Teini ei suostu hakemaan töitä.
Täyttää ensikuussa 19v ja kirjoitukset syyskuussa ohi, siinä olis rapiat 4kk aikaa olla ennen armeijaa eikä mielestäni voi vain olla ja lösmötä kotona, pelailla yms.
Kommentit (102)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on maailma muuttunut, vaikken itsekään ole kovin vanha... Mun ikäluokassa kaikki tuntemani pyrki nimenomaan aina saamaan lisätienestiä, jotta olis varaa muuttaa omilleen HETI täysi-ikäistymisen jälkeen, tai siis niin pian kuin mahdollista! :O
Ei tullut mieleenkään hukata 4kk vaan makaamalla kotona! Itse menin inttiin kirjoitusten jälkeisenä kesänä. Sen kevään tein töitä kirjoitusten ohessa, ja kesäkuun kokonaan, jotta sain kerättyä pesämunaa omaa kämppää varten jonne muuttaisin, kun pääsisin intistä. Tein välillä töitä myös lomilla :D
Eikä se työnteko ollut mikään rasite, vaan se koettiin velvollisuutena ja etuoikeutena, kun sai itse tienattua rahansa!
N31
Jo on maailma muuttunut! Nykyään jo kolmekymppinen (en siis yleistä muihin) kirjoittaa kuin mummo eli hämmästelee nykynuoria.
Ennen ei tällaista ollut.
N54
Kiitos, ihanaa kun joku tajusi vitsin kirjoitustyylissäni! ;)
N31
Lopeta nyt se ittelles kirjottelu, hikinen setämies. Mene vaikka suihkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne, mutta et voi asialle mitään. Nuori elää omaa elämäänsä etkä sinä voi pakottaa häntä hakemaan töitä tai tekemään niitä.
Komppaan aiempaa vastaajaa: annat nuorelle vain perusasiat eli asumisen ja ruoat, mutta et mitään ekstraa, kuten bensiinirahoja tms.
Kerran kotona asuu niin kyllä, vanhemmat voi sanoa että mee töihin ja osallistu elämisen kustannuksiin tai muuta helvettiin täältä.
Poika on vielä opiskelija, kuten varmaan osasit lukea ja ymmärsit. Hänellä on ylioppilaskirjoituksia vielä syksyllä.
Kuka lastaan rakastava vanhempi voisi ikinä käskeä lastaan muuttamaan helvettiin? Nuorta autetaan tietenkin, rohkaistaan ja tuupataan ystävällisesti eteenpäin, mutta mihinkään helvettiin ei käsketä.
Lastaan rakastava ei passaa lastaan piloille niin että se ei pärjää elämässä.
Näin se on! Kersat vaan ulos heti kun lapsilisien maksu loppuu! Siihen loppuu myös ystävälliset tunteet ja päästetään valloilleen musta viha.
Laitetaan vielä 18 vuotta loisineelle paskiaiselle lasku perään, että tietää, mitä tuli vanhemmilleen maksamaan!
Lapsen häätäminen elämään omaa elämää on suurinta rakkautta 👌
Toivottavasti kukaan ei ole joutunut vastaanottamaan sinun rakkauttasi. 😉
Kyllä on "joutunut". Kiitelleet ovat että patistin omaan elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurja tilanne, mutta et voi asialle mitään. Nuori elää omaa elämäänsä etkä sinä voi pakottaa häntä hakemaan töitä tai tekemään niitä.
Komppaan aiempaa vastaajaa: annat nuorelle vain perusasiat eli asumisen ja ruoat, mutta et mitään ekstraa, kuten bensiinirahoja tms.
Kerran kotona asuu niin kyllä, vanhemmat voi sanoa että mee töihin ja osallistu elämisen kustannuksiin tai muuta helvettiin täältä.
Poika on vielä opiskelija, kuten varmaan osasit lukea ja ymmärsit. Hänellä on ylioppilaskirjoituksia vielä syksyllä.
Kuka lastaan rakastava vanhempi voisi ikinä käskeä lastaan muuttamaan helvettiin? Nuorta autetaan tietenkin, rohkaistaan ja tuupataan ystävällisesti eteenpäin, mutta mihinkään helvettiin ei käsketä.
