Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini ei suostu hakemaan töitä.

Vierailija
09.07.2020 |

Täyttää ensikuussa 19v ja kirjoitukset syyskuussa ohi, siinä olis rapiat 4kk aikaa olla ennen armeijaa eikä mielestäni voi vain olla ja lösmötä kotona, pelailla yms.

Kommentit (102)

Vierailija
61/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yli 18v päättää jo itse. 4kk on lyhyt aika ja armeija raskas, ihan varmasti ulkoilee kuitenkin tms. Hän ehtii sen jälkeen tehdä kaikenlaista elämässään. 

Kun se armeija on niin raskas, sitten tarvii kyllä välivuoden se jälkeen, et jaksaa ehkä hakea töitä/kouluun.

Vierailija
62/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on maailma muuttunut, vaikken itsekään ole kovin vanha... Mun ikäluokassa kaikki tuntemani pyrki nimenomaan aina saamaan lisätienestiä, jotta olis varaa muuttaa omilleen HETI täysi-ikäistymisen jälkeen, tai siis niin pian kuin mahdollista! :O

Ei tullut mieleenkään hukata 4kk vaan makaamalla kotona! Itse menin inttiin kirjoitusten jälkeisenä kesänä. Sen kevään tein töitä kirjoitusten ohessa, ja kesäkuun kokonaan, jotta sain kerättyä pesämunaa omaa kämppää varten jonne muuttaisin, kun pääsisin intistä. Tein välillä töitä myös lomilla :D

Eikä se työnteko ollut mikään rasite, vaan se koettiin velvollisuutena ja etuoikeutena, kun sai itse tienattua rahansa!

N31

Älä nyt hyvä kanssaihminen jauha paskaa. Voin keskiluokkaisena 90-luvun kasvattina itsekin sanoa että ei ketään "potkittu heti täysikäisenä" ulos, vaan useimmat ihan rauhassa opiskelivat, kävivät intit jne. ja pois muutettiin kuka 20, kuka 21, 22, 23 iässä jne., muutama saattoi jokusen vuoden pidempään säästää asunnon käsirahaa varten.

Vain jossain w´t-perheissä potkitaan heti samana päivänä ulos kun täyttää 18 ja sanotaan että olet nyt omillasi. Mitä järkeä on kasvattaa lapsi jos aikoo kohdella sitä noin sillä sekunnilla kun se täyttää jonkun päästä keksityn lakipykälän rajan?

Luitko tuon kirjoituksen hei ihan ajatuksella? Tää N31 ei missään väitä, että vanhemmat hätistivät hänet ja ikätoverinsa töihin ja muuttaan omaan kämppään, kirjjoituksesta käy selville että nää nuoret ihan itse halus niin tehdä ja kokivat kai ylpeyttä siitä, kun onnistuu elättää ittensä jo nuorena...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elatusvelvollisuus jatkuu lain mukaan, jos menee opiskelemaan.

Ja tämä nuori, jonka lusmuilusta tässä ketjussa puhutaan, on yhä lukio-opiskelija.

Vierailija
64/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei minun mielestä ole vakavaa vaikka 4kk olisikin ”lomalla”. Sovitte että tekee päivisin kotihommia ja muita odottaa lämmin ruoka kun tulevat kotiin. Kuitenkaan kyse ei ole siitä että meinaisi koko loppuelämänsä olla toimettomana. Minun mielestäni asiat on hyvin jos kerta syksyllä valmistuu lukiosta ja sen jälkeen aloittaa armeijan. Ei ole kyse siis siitä että koulu olisi jäänyt kesken tms.

Ihmettelen vanhempia jotka niin innolla potkivat ”pentunsa” ulos heti kun vain mahdollista. Tulee surullinen olo. 18 vuotias, vaikka täysi-ikäinen onkin, on kuitenkin vielä hyvin nuori. Itse olin lähemmäs 21 kun muutin pois kotoa ja se oli minulle oikein hyvä ikä.

Vierailija
65/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Perus 19v tyypillä on sen verran kyllä menoja, että jos annat hänen asua ja tarjoat ruokaa, mutta et muuta, niin luulisi töiden kelpaavan.

Perus joo, mut tää onki semmonen kotona nysväävä, pelikonetta pelaava peräkammaripoika. Eihän sitä mikään muu kiinnosta ku pelaaminen.

Cocis-rahoitukselle siis loppu, samoin pizza- ja hampparitilauksille.

Ainoa ruoka, mitä tarjotaan, on normaalia kotiruokaa.

