Äiti, miks laitoit mut nettiin? Ja jo ihan vauvana?
En olisi halunnut:(
Kommentit (74)
Puuttumatta mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, koska jokainen saa tehdä omat päätöksensä, on pakko silti sanoa, että jos joku kuvittelee, ettei facebookista saa kukaan koskaan ongittua mitään, koska olen määritellyt tietyt asetukset, niin aika hatara kuva on todellisuudesta. Se on sitten asia erikseen, miksi joku kaivaisi sieltä juuri hänen valokuvansa.
Mun yli 40v ystäväi ei minun kuviani lastensa kanssa jaa, tunnen sen verran hyvin ystäväni. Toki facesta saa ongittua varmaan jollain keinoin, ainakin niin että joku ystävä näyttää ne kuvat toiselle mutta ei oikein muuten. Kertokaa muka miten?
Jos jollain on profiili salattu niin ei sinne pääse tavallinen tallaaja, varsinkaan kukaan 7veen luokkakaveri. Ja edelleen, ei nitä kuvia googlaamallakaan löydä kun niissä ei ole nimeä eikä ole merkinnyt niitä.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 21:46"]
Mun yli 40v ystäväi ei minun kuviani lastensa kanssa jaa, tunnen sen verran hyvin ystäväni. Toki facesta saa ongittua varmaan jollain keinoin, ainakin niin että joku ystävä näyttää ne kuvat toiselle mutta ei oikein muuten. Kertokaa muka miten?
Jos jollain on profiili salattu niin ei sinne pääse tavallinen tallaaja, varsinkaan kukaan 7veen luokkakaveri. Ja edelleen, ei nitä kuvia googlaamallakaan löydä kun niissä ei ole nimeä eikä ole merkinnyt niitä.
[/quote] No tuollaiset varmaan ovatkin melko vaarattomia "paljastuksia" ja tässä lähinnä käsittääkseni tarkoitettiin julkisia blogeja ja sellaista facebook-käyttäytymistä, jossa on tuhansia kavereita, julkinen profiili ja kerrotaan arkojakin asioita ja usein vielä kuvien kera.
Joo, mutta silloin kun olet tehnyt facebook-tilin, olet suostunut siihen, että facebook omistaa kaikki sinne lisäämäsi kuvat. Kaikki. Eli vaikka joskus poistaisit tilisi, kuvat eivät häviä mihinkään. Jos FB joskus kaatuu/joku ostaa sen, kuvia saa käyttää ihan mihin vain, vaikka mainoksiin.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 21:04"]
No ei mun facebookkiin pääse kuka tahansa kuvia katsomaan, ainoastaan kaverit. Blogia ei ole, jos olisi blogi niin on selvää että kuvat löytää kuka tahansa jos se on avoin. Mutta muuten, jos faceen laittaa lapsen kuvia niin kuka ne sieltä löytää? Ei lapseni kaverit pääse minun facebookkiin. Enkä ikinä ottaisi lapseni kavereita omiksi kavereikseni siellä.
Siksi jankutan tätä kun ihmiset tuntuvat luulevan että kaikki löytää kaiken netistä mutta ei se ihan niinkään ole!
[/quote]
Sen mitä kerran nettiin laittaa, ei häviä sieltä koskaan. Jokaisella on oikeus päättää, millaista mediasisältöä hänen OMASTA elämästään nettiin laitetaan (ellei satu olemaan julkisuuden henkilö ja näin hyväksynyt faktan että hänestä kirjoitetaan ja juoruillaan).
Toikin "vain mun kaverit näkee kuvat" on vähän kakspiippunen juttu.. Esim. jos siellä olisi tyttärestä nakukuvia, mitä itse ei pidä millään tavalla sopimattomina tms.. Joku ystäväsi saattaa olla joku sairas pedofiili, joka sitten runkkaa lastesi kuvista.. Kavereihinkaan ei voi koskaan liikaa luottaa, koska harvemmin tollasista perversseistä ajatuksista muille kerrotaan.. Hyi!
