Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian sairas työhön, liian "terve" eläkkeelle. Onko teitä muita?

Vierailija
08.07.2020 |

Eläkettä ei saa, koska olen työtön. Aina löytyy porsaanreikä, jolla eläke evätään. Olen työtön, koska olen liian sairas työhön, jopa kuntouttavaan työtoimintaan. Edes kuntoutusta ei tarjota, koska sairauteni ei kuntoutuksella parane. Nyt sitten te-toimistossa virkailija pohti, olisiko minun parempi jäädä työnhaun ulkopuolelle, koska tilanteeni on niin vaikea. Työmarkkinatuki kun on vastikkeellista.

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos eläisimme yhteiskunnassa, jossa ei maksettaisi mitään tukia, tämänkin ketjun ihmiset löytäisivät työn, jolla itsensä elättäisivät. 

Elatusvastuu on silloin sukulaisilla. Sinunkin luo muuttaa työkyvytön enosi, joka ei saa töitä.

Vierailija
62/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihan tutkittu tosiasia, että työttömille työkyvyttömyyseläkkeen hakijoille eläke myönnetään huomattavasti harvemmin kuin työssäkäyville. Ja näin on, vaikka lääkäri puoltaisi eläkettä.

Se, mistä tämä taas johtuu, onkin ihan toinen juttu. Ja tutkimisen arvoinen. 

Syynä on todennäköisesti se, että työtön ei hae sairauslomaa. Sitä pitää lääkärin kirjoittaa silloinkin, kun hakija on työtön. Eläkevakuutusyhtiössä katsotaan, että hakija on koko ajan työkykyisenä työnhakijana. Tämän luin joku aika sitten lehtijutusta, jossa käsiteltiin työkyvyttömyyseläkkeen hakemista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko noinkin käydä. Siis pudota eläkkeelle pääsyn ja työmarkkinatuen väliin.

Ei saa kumpaakaan.

Sitä ihmettelen itsekin. Tähän asti luulin että ei voi. En aio suostua kuitenkaan. Siis jäisi täysiin ilman rahaa, en saisi edes toimeentulotukea.

Mitä? Olenkin miettinyt miksi työkkäritantta sanoo aina ettei minun muka tarvitsisi olla työkkärin kirjoilla. No kyllä tarvitsee kun kela viivyttelee aina kuntoutustukipäätöksen kanssa ja joutuu olemaan 3kk ilman rahaa muutoin.

En ymmärrä miksi ne haluaa ettei ihmiset hae heille kuuluvia tukia, niidenhän pitäisi olla "asiantuntijoita".

-eri

Vierailija
64/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ihan samassa jamassa,mutta  adhd löytyy ja työkkärin asiakas viimeiset 25 vuotta, on keskeytettyjä kouluja,pätkäduuneja,mikään ei jatku koskaan.

Ei kukaan osaa auttaa että mistä löytyis se oma paikka ja rauha .

Vierailija
65/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihan tutkittu tosiasia, että työttömille työkyvyttömyyseläkkeen hakijoille eläke myönnetään huomattavasti harvemmin kuin työssäkäyville. Ja näin on, vaikka lääkäri puoltaisi eläkettä.

Syynä on todennäköisesti se, että työtön ei hae sairauslomaa. Sitä pitää lääkärin kirjoittaa silloinkin, kun hakija on työtön. Eläkevakuutusyhtiössä katsotaan, että hakija on koko ajan työkykyisenä työnhakijana. Tämän luin joku aika sitten lehtijutusta, jossa käsiteltiin työkyvyttömyyseläkkeen hakemista.

Asia on juurikin näin. Itse olin työtön, mutta hain sairaslomaa. Lääkäri tätä ei työttömyydestä johtuen olisi mielellään kirjoittanut, mutta en antanut vaihtoehtoja. Nykyään olen tk-eläkkeellä.

Vierailija
66/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minulle kieltäydytään kirjoittamasta sairaslomaa siihen vedoten kun ei ole töitä! B2 lausunnon eläkkeestä sen sijaan sain. Eli tässä on ilmeisesti menetelty erittäin virheellisesti? Niin sairas, että eläkepaperit kirjoitetaan, mutta ei saikkua??

Vierailija
67/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Minulle kieltäydytään kirjoittamasta sairaslomaa siihen vedoten kun ei ole töitä! B2 lausunnon eläkkeestä sen sijaan sain. Eli tässä on ilmeisesti menetelty erittäin virheellisesti? Niin sairas, että eläkepaperit kirjoitetaan, mutta ei saikkua??

