Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen lapsi rasittaa

09.07.2020 |

Hei, haluaisin muiden näkökulmaa asiaan koska itselläni ei ole lapsia.

Olen seurustellut pari vuotra miehen kanssa, jolla on edellisestä liitosta 1 lapsi. Lapsi on 7v ja asuu äidillään, joka toinen vkl isällään ja pidempiä aikoja sitten lomilla. Äidin luona yksi siskopuoli. Mies on mahtava isä ja olen alusta asti hyväksynyt tämän paketin. Lapsessa on kuitenkin ihan hirvittävästi piirteitä, mitkä minua ärsyttää. Muutettuamme yhteen näen lasta aina hänen ollessaan meillä.

Olen itse monilapsisesta perheestä, mutta lapsen ollessa meillä huomaan lapsessa kamalasti itsekkäitä piirteitä, joista ärsyttävimmät alla:
- Jos tehdään ruokaa, ilmoittaa lapsi heti ruuan saatuaan että ottaa sitten lisää, ei kysy ottaako muut vaan ahnehtii omansa ja jos ruokaa jää vain vähän yli olettaa sen heti olevan häntä varten.
- Jos meillä on herkkuja, ovat sekä omansa että isänsä herkut hänen. Itse sanon aina että sinulla on omat herkut, mutta isänsä antaa omistaan kun lapsi on ahtanut puoli kiloa karkkia vartissa naamaan. Jos olemme mökillä ja siellä on herkkuja, olettaa hän että nämä ovat tietenkin lapsille, ei tarjoa muille.
- Mitä vain ollaan tekemässä, olettaa hän heti että se tehdään häntä varten ja käyttäytyy sen mukaan. Mennään sitten metsään tai ravintolaan syömään, ilmoittaa hän heti mitä hän haluaa.
- Jos keskustellaan aikuisten kesken jostain esim kauppareissusta, tulee hän väliin ja haluaa KAIKESTA selostuksen. Miksi puhuitte, mitä, milloin. Joka ikiseen asiaan hänen on osallistuttava jollain tapaa.
- Missä vain olemme, on lapsen koko ajan oltava huomion keskipiste. Jos jonkun muun tekemisille nauretaan tai ihaillaan, änkeää hän mukaan ottamaan osingot ja yrittää kääntää huomion itseensä.
- Lasta pitäisi koko ajan viihdyttää, hän haluaa koko ajan isänsä tai minut tekemään jotain kanssaan. Kun edellinen tekeminen on tehty, alkaa hän ääneen suunnitella seuraavaa. Samanikäiset serkkulapset leikkivät keskenään rauhakseen.
- Lapsi "stressaa" koko ajan kaikesta. Kun ollaan lähdössä johonkin, jankataan 5 min välein että kohta varmaan lähdetään tai kauanko on nyt aikaa. Normaali automatka sukulaisille menee niin, että vuorokausi aikaisemmin aletaan varmistelemaan eihän auto aja ojaan, voiko sadekelillä ajaa jne. Tätä samaa toistelua eri lauseenmuodoin pitää varmistella siihen asti että ollaan perillä.

Kuulostaako ihan normaalilta vai olenko vain turhan tiukka? Tulemme hyvin toimeen ja olen miehelleni joskus sanonut, että hän hieman liikaakin hemmottelee lasta. Itse olen tiukempi ja käsken lapsen viedä omat tiskit, roskat ja muut tavarat paikoilleen. Isänsä siivoaa puolesta ja tekee aamupalaleivät ja vie nenän eteen. Annostelee myös ruuat valmiiksi lautaselle. Koen, että hän kasvattaa itsekästä ja hemmoteltua lasta, mutta ymmärrän myös että haluaa toimia näin kun yhteinen aika on rajattua ja ainoa lapsi. Vielä hetki sitten pyysi mieheni pyyhkimään pyllynsäkin, vaikka käy jo koulua.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meilläkin lapsi on rasittava. Ei ikinä kiitä tai tee mitään siivotakseen jälkiään. Kaikki tippuu niille sijoille ja pyyhkii likaiset lihapullanhajuiset kädet huonekaluihin. Todellinen porsas, ei halua vaihtaa edes isommin kakkaisia tuhruhousuja, ei siistiydy, vaatteet liian pieniä, maha ja pyllyvako näkyy, ei harjaa hampaita tai tukkaa. Lähivanhempi jankuttaa, me jankutamme. Pakotamme hoitamaan asiat, jotka pitäisi jo itse oma-alotteisesti tehdä.

