Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

23-vuotias ei ole milloinkaan ollut töissä

Vierailija
09.07.2020 |

Kyseessä veljeni tytär. Tutkinto sentään on, opiskeli merkonomiksi peruskoulun jälkeen.
Kun kävin hänen luona syntymäpäiväkahveilla, kysyin missä on töissä, olin aika hämmästynyt kun kertoi ettei missään. Eikö merkonomi papereilla sentään edes jotain myyjän töitä saa? Näinköhän tyttö tipahtaa kohta kokonaan elämään toimeentulotuen varassa, ei mitään työkokemusta koulun jälkeen, eikä sitä ennenkään.
Ehkä olen vanha käpy, mutta olin parikymppisenä jo tehnyt monenlaisia duuneja opiskelun ohessa. Nykyään kai sitten ei tarvitse töissäkään käydä.

Kommentit (338)

Vierailija
161/338 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläke alkaa kertymään vasta yli 23-vuotiaana tehdyistä töistä, joten sitä ennen tehdyistä hommista ei ole siinä mielessä mitään hyötyä.

Huono veruke. Eikä ainakaan työnantajaan tehoa.

Vierailija
162/338 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän öyhötät kateellinen. Maksaa justiinsa niin kauan ku on tarvis. Se on suojelurahaa teille ettei tule ikkunasta sisään rautaputkella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/338 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän tuolle alkuperäiselle tyttöselle on käynyt? Onko töitä löytynyt merkonomille vieläkään? 

Vierailija
164/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläke alkaa kertymään vasta yli 23-vuotiaana tehdyistä töistä, joten sitä ennen tehdyistä hommista ei ole siinä mielessä mitään hyötyä.

Huono veruke. Eikä ainakaan työnantajaan tehoa.

Tarkotin lähinnä, että kyllä sitä ihminen ehtii elämänsä aikana töitä paiskoa, jos ikää ja terveyttä piisaa. Tuonkin ikänen vielä hyvinkin 45 vuotta ennen eläkkeelle jäämistään.

Vierailija
165/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, että mitä tässä yhteiskunnassa on mennyt pieleen, että näitä vätyksiä sikiää entistä enemmän. Nuorisoon niin lahoa, ettei ne pääse edes kyykkyyn. :D Energiajuomaa ja ruudun tuijottamista, siinäse elämän sisältö. Ei onnistu opiskelu tai työnteko, kun heti ahdistaa, jos jotain pitää tehdä. Ihan liian hyvät tuet on näille loiseläjille, ettei kannatakkaan tehdämitään. Kyllä se pitäis olla niin, että jollei vuodessa löydy töitä tai opiskelupaikkaa, niin toimeentulotuelle ja siitäkin 50% pois. Kyllä alkais ne paskaduunitkin maistumaan. 

Kyse on siitä, ettei töitä riitä kaikille. Siksi työnantajilla on varaa valita rusinat pullasta, kun valitsevat työntekijöitä. Se on kuin tuolileikki, jossa yhä useampi jää ilman tuolia. Turha niitä ilman jääneitä on syyttää, kun tuoleja ei riitä kaikille.

Vierailija
166/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse oli saman ikäisenä lähes samassa tilanteessa. Olin tehnyt joitain yksittäisiä päiviä opettajan sijaisuuksia lukiosta valmistuttua ja kerran sain opiskelukesänä kesätöitä neljäksi viikoksi kaupasta. Muuten en mitään.

Mutta olen päässyt suoraan lukiosta yliopistoon, opiskelin myös kaikki kesät täysipäiväisesti. Valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana ja sen jälkeen ollut täysipäiväisesti työelämässä koko ajan. Ikää tällä hetkellä 29 ja nyt seuraa ensimmäistä kertaa valmistumisen jälkeen jakso jotain muutakin kuin työntekoa kun jään pian äitiyslomalle.

Vierailija
167/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse en tuon ikäisenä saanut yliopisto-opiskelijana opiskelukaupungistani muuta kesätyötä kuin siivousta, ja senkin lopulta suhteiden kautta ja kotipaikkakunnaltani. Ja silloin ei eletty edes mitään taantuma-aikaa, vaan ns. "hyvin menee" -vuosia (2005). Ei niitä töitä noin vaan tuosta vaan saa, vaan ainakin opiskelukaupungissani kaikki, aivan kaikki työt tuntui menevän suhteilla. Itse 600km päästä sinne muuttaneena ei paljon suhteita paikallisiin työnantajiin ollut. Sama muilla vastaavassa asemassa olevilla opiskelijakavereillani. Työtä oli niillä, jotka olivat kotoisin siitä kaupungista ja tunsivat jonkun kaupan/myymälän/toimiston/you name it -työntekijän.

