Liian sairas työhön, liian "terve" eläkkeelle. Onko teitä muita?
Eläkettä ei saa, koska olen työtön. Aina löytyy porsaanreikä, jolla eläke evätään. Olen työtön, koska olen liian sairas työhön, jopa kuntouttavaan työtoimintaan. Edes kuntoutusta ei tarjota, koska sairauteni ei kuntoutuksella parane. Nyt sitten te-toimistossa virkailija pohti, olisiko minun parempi jäädä työnhaun ulkopuolelle, koska tilanteeni on niin vaikea. Työmarkkinatuki kun on vastikkeellista.
Kommentit (72)
Minä olen liian terve sairaseläkkeelle. Työkkärin kanta on, että olen kykenevä tekemään töitä kuntouttavana työtoimintana, mutta olen liian sairas tekemään sitä samaa työtä palkkaa vastaan. Yrityksen perustamisen virkailijat (2 kpl) suorastaan kielsivät minulta.
Omasta mielestäni olen työkykyinen. Olen välillä ollutkin palkkatyössä, jonka työpaikan hankin ihan itse, ilman työkkärin väliintuloa. Ja kun se pätkätyö loppui, minulle alettiin taas järjestämään kuntouttavaa työtoimintaa, kovalla kiitreellä ennen kuin ennätän taas hankkia oikean työpaikan.
Onneksi sen työttömyyden päättymisen voi ilmoittaa netissä, eikä tarvitse virkailijoille selitellä, miksi en ole enää heidän käytettävissään niihin ilmaistöihin.
työmarkkinatuki on se ensisijainen tuki, kela käskee pysymään siinä. jos et pysty kunt. työt. niin haet sairaslomaa, aina uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä ap meinaat rahaa saada?
Niin no sitähän mä tässä mietin. En aio suostua tuohon. Olen kuullut jostain jostakin koodista, ettei sen saaneelta vaadita mitään, mutta mikä se on ja miten sen saa??
Jos eläkettä ei myönnetä, mutta on todistus sairauslomasta niin työkkärin täytyy maksaa kuitenkin työttömyysrahaa ns. työvoiman ulkopuolella, mutta työkkärin listoilla olevalle. Tiedän, koska olen ollut siinä tilanteessa. Sellasta tilannetta ei voi tulla, etteikö mitään tuloa olisi.
Ap tässä. MInulle ei kirjoiteta sairaslomaa, koska sairauteni ei saikulla parane. Eläkepaperit tehtiin suoraan ilman saikkua. Nyt eläkkeen hylyn saatuani pyysin uudestaan saikkua: EI !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko noinkin käydä. Siis pudota eläkkeelle pääsyn ja työmarkkinatuen väliin.
Ei saa kumpaakaan.
Sitä ihmettelen itsekin. Tähän asti luulin että ei voi. En aio suostua kuitenkaan. Siis jäisi täysiin ilman rahaa, en saisi edes toimeentulotukea.
Miksi et muka saisi toimeentulotukea? Se on viimesijainen etuus, mutta sinullahan ei sitten muuta mahdollista tulonlähdettä olisi.
Mä olen nyt vuoden päivät ollut työkkärissä kirjoilla lääkärin lausunnon kanssa, ettei ruumilliista työtä. Olen entinen urheilija ja kokki. Paljon on kulumia ja vaivoja. En vaan enää pysty tekemään kummostakaan ruumiillista työtä, kun selkä pragaa heti tai sitten toinen jalka. Titaania on akkaan laitettu, muttei jelppaa.
Olen tässä etsinyt alaa, johon voisi uudelleen kouluttautua. Tuntuu, että kaikki sopivahkot ovat juurikin sitten hoitotyötä tms. Joissa siis pärjäisi parin vuoden koulutuksella.