Mutta kun joku kaveris kommentoi lapsesi alastonkuvaa uimarannalta että Ihqu, niin kaikki SEN kaverit näkee kommentit sekä sen sun lapsesi kuvan (joka oli tarkoitettu vaan sun omille kavereille). Mahdoton rajoittaa kuka näkee kuvan kun se kerran on netissä.
Etsin kerran kuvahaulla kuvia yhdestä espoolaisesta lähiöstä. Eka tulos kuvahaulla oli jonkun tuntemattoman perhekuvat. Aikuisen nimiki selvis niistä.
Kaikkea ei aina tuu ajatelleeks kun laitta kuvia nettiin.
No ei mun facebookkiin pääse kuka tahansa kuvia katsomaan, ainoastaan kaverit. Blogia ei ole, jos olisi blogi niin on selvää että kuvat löytää kuka tahansa jos se on avoin. Mutta muuten, jos faceen laittaa lapsen kuvia niin kuka ne sieltä löytää? Ei lapseni kaverit pääse minun facebookkiin. Enkä ikinä ottaisi lapseni kavereita omiksi kavereikseni siellä.
Siksi jankutan tätä kun ihmiset tuntuvat luulevan että kaikki löytää kaiken netistä mutta ei se ihan niinkään ole!
[/quote]
Niih. Joku kaverisi kommentoi yhtä kuvaasi ja - pim - kaikki hänen kaverinsa näkevät sinun albumisi! Riippumatta siitä, millaiset asetukset olet niihin laittanut. FB:n tietosuojaan luottaminen on kyllä pahimman laatuista sinisilmäisyyttä...
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 10:37"]
Mutta kun joku kaveris kommentoi lapsesi alastonkuvaa uimarannalta että Ihqu, niin kaikki SEN kaverit näkee kommentit sekä sen sun lapsesi kuvan (joka oli tarkoitettu vaan sun omille kavereille). Mahdoton rajoittaa kuka näkee kuvan kun se kerran on netissä.
Etsin kerran kuvahaulla kuvia yhdestä espoolaisesta lähiöstä. Eka tulos kuvahaulla oli jonkun tuntemattoman perhekuvat. Aikuisen nimiki selvis niistä.
Kaikkea ei aina tuu ajatelleeks kun laitta kuvia nettiin.
[/quote]T
Tällaiset vainoharhakommentit saavat minut miettimään, että olisiko sittenkin - jossain vaiheessa vuoden 2001, jolloin aloitin bloginpidon - jälkeen pitänyt julkaista myös alastonkuvia itsestä ja lapsista...
Kun tuota kysyin lapselta joka oli 19 vuonna 2001 (eli nyt 32), hän tuumasi, jotta ehkä todellakin parempi olisi. Ehkä skitsoilijat osaisivat paremmin erottaa oikeat vaaranpaikat blogien ja facebook -vainoamisen sijaan..
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:39"]
Mä olen varmasti normaalia tyhmempi niin voisko joku auttaa? En siis millään tajua että jos laitan lapseni kuvan nettiin, jossa ei ole lapsen nimeä tai olisi vaikka pelkkä etunimi niin miten joku voi vuosia, jopa kymmeniä vuosia myöhemmin kaivaa tämän kuvan netistä? Millä ihmeen tiedoilla?
[/quote]
Mm. Google on jo vuosia kehittänyt kuvatunnistusta. Eli kuvalla voisi hakea henkilöitä. Me emme tänä päivänä tiedä mitä tekniikka tuo tullessaan, mutta se on varmaa, että kun ne kuvat lataa esim. FB-palvelimelle niin täyttä varmuutta niiden tuhoamisesta et tule koskaan saamaan.
Meillä on tokaluokkalaisen vanhemmissa (pieni kyläkoulu) yksi, joka joutui menemään Facebookiin sen takia, että lapsensa sai niin rankasti paskaa niskaan isommilta lapsilta äänenlausutusti siksi, koska "äitinsä häpesi häntä jo syntymän jälkeen niin paljon, ettei edes seinälle kertonut lapsesta."
Tilanne, sairas jo alkujaan, laukaistiin ja on nykyään hoidettu kuntoon. Isommissa kouluissa ei taida vastaava suojaaminen ja korjaaminen toimia yhtä hyvin.