Hei ap. Minulle ei ainakaan erikseen ole kirjoitettu mitään sairaslomalappua vaan tuo B2-todistus on toiminut samassa tarkoituksessa. Muistaakseni A-todistus riitti johonkin asti ja sitten vaadittiin tuo B2. Eli tuon B2-todistuksen lähetin ja sen perusteella olen koko ajan ollut sairaslomalla ja saanut kuntoutustukea. Nyt aion hakea vakuutusyhtiöltä vielä korvausta pysyvästä invaliditeetista koska mulla oli ja on tapaturmavakuutus. Harmi etten ottanut niin kattavaa tietämättömyyttäni joka olisi korvannut kaikki nämä tulonmenetykset :(. Jos olisin työkykyinen niin saisin heti töitä (on niin hyvin työllistävä ala).

Vierailija
68/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla meni mielenterveys just siellä töissä. Työelämä on tosi raakaa selviytymistä nykyisin, olet ihan omillasi siellä ilman mitään tukiverkkoa. Kaikki ei ole pirun sitkeitä ja pahapäisiä taistelijoita. Oli kohtuullista, että pääsin tkeläkkeelle 50 vuotiaana.

Vierailija
69/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ap. Minulle ei ainakaan erikseen ole kirjoitettu mitään sairaslomalappua vaan tuo B2-todistus on toiminut samassa tarkoituksessa. Muistaakseni A-todistus riitti johonkin asti ja sitten vaadittiin tuo B2. Eli tuon B2-todistuksen lähetin ja sen perusteella olen koko ajan ollut sairaslomalla ja saanut kuntoutustukea. Nyt aion hakea vakuutusyhtiöltä vielä korvausta pysyvästä invaliditeetista koska mulla oli ja on tapaturmavakuutus. Harmi etten ottanut niin kattavaa tietämättömyyttäni joka olisi korvannut kaikki nämä tulonmenetykset :(. Jos olisin työkykyinen niin saisin heti töitä (on niin hyvin työllistävä ala).

Mulla ei ollut rastitettu kohtaa sairaspäiväraha, ainoastaan kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke. Kysyin, että saisinko b2-lausunnolla sitten sairaspäivärahaa, kun ei eläkettä herunut. Vastaus: Et saa. Mulle tehdään ihan tekemällä nämä asiat jostain syystä vaikeiksi. Yritetään nujertaa ja väsyttää kokonaan. Tämä siis oli ap:n kirjoitus.

Vierailija
70/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-lausunto on niin kattava ettei siinä sairaslomatodistusta erikseen tarvi. Työkkäriä varten on olemassa sellainen kuin "työvoiman ulkopuolella" juttu josta kyllä Te-toimiston pitäisi tietää. Eli olet niin sairas ettei sulle voida osoittaa työtä mutta saat työttömyyspäivärahan.

Ongelma taitaa nyt olla se ettet ole ollut riittävästi saikulla olevasi oikeutettu sairauspäivärahan jälkeen työkyvyrtömyyseläkkeeseen joka kulkee nykyään nimellä kuntoutustuki.

Vierailija
71/72 |
09.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut rastitettu kohtaa sairaspäiväraha, ainoastaan kuntoutustuki/työkyvyttömyyseläke. Kysyin, että saisinko b2-lausunnolla sitten sairaspäivärahaa, kun ei eläkettä herunut. Vastaus: Et saa. Mulle tehdään ihan tekemällä nämä asiat jostain syystä vaikeiksi. Yritetään nujertaa ja väsyttää kokonaan. Tämä siis oli ap:n kirjoitus.

Kylläpä on outoa. Mulle hoitava kirurgi on monta kertaa vahingossa ruksittanut sairauspäivärahan (kun olisi pitänyt ruksittaa kuntoutustuki koska ne päivät on siis jo aikoja sitten jo käytetty) ja silti on aina se kuntoutustukipäätös tullut hyväksyttynä. Ehkä ottaisin yhteyttä siihen hoitavaan lääkäriin joka alunperin sen lausunnon on tehnyt ja pyytäisin että tekisi uuden ja ruksittaisi oikeaan kohtaan sen ruksinsa. Ymmärrän kyllä ettei jaksaisi taistella näiden asioiden kanssa koska itsekin olen välillä aivan loppu kun jatkuvasti joutuu elämään hirveässä epävarmuudessa.

Vierailija
72/72 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ihan samassa jamassa,mutta  adhd löytyy ja työkkärin asiakas viimeiset 25 vuotta, on keskeytettyjä kouluja,pätkäduuneja,mikään ei jatku koskaan.

Ei kukaan osaa auttaa että mistä löytyis se oma paikka ja rauha .

No sepä oliskin jos pelkkä ADHD riittäisi työkyvyttömyyseläkkeeseen. Puolet Suomen koululaisista päätyisi heti ysiluokan jälkeen eläkkeelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi neljä