Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avoin yhteiskunta on vaarassa - yli 150 allekirjoittanutta, mukana tunnettuja kirjailijoita ja tutkijoita

Vierailija
09.07.2020 |

Yhdysvalloissa julkaistussa kirjeessä yli 150 kirjailijaa, tutkijaa ja aktivistia on allekirjoittanut väitteen, jonka mukaan avoin yhteiskunta on vaarassa. Sen mukaan sensuuri leviää, eikä vastakkaisia näkemyksiä hyväksytä.
Allekirjoittajien joukossa ovat muun muassa kirjailijat Margaret Atwood, J. K. Rowling, Salman Rushdie ja Martin Amis, kielitieteilijä ja filosofi Noam Chomsky, feministi Gloria Steinem, journalistit Malcolm Gladwell ja David Brooks, sekä šakin maailmanmestari Garri Kasparov.
Tässä Helsingin Sanomien linkki uutiseen: https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006565506.html

Näin Suomessa kuulostaa kovin kaukaiselta ajatukselta tämmöinen. Täällä saa onneksi vapaasti keskustella ja myös toista mieltä olevia keskustelijoita arvostetaan. Ja hyvä niin!

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vetoomuksen allekirjoittajia on jo alettu uhkailla ja kiristää. Tim Pool aiheesta:

Leftist 'Journalist' CANCELED And Then MOCKED By His Own Coworkers

Vierailija
42/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällä viikolla Iltalehti uutisoi suomalaisesta kylpylästä, joka joutui pyytämään anteeksi vandalisoivalta seurueelta somemyrskyn jälkeen. He olivat siis aluksi antaneet kyseiselle seurueelle porttikiellon, koska he olivat olleet haitaksi muille asiakkaille ja rikkoivat kaikkia sääntöjä sekä pahoinpitelivät työntekijän. Myöhemmin kylpylä joutui pyytämään anteeksi ja toivottamaan maailman järkyttävimmät asiakkaat avosylin takaisin.

Tässä on vain yksi esimerkki somemyrskyjen ja liian pitkälle menneen poliittisen korrektiuden tuhoavasta voimasta.

Ymmärsit tuon tapauksen väärin. Siinä oli kyse ihan puhtaasta rasismista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tällä viikolla Iltalehti uutisoi suomalaisesta kylpylästä, joka joutui pyytämään anteeksi vandalisoivalta seurueelta somemyrskyn jälkeen. He olivat siis aluksi antaneet kyseiselle seurueelle porttikiellon, koska he olivat olleet haitaksi muille asiakkaille ja rikkoivat kaikkia sääntöjä sekä pahoinpitelivät työntekijän. Myöhemmin kylpylä joutui pyytämään anteeksi ja toivottamaan maailman järkyttävimmät asiakkaat avosylin takaisin.

Tässä on vain yksi esimerkki somemyrskyjen ja liian pitkälle menneen poliittisen korrektiuden tuhoavasta voimasta.

Selitäpäs minulle, kuinka siinä oli kyse rasismista.

Kylpylä ei päästänyt enää sisään samoja ihmisiä, jotka käyttäytyivät huonosti ja pilasivat muidenkin asiakkaiden loman. Ihan sama, mitä etnisyyttä he olivat. Jos ei noudata sääntöjä, niin tulee porttikielto.

Vierailija
44/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava kirje. Minuun eräs ystäväni katkaisi välit, koska olin samaa mieltä J.K. Rowlingin kanssa. Olin kuulemma transfobinen sekopää eikä hän enää tuntenut mua, kun kerroin tuon. Aivan sekopäistä tämä meininki.

Vierailija
45/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylpylä ei päästänyt enää sisään samoja ihmisiä, jotka käyttäytyivät huonosti ja pilasivat muidenkin asiakkaiden loman. Ihan sama, mitä etnisyyttä he olivat. Jos ei noudata sääntöjä, niin tulee porttikielto.

Eivät olleet samoja ihmisiä. Ainoastaan samaa etnisyyttä.

Vierailija
46/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko kyseessä sama seurue? Minusta se ei käynyt ilmi jutuista. Jos oli, niin voi taivaan vallat, mihin tämä maailma on menossa?

Sananvapaus aina ja kaikkialla! Järki käteen!