Yleensä ihmiset ajattelee että vanhemmat ei välitä, jos lapsi on likainen - mutta mitäs sitten kun yritetään 24h ja lapsi on vaan kovapäisesti sitä mieltä että voi haista ja näyttää röllipeikolta. Ja käyttää väkisin liian pieniä vaatteita. (Emme voi tuhota lähivanhemman vaatteita)

Eniten tunnen huolta - mitä jos lapsi ei opi siistiytymään? Alkaa teininä haista ja joutuu syrjityksi. Koen myös tahtomattani vastenmielisyyttä lapsen ideologiaa ja porsastelua kohtaan. Oman lapsen kakka on helpompi sietää, mutta tokaluokkalaisen pitäisi jo olla pyyhimättä ripulikäsiään pelkällä vedellä/seinään.

Mulla oli ala-asteella luokkakaveri, joka hais tosi pahalta. Oli tosi epähygieeninen ja vähän omituinen. Pari vuotta sitä katteli, mut olikohan kolmas tai neljäsluokkalaisena kun yks mein luokkalaisista tytöistä sanoi sille, että sä haiset aika pahalta. Sen jälkeen jotain muuttui. Tää haisija oli siis tyttö itsekin. Auttaisikohan tässäkin tapauksessa, jos joku täysin tuntematon ulkopuolinen huomauttaisi asiasta?

Lapsi haluaa vaihtaa pikkuhousut kahdesti viikossa. Taannoin pöksyt oli kuorrutettu kakalla. Rauhassa istui pelaamassa kakkahousut jalassa ennen pesulle menoa eli oli huomannut, muttei välittänyt.

Teki mieli käydä kysymässä housujen kanssa, että mitä on mieltä. Ihanko totta? Mutta en halua nolata lasta joten vähin äänin pesin kahdesti ja tahranpoistin. Eipä ole omani, joten en ryhdy pikkaripoliisiksi. Mutta huolehdin yhtä paljon kuin ihmettelen. En usko että tähän tulee muutosta ennen kuin kaverit alkaa sanoa suoraan.

62/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi vaikuttaa siltä, että hänellä on jokin häiriö. Normaali seitsemänvuotias ei stressaa huonosta ajokelistä tms. Normaalia seitsemänvuotiasta ei myöskään kiinnosta aikuisten suunnitelmat. Tämän lisäksi miehesi on aika huono kasvattamaan lasta. En nyt näkisi tuota kuitenkaan ihan mahdottomana suhteena, jos lapsi on teillä vain joka toinen viikonloppu. Voit yrittää puhua miehesi kanssa, kun lapsi ei ole paikalla. Vanhemman täytyy osata olla jämäkkä ja opettaa lapselle käytöstapoja.

Tätä stressaamista minäkin jaksan ihmetellä, mies naureskelee asialle (meidän kesken) ja käy rauhallisesti läpi satoja kertoja vakuuttelut ja samat keskustelut kun jokin asia lasta pelottaa. Koko päivän ja viikonlopun suunnitelmat pitäisi myös olla minuutilleen lapsen tiedossa, monelta mitä ja milloin. Ja niihin palataan jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaton, pelokas, jäänyt vaille isän huomiota. Ei luota paikalla oleviin aikuisiin vähääkään ja on ahdistunut tilanteessa. Kotona ehkä puutetta rahasta ja ruoasta ja karkeista. Kahmii kun kerran saa käsiinsä. Korostettu huomion tarve kertoo yksin jäämisestä myös äidillä. Äiti ehkä paljon poissa ja jättänyt lasta yksin tai äiti ei ole henkisesti läsnä.

Vierailija
64/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta santsaus- ilmoituksesta tuli mieleen, että onko äidin luona ruuan lisää ottaminen kiellettyä? Meillä lapset ovat pulleita, ja tämän vuoksi meillä ei saa ottaa lisää ruokaa (ravitsemusterapeutin vinkistä), vaan otetulla annoksella on pärjättävä. Jos jää nälkä, saavat ompun, porkkanan tms jälkkäriksi. Toki pidetään huoli, että annos on riittävä.

Vierailija
65/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä32444 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsi vaikuttaa siltä, että hänellä on jokin häiriö. Normaali seitsemänvuotias ei stressaa huonosta ajokelistä tms. Normaalia seitsemänvuotiasta ei myöskään kiinnosta aikuisten suunnitelmat. Tämän lisäksi miehesi on aika huono kasvattamaan lasta. En nyt näkisi tuota kuitenkaan ihan mahdottomana suhteena, jos lapsi on teillä vain joka toinen viikonloppu. Voit yrittää puhua miehesi kanssa, kun lapsi ei ole paikalla. Vanhemman täytyy osata olla jämäkkä ja opettaa lapselle käytöstapoja.

Tätä stressaamista minäkin jaksan ihmetellä, mies naureskelee asialle (meidän kesken) ja käy rauhallisesti läpi satoja kertoja vakuuttelut ja samat keskustelut kun jokin asia lasta pelottaa. Koko päivän ja viikonlopun suunnitelmat pitäisi myös olla minuutilleen lapsen tiedossa, monelta mitä ja milloin. Ja niihin palataan jatkuvasti.

