet esim. blogissa nettiin. Jos lapsi itse myöhemmin haluaisi niin valita, niin sille en voisi mitään. Arvot kyllä jossakin määrin siirtyvät, mutta siltikin tietenkin, sitten kun olisi riittävän iso niin päättäisi itse jos tahtoisi niin tehdä.
[/quote]
Juuri näin. Mutta nykyisinhän lasta pidetään monesti oman egon jatkeena. Samoin kuin vaikkapa autoa miesten osalta. Eleltään eämää lasten kautta vrt. harrastukset. haluaako LAPSI vai kenties vanhemmat vaan. Surullista.
5, itse olet ELÄIn, joka kategorisoi toisia omien ervojen ja asneteiden mukaan ja kuvittelee, että vain se oma mielipide on ainut ja oikea, muut ovat väärässä ja tuhoavat lapsensa, LOL. Kuule, jokainen tekee omat ratkaisunsa ja vain tulevaisuus näyttää mitä joskus 20 v päästä on. Voit kylvää tuota propagandaasi vaikka päivittäin ruppaisilla keskustelupalstoillasi, mutta se ei hyödytä mitään. Et voi ottaa toisten itsemääräämisoikeutta heidän käsistään.
Oletko varma, ettei sinulle ole tämä persoonallisuushäiriö:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaativa_persoonallisuus
"
joustamattomuus ja itsepäisyys
pyrkimys kohtuuttomassa määrin saada muut toimimaan täsmälleen haluamallaan tavalla tai kohtuuton vastenmielisyys sallia muiden toimia omalla tavallaan"
Minun mielestäni näillä äideillä, jotka laittavat lapsien kuvia ja videoita nettiin ei ole mitään oikeutta myöhemmin valittaa jos lapsi tekee samoin. Laittaa facebookkiin, blogiin ja kaikkialle noloja kuvia äidistä ilman meikkiä, selluliitti näkyvillä yms. kivaa.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:21"]
Minun mielestäni näillä äideillä, jotka laittavat lapsien kuvia ja videoita nettiin ei ole mitään oikeutta myöhemmin valittaa jos lapsi tekee samoin. Laittaa facebookkiin, blogiin ja kaikkialle noloja kuvia äidistä ilman meikkiä, selluliitti näkyvillä yms. kivaa.
[/quote]
Minä olen jo näin tehnytkin. Äiti huutaa kun hinaaja, kun olen loukannut häntä. Itse olen kärsinyt äidin laittamista kuvista, joten tein sen hänelle, jotta tietää miltä tuntuu. Tietenkään "kosto" ei ole kiva, mutta ainakin viesti on mennyt vihdoin perille, kai.
[/quote]
omista lapsistani on muutama kuva facessa. esim lapsi keinumassa, hiekkalaatikolla, avaamassa joululahjaa, silittämässä koiraa yms. peruskauraa siis. en näytä lapsista noloja kuvia, esim ilman vaippaa, potalla, kylpemässä, likaisena, rikkinäisissä vaatteissa yms. miksi he siis laittaisivat minun selluliittikuvia nettiin?
[/quote]
omista lapsistani on muutama kuva facessa. esim lapsi keinumassa, hiekkalaatikolla, avaamassa joululahjaa, silittämässä koiraa yms. peruskauraa siis. en näytä lapsista noloja kuvia, esim ilman vaippaa, potalla, kylpemässä, likaisena, rikkinäisissä vaatteissa yms. miksi he siis laittaisivat minun selluliittikuvia nettiin?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 12:46"]
Nyt mua kiusataan. Kuvia leviää sinne sun tänne:(
[/quote]
Komppaan kolmosta! Tämä aihehan on uutispuolelta otettu, sen on kirjoittanut joku jolla on elämä rajattu siihen ettei mitään yksityiselämästä näytetä muille. Osalla tälläisistä ihmisistä on oikeasti joku pelko siitä että kuvia varastetaan tai lasta kiusataan yms. Osalla ei vaan ole mitään kerrottavaa lapsestaan. Osa on vaan niin säälittävän mustasukkaisia siitä että on olemassa ulospäin aukeavia ihmisiä jotka kertoo lapsensa NORMAALEITA asioita mutta kaikki tämä nähdään jonain huomionhakuisuutena tai pätemisenä. Kaikkea tätä on ketjussakin nähty ja heillä on siihen oikeus, he saa pitää elämänsä visusti pussissa ja pussin taskussa mutta mikä siinä on että jos jollain on sanotaan vaikkapa käsityöblogi, nainen tekee lapsilleen (ja ehkä myyntiinkin) omaa vaatemallistoaan ja kuvissa on oma lapsi hymyilemässä niin se olisi jotenkin huono?