Vierailija
66/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on maailma muuttunut, vaikken itsekään ole kovin vanha... Mun ikäluokassa kaikki tuntemani pyrki nimenomaan aina saamaan lisätienestiä, jotta olis varaa muuttaa omilleen HETI täysi-ikäistymisen jälkeen, tai siis niin pian kuin mahdollista! :O

Ei tullut mieleenkään hukata 4kk vaan makaamalla kotona! Itse menin inttiin kirjoitusten jälkeisenä kesänä. Sen kevään tein töitä kirjoitusten ohessa, ja kesäkuun kokonaan, jotta sain kerättyä pesämunaa omaa kämppää varten jonne muuttaisin, kun pääsisin intistä. Tein välillä töitä myös lomilla :D

Eikä se työnteko ollut mikään rasite, vaan se koettiin velvollisuutena ja etuoikeutena, kun sai itse tienattua rahansa!

N31

Hmm, nyt teen aika villin veikkauksen... Sinä et ole tuntenut ihan kaikkia ikäryhmäsi ihmisiä. Rohkenen väittää - ja tiedän tekeväni todella yllättävän väitteen - että edes sinun ikäisissäsi jokainen tyyppi ei ole ollut yhtä innokkaasti astumassa omaan elämään kuin sinä ja kaverisi.

En väittänytkään tunteneeni kaikkia ikäluokkani edustajia, kerroin vain oman näkemykseni ja ihmettelyni asiaan, omasta ja noin 80 tuntemani samanikäisen ihmisen näkökulmasta, myönnän että otanta on suppea :) mutta tällaisessa kuplassa me elettiin, että itsensä elättäminen on kunnia-asia!

N31

Vierailija
67/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei hae töitä, kyllä meillä kotona riittäisi tekemistä päiviksi. Tekisin selväksi, että 19-vuotias, kotona päivät pitkät oleileva aikuinen hoitaisi huushollin siihen kuntoon, ettei meidän muiden tarvitsisi tehdä mitään, sen kun vaan saapyisimme valmiiseen ruokapöytään ja puhtaaseen kotiin. Voisi alkaa työt kodin ulkopuolella kiinnostamaan hyvin äkkiä.

Aah, tässä on fiksun ihmisen kirjoitus. Valistapas vielä meitä tyhmiä teini-ikäisten vanhempia: miten saat sen laiskan nuoren hoitamaan huushollin kuntoon ja sapuskat valmiiksi?

Minua kiinnostaa tämä metodi ihan henkilökohtaisista syistä.

Vierailija
68/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurja tilanne, mutta et voi asialle mitään. Nuori elää omaa elämäänsä etkä sinä voi pakottaa häntä hakemaan töitä tai tekemään niitä.

Komppaan aiempaa vastaajaa: annat nuorelle vain perusasiat eli asumisen ja ruoat, mutta et mitään ekstraa, kuten bensiinirahoja tms.

Kerran kotona asuu niin kyllä, vanhemmat voi sanoa että mee töihin ja osallistu elämisen kustannuksiin tai muuta helvettiin täältä.

Poika on vielä opiskelija, kuten varmaan osasit lukea ja ymmärsit. Hänellä on ylioppilaskirjoituksia vielä syksyllä.

Kuka lastaan rakastava vanhempi voisi ikinä käskeä lastaan muuttamaan helvettiin? Nuorta autetaan tietenkin, rohkaistaan ja tuupataan ystävällisesti eteenpäin, mutta mihinkään helvettiin ei käsketä.

Lastaan rakastava ei passaa lastaan piloille niin että se ei pärjää elämässä.

Näin se on! Kersat vaan ulos heti kun lapsilisien maksu loppuu! Siihen loppuu myös ystävälliset tunteet ja päästetään valloilleen musta viha.

Laitetaan vielä 18 vuotta loisineelle paskiaiselle lasku perään, että tietää, mitä tuli vanhemmilleen maksamaan!

Tää. Täynnä vihaa olevia boomereita puolet tämän palstan käyttäjistä. Potkittu varmaan ulos heti kun täytetty 17 ja sanottu että jos tulette takaisin niin tulee haulikosta.

Surullinen maa.

Ja toinen puoli sitten niitä vapaan kasvatuksen tuotoksia. Saanut aina kaiken, mitä on halunnut. Pilalle hemmoteltuja vässyköitä, jotka ei mitään osaa tehdä itse.