Eli jos on 20+ eikä töissä, niin musta ei mikään ihme. Etenkään nykyaikana.

Vierailija
168/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

^ siis se kesätyö (siivous) oli lopulta kotipaikkakunnallani, ei opiskelupaikkakunnallani. Selvennyksenä edelliseen viestiini.

Vierailija
169/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä, että mitä tässä yhteiskunnassa on mennyt pieleen, että näitä vätyksiä sikiää entistä enemmän. Nuorisoon niin lahoa, ettei ne pääse edes kyykkyyn. :D Energiajuomaa ja ruudun tuijottamista, siinäse elämän sisältö. Ei onnistu opiskelu tai työnteko, kun heti ahdistaa, jos jotain pitää tehdä. Ihan liian hyvät tuet on näille loiseläjille, ettei kannatakkaan tehdämitään. Kyllä se pitäis olla niin, että jollei vuodessa löydy töitä tai opiskelupaikkaa, niin toimeentulotuelle ja siitäkin 50% pois. Kyllä alkais ne paskaduunitkin maistumaan. 

Kyllä tästäkin maasta löytyy sinua paljon isompia ihmisiä, astaloilla ja aseillakin varustettuja, jotka laittaisivat sinut ja perheesi nopeasti kyykkyyn kun alat liikaa hyppimään silmille ja luulemaan itseäsi "paremmaksi väeksi".

Vierailija
170/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tästäkin maasta löytyy sinua paljon isompia ihmisiä, astaloilla ja aseillakin varustettuja, jotka laittaisivat sinut ja perheesi nopeasti kyykkyyn kun alat liikaa hyppimään silmille ja luulemaan itseäsi "paremmaksi väeksi".

Hae apua väkivaltafantasioihisi, ja laita elämäsi kuntoon. Ei se lorviminen hyvää tee kenenkään päänupille.

Vierailija
171/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai täällä sitä hämmsteltykään ettei joku ole töissä pitkäänkestävien opintojen, tai työttömyydestä siitä huolimatta että on hakenut töitä, vaan sitä että joku ei edes halua tienata omaa toimeentuloaan.

Vierailija
172/338 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä, ettei töitä riitä kaikille. Siksi työnantajilla on varaa valita rusinat pullasta, kun valitsevat työntekijöitä. Se on kuin tuolileikki, jossa yhä useampi jää ilman tuolia. Turha niitä ilman jääneitä on syyttää, kun tuoleja ei riitä kaikille.

Ai rusinat pullasta? Niin no mun mielestä rusinat pilaa pullan, joten työhönottajanakin ottaisin töihin niitä, jotka ei vaadi em. erikoiskohtelua.

Vierailija
173/338 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väittääkö joku, ettei nuo yhteiskunnan tuet edes jotenkin passivoi?

Oma poikani on miltei jättänyt työnhaun kokonaan, tyttöystävänsä on ihan samanlainen.

Asuvat yhdessä ja kuulemma tulevat ihan kohtuullisesti toimeen toimeentulotukiensa turvin. Kaksi tervettä, nuorta ihmistä joilla molemmilla on ammattitutkinto ovat omasta halustaan työttöminä. En tiedä mitä olen tehnyt väärin kun poikaa ei kiinnosta muu kuin lorviminen, tyttöystävälläni äiti on antanut hyvää esimerkkiä karttamalla työhönmenoa joten joillakin se periytyy ja toisilla taas ei.

Vierailija
174/338 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma poikani on miltei jättänyt työnhaun kokonaan, tyttöystävänsä on ihan samanlainen.

Asuvat yhdessä ja kuulemma tulevat ihan kohtuullisesti toimeen toimeentulotukiensa turvin. Kaksi tervettä, nuorta ihmistä joilla molemmilla on ammattitutkinto ovat omasta halustaan työttöminä. En tiedä mitä olen tehnyt väärin kun poikaa ei kiinnosta muu kuin lorviminen, tyttöystävälläni äiti on antanut hyvää esimerkkiä karttamalla työhönmenoa joten joillakin se periytyy ja toisilla taas ei.