Saamissani maileissa eräältä opettajien etujärjestöltä sain todella järkyttävää palautetta. Ilmeisesti ongelma on isompi muualla.
Ajat muuttuvat ja me , niin vanhemmat kuin opettajatkin, toivottavasti kylliksi niiden mukana.
Koulupsykologina suosittelisin luomaan edes jonkinlaisen facesivun perheestänne. Kuvia voi rajoittaa ja tekstejä sensuroida, mutta kokonaan poisjääminen voi olla melkoinen taakka lapselle.
Kuten joku sanoi, niin ajat muuttuvat. Samoin muuttuvat kiusaamissyyt.
1970-luvulla esimerkiksi yksinhuoltajan lapsena oleminen saattoi olla sellainen.
Nykyään tuo ei enää menisi läpi missään lapsiporukassa. Sen sijaan se, kun (rakastavat, suojelemaan pyrkivät) vanhemmat "häpeävät" lapsiaan netissä jopa siinä määrin että kieltävät näiden olemassaolon, on jo monen lapsen todellisuutta.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:37"]
Koulupsykologina suosittelisin luomaan edes jonkinlaisen facesivun perheestänne. Kuvia voi rajoittaa ja tekstejä sensuroida, mutta kokonaan poisjääminen voi olla melkoinen taakka lapselle.
1970-luvulla esimerkiksi yksinhuoltajan lapsena oleminen saattoi olla sellainen.
Nykyään tuo ei enää menisi läpi missään lapsiporukassa. Sen sijaan se, kun (rakastavat, suojelemaan pyrkivät) vanhemmat "häpeävät" lapsiaan netissä jopa siinä määrin että kieltävät näiden olemassaolon, on jo monen lapsen todellisuutta.
[/quote]
Just. Mistä vaan voidaan kiusata. Rohkeutta on nousta tuon kiusaamisen yläpuolelle, eikä alentua imitoimaan muita ihmisiä vain varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:26"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 13:21"]
Minun mielestäni näillä äideillä, jotka laittavat lapsien kuvia ja videoita nettiin ei ole mitään oikeutta myöhemmin valittaa jos lapsi tekee samoin. Laittaa facebookkiin, blogiin ja kaikkialle noloja kuvia äidistä ilman meikkiä, selluliitti näkyvillä yms. kivaa.
[/quote]
omista lapsistani on muutama kuva facessa. esim lapsi keinumassa, hiekkalaatikolla, avaamassa joululahjaa, silittämässä koiraa yms. peruskauraa siis. en näytä lapsista noloja kuvia, esim ilman vaippaa, potalla, kylpemässä, likaisena, rikkinäisissä vaatteissa yms. miksi he siis laittaisivat minun selluliittikuvia nettiin?
[/quote]
Kaikki kuvat ovat halventavia jos sitä ei ole kysytty lapselta. Eikä pieneltä lapselta voi edes kysyä koska hän ei mitään ymmärrä
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:33"]
Meillä on tokaluokkalaisen vanhemmissa (pieni kyläkoulu) yksi, joka joutui menemään Facebookiin sen takia, että lapsensa sai niin rankasti paskaa niskaan isommilta lapsilta äänenlausutusti siksi, koska "äitinsä häpesi häntä jo syntymän jälkeen niin paljon, ettei edes seinälle kertonut lapsesta."
Tilanne, sairas jo alkujaan, laukaistiin ja on nykyään hoidettu kuntoon. Isommissa kouluissa ei taida vastaava suojaaminen ja korjaaminen toimia yhtä hyvin.
Saamissani maileissa eräältä opettajien etujärjestöltä sain todella järkyttävää palautetta. Ilmeisesti ongelma on isompi muualla.
Ajat muuttuvat ja me , niin vanhemmat kuin opettajatkin, toivottavasti kylliksi niiden mukana.
