23-vuotias ei ole milloinkaan ollut töissä
Kyseessä veljeni tytär. Tutkinto sentään on, opiskeli merkonomiksi peruskoulun jälkeen.
Kun kävin hänen luona syntymäpäiväkahveilla, kysyin missä on töissä, olin aika hämmästynyt kun kertoi ettei missään. Eikö merkonomi papereilla sentään edes jotain myyjän töitä saa? Näinköhän tyttö tipahtaa kohta kokonaan elämään toimeentulotuen varassa, ei mitään työkokemusta koulun jälkeen, eikä sitä ennenkään.
Ehkä olen vanha käpy, mutta olin parikymppisenä jo tehnyt monenlaisia duuneja opiskelun ohessa. Nykyään kai sitten ei tarvitse töissäkään käydä.
Kommentit (338)
Miten voi olla edes mahdollista, että terve ja toimintakykyinen ihminen haluaa elää kuin loinen?
Nämä työnvieroksujat (Huom, en tarkoita työttömiä, jotka haluavat töihin) ovat samaa sukua kuin ne, jotka ovat töissä mutta roikkuvat sairauslomilla milloin minkin verukkeen nojalla.
No, ihan yhtä lailla minä olen parikymppinen joka ei ole koskaan ollut töissä, koska minun koulutuksellani ei ole töitä. Joka paikassa vaaditaan monien vuosien kokemukset ja koulutuksen lisäksi kaikkea extraa, että en kyllä itseäni syytä siitä etten päivääkään ole töitä tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
No, ihan yhtä lailla minä olen parikymppinen joka ei ole koskaan ollut töissä, koska minun koulutuksellani ei ole töitä. Joka paikassa vaaditaan monien vuosien kokemukset ja koulutuksen lisäksi kaikkea extraa, että en kyllä itseäni syytä siitä etten päivääkään ole töitä tehnyt.
Jospa hakisit muitakin työpaikkoja kuin koulutustasi vastaavia?
Oma tyttäreni on yo-kirjoitusten jälkeen ollut vaihtarina, valmentanut junnuja, tehnyt töitä ravintolassa ja koulunkäyntiavustaja ja henkilökohtaisena avustajana.
Mihinkään näistä ei koulutusta, mutta töitä on ollut. Pyrkii sitkeästi yliopistoon, mutta ainakaa vielä ei ole päässyt sisään joten tekee töitä.
On totta, että nuoren ihmisen kannattaa ottaa vastaan työ kuin työ.
Viiden vuoden kotona oleilu ei herätä rekrytoijien mielenkiintoa, mutta jos on kokemusta vaikka Prisman kassalta ja Mäkkäristä, on se aina plussaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen 65v ja 30v naiset jotka eivät ole tehneet päivääkään töitä.
Onko heillä lapsia?
65v on 2 lasta ja 30v on 5 lasta.
Uskoisin, että nämä työnvieroksujat ovat kuitenkin aika marginaalinen joukko.
Minun lapseni ovat nuoria aikuisia, opiskelevat ja/tai käyvät töissä.
Muistan vain yhden tyttäreni entisen koulukaverin joka ei tee mitään.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla edes mahdollista, että terve ja toimintakykyinen ihminen haluaa elää kuin loinen?
Ei se olekaan mahdollista. Joko ihminen ei ole terve tai sitten hän ei ole toimintakykyinen. Jos on molempia, niin sitten ei ole omasta halusta kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heillä lapsia?
Et siis pidä kotiäidin työtä työnä.
Jos on 30-vuotiaana 5 lasta, niin voin taata, että ei kärsi tekemisen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Uskoisin, että nämä työnvieroksujat ovat kuitenkin aika marginaalinen joukko.
Minun lapseni ovat nuoria aikuisia, opiskelevat ja/tai käyvät töissä.
Muistan vain yhden tyttäreni entisen koulukaverin joka ei tee mitään.
Kyllä maar tämä tyttäresi kaveri sentään tuottaa hengityksellään hiilidioksidia, jota kasvit tarvitsevat yhteyttämiseen?
Ilman kasveja me kuollaan kaikki.
Kyllä niitä töitä saa, monella eka työpaikka oli siivoustyö (itsekin olen tehnyt). Ei saa olla liian valikoiva
Voin kyllä kertoa ihan oman tuttavapiirini perusteella, että parikymppisissä on paljonkin näitä työnvälttelijöitä. Kela maksaa vuokran, toimeentulotukea saa ja sit lokkeillaan vanhemmilla ja isovanhemmilla.
Eniten tässä touhussa ihmettelen sitä ettei näillä ole mitään huolta tulevaisuudesta, kuvitellaan että yhteiskunta elättää hamaan tappiin asti.
Mitä nää nuoret ja oletettavasti terveet tyypit tekee päivät pitkät?
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain joskus, että meillä on yhä kasvava joukko työkyvyttömiä työikäisiä nuoria aikuisia, pääasiassa mielenterveyden ongelmien takia.
Paska tulevaisuus, köyhyys ja sitä myöten paheneva syrjäytyminen.
Ja nuo mielenterveysongelmat ovat taatusti seuraus, jos parhaat nuoruusvuodet viettää lokkeillen ja loisien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jostain joskus, että meillä on yhä kasvava joukko työkyvyttömiä työikäisiä nuoria aikuisia, pääasiassa mielenterveyden ongelmien takia.
Paska tulevaisuus, köyhyys ja sitä myöten paheneva syrjäytyminen.Ja nuo mielenterveysongelmat ovat taatusti seuraus, jos parhaat nuoruusvuodet viettää lokkeillen ja loisien.
Ei kyllä lähtökohdatkaa ole hääppöset jos ei edes huvita töitä hakea.
Huom! Sen verran tullut kohdalle noita nuoria aikuisia, jotka ihan omasta halustaan ovat hakematta töitä, että niitä tarkoitin. Monilla jo vanhemmat tt-tukiasiakkaita ja ilman koulutusta. Varsinkin äiten kouluttamattomuus siirtyy tyttärille.
Kuinka on mahdollista ettei muka edes kesätöissä ole ollut? Niitä kyllä saa, jos ei ihan joka vuosi niin jossain vaiheessa kyllä. Itsekin kysyin omalta työpaikaltani pomolta saisiko sukulaispoikani tulla kesäksi töihin kun ei ollut päässyt mihinkään. Avatkaa suunne työpaikallanne ja hommatkaa nuorille töitä. Meille tuli yhden toisenkin työntekijän poika ja äitinsä antoi hänelle kaksi vaihtoehtoa, joko tulee sinne töihin tai hän lähettää hänet sukulaisten hernepellolle. Poika valitsi kiltisti tehdastyön. Älkää antako nuorten vetelehtiä, joskus nuoria joutuu vähän potkimaan persuksille, se on niiden omaksi parhaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heillä lapsia?
Et siis pidä kotiäidin työtä työnä.
Jos on 30-vuotiaana 5 lasta, niin voin taata, että ei kärsi tekemisen puutteesta.
Ja 4 eri isää, kertoo jo aika paljon.
Olen itsekin nyt kotiäiti mutta olen tehnyt vuosia töitä ennen lapsia.
Jos näiden laiskureiden vanhemmatkin ovat sellaisia, että mieluummin notkutaan joillain toimeentulotuilla, ei voi jälkikasvusta odottaa sen enempää.
Eräs tuttavani oikein perehdytti kotooa muuttavan teininsä siihen, miten kaikkia mahdollisia yhteiskunnan tukia voi saada ja hakea. Ei sanallakaan työnhausta.
Tässä sun karikatyyrissa ei ole välimuotoja laisinkaan.