Näin se on! Kersat vaan ulos heti kun lapsilisien maksu loppuu! Siihen loppuu myös ystävälliset tunteet ja päästetään valloilleen musta viha.
Laitetaan vielä 18 vuotta loisineelle paskiaiselle lasku perään, että tietää, mitä tuli vanhemmilleen maksamaan!
Tää. Täynnä vihaa olevia boomereita puolet tämän palstan käyttäjistä. Potkittu varmaan ulos heti kun täytetty 17 ja sanottu että jos tulette takaisin niin tulee haulikosta.
Surullinen maa.
Ja toinen puoli sitten niitä vapaan kasvatuksen tuotoksia. Saanut aina kaiken, mitä on halunnut. Pilalle hemmoteltuja vässyköitä, jotka ei mitään osaa tehdä itse.
Niin, tässä tuli nyt nämä ääripäät. Eiköhän suurin osa sijoitu noiden väliin. ;)
Auts, mä oon aina ollut niin huono matikassa!
Jotain peräti outoa on kuitenkin tässä sun logiikassasi.
Toinen puoli oli vapaan kasvatuksen vässyköitä ja toinen puoli oli täynnä vihaa olevia boomereita. Silti suurin osa ihmisistä sijoittuu noiden väliin.
Voisitko vähän kertoa tarkemmin, mistä se suurin osa ihmisiä yhtäkkiä änkeytyy siihen väliin, kun ekaks koko joukko oli jo jakautunut kahteen ryhmään (vässykät ja boomerit)?
Ehkä sun pitää lukea uudestaan. Eikä ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. ;)
Minähän sanoin, että suurin osa sijoittuu noiden ääripäiden joukkoon.
Ja toi "puolet" on varmaan samaa kategoriaa, kun esim. "Liisa on 100 kertaa parempi (jotain) kun Maija." Oikeasti näin ei voi olla. ;)
Vierailija kirjoitti:
Ihme vässyköitä palsta täynnä
Juu, näin on. Ja boomereita myös.
Sanoisin, että suhteessa fifty-sixty.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hae töitä, kyllä meillä kotona riittäisi tekemistä päiviksi. Tekisin selväksi, että 19-vuotias, kotona päivät pitkät oleileva aikuinen hoitaisi huushollin siihen kuntoon, ettei meidän muiden tarvitsisi tehdä mitään, sen kun vaan saapyisimme valmiiseen ruokapöytään ja puhtaaseen kotiin. Voisi alkaa työt kodin ulkopuolella kiinnostamaan hyvin äkkiä.
Näin just meillä tapahtuu. Aikuinen ihminen ei nyt vaan voi maata kuukausikaupalla tekemättä mitään, varsinkaan toisten nurkissa. Olkoon tulossa armeija, kuulento, maapallonympäriristeily tai ihan mikä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lieneekö passattu vähän liikaa? Omat tuntemani nuoret ovat kyllä kirjoitusten jälkeen, osa myös lukion aikana, tehneet vähintään keikkatöitä. Oma vanhempi tyttäreni menee nyt lukion tokalle ja juuri sai tietää, että saa jatkaa osa-aikaisena kesätyöpaikassaan. Kyllä sen pitäisi jotenkin tulla nuoresta itsestään, halu tienata omaa rahaa mistä voi päättää ihan itse.
Aina ei pelkästään halu saada töitä riitä. Varsinkin tänä koronakeväänä ja -kesänä ei innokkaallekaan nuorelle ole löytynyt kesätyötä.
Se on totta, että varmasti nyt on ollut hankalampaa. Toisaalta esim täysi-ikäiselle nuorelle, joka haluaa tehdä vaikkapa 20 tuntia viikossa löytyy helpommin töitä kuin sellaiselle, joka tarvitsee kokopäivätyön.
Ja on ihan eri asia, jos aktiivisesti hakee, muttei saa, kuin se ettei edes viitsi yrittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää. Täynnä vihaa olevia boomereita puolet tämän palstan käyttäjistä. Potkittu varmaan ulos heti kun täytetty 17 ja sanottu että jos tulette takaisin niin tulee haulikosta.