Vierailija
47/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis Margaret Atwoodkin? Voi nyt tulee Ylelle kiire poistaa juhlittu Handmaid's Tale ohjelmistosta.

Miksi? Onko demokratian puolustaminen jotenkin Atwoodin profiilin vastaista, mielestäsi?

Vierailija
48/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmistöjen perseilyn pitää loppua. Ollaan tuhon tiellä. T. Interseksistinen sovinisti.

Vierailija
49/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten HS:n jutussakin mainitaan, tuota kirjettä on paljon kritisoitu, koska se sivuuttaa keskustelun tasa-arvon edistämistä! Yritetäänkö avoimuutta edistää tasa-arvon kustannuksella?

En ymmärrä miksi avoimuus olisi tasa-arvon kustannuksella? Se että nykyään on niin paljon sensuuria on takapakkia kaikelle edistykselle. Myös sille tasa-arvolle.

Onhan sitä nähty, että hyvää tarkoittavat ja tasa-arvoa edistävät asiat, kuten vaikkapa BLM-liike, keräävät myös vastustusta. Ja eihän avoimuus saa sitä tarkoittaa, että tasa-arvon edistämistä saisi vastustaa! Tuossa kirjeessä jätetään tällainen kuitenkin kokonaan huomioitta. Aivan kuin avoimuuden nimissä saisi olla "kriittinen" hyvin toivottujakin asioita kohtaan. Sehän ei voi olla oikein!

Avoimen demokratian on kestettävä myös epätoivottua puhetta. Tutustu tapauksiin Markiisi de Sade ja People vs. Larry Flynt, joiden avulla sananvapaus on sinullekin taisteltu.

Vierailija
50/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten HS:n jutussakin mainitaan, tuota kirjettä on paljon kritisoitu, koska se sivuuttaa keskustelun tasa-arvon edistämistä! Yritetäänkö avoimuutta edistää tasa-arvon kustannuksella?

En ymmärrä miksi avoimuus olisi tasa-arvon kustannuksella? Se että nykyään on niin paljon sensuuria on takapakkia kaikelle edistykselle. Myös sille tasa-arvolle.

Onhan sitä nähty, että hyvää tarkoittavat ja tasa-arvoa edistävät asiat, kuten vaikkapa BLM-liike, keräävät myös vastustusta. Ja eihän avoimuus saa sitä tarkoittaa, että tasa-arvon edistämistä saisi vastustaa! Tuossa kirjeessä jätetään tällainen kuitenkin kokonaan huomioitta. Aivan kuin avoimuuden nimissä saisi olla "kriittinen" hyvin toivottujakin asioita kohtaan. Sehän ei voi olla oikein!

Eiköhän kaikki liikkeet omasta mielestään tarkoita hyvää ja ole oikealla asialla. Esim. minä "vastustin"/ kritisoin tuota BLM-liikettä. En siksi, etteikö mustilla olisi mielestäni väliä tai he olisi arvokkaita siinä missä muutkin ihmiset, vaan siksi että mielestä all lives matter. Ja minusta se on tasa-arvoa, ei se että erotellaan ihmiset mustiksi, valkoisiksi, intiaaneiksi, aasialaisiksi jne. ja pohditaan että whose lives matter.

Eli siis vastustit liikettä, koska olet idiootti. Avoimessa yhteiskunnassa myös se on sallittua.

Vierailija
51/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Loistava kirje. Minuun eräs ystäväni katkaisi välit, koska olin samaa mieltä J.K. Rowlingin kanssa. Olin kuulemma transfobinen sekopää eikä hän enää tuntenut mua, kun kerroin tuon. Aivan sekopäistä tämä meininki.

Ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut miettiä uudelleen suhtautumista asiaan sen sijaan, että pitää menettää ystävä vain siksi, että haluat pitää typerän mielipiteesi.

Vierailija
52/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli sama seurue ja sen kylpylä mainitsi jo alkuperäisessä tiedotteessa.

Vierailija
53/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivat samasta seurueesta ja romanit ei ole mikään etninen ryhmä

Vierailija
54/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vielä jonain päivänä meillä on mahdollisuus palata puhumaan asioista niiden oikeilla nimillä. Suomi kuuluu suomalaisille.