Niin, tässä tuli nyt nämä ääripäät. Eiköhän suurin osa sijoitu noiden väliin. ;)

Vierailija
69/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Älä nyt hyvä kanssaihminen jauha paskaa. Voin keskiluokkaisena 90-luvun kasvattina itsekin sanoa että ei ketään "potkittu heti täysikäisenä" ulos, vaan useimmat ihan rauhassa opiskelivat, kävivät intit jne. ja pois muutettiin kuka 20, kuka 21, 22, 23 iässä jne., muutama saattoi jokusen vuoden pidempään säästää asunnon käsirahaa varten.

Vain jossain w´t-perheissä potkitaan heti samana päivänä ulos kun täyttää 18 ja sanotaan että olet nyt omillasi. Mitä järkeä on kasvattaa lapsi jos aikoo kohdella sitä noin sillä sekunnilla kun se täyttää jonkun päästä keksityn lakipykälän rajan?

Ei N31 mitään "paskaa" jauha, kertoi vain henkilökohtaisesta näkövinkkelistään, kuinka "hänen aikanaan" ei kotona lorvimista pidetty arvossa ikäistensä silmissä. Käsittääkseni vanhemmat ei heittäneet heitä ulos, vaan työnteko ja itsenäistyminen lähti nuorista itsestään.

Sinänsä huvittavaa, olen 20 vuotta vanhempi ja tuo kirjoitus voisi olla minun suustani...

M52

Vierailija
70/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah. Perus 19v tyypillä on sen verran kyllä menoja, että jos annat hänen asua ja tarjoat ruokaa, mutta et muuta, niin luulisi töiden kelpaavan.

Perus joo, mut tää onki semmonen kotona nysväävä, pelikonetta pelaava peräkammaripoika. Eihän sitä mikään muu kiinnosta ku pelaaminen.

Voi jäädä tällaisen nuoren armeija-aika lyhyeksi.

Ehkä on tosiaan viisasta laittaa jo nyt nuoren vuokra-asuntopaperit vetämään.

Vierailija
71/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Jo on maailma muuttunut! Nykyään jo kolmekymppinen (en siis yleistä muihin) kirjoittaa kuin mummo eli hämmästelee nykynuoria.

Ennen ei tällaista ollut.

N54

Kiitos, ihanaa kun joku tajusi vitsin kirjoitustyylissäni! ;)

N31

Vierailija
72/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei hae töitä, kyllä meillä kotona riittäisi tekemistä päiviksi. Tekisin selväksi, että 19-vuotias, kotona päivät pitkät oleileva aikuinen hoitaisi huushollin siihen kuntoon, ettei meidän muiden tarvitsisi tehdä mitään, sen kun vaan saapyisimme valmiiseen ruokapöytään ja puhtaaseen kotiin. Voisi alkaa työt kodin ulkopuolella kiinnostamaan hyvin äkkiä.

Aah, tässä on fiksun ihmisen kirjoitus. Valistapas vielä meitä tyhmiä teini-ikäisten vanhempia: miten saat sen laiskan nuoren hoitamaan huushollin kuntoon ja sapuskat valmiiksi?

Minua kiinnostaa tämä metodi ihan henkilökohtaisista syistä.

Täh? Nykyäänhän se on todella paljon helpompaa, kun nuoret on niin nettiriippuvaisia. Netti pois, tai puhelin pois siksi aikaa, kun askareet on hoidettu. Sinähän sen puhelimen kuitenkin olet maksanut?

Jos itse maksanut puhelimensa, ja itse maksaa laskunsa, niin sitten eri asia.

Vierailija
73/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kurja tilanne, mutta et voi asialle mitään. Nuori elää omaa elämäänsä etkä sinä voi pakottaa häntä hakemaan töitä tai tekemään niitä.

Komppaan aiempaa vastaajaa: annat nuorelle vain perusasiat eli asumisen ja ruoat, mutta et mitään ekstraa, kuten bensiinirahoja tms.

Kerran kotona asuu niin kyllä, vanhemmat voi sanoa että mee töihin ja osallistu elämisen kustannuksiin tai muuta helvettiin täältä.

Poika on vielä opiskelija, kuten varmaan osasit lukea ja ymmärsit. Hänellä on ylioppilaskirjoituksia vielä syksyllä.

Kuka lastaan rakastava vanhempi voisi ikinä käskeä lastaan muuttamaan helvettiin? Nuorta autetaan tietenkin, rohkaistaan ja tuupataan ystävällisesti eteenpäin, mutta mihinkään helvettiin ei käsketä.

Näin se on! Kersat vaan ulos heti kun lapsilisien maksu loppuu! Siihen loppuu myös ystävälliset tunteet ja päästetään valloilleen musta viha.