Surullinen maa.
Ja toinen puoli sitten niitä vapaan kasvatuksen tuotoksia. Saanut aina kaiken, mitä on halunnut. Pilalle hemmoteltuja vässyköitä, jotka ei mitään osaa tehdä itse.
Niin, tässä tuli nyt nämä ääripäät. Eiköhän suurin osa sijoitu noiden väliin. ;)
Auts, mä oon aina ollut niin huono matikassa!
Jotain peräti outoa on kuitenkin tässä sun logiikassasi.
Toinen puoli oli vapaan kasvatuksen vässyköitä ja toinen puoli oli täynnä vihaa olevia boomereita. Silti suurin osa ihmisistä sijoittuu noiden väliin.
Voisitko vähän kertoa tarkemmin, mistä se suurin osa ihmisiä yhtäkkiä änkeytyy siihen väliin, kun ekaks koko joukko oli jo jakautunut kahteen ryhmään (vässykät ja boomerit)?
Ehkä sun pitää lukea uudestaan. Eikä ottaa kaikkea niin kirjaimellisesti. ;)
Minähän sanoin, että suurin osa sijoittuu noiden ääripäiden joukkoon.
Ja toi "puolet" on varmaan samaa kategoriaa, kun esim. "Liisa on 100 kertaa parempi (jotain) kun Maija." Oikeasti näin ei voi olla. ;)
No shit, Sherlock!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tuon mitä sanoit. He ovat varmasti olleet kiitollisia päästessään pois vaikutuspiiristäsi.
Ap, mistä tiedät, onko nuoresi hakenut töitä vai ei?
Työnhaku voi tapahtua siinä tietokoneella toimiessa. Ei se aina tarkoita sitä, että mennään ykköset päällä ja lakki kourassa työnantajan luona käymässä.
No miksi muka pitäis? Ihan hyvä ottaa vähä lomaa, ku joutuu vuodeks aisuroimaan ja hajoileen aamuihin. Mut eii! Pakko mennä töihiin eiikkää! Pitää kuluttaaa, käydä töissä, kuluttaa, shoppailla, töissä kunnes kuolen...
Lampaat, olette typeryksiä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei hae töitä, kyllä meillä kotona riittäisi tekemistä päiviksi. Tekisin selväksi, että 19-vuotias, kotona päivät pitkät oleileva aikuinen hoitaisi huushollin siihen kuntoon, ettei meidän muiden tarvitsisi tehdä mitään, sen kun vaan saapyisimme valmiiseen ruokapöytään ja puhtaaseen kotiin. Voisi alkaa työt kodin ulkopuolella kiinnostamaan hyvin äkkiä.
Näin just meillä tapahtuu. Aikuinen ihminen ei nyt vaan voi maata kuukausikaupalla tekemättä mitään, varsinkaan toisten nurkissa. Olkoon tulossa armeija, kuulento, maapallonympäriristeily tai ihan mikä tahansa.
Haluaisin vielä palauttaa mieleen, että tässä ketjussa puhutaan nuoresta, jolla on syksyllä osa ylioppilaskirjoituksista vielä edessä.
Hän voi ja todennäköisesti opiskeleekin niihin. Kotona oleminen ei siis ole mitään toisten nurkissa lorvailemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jo on maailma muuttunut, vaikken itsekään ole kovin vanha... Mun ikäluokassa kaikki tuntemani pyrki nimenomaan aina saamaan lisätienestiä, jotta olis varaa muuttaa omilleen HETI täysi-ikäistymisen jälkeen, tai siis niin pian kuin mahdollista! :O
Ei tullut mieleenkään hukata 4kk vaan makaamalla kotona! Itse menin inttiin kirjoitusten jälkeisenä kesänä. Sen kevään tein töitä kirjoitusten ohessa, ja kesäkuun kokonaan, jotta sain kerättyä pesämunaa omaa kämppää varten jonne muuttaisin, kun pääsisin intistä. Tein välillä töitä myös lomilla :D
Eikä se työnteko ollut mikään rasite, vaan se koettiin velvollisuutena ja etuoikeutena, kun sai itse tienattua rahansa!
