Siis miten ihmiset pärjäsivät esim. 20 vuotta sitten, kun ei ollut mm. FB:tä, IG:tä, Snäppiä ja Youtubea?
Eikä älypuhelimiakaan? Mitä ihmettä ihmiset tekivät tuolloin vapaa-ajalla? Mahtoi olla tosi tylsää silloin.
Mä olin silloin niin pieni, etten siitä ajasta mitään muistakaan, mut mä olisin oikeesti varmaan tylsistynyt ja musta ois tullut hermoraunio, jos mun ois pitänyt elää nuoruuteni tai aikuisuuteni silloin.
Kommentit (43)
Ihmiset oli silloin paljon fiksumpia kuin nykyisin.
Mut oli mese.
Rip mese.
Ja kissin chatit.
Ei ollut tylsää. Teininä oltiin aina kavereiden kanssa ja keksittiin kaikkea jännää tekemistä koska lapsia ja nuoria ei silloin paljonkaan valvottu ja saatiin tehdä mitä haluttiin. Sitä kyllä itsekin usein mietin, että miten se yhteydenpito sujui kun ei ollut puhelimia mukana...
Vierailija kirjoitti:
Mut oli mese.
Rip mese.Ja kissin chatit.
Oi nämä oli kova juttu silloin 20 vuotta sitten!
Kiipeilin puissa, ihmettelin luontoa ja eläimiä, tein majoja ja leikin metsässä. Luonnon Playstation antoi kyllä elämyksiä joita ei ruudun kautta koe.
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut tylsää. Teininä oltiin aina kavereiden kanssa ja keksittiin kaikkea jännää tekemistä koska lapsia ja nuoria ei silloin paljonkaan valvottu ja saatiin tehdä mitä haluttiin. Sitä kyllä itsekin usein mietin, että miten se yhteydenpito sujui kun ei ollut puhelimia mukana...
Niin ja nykypäivänä puhutaan "kuinka nykyvanhemmat ei yhtään katso lastensa perään" aivan kuin asiat ennen olisi muka ollut toisin.
Ei tod ollut tylsää. Silloin oltiin sosiaalisia ja tavattiin ihmisiä ihan livenä. Perhe teki yhdessä asioita. Ja niin, oltiin fiksumpia.
Oi niitä hyviä aikoja kun ei ollut googlea tai facebookia pilaamassa internettiä. Internet oli vielä vapaa.
Pelattiin sen ajan tietokone- ja konsolipelejä, läheteltiin tekstiviestejä ja sähköpostia, hengailtiin keskustelupalstoilla ja irkissä. Ei fb ja muut oikeastaan tuosta kauheasti muuttaneet mitään, selkeyttivät ja yksinkertaistivat ja keskittivät vain samoja toimintoja.
No kuule pärjään todella hyvin, vaikka minulla ei ole mitään noista. Eikä pienintäkään tarvetta käyttää. Heh.
Oli hienoa aikaa. Harmi kun tuli kaikki noi.
Ei ollut tylsää. Lasten elämä oli paljon, paljon parempaa silloin. Elettiin ja ajateltiin itse, eikä lojuttu oman puhelimenruudun kanssa. Mitä se muka tarjoaa? Et opi yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten sulla ei ollut puhelinta 20 vuotta sitten? Kyllä meillä kaikilla oli. Ostin ekan kännykkäni vuonna 1997, eli 23 vuotta sitten.
Miettikää niitä aikoja kun Internet oli vielä tyhjä. Nyt se on täytetty miljoonilla av-palstan aloituksilla ynnä muulla yhtä fiksulla shitillä.
Mitä tein internetin sijaan ennen yksikseni: katsoin televisiota, luin kirjoja. Yhtä tylsää minulla on tämän netin kanssa kylläkin.
Oli vähemmän ADHD:ta ja muitakin psyyken ongelmia, kun ei ollut jatkuvaa ärsykevirtaa eri sovelluksista ja jatkuvaa vertailua muihin somessa.
Nykyään varsinkin nuoria ahdistaa ihan hirveästi, viiltelevät itseään kun eivät näytä samalta kun joku insta-babe jne.
Ja monilla on keskittymisvaikeuksia, kun on keskushermosto tottunut jatkuvaan puhelimen tsekkailuun ja räpläämiseen sen luurin kanssa.
Ei helvetti ollu tylsää kyllä