Alkuvuodesta sairastuin ja yhä jatkuu. Sitten tulikin tämä koronatilanne. Olen ollut puolivuotta nyt tuuliajolla. Aivan sekaisin, että mitä pystyisin tekemään tulevaisuudessa... mutta täysin ilman te-keskuksen tukea, kun enhän mä nyt heidän ykkösprioriteettina ole. Siellä on lomautetut ja terveet tietenkin ennen mua.
Työmarkkinatuki rullaa nyt, mutta kuinka kauan.. Firmaa olen miettinyt, mutta mitähän se sittne olisi. Mitä mä osaan tehdä? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mikä on niin paha vaiva, ettei yhtään mitään pysty tekemään? Ainakin sormet näyttävät liikkuvan. Voisit opetella kutomaan sukkia ja lapasia ja tekemään halkokoreja päreistä. Kunnon halkokori maksaa 50 euroa, niitä kun iltapuhteella näpertelet vaikka yhden per päivä, saat jo siitä 1 500 euroa miinus päreiden hinta (ellet hae metsästä itse tarpeita). Myydä voit vaikka paikallisen K-kaupan pihassa tai netissä.
Eihän tähän näpyttelyyn kummosia sormi toimintoja tarvita. Pahassa reumassakin palstailu onnistuu, muttei työnteko - välttämättä.
Haluanpa nähdä sen tyypin, joka haluaa vielä maksaa mun käsitöistä. Ilmaiseksi ei mene edes sukat, kun on niin monen kirjavaa silmukkaa. Itse niitä sitten tässä kotona pidän syyspimeillä.
ohis, työssäkäyvä kylläkin, mutta huvittaa nämä ehdotukset.
Palstalla pystyy keskustelemaan, vaikka ei pystyisi näppäilemään edes. Puhelimen mikrofoni päälle ja puhelin "kirjoittaa" puheen. Jos enteriä saa jotenkin painettua, se riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kumpaakaan.
Sitä ihmettelen itsekin. Tähän asti luulin että ei voi. En aio suostua kuitenkaan. Siis jäisi täysiin ilman rahaa, en saisi edes toimeentulotukea.
Miksi et muka saisi toimeentulotukea? Se on viimesijainen etuus, mutta sinullahan ei sitten muuta mahdollista tulonlähdettä olisi.
Koska puolison tulot. Nytkin puoliso tuskittelee rahojen vähyyttä, vaikka saan vielä työmarkkinatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa kumpaakaan.
Hänellä on ehkä omaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin no sitähän mä tässä mietin. En aio suostua tuohon. Olen kuullut jostain jostakin koodista, ettei sen saaneelta vaadita mitään, mutta mikä se on ja miten sen saa??
Jos eläkettä ei myönnetä, mutta on todistus sairauslomasta niin työkkärin täytyy maksaa kuitenkin työttömyysrahaa ns. työvoiman ulkopuolella, mutta työkkärin listoilla olevalle. Tiedän, koska olen ollut siinä tilanteessa. Sellasta tilannetta ei voi tulla, etteikö mitään tuloa olisi.
Ap tässä. MInulle ei kirjoiteta sairaslomaa, koska sairauteni ei saikulla parane. Eläkepaperit tehtiin suoraan ilman saikkua. Nyt eläkkeen hylyn saatuani pyysin uudestaan saikkua: EI !
Ohoh. No sitten sun on kai pakko olla työkkärin käytettävissä. Mutta jos et ole työkykyinen, menet vaan uudestaan eri lääkärille. On kyllä ikävä tilanne, voimia sulle. Multakin on hylätty kuntoutustuki pari kertaa (sairauslomaa kyllä myönnettiin, joten sain työttömyysrahaa),kunnes se sitten myönnettiin. Pysyvästä eläkkeestä voi vain haaveilla.
Mulla on joku merkintä työkkärissä, että "työnhakua ei seurata alkaen 2020". Eivät siis pakota kursseille eivätkä lähetä työtarjouksia,mutta saan työttömyyskorvausta, koska työkyvyttömyyseläkkeelle en ole päässyt.
