Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun synnytys tuntuu nöyryyttävältä

Vierailija
05.05.2013 |

Mä olen raskaana tällä hetkellä. Kaikki on mennyt hyvin tähän asti, mitään vaivoja ei ole.

Ongelmani kuitenkin on se, että mun mielestä synnytys on hyvin nöyryyttävä tilanne. Joudun makaamaan haarat levällään ihmisten pällisteltävänä, voiko mikään olla kuvottavampaa.

Mies ei ymmärrä ollenkaan, no eihän hänen tarvitsekaan olla sorkittavana kauheissa tuskissa. Kehtasi vielä sano että haluaa ainakin neljä lasta. Justjoo! Saa haluta vaikka kymmenen lasta, mutta mä en niitä ala synnyttämään.

Musta se on äärimmäisen epäreilua, että mä joudun synnyttämään ja mun keho kärsii siitä, miehen ei tarvitse kuin mukamas kannustaa.

Sanoinkin, että mä en halua yhtäkään valokuvaa otettavan, ennen kuin vauva on pesty ja mä saan vaatteet päälleni. Hyi helvetti ajatus siitä, että mua kuvataan kun makaan emätin levällään tuskaisena.

Mä en pääse eroon tästä ajatuksesta. Ei mua siis varsinaisesti pelota, hävettää ja nöyryyttää vain jo valmiiksi.

Aamen.

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä sitä uuden elämän edessä saakin vähän nöyrtyä ;)

Kaikki me synnytään ja kuollaan eikä se aina ole niin hohdokasta!

Vierailija
62/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2013 klo 17:53"]

Kyllä mä tiedän, että elämä on epäreilua. Mä en vaan pääse ajatuksesta eroon, että synnytyshetki on iljettävä ja nöyryyttävä, vaikkakin lapsi on toivottu. Eikä asiaa helpota se, että mies ei tosiaan ole halukas ymmärtämään mun tuntemuksia, vaikka muuten aivan ihana mies onkin.[/quote]

Sitä avautumisvaihetta voi verrata vaikka keuhkoputkentulehdukseen ja migreeniin, eli ei se sen nöyryyttävämpää ole. Itse synnytys onkin sitten luokkaa norovirus-oksentelu-ripuli-migreeni-keuhkoputkentulehdus-hourailukuume-äärimmäinenvitutus-kuolemakorjaa. Sen kohdalla voi tosiaan valita, että onko se apuna oleva kätilö oikeasti kullanarvoinen vai kasa paskaa (yleensä ihmisten mielestä suht' toivottu henkilö paikalla) ja minne haluaa se oman miehensä sijoittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö uusi vauva ja sen syntymä ole kaunis asia ? Entä jos koettaisit ajatella enemmän sitä hetkeä jolloin saat vauvan syliisi ? Kuinka hieno asia uusi elämä on jne.

Toki kätilö joutuu kokeilemana paljonko olet avautunut jne. Mutta ei ne turhaan kurki tai koskettele. Voit myös kertoa jo synnyttämään mennessä että haluat ettei tule opiskelijoita tai ketään muita ylimääräisiä paikalle. Näin voi hyvinkin olla että sinua hoitaa yksi kätilö ja sitten ihan loppuvaiheessa tulee toinen kätilö paikalle auttamaan vauvan kanssa. Eli ei siellä tarvi olla vähenpaljoutta sinua katselemassa jos synnytys menee ihan normaalisti.

Minulla oli yhden syntymää katsomassa lääkäri jonkun harjoittelijan kanssa ihan vaan kun eivät olleet ennen nähneet vauvan syntymää veteen ja lisäsksi oli kätilö ja kätilöharjoittelija ja sitten loppuvaiheessa vielä se "vauvakätilö". Synnytys meni tosi helposti ja yksi kätilö olisi riittänyt hyvin avuksi mieheni lisäksi mutta eipä tuo muukaan yleisö haitannut. Ja harjoittelijat sekä lääkäri kysyivät luvan eli olisin voinut kyllä kieltääkkin heidän paikalla olon jos se olisi minua haitannut.

Sitäpaitsi eivätpä miehet pääse synnyttämään vaikka haluaisivat. Etköhän keksi jotian millä mies voi "hyvittää" synnyttämisen vaivaa sinulle...

Toivotan hyvää odotusaikaa ja hienoa synnytyskokemusta.

Vierailija
64/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotisynnytys. :D

Synnytyksen jälkeen on mahtavaa, kun omaan kroppaan suhtautuu paljon hyväksyvämmin ja arvostavammin. Elämässä on yhtäkkiä paljon muuta ja oikeaa pohdittavaa. Synnytys antaa sisäistä voimaa.

Vierailija
65/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos syntymä tuntuu nöyryyttävältä, miltä sitten kuoleminen? Silloin ollaan yleensä täysin muiden armoilla, ensin ollaan kuukausia tai vuosia vaipoissa, toisten ihmisten pestävinä, syötettävinä ja puettavina. Kaikki ruumiintoiminnot kirjataan ylös.

Vierailija
66/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ehkä lohduta, mutta itsestäni todellista nöyryytystä olivat päivät synnytyksen jälkeen osastolla. Kolmen hengen huoneessa hoitaja kiersi jokaisen vuorollaan, kurkisti pöksyihin ja kailotti sitten tilanneraportin kaikkien korville. Jos välillä tuntui, että vauva oli sairaalan omaisuutta, niin synnyttäneen värkki se sitä vasta olikin!

Synnyttämään kannattaa mennä sillä ajatuksella, ettet ole ihan ensimmäinen ja ainoa siellä käynyt. Eiköhän henkilökunta ole salissa jo "kaiken nähnyt". Ja synnytys on muutakin kuin jalat auki makaamista. Siurimman osan ajasta olet kuitenkin ihan housut jalassa.

Vierailija
67/67 |
05.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

23, onhan se kaunis asia, mutta itse synnytyksessä ei kyllä ole mitään kaunista.

Oon katsellut synnytysvideoita ja jotenkin se miltä mun alapää tulee näyttämään vauvan tullessa ulos on aivan järkyttävän kuvottavaa. Miestä en missään nimessä halua sitä näkemään.

Ap