[/quote] Tokaluokkalaiset ovat syntyneet vuonna 04. Itse olen mennyt facebookiin vasta pari vuotta sitten. Millä ihmeen logiikalla minä siis voisin hävetä omaa lastani, jos en ole laittanut hänestä ilmoituksia seinälleni silloin, kun en ole vielä koko fb:ssä ollut? Joo, ilmeisesti tokaluokkalaisen logiikalla. Kukaan ei ole vaivautunut näille kiusaaville tokaluokkalaisille tällaista seikkaa fb:stä kertomaan? Onko tosiaan "kaikki" olleet vuonna 04 jo fb:ssa?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 21:46"]
[/quote]
Oletko oikeasti noin sinisilmäinen? Ensinnäkin et voi luottaa kaveriisi. Kaikki aina sanovat että se ei ikinä petä ja sitten pettääkin.
Toiseksi jos palvelimia pystytään murtamaan ja pääsemään jopa toisten nettipankki tileille niin miksi ei johonkin Facebook sivuun?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 20:37"]
Näin niitä koulukiusaajia kasvatetaan, ensin yhdessä äidin kanssa nauretaan muille ja yläasteelle mennessä osaakin jo sujuvasti nauraa ja pilkata muita.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2013 klo 15:15"]
Mulla on paljon lasten kavereiden äitejä kavereina fb.ssä.
Tytön kans nauretaan monesti niitä päivityksiä, mitä mammat laittaa niistä kavereista. Kutosluokkaliselle pojalle on todella noloa, kun äippyli selittää kaikki mihkulistaan :D
Tyttö onkin sanonut, että voi jos ne tietäis, mitä äidit kertoo niistä
.D
[/quote]
[/quote]
No, mitä laittaa niin typeriä kuvia ja niin idiottimaisia tarinoita omista pennuistaan:)
Ihan oikeasti, kun miihkyli nyt sai täydet pojot matikankokeesta ja nyt miihkuli on äipän kanssa täällä kotona ja leipaisemme miihkulin kanssa piirakkaa.
Totta kai minä peukutan muiden mukana, mutta ollaan tytön kans kyllä naurettu monesti näitä, että tietääkö miihkuli itse,mitä mamma hänestä kertoo netissä. Sama koskee miihkulia ja maijulia ja kerttulia yms.
Aivan uskomattoman törkeän hauskoja juttuja. Ei voi todellakaan muuta kuin nauraa. Olen kyllä tytölle sanonut, että älä kerro kellekään, koska niitä sun koulukavereita hävettäis, jos ne tietäis, että niiden mammat on kertoneet niiden eka pisut ja pusut ja iltasuukot ja muut. Ja ne hupaisat kuvat niitä pennuista, AHAHAHAAAAAAA :D
Oma moka, mitä laittoi kuvia.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:37"]
[/quote] Eikö yksinkertaisinta olisi sanoa vain kiusaajille, että se profiili on kyllä olemassa, mutta ette vain pääse sinne? :O
Minun mielestäni naurettavaa tehdä asioita, joita ei halua vain koska kiusaajat käskevät. Eikö nämä teinien herutuskuvasekoilutkin ole hyvä esimerkki siitä, että niin juuri ei kannata tehdä.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 20:33"]
[/quote] Tokaluokkalaiset ovat syntyneet vuonna 04. Itse olen mennyt facebookiin vasta pari vuotta sitten. Millä ihmeen logiikalla minä siis voisin hävetä omaa lastani, jos en ole laittanut hänestä ilmoituksia seinälleni silloin, kun en ole vielä koko fb:ssä ollut? Joo, ilmeisesti tokaluokkalaisen logiikalla. Kukaan ei ole vaivautunut näille kiusaaville tokaluokkalaisille tällaista seikkaa fb:stä kertomaan? Onko tosiaan "kaikki" olleet vuonna 04 jo fb:ssa?
[/quote]
Kiusaamiseen ei tarvita mitään erityisen loogista logiikkaa.
Tämä tietoko on yllätys sinulle?
(PS. Voit päivittää facea taaksekinpäin neutraalein kuvin. Niin minäkin tein tuon episodin todistettuani. Vielä parempaa jos sinulla on odotus- tai vauvablogi lapsesta... silloin hän on varsin turvassa. Sitä ei vain useimmilla vielä silloin ollut,..?)
[/quote] Etkä ottaisi myöskään lastesi kavereiden vanhempia kavereiksesi?