Mutta muista myös, että sanan ollessa vapaa voi kaksimetrinen nigerialainen Imkimbo tulla kertomaan sulle tohtorintutkintonsa aiheesta.

Vierailija
55/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessakin sananvapaus on kaventunut. 

t. Kirjallisuusalalla työskentelevä

Hyvä kuin laitoit noin runsaasti esimerkkejä. 

Vaikea se on laittaa, jos oma työpaikka on vaarassa. Mikä on se pointti.

Vierailija
56/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko se nyt kuitenkin niin, että se marginaalijoukko on siellä pohjalla, koska niillä marginaalin ajatuksilla ja toiminnoilla ei rauhallista ja menestyvää yhteiskuntaa pyöritetä. Ihan ajatuksen tämä näin.

Luepa vaikka huviksesi Martine Rothblattista tai Jennifer Pritzkeristä.

Vierailija
57/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkimmäinenkin esimerkki on hämmentävä: jos minä olen jotain mieltä, olen sitä mieltä, eikä asiaan vaikuta pätkääkään vaikka samaa mieltä sattuisi olemaan Pol Pot ja Mao Zedong. Ei näkemys muutu vääräksi vaikka sitä joku ikävä ihminen kannattaisikin. Kokin tekemä ruoka voi olla erinomaista, vaikka kokki olisikin sarjamurhaaja.

Minä en voi ollenkaan käsittää tällaista ajatusmaailmaa. Kyllähän esimerkiksi Trumpin tai kotoisemmin vaikka kenen tahansa persun KAIKKIA kannanottoja tulee vastustaa. Eli jos allekirjoittaa vetoomuksen, mutta sitten paljastuu, että yhtenä allekirjoittajana onkin joku oikeistolainen, niin kyllä siinä vaiheessa pitää ymmärtää pahoitella ja mahdollisuuksien mukaan perua allekirjoitus.

Vai voisitko kuvitella olevasi jostain asiasta samaa mieltä vaikkapa Hitlerin kanssa? Minä en usko, että kukaan suomalainen ikinä pystyisi tuohon.

Nyt ovat kaikki kasvissyöjät ja koiranomistajat kyllä niin nolona, notta.

Vierailija
58/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kultti. Kyseessä on kultti ja nämä ihmiset käyttäytyvät kuin Jehovan todistajat.

Vierailija
59/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkimmäinenkin esimerkki on hämmentävä: jos minä olen jotain mieltä, olen sitä mieltä, eikä asiaan vaikuta pätkääkään vaikka samaa mieltä sattuisi olemaan Pol Pot ja Mao Zedong. Ei näkemys muutu vääräksi vaikka sitä joku ikävä ihminen kannattaisikin. Kokin tekemä ruoka voi olla erinomaista, vaikka kokki olisikin sarjamurhaaja.

Minä en voi ollenkaan käsittää tällaista ajatusmaailmaa. Kyllähän esimerkiksi Trumpin tai kotoisemmin vaikka kenen tahansa persun KAIKKIA kannanottoja tulee vastustaa. Eli jos allekirjoittaa vetoomuksen, mutta sitten paljastuu, että yhtenä allekirjoittajana onkin joku oikeistolainen, niin kyllä siinä vaiheessa pitää ymmärtää pahoitella ja mahdollisuuksien mukaan perua allekirjoitus.

Vai voisitko kuvitella olevasi jostain asiasta samaa mieltä vaikkapa Hitlerin kanssa? Minä en usko, että kukaan suomalainen ikinä pystyisi tuohon.

Tässä oiva esimerkki siitä, ettei viesti kirjoittaja itse edes tajua, että hänen omat ajatuksensa kuulostavat täsmälleen vastustamansa asian/henkilön ajatuksilta. Kirjoittaja haaveilee vastaavasta ihmisten erottelusta ja puhdistuksesta kuin Hitler aikoinaan.

Vierailija
60/76 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitten tullut mieleen, että olisit voinut miettiä uudelleen suhtautumista asiaan sen sijaan, että pitää menettää ystävä vain siksi, että haluat pitää typerän mielipiteesi.

Kyllä sitä varmasti itse kukin miettii haluaako kutsua ystävikseen ihmisiä, jotka haluavat kontrolloida toisen mielipiteitä.