Kyllä te jokkut näkisitte senkin huonona että joku nyt ylipäänsä tekee omaa bisnestä: OSAA JUMALAUTA OMMELLA! Vaikka olisi kuvassa mallinukke jolle laitettu itsetehtyjä vaatteita niin se pitää vaan mollata. Missä se raja sitten on? Saako lapsen naaman laittaa lehteen? Jos lapsi pelaa seurassa tai käy seurakunnan kerhossa niin saako lehteen julkaista alaikäisen kuvan? Miksi naamakirja tai blogi olisi seuraava helvetistä? KOSKA TEILLÄ EI VAAN OLE MITÄÄN KERROTTAVAA LAPSESTANNE JA ARVOSTELETTE MUITA! Tuo se vasta väärin on. Siinähän heittelette kiviä ensimmäisenä.
Omat lapseni on tykänneet kun heidän kuvia on naamakirjassani. Ai kamalaa! :D
Kautta aikojen on jaettu valokuvia perheen, ystävien ja tuttujen kesken. Kaikilla meistä on noloja koulukuvia ja luokkakuivia joita on vaihdeltu kavereiden kanssa. Tai kuvia lapsuuden syntymäpäiviltä tai ihan mistä vaan.
Nyt tietysti jos kuviin on merkattu niin kuvat voi löytää netistä. Itse en koskaan merkkaa lapsen nimeä kuviin, miksi merkkaisin? Omalle facebook sivulleni laitan kuvia ja ne näkyy ainoastaan kavereilleni. Niihinkään en merkkaa nimellä lastani.
Lapsuuden kuvat ei ole mielestäni noloja eikä voi aiheuttaa kiusaamista. Kuka sanoo että oletpa tyhmän näköinen 2 -vuotias?
Kun lapsi tulee teini-ikään tai osaa pyytää että älä laita niin kunnioitan lapsen toivetta. Mutta mielestäni kuvat joista lapsi ei ole edes tunnistettavissa (kaikki vauvat näyttää melkein samalta) niin niillä ei ole oikeasti mitään väliä.
Mutta miten voitte tietää, jos laitatte kuvia vauvasta lähtien, miten lapsesi kokee asian myöhemmin? Ovatko he oman intohimosi koekaniineja. Voi olla, että tykkäävät, mutta voi olla toisinkin, surullisia tarinoitakin on. Ja jokainen niistä on liikaa.
Kyllä jokaisella pitää olla oikeus päättää ITSE minkä verran hänestä on tietoa netissä. Vaikka kuinka (vauva)blogit olisi nykyään normaalia, niin pitäisi vähän miettiä mitä jakaa ja missä. Vaikka juuri nyt tuntuisi harmittomalta kirjoittaa blogiin tai Facebookiin kuinka pikku Jasminella on ilmavaivoja tai kuinka pikku Petteri ripuloi sänkyynsä, tilanne voi olla toinen tulevaisuudessa. Jasminen eduskuntavaalikampanjalle tai Petterin bisnesmaineelle noilla viattomilla pikku paljastuksilla saattaa olla ikävämmät seuraukset.
Njaa. Minä pidän vauvablogia. En tunge sinne kymmenittäin lapseni kuvia, vaan ehkä 2-3 kuvaa per postaus. En laita vaippakuvia, en kylpykuvia, en muutenkaan mitään "noloja" kuvia. En kerro kakkavahingoista, puklailusta olen kertonut kun se oli niin runsasta aiemmin.
Minä en jaksa uskoa, että lapseni saisi tästä mitään suurempia traumoja. Blogillani on parikymmentä lukijaa, ulkona hänet näkevät sadat ja tuhannet ihmiset. Kerron myös blogissani paljon itsestäni ja meidän elämästä, en keskity pelkästään lapseen, eihän yhdestä vauvasta edes keksi niin paljon puhuttavaa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 21:59"]
Just. Mistä vaan voidaan kiusata. Rohkeutta on nousta tuon kiusaamisen yläpuolelle, eikä alentua imitoimaan muita ihmisiä vain varmuuden vuoksi.
[/quote]
Rohkeutta on suojata lastaan, vaikka itse olisikin nettikammoinen.