Laitetaan vielä 18 vuotta loisineelle paskiaiselle lasku perään, että tietää, mitä tuli vanhemmilleen maksamaan!

Tää. Täynnä vihaa olevia boomereita puolet tämän palstan käyttäjistä. Potkittu varmaan ulos heti kun täytetty 17 ja sanottu että jos tulette takaisin niin tulee haulikosta.

Surullinen maa.

Ja toinen puoli sitten niitä vapaan kasvatuksen tuotoksia. Saanut aina kaiken, mitä on halunnut. Pilalle hemmoteltuja vässyköitä, jotka ei mitään osaa tehdä itse.

Niin, tässä tuli nyt nämä ääripäät. Eiköhän suurin osa sijoitu noiden väliin. ;)

Auts, mä oon aina ollut niin huono matikassa!

Jotain peräti outoa on kuitenkin tässä sun logiikassasi.

Toinen puoli oli vapaan kasvatuksen vässyköitä ja toinen puoli oli täynnä vihaa olevia boomereita. Silti suurin osa ihmisistä sijoittuu noiden väliin.

Voisitko vähän kertoa tarkemmin, mistä se suurin osa ihmisiä yhtäkkiä änkeytyy siihen väliin, kun ekaks koko joukko oli jo jakautunut kahteen ryhmään (vässykät ja boomerit)?

Vierailija
74/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Jo on maailma muuttunut! Nykyään jo kolmekymppinen (en siis yleistä muihin) kirjoittaa kuin mummo eli hämmästelee nykynuoria.

Ennen ei tällaista ollut.

N54

Kiitos, ihanaa kun joku tajusi vitsin kirjoitustyylissäni! ;)

N31

Ou jes, sä oot vitsi!

Vierailija
75/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N31

Luitko tuon kirjoituksen hei ihan ajatuksella? Tää N31 ei missään väitä, että vanhemmat hätistivät hänet ja ikätoverinsa töihin ja muuttaan omaan kämppään, kirjjoituksesta käy selville että nää nuoret ihan itse halus niin tehdä ja kokivat kai ylpeyttä siitä, kun onnistuu elättää ittensä jo nuorena...

Samaa olin kommentoimassa, että tuo N31 tuntui puhuvan lähinnä siitä, miten hänen kokemuksensa mukaan tuon ikäset nuoret ahkeroi mieluusti oman kämpän eteen, ettei kukaan sinne vanhempien nurkkiin halunnut jäädä pyörimään :D heitä ei heitetty ulos tai patisteltu töihin!

Luetun ymmärrys hoi?

Vierailija
76/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lieneekö passattu vähän liikaa? Omat tuntemani nuoret ovat kyllä kirjoitusten jälkeen, osa myös lukion aikana, tehneet vähintään keikkatöitä. Oma vanhempi tyttäreni menee nyt lukion tokalle ja juuri sai tietää, että saa jatkaa osa-aikaisena kesätyöpaikassaan. Kyllä sen pitäisi jotenkin tulla nuoresta itsestään, halu tienata omaa rahaa mistä voi päättää ihan itse.

Vierailija
77/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsen häätäminen elämään omaa elämää on suurinta rakkautta 👌

Toivottavasti kukaan ei ole joutunut vastaanottamaan sinun rakkauttasi. 😉

Vierailija
78/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N31

Tää kirjotus selkeesti kuohuttaa tunteita, alapeukuista päätellen! :D

Ottaako noin koville tietää, että osalle nuorista se työnteko ja omillaan pärjääminen lähtee ihan ittestä! Ei kaikkia vanhempien tartte patistaa ylös sängystä toimimaan! Itseasiassa tuollainen aloitteellisuus ja halu näyttää, että pärjää, pitäis olla tavoutteena kaikilla nuorilla!

Vierailija
79/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lieneekö passattu vähän liikaa? Omat tuntemani nuoret ovat kyllä kirjoitusten jälkeen, osa myös lukion aikana, tehneet vähintään keikkatöitä. Oma vanhempi tyttäreni menee nyt lukion tokalle ja juuri sai tietää, että saa jatkaa osa-aikaisena kesätyöpaikassaan. Kyllä sen pitäisi jotenkin tulla nuoresta itsestään, halu tienata omaa rahaa mistä voi päättää ihan itse.

Mietin samaa. Jos on aina saanut kaiken vain pyytämällä, ei varmaan sitä luontaista tarvetta tulekaan. Mikä on kyllä ihan yhtä lailla surullista kuin omilleen potkiminen heti, kun 18v tulee täyteen.

Vierailija
80/102 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vässyköitä palsta täynnä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä