Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

23-vuotias ei ole milloinkaan ollut töissä

Vierailija
09.07.2020 |

Kyseessä veljeni tytär. Tutkinto sentään on, opiskeli merkonomiksi peruskoulun jälkeen.
Kun kävin hänen luona syntymäpäiväkahveilla, kysyin missä on töissä, olin aika hämmästynyt kun kertoi ettei missään. Eikö merkonomi papereilla sentään edes jotain myyjän töitä saa? Näinköhän tyttö tipahtaa kohta kokonaan elämään toimeentulotuen varassa, ei mitään työkokemusta koulun jälkeen, eikä sitä ennenkään.
Ehkä olen vanha käpy, mutta olin parikymppisenä jo tehnyt monenlaisia duuneja opiskelun ohessa. Nykyään kai sitten ei tarvitse töissäkään käydä.

Kommentit (338)

Vierailija
121/338 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

[qtuote=Vierailija]Anna aikaa. Itse merkonomina pääsin töihin 23-vuotiaana ja nyt tulee neljä vuotta täyteen samassa työpaikassa. Bruttopalkka 2600€/kk. Hyvin menee![/quote]

Ajan kuluminen ei ainakaan auta asiassa, hakijan tyokokemus 0 rekryroinnissa on totaalinen turn off.

Vierailija
122/338 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkät uravuodet kirjoitti:

23? vielä kyllä ehtii.

Ei ehdi kun ei todellakaan saa paikkaa ilman kokemusta.

Olisi kannattanut ottaa vastaan vaikka mika paskaduuni, sekin auttaa enemman kuin totaalinen kokemattomuus tyomarkkinoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi yhteiskunta huolehtii toistaiseksi.

Vierailija
124/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmistuin vuonna 2018 merkonomiksi ja kyllähän niitä töitä olisi löytynyt... kaupan kassalta. Ihan turhat paperit. Jatkoin opiskelua.

Vierailija
125/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin vuonna 2018 merkonomiksi ja kyllähän niitä töitä olisi löytynyt... kaupan kassalta. Ihan turhat paperit. Jatkoin opiskelua.

Asenteessa vika. Se on itsestä kiinni mihin pystyy.

Vierailija
126/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useita yli 30v jotka eivät ole tehnyt yhtä ainoatakaan työpäivää elämänsä aikana. Sellaista mistä maksetaan palkkaa. Sanovat ettei heistä ole työelämään.

Itse olin nuori 90-luvun laman aikaan ja asuin pikku paikkakunnalla. Ei töitä, ihan kauheaa. Yritin opiskella. 1995 sain ekan osa-aikaisen työpaikan - halveksittua fyysistä hanttihommaa 6kk. Olin 21v. Siitä sitten kauhea raapiminen kasaan työkokemusta sieltä täältä. 31 vuotiaana sain ekan pienipalkaisen vakipaikan toimistotyötä. Töitä jatkanut eri tehtäviin vaihtaen nyt 16v. En jäänyt menetetyksi tapaukseksi, mutta lapset jäi tekemättä ja oman pienen kodin sain 40v.

Vierailija
127/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu olit kun jatkoit opiskelua huomattuasi ettei tutkinto vastannut odotuksiasi.

Jotkut kuvittelevat ettei tarvitse itse tienata omaa toimeentuloaan olettaen sen olevan jotenkin yhteiskunnan vastuulla.

Vierailija
128/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulevatko nämä työnvieroksujat, että voivat olla vapaamatkustajia lopun ikäänsä?

Entä sitten kun yhteiskunnan tuki lakkaa, ja töihin ei kelpaa un ei ole mitään aikaisempaa pohjaa?

Varastetaan ja ryöstetään. Väkivalta lisääntyy.

Vierailija
129/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu likka. Ei Suomessa kannata tehdä töitä kun palkkataso on niin alhainen ja sosiaalitukien taso korkea.

Vierailija
130/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fiksu likka. Ei Suomessa qkannata tehdä töitä kun palkkataso on niin alhainen ja sosiaalitukien taso korkea.

Mahtaako nuo sosiaalituet olla olemassa viela 10 vuoden kuluttua?

Ottajia on muttei nettomaksajia...

Vierailija
131/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette te vatun työssäkäyvät ole ruudinkeksijöitä, suutanne soitatte ahkerasti, korvattavissa joka ikinen. Palvotte, mielistelette toisianne, persettä nuolette, suhteilla pelailette. Epäilen jopa että työssäkäynti edellyttää narsismia ja kovuutta, luupäisyyttä.

Vierailija
132/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fiksu likka. Ei Suomessa qkannata tehdä töitä kun palkkataso on niin alhainen ja sosiaalitukien taso korkea.

Mahtaako nuo sosiaalituet olla olemassa viela 10 vuoden kuluttua?

Ottajia on muttei nettomaksajia...

Sun työt työttömälle, jippii. Kerta raskaita sulle, kun työttömiä kadehdit.

Vierailija
133/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

TE JOILLA ON TYÖPAIKKA, OLKAA KIITOLLISIA. TEIDÄN TYÖOLONNE TAI PALKKAUKSENNE EI OLE TYÖTTÖMIEN VIKA. LOPPUUN KÄSITELTY.

📢⚠️

Vierailija
134/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihan hiton kiitollinen vakituisesta virastani, todella tiedostan, ettei se ole itsestaanselvyys.

Mutta keslusteluketjussa kaiketi ihmeteltiin niita, jotka mieluummin ovat typttomina kuin edes hakevat tyota.

Ei siis tahattomasti tyottomien haukkumista.

Omassa tuttavapiirissanikin on heita jotka haluavat elaa tukien varassa, jopa useammassa sukupolvessa. Suurullista.

Vierailija
135/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihan hiton kiitollinen vakituisesta virastani, todella tiedostan, ettei se ole itsestaanselvyys.

Mutta keslusteluketjussa kaiketi ihmeteltiin niita, jotka mieluummin ovat typttomina kuin edes hakevat tyota.

Omassa tuttavapiirissanikin on heita jotka haluavat elaa tukien varassa, jopa useammassa sukupolvessa. Suurullista.

Saatte ihmetellä toki, mutta halveeraamisen saisitte jättää kokonaan. Moni elävä ihminen kärsii kielenkäyttöänne, masentuu, viiltelee, kärsii. Eläviä, tuntevia olentoja. Rakkaita, joidenkin lapsia, sukulaisia, kavereita, ystäviä, äitejä, isiä. Harvassa ovat niin kutsutut loisimisesta nauttivat. Jokainen haluaisi olla mukana yhteisössä ja olla arvostettu, hyödyksi.

Vierailija
136/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatte ihmetellä toki, mutta halveeraamisen saisitte jättää kokonaan. Moni elävä ihminen kärsii kielenkäyttöänne, masentuu, viiltelee, kärsii. Eläviä, tuntevia olentoja. Rakkaita, joidenkin lapsia, sukulaisia, kavereita, ystäviä, äitejä, isiä. Harvassa ovat niin kutsutut loisimisesta nauttivat. Jokainen haluaisi olla mukana yhteisössä ja olla arvostettu, hyödyksi.

💛

Vierailija
137/338 |
12.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asenteessa vika. Se on itsestä kiinni mihin pystyy.

Juu, pelkällä asenteella ponkaiset ihan varmasti vaikka presidentiksi parikymppisenä pelkällä amistutkinnolla... eiku mikäs vuosi nyt olikaan?

Vierailija
138/338 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti nuorissa aikuisissa löytyy näitä, jotka ovat saaneet kotoaan mallin työn vieroksumisesta.

Usein juuri äidin esimerkki on se, jonka mukaan varsinkin tytär toimii.

Vierailija
139/338 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannusta, jonkun pitää olla se joka antaa nuorelle rohkeutta itsenäistyä. Ehdota että hakee vaikka s ryhmältä kesätyötä, heillä on hyvä perehdytys ja on luotettava työnantaja.

Vierailija
140/338 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luuserius periytyy äidiltä tyttärelle.