N31
Jo on maailma muuttunut! Nykyään jo kolmekymppinen (en siis yleistä muihin) kirjoittaa kuin mummo eli hämmästelee nykynuoria.
N54
N31Lopeta nyt se ittelles kirjottelu, hikinen setämies. Mene vaikka suihkuun.
Mun nähdäkseni N31 puhuu ihan asiaa, kenties hiukka yleistäen omia kokemuksiaan. Ja ottaen huomioon hänen ikänsä, olen sekä hämmästynyt että huojentunut kun luin sen. Itse olen paatunut setämies, ja tuo teksti voisi olla MINUN muisteloistani. En olettanut yhtä reipasta sakkia löytyvän nykyisistä kolmikymppisistä! Hienoa, ettei omillaan pärjäämisen arvostus ole kuollut ihan niin kauan sitten kuin luulin!
Taidankin mennä suihkuun tämän shokki oivalluksen jälkeen....
M56
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskon tuon mitä sanoit. He ovat varmasti olleet kiitollisia päästessään pois vaikutuspiiristäsi.
😂 Joka viikko tulevat käymään kylässä, meillä on hyvät välit. Ilmeisesti ovat niin kiitollisia.
Ei ole mitään järkeä mennä 4kk töihin ja armeija on myös niin iso muutos elämässä, että antaisin kerätä voimia siihen koettelemukseen. En edes meidän 14-vuotiasta pakota kesätöihin, lapsuus on niin lyhyt aika että kesälomat tulee saada nauttia vapaana ja vanhemmat kustantaa alle 18-vuotiaan elämisen. Töitä kerkeää painaa sitten niskalimassa eläkeikään asti!
Vierailija kirjoitti:
Mitkä kirjoitukset on syyskuussa ohi?
Syksyn ylioppilakirjoitukset. Viimeinen koepäivä on 1.10. Jos ei kirjoita ranskaa, espanjaa, saksaa tai venäjää, niin kirjoitukset on ohi jo syyskuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N31
N54
N31Lopeta nyt se ittelles kirjottelu, hikinen setämies. Mene vaikka suihkuun.
Mun nähdäkseni N31 puhuu ihan asiaa, kenties hiukka yleistäen omia kokemuksiaan. Ja ottaen huomioon hänen ikänsä, olen sekä hämmästynyt että huojentunut kun luin sen. Itse olen paatunut setämies, ja tuo teksti voisi olla MINUN muisteloistani. En olettanut yhtä reipasta sakkia löytyvän nykyisistä kolmikymppisistä! Hienoa, ettei omillaan pärjäämisen arvostus ole kuollut ihan niin kauan sitten kuin luulin!
Taidankin mennä suihkuun tämän shokki oivalluksen jälkeen....
M56
Hieno juttu! Hyvä että oivalsit jotakin. Ja kiva, että menet pesemään hiet pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Joka viikko tulevat käymään kylässä, meillä on hyvät välit. Ilmeisesti ovat niin kiitollisia.
Kuulostaa läheisriippuvuudelta. Ilmeisesti he ovat joutuneet itsenäistymään liian varhain ja pakonomaisella tarpeella hakeutuvat edelleenkin vanhempiensa lähelle.
Aikoinaan omalle pojalle sanoin jo yläaste aikana et hae vaan kesätöitä, hakemuksia vaan sinne tänne...oppiipahan hakemaan työpaikkaa, vaikka työpaikkaa ei saisikaan. Sai sitten yläasteen ja lukion väliseksi kesäksi työpaikan, johon oli tervetullut seuraavinakin kesinä.
Vierailija kirjoitti:
Kerro teinille rohkaisevat terveiseni. Tämä maa kaipaa hänenkaltaisia itsenäisiä ajattelijoita jotka eivät juokse pää märkänä porvarin orjana =)
Ja elättäjiä näille?
Aina ei pelkästään halu saada töitä riitä. Varsinkin tänä koronakeväänä ja -kesänä ei innokkaallekaan nuorelle ole löytynyt kesätyötä.