Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi 40-60 -luvuilla syntyneiden on niin vaikea ymmärtää sitä maailmaa, jossa nuoremmat nykyään elävät?

Vierailija
08.07.2020 |

Enkä siis tarkoita pelkästään lasten ja nuorten maailmaa, vaan myös kolmi- neli- viiskymppisten elämää.

Kommentit (362)

Vierailija
1/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Vierailija
2/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen syntynyt 60-luvun alkupuolella, ja siis vielä viisikymppinen, enkä nyt koe ihan hirveän vaikeaksi ymmärtää pikkuisen nuorempien ikätoverieni elämää, sen verran kun nyt muiden elämää voi ymmärtää. Omalta osaltani yritän sosialiseerata kaiken ikäisten kanssa ja keskustella hiukan syvällisemmin mahdollisimman monen kanssa saadakseni paremman käsityksen siitä, mikä pistää heidät tikittämään. Eihän sitä kautta mitään täyttä ymmärrystä saavuta, mutta ainakin jonkinlaisen aavistuksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän meiltä on jäänyt ymmärtämättä?

Vierailija
4/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin minä ymmärrän tätä maailmaa, luultavasti jopa paremmin kuin nuoret. Surkeasta köyhyydestä kehitysmaa-Suomessa kärsineinä me rakensimme teille jälkipolville yltäkylläisen ja helpon elämän.

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Vierailija
5/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Kiitos siitä Sinulle! Saanko suudella jalkojasi?

Vierailija
6/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Mietipä hetki kuinka paljon helpompaa mm. työllistyminen on ollut sinun ikäpolvellesi vs. 20-40 v nuoremmille... Miksi sinun ikäpolvesi on paljon varakkaampi kuin nuoremmat korkeammin koulutetut?

Sinäkin voit miettiä sitä, mikä vaikutus on työuran pituudella: miksi pitempään työelämässä olleilla on esim. omistusasunto, kun vastavalmistuneella ei ole?

Vierailija
7/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkenna, mitä ei ymmärretä?

Ymmärrän ainakin, että töitä on paljon vaikeampi saada kuin 80-luvulla, mutta se ei koske pelkästään nuoria, vaan ihan kaikenikäisiä.

Ei kouluihin ollut helppo päästä silloinkaan, yliopistoihin pääsi haluamalleen linjalle aniharva. En tiedä mistä se harhakäsitys tulee, että sinne noin vain mentiin. Opiskelu on muuttunut itsenäisemmäksi ja enemmän täytyy ottaa itse vastuuta.

Maailma muuttuu aina eskoseni ja vuonna 2050 nuorten maailma on taas erilainen kuin 2020-luvun nuorten.

Vierailija
8/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Kiitos siitä Sinulle! Saanko suudella jalkojasi?

Onko hampaasi oikaistu yhteiskunnan verovaroilla? Jos on, niin saat suudella. Muussa tapauksessa et.

Vierailija
9/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ei työllistyminen sen helpompaa ollut. Monet muuttivat ulkomaille töiden perässä.

Tottakai ikänsä tienanneet kuusikymppiset ovat varakkaampia kuin nuoret.

Vierailija
10/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ainakin, että töitä on paljon vaikeampi saada kuin 80-luvulla, mutta se ei koske pelkästään nuoria, vaan ihan kaikenikäisiä.

Ei kouluihin ollut helppo päästä silloinkaan, yliopistoihin pääsi haluamalleen linjalle aniharva. En tiedä mistä se harhakäsitys tulee, että sinne noin vain mentiin. Opiskelu on muuttunut itsenäisemmäksi ja enemmän täytyy ottaa itse vastuuta.

Maailma muuttuu aina eskoseni ja vuonna 2050 nuorten maailma on taas erilainen kuin 2020-luvun nuorten.

Tein muuten 17 vuotta pätkätöitä, kursseja, uusi ammatti. Tilanteeni ei ole ikäiselleni mitenkään harvinainen, vaan kaltaisiani on kymmeniätuhansia. T. s. 1964

Vierailija
11/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Ihan koska heillä on vähemmän työuraa ym.

Yksinkertainen fakta on, että elintaso on kokoajan noussut. Omaien lasteni emintaso on aina ollut paljon korkeampi kuin omani. Nyt parikymppisinä heillä on toetenkin vähemmän varallisuutta kuin minulla. Täysin yhtä hyvin ovat työllistyneet kuin itse saman ikäisinä. Molemmat tulevat olemaan Aina paremmassa tilanteessa kuin minä.

Se ero näyttää olevan, ettei materiaa ha kuluttamista noin paljoa arvosteta. Valinnat on tietoisempia ja asenteet suvaitsevampia.

Eri

Vierailija
12/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä ei ymmärretä?

t. teinin vanhempi

Vierailija
13/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni elän samassa maailmassa kuin nuoremmatkin?

Myönnän etten oikein ymmärrä APn ajatuksenjuoksua.

-66

Vierailija
14/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina laajan ikäskaalan valitsit meihin ymmärtämättömiin. Alkaen 50-80-vuotiaat.

Minä.olen syntynyt 1969 ja nyt siis 51-vuotias.

Vierailija
15/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seuraan maailmaa muun muassa lasteni kautta ja olen perillä siitä, miten maailma on muuttunut.

Ap, taidat olla niin nuori, ettet vielä ymmärrä, että suurimmalla osalla ihmisiä kyky seurata maailmaa ja sen kehitystä ei jämähdä siihen tilanteeseen, mitä se oli parikymppisenä.

Vierailija
16/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tein muuten 17 vuotta pätkätöitä, kursseja, uusi ammatti. Tilanteeni ei ole ikäiselleni mitenkään harvinainen, vaan kaltaisiani on kymmeniätuhansia. T. s. 1964

Tein koko 80-luvun pätkätöitä sairaanhoitajana. Silloinkin oli vakivirkoja vähän ja hakijoita paljon. Tavallisimmin uusi virka aukesi, kun viranhaltija joko jäi vanhuuseläkkeelle tai kuoli. Sitten tulikin 90-luvun lama eikä ollut enää määräaikaisiakaan töitä. Oli pakko vaihtaa alaa. 

Vierailija
17/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä Ap sotke 60-luvulla syntyneitä suuriin ikäluokkiin. Meiltähän on jo viety kaikki suurten ikäluokkien etuudet, mm eläkeputkeen ei päästä. Päinvastoin ollaan suuri väliinputoajajoukko, se vanhuuseläkekään ei kerry alle 23 v tehdystä työstä. Hammashoidossakin ollaan tiputtu monta kertaa julkisen hoidon ulkopuolelle.

Vierailija
18/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP perustele väitteesi.

Vierailija
19/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä etteivät ymmärrä. Ei tässä olekaan mitään järkeä.

Vierailija
20/362 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- vuosikertaa 1954

Et ilmeisesti ole kuullut mitään 90-luvun lamasta? Töitä ei ollut tai ne olivat lukuisia pätkiä. Muutin 3 kk pätkätöiden perässä, nykypolvi ei sitä viitsi tehdä.

Noiden pätkätöiden sopimusjaksojen pidetessä pikkuhiljaa sain lopulta vakituisen työpaikan samalta paikkakunnalta silloisen avopuolisoni nykyisen aviopuolisoni kanssa, erillään asuimme töiden takia 2 vuotta.