Masennuksesta pääsee eläkkeelle. Mutta kukapa lääkäri sen masennuksen näkee muilta kuin niiltä, jotka osaavat oikealla lailla lääkärissä olla.
Jos sormet kestää vauva-palstalla näpyttelyn niin miksei etätöitä? aika moni tekee tänä päivänä työt kotoa koneelta käsin...
Vierailija kirjoitti:
Masennuksesta pääsee eläkkeelle. Mutta kukapa lääkäri sen masennuksen näkee muilta kuin niiltä, jotka osaavat oikealla lailla lääkärissä olla.
Ei pääse työtön tästä syystä.
ELämässsä kaikkein tärkeintä on se että järki on mukana kaikesssa ja hahmotuskyky on kirkas. On ehhkä olemassa lääkkeiden lisäksi myös muita työkaluja miteeen kirkkauden vois saavutttaa kuten buddhalaisuus jossa riiisutaan kaikki epäolennainen pois jolloin aivojen käytös alkaa totttua ja sopeutua tavoittelemaan herkkyyttä. Autismisssa herkkyys on sitä etttä painolasti asioiden välillä kasvaa kuormittavaksi kun hahmotuskyky on heikko ja alkaa pelkäääämään tulevia haaasteita ja tulevaisuuutta mutta budhalaisuuudessa herkkyys havaita asioita on sitä etttä kun riisuuu epäolennaisen painon pois niiin fokus siiirty olennaiseen hahmottamiseen ja havainnnointiiin.
Vierailija kirjoitti:
Jos sormet kestää vauva-palstalla näpyttelyn niin miksei etätöitä? aika moni tekee tänä päivänä työt kotoa koneelta käsin...
Esim. Kivut, sairauden aiheuttama väsymys,
nepsy- ja mt-ongelmat yhdistelmä. Tai monet muut asiat. Aika monesti ei ole kysymys vaan yhdestä asiasta ja tilanne ei ole yksinkertainen
Vierailija kirjoitti:
ELämässsä kaikkein tärkeintä on se että järki on mukana kaikesssa ja hahmotuskyky on kirkas. On ehhkä olemassa lääkkeiden lisäksi myös muita työkaluja miteeen kirkkauden vois saavutttaa kuten buddhalaisuus jossa riiisutaan kaikki epäolennainen pois jolloin aivojen käytös alkaa totttua ja sopeutua tavoittelemaan herkkyyttä. Autismisssa herkkyys on sitä etttä painolasti asioiden välillä kasvaa kuormittavaksi kun hahmotuskyky on heikko ja alkaa pelkäääämään tulevia haaasteita ja tulevaisuuutta mutta budhalaisuuudessa herkkyys havaita asioita on sitä etttä kun riisuuu epäolennaisen painon pois niiin fokus siiirty olennaiseen hahmottamiseen ja havainnnointiiin.
EPäolennnaisuudella budhismissa tarkoitan sitä etttä ne ovat asioita joiihin et pysty vaikuttamaaan juuri sillä hetkelllä vaikka ne sokeutttaisivatkin ajatustasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä eläkettä hait? Osatyökyvyttömyyseläkkeelle pääsee ilman sairauslomaa, kokoeläkkeelle pitää ensin olla vuosi sairauslomalla. Sairauslomaa pitää saada, jos ei ole työkykyinen. Mene ihmeessä toiselle lääkärille.
Työelämä on nykyään niin pers**stä että jokainen normaali ihminen on liian sairas sinne.
Minä olen samassa asemassa kuin ap, toimeentulotuella elän, sekä työttömyyskorvaus että sairauspäiväraha evätty, kuten myös eläke. Sairauslomalla kuitenkin olen, ollut jo monta vuotta. Että kyllä näinkin voi käydä. Ilman mitään tukea ei suomessa kuitenkaan tässä asemassa oleva onneksi jää, mutta aikamoista pennien laskemista, mihin meneekin sitten kaikki energia.
Ymmärtääkseni ei.