Taisit unohtaa kesken tarinan, että kenen tyttöystävästä oli tarkoitus kirjoittaa?

Vierailija
175/338 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloitin työt 24-vuotiaana, valmistuttuani. Sitä ennen minulla oli vain muutama viikko kesätöitä takana.

Vierailija
176/338 |
02.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Itse olen 23v ja ostin juuri ensiasunnon. Toki koen menettäneeni osan nuoruuden hullutteluista koska olen ollut 14v asti kaikki kesät, ja koulun jälkeen kaiken ajan töissä. Nyt kun olisi varaa ryypätä ja rellestää juhlien, ei kukaan kaveripiiristäni enää jaksa.

Vierailija
177/338 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa. Itse olen 23v ja ostin juuri ensiasunnon. Toki koen menettäneeni osan nuoruuden hullutteluista koska olen ollut 14v asti kaikki kesät, ja koulun jälkeen kaiken ajan töissä. Nyt kun olisi varaa ryypätä ja rellestää juhlien, ei kukaan kaveripiiristäni enää jaksa.

Vai ei muka 23-vuotiaan kaveripiiri enää jaksa juhlia? Jos tarinasi alku on yhtä uskottavaa, et todennäköisesti ole ollut koskaan töissä ja asut vieläkin kotona vanhempien luona.

Vierailija
178/338 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opastaa hyvän työhakemuksen ja CV:n tekemisessä ja tehdä edustava profiili Linkediniin. Monet työpaikat pyytävät videohakemuksen niin sellaistakin voi harjoitella sekä puhelimessa itsensä esittelyä/ markkinointia. Usein ei riitä se pelkkä hakemus vaan pitää myös soittaa. Haastatteluun kannattaa valmistautua, netti on täynnä ohjeita ja youtubesta löytyy lisää. Toimistotyöntekijän paikkoja on nyt esim. Helsingissä avoimina, ei kun vain hakemaan. Itse aloitin vuokratyöfirman palkkalistalla ja olen päässyt vakinaiseen työpaikkaan. Kun vain saisi jossakin aloitettua niin siitä on hyvä lähteä ja sillä pohjalla hakea sitten muitakin töitä. 

No CV:n tekeminen on aika helppoa tuotta tytöllä, eihän siihen tule muuta kun merkonomin tutkinto.

Vierailija
179/338 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa opastaa hyvän työhakemuksen ja CV:n tekemisessä ja tehdä edustava profiili Linkediniin. Monet työpaikat pyytävät videohakemuksen niin sellaistakin voi harjoitella sekä puhelimessa itsensä esittelyä/ markkinointia. Usein ei riitä se pelkkä hakemus vaan pitää myös soittaa. Haastatteluun kannattaa valmistautua, netti on täynnä ohjeita ja youtubesta löytyy lisää. Toimistotyöntekijän paikkoja on nyt esim. Helsingissä avoimina, ei kun vain hakemaan. Itse aloitin vuokratyöfirman palkkalistalla ja olen päässyt vakinaiseen työpaikkaan. Kun vain saisi jossakin aloitettua niin siitä on hyvä lähteä ja sillä pohjalla hakea sitten muitakin töitä. 

No CV:n tekeminen on aika helppoa tuotta tytöllä, eihän siihen tule muuta kun merkonomin tutkinto.

Aika moni mokaa CV:n tekemisen. Jo pelkästään se, että se ei ole ajan tasalla tekee vaikutelman, että näinköhän muutkin asiat jätetään hautumaan.

Vierailija
180/338 |
03.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Os i.

Risteilyaluksille liki 55 miljoonaa euroa valtiolta – ”Kutsutaan valitettavasti yritystueksi”

Valtio tuki viime vuonna yli 50 miljoonalla eurolla viihdebisnestä pyörittäviä matkustaja-aluksia.

Tukea sai kuusi matkustajavarustamoa yhteensä 54,9 miljoonaa euroa. Lastialustukea valtio jakoi 27 varustamolle yhteensä 34,3 miljoonaa euroa.

Tiedot käyvät ilmi Taloussanomien työ- ja elinkeinoministeriöltä tilaamista yrityskohtaisista tukitilastoista viime vuodelta.

https://www.vauva.fi/keskustelu/4145631/risteilyaluksille-liki-55-miljo…