Tämä kuulostaa jo hyvin oudolta. Mulla 7- vuotias, eikä hän tuollaisia huolehdi ikinä.

Vierailija
66/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei käyttäydy normaalisti. Tuolla tavalla kasvaa narsistinen ja hyvin itsekäs lapsi. Vaikka näkee isäänsä harvemmin, niin käytös tavat pitää olla ja rajojen veto. Ikinä en itse suostuisi tuollaiseen käytökseen lapselta. Teini-ikä tuolla pojalla tulee olemaan varmasti vaikea ja paha ja ap:n oleminen perheessä silloin yhtä kärsimystä.

Vierailija
67/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin ihan samassa tilanteessa entisen miehen kanssa. Juokse ja äkkiä pois tuosta kuviosta.

Tulet vihaamaan vain enemmän ja enemmän lasta ajan myötä ja mustasukkaisuutesi lisääntyy. Se ei ole sun lapsi eikä sulla mtn oikeuksia siihen.

Oikeesti luota muhun: Etsi lapseton mies!

Sama. Etsi lapseton mies! Mäkin oon ollut tuossa tilanteessa. Lapsi(poika) jopa rikkoi mun tavaroita ja valehteli siitä. Isä vaan nyökytteli. Juokse jo ja lujaa!

68/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta santsaus- ilmoituksesta tuli mieleen, että onko äidin luona ruuan lisää ottaminen kiellettyä? Meillä lapset ovat pulleita, ja tämän vuoksi meillä ei saa ottaa lisää ruokaa (ravitsemusterapeutin vinkistä), vaan otetulla annoksella on pärjättävä. Jos jää nälkä, saavat ompun, porkkanan tms jälkkäriksi. Toki pidetään huoli, että annos on riittävä.

En tiedä, mutta ei hän ainakaan siellä nälkää näe koska aikamoisen pötsin omistaa. Sitä en myöskään tiedä millaista ruokaa siellä syödään.

AP

Vierailija
69/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvattomuudelta kuulostaa ajokeleistä jne aikuisten asioista huolehtiminen.Lapselle ja vanhemmille ,"uudelle vanhemmalle" jne.saattaisi olla hyötyä lasten psykiatrilla,psykologilla käynneistä.Koska lapsi vielä niin pieni ,häneen voisi hyvinkin positiivisesti vaikuttaa omin sanoin juttelu asiantuntijan kanssa.Mitä aiemmin puututaan turvattomuuden tunteisiin ,lapsen ahdistukseen sitä parempi.Lapsen tulevaisuuden kannalta se olisi viisasta Eikä avun hakemisessa ole mitään häpeällistä .

Vierailija
70/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No noihin ruoka-asioihin sanoisin, että tehkää kerralla enemmän ruokaa. Minun mielestäni ruokaa tehdään aina niin, että kaikki voivat syödä sen verran kuin haluavat. Keskiverto 7-vuotias ei myöskään vielä ymmärrä kysyä, että ottavatko muut lisää.

Muutenkin kuulostaa aika lailla normaalilta 7-vuotiaalta, joka tankkaa isäaikaa täysillä.

Toisten lapset yleensä tuntuvat ärsyttäviltä, ja teidän tapauksessa lapsi vielä kaipaa isäänsä ja siksi vuorovaikuttaa kokoajan. En itse alkaisi sinuna puuttumaan, vaan viettäisin enemmän omaa aikaa noina päivinä. Eivät nuo kuitenkaan mikään ole mitenkään todella huonoja asioita, jotka pitää ns. kitkeä pois. Mutta on myös ymmärrettävää, että käytös ärsyttää sinua.

Vierailija
71/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmahan eroperheissä usein on se, että lasta ei enää uskalleta kasvattaa, koska pelätään tuottaa pettymystä yhteisellä ajalla tai pelätään, että lapsi valitsee toisen vanhemman. Tai podetaan jotain huonoa omaatuntoa ja hyvitellään sitä lapselle vahingollisin keinoin. Ydinperheessä harva vanhempi toimisi, kuten tämän aloituksen isä vaan uskaltaisi olla vanhempi, ei miellyttäjä. Lisäksi etävanhempi saattaa jaksaa showta, mitä normiarjessa ei jaksaisi, kun lapsi enemmän läsnä. Tämän päälle vielä etävanhempi helposti tippuu kärryiltä lapsen kehityksestä ja päätyy kohtelemaan isoa lasta kuten taaperoa. Kärsijä on lapsi - hän oppii itsekkääksi ja ihmissuhteissa tulee vaikeuksia.

Vierailija
72/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan jaksaa katsella tollasta kenkkuilevaa mukulaa? Uutta lapsetonta miestä kehiin, ei kannata tyytyä käytettyyn.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi