Isä kuoli. Ketkä perunkirjoitukseen?
Äiti (leski) elää ja heillä oli keskinäinen testamentti. Minulla on mies ja lapsia, siskoni on perheetön. Kuuluuko mieheni ja lasteni osallistua?
Kommentit (105)
Perunkirjoitustilaisuudessa ei vielä jaeta perintöä. Perukirja on verottajaa varten laadittava asiakirja perintöveron toimittamista varten. Siitä näkee pesän varat ja velat sekä perilliset.
Siis mitä? Rintaperillinen on rintaperillinen. Tietenkin vainajan leski pitää kutsua perunkirjoitukseen, ellei jo ole aiemmin ositettu avioliiton kestäessä.
Perillisen puoliso: ei kuulu pesän osakkaisiin. Käytännössä hänelle ei mitenkään voi kuulua oikeutta olla perunkirjoituksessa, kuin silloin jos hän on
- testamentinsaaja/legaatinsaaja, tai
- puolisonsa avustaja/edunvalvoja.
Avioliitossa näes kumpikin puoliso vallitsee yksin omaa omaisuuttaan. Avio-oikeus toteutetaan vasta osituksessa. Monella on tästä virheellinen käsitys että puolison omaisuus kuuluu yhteisesti avioparille-näin se asia ei juridisesti ole.
Eli jos minä olen naimisissa, ja minulla on yhteisessä kodissa oma porkkana, saan käyttää ja myydä porkkanan, ja pitää jopa porkkanasta saadut rahat itse, tai vaikka pelata rahapeliä niillä rahoilla. Puolisoni kahteen porkkanaan minulla ei ole mitään osaa eikä arpaa. Ne ovat hänen porkkanoitaan.
Kun puolisoni kuolee, on yhteensä kolme porkkanaa, ositettavana. Ne jaetaan niin että kuolleen puolisoni kahdesta porkkanasta jompikumpi halkaistaan- saan puoli porkkanaa, jolloin puolisoni perilliset(lapsemme) saavat yhtä paljon jaettavakseen kuin minä sain, näistä kolmesta porkkanasta.
Kipaisen puolentoista porkkanan kanssa sitten mihin vain, tai jään kotikoloon niin nämä puolitoista porkkanaa saan vaihtaa joko ruohoon, tai kaaliin milloin minua huvittaa.
Tä nyt tuli vähän huvittavasti: mutta noin se on periaatteltaan.
Eli mitä ihmettä joku tekisi puolisonsa vanhemman perunkirjoituksissa? Kun puolisot ennen ositusta vallitsevat omaa omaisuuttaan.
Kyllä lapsi voi haluta lakiosan, ja se on annettava, kun sitä on vaatinut. Eli kokonaan ilman perintöä voi jättää vain niillä syillä, jotka on laissa määritelty perinnöttömäksi tekemisestä. Ja se on tehtävä testamentilla.
Rikoksella loukannut perittävää(tuomittu pitää olla). Tai viettää kunniatonta tai epäsiveellistä elämää. Eli esimerkiksi työtä vieroksuva narkkari täyttää määritelmän, tai eläimiin sekaantuja/pedofiili tm,s, mutta esimerkiksi pienituloisuus ei, eikä se että on eronnut tai ei ole samassa uskossa, vaan voi jopa kuulua eri seurakuntaankin ihan menettämättä lakiosaa.
Perukirja on sekä veroilmoitus, omaisuusluettelo, että luettelo osakkaista. Perinnönjakokirja on ihan nimensä väärti, eli siinä perintö jaetaan osakkaiden kesken.
Voidaanhan nuo kaksi asiaa tehdä samassa tilaisuudessakin- mutta ovat eri asioita. Perukirjaan kannattaa laittaa todellinen arvo, ei tunnelisää esim maatilan traktorille.
Koska perintöverot veropttaja laskee perukirjan arvojen mukaan. Sensijaan esim sen traktorin myynnistä perillinen sitten vasta maksa myyntivoittoveroa, jos myykin sen korkeampaan hintaan kuin mitä perukirjaan on arvoksi arvioitu.
Eli ei liian alas kannata laittaa perukirjan arvoja- käypä arvo.
Perinnönjaossa taas jos se traktori on seissyt kuolinpesän konehallin räystään alla sateissa ruostumassa, sillä voi olla muutamaan vuoteen jo alempi arvo kuin mitä perukirjaan on aikanaan arvioitu.
Tässä taas huvittava- muttei mahdoton esimerkki,mutta siihen traktorin paikalle voi vaihtaa oss
akkeet, tai maatilan kokonaisuutena, tai mitä tahansa.
Esimerkiksi tämän takia. Haluan tuekseni jonkun joka tietää nämä asiat varmasti oikein. Jotenkin on sellainen olo omalla kohdallani, että halutaan vedättää minua näissä asioissa. Minun selän takana on puuhattu aiemminkin sisarusten ja vanhempien toimesta. Haluan varmistua ettei mua kuseteta.