Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
Pyöräilyshortsit v. 1991. Silloin käytin aerobicissä ja nykyisin kotona olohousut. Ihan järkyttävät muuten, mutta eivät hajoa millään!
Oma hääpukuni 50-luvulta. Ostin sen vintageliikkeestä alkuvuodesta.
Raskain mielin silppusin viime vuonna fillarin huoltoräteiksi seitin ohueksi menneen lentokoneesta ostetun m@rlboro-kartsan kylkiäisenä tulleen t-paidan jostain 80-luvun luppupuolelta. RIP. Oli päällä varmaan tuhansia kertoja.
Kaikkein vanhimpia vaatekappaleitani on Diorin silkkihuivi, minkä isä toi minulle työmatkaltaan tuliaisena joskus 80-luvun alussa.
Huivi on siis nelisenkymmentä vuotta vanha - ja aina yhtä ihana. Meni tosin pitkään, etten käyttänyt sitä.
Vuonna 1998 ostamani Levi's 555 -farkut. Maksoivat yli 400 markkaa, ostin omista rahoistani. Olin tuolloin 14 v. Farkut ovat kokoa 26"/30". Lahkeensuiden saumat piti avata kun kasvoin vielä pituutta pari senttiä mutta perse ei ole levinnyt ämmämäiseksi. Kuluneethan nuo ovat, mutta mukavat päällä.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi Espiritin sinistä t-paitaa noin vuodelta 1990. Molempia pesty ainakin kerran viikkoon koko ajan. Eivät ole vanuneet, venyneet ja vain aavistuksen haalistuneet.
Nyt on molempien päänaukon reunassa alkavaa rispaantumista. Vaimo tästä iloitsee, kun hän on jo vuosikymmenet motkottanut, että aina nuo samat paidat päällä. Ja minä vastannut, että ehyitä hyviä vaatteita en roskiin heitä. Joku päivä hän ne varmaan hävittää.
Vasta ostin Camelin ja Tommy Hilfigerin kalliit pikee paidat. Molemmat oli reikäisinä roskiskamaa alle vuoden käytöllä. Laadusta kestävyysmielessä ei tietoakaan.
Yks Sharkin villapaita on myös paljon pidetty vuodelta 89. Vähän on hihansuut rispautunu.
Osaako joku sanoa miksi nykyään tehdään niin huonoa laatua? Olisi markkinatako vaatteille joilla olisi kestävyystakuu. Kun ei hinnankaan perusteella voi enää päätellä laatua.
Kun henkkamaukka tuli 90-luvulla Suomeen, ostin itiksestä yhden pitsisen alusvaatesetin. Siinä oli ajan hengen mukaisesti push-up-yläosa, joka on jo mennyt aikaa sitten roskiin. Mutta käsittämätöntä on, että ne pitsiä ja meshiä (???) olevat hipstermalliset (niitä ei silloin vielä nimitetty hipstereiksi) alushousut on edelleen käyttökelpoiset ja kunnossa!!
Just yks päivä mietin, että eipä kuulu enää tapoihin tehdä kestäviä käyttövaatteita. Nuokin ovat siis ihan olleet käytössä, sanotaan nyt keskimäärin 3 krt kuukaudessa. Tuntuu, että kaikki nykyvaatteet rupsahtaa jo ekassa pesussa. Ennen henkkamaukkakin näköjään myi ihan laadukastakin kamaa.
Paljon n 15 vuotta vanhoja t-paitoja. Stockan silloisen nuorten osaston omaa sarjaa. Muutamat yhtä vanhat Dieselin farkut. Talvitakkeja useita samalta aikakaudelta.
Vanhin on kesämekko vuodelta 1994 kun olin menossa 9-luokalle. Ihan käyttökelpoinen vielä, ja uudenveroinen vaikka paljon käytetty.
Lisäksi on useita 10-15v ikäisiä yläosia, esim pari onlyn takkia ja hmn verkkatakki. Kaikkia pidetty satoja kertoja. Paras hinta-laatusuhde lie kesätakilla jonka ostin kirpputorilta 4 eurolla noin vuonna 2005, ja joka on ollut joka kesä säännöllisessä käytössä.
Vierailija kirjoitti:
Vuonna 1998 ostamani Levi's 555 -farkut. Maksoivat yli 400 markkaa, ostin omista rahoistani. Olin tuolloin 14 v. Farkut ovat kokoa 26"/30". Lahkeensuiden saumat piti avata kun kasvoin vielä pituutta pari senttiä mutta perse ei ole levinnyt ämmämäiseksi. Kuluneethan nuo ovat, mutta mukavat päällä.
Oletko mies? Vaikea kuvitella naista, joka käyttää tällaista ilmaisua.
50-luvun lopulta äitini jakkupuku: villakangas, silkkivuori, kynähame ja laatikkomainen lyhyt jakku 3/4 hihalla. Säilytetty puuvillaisessa pukupussissa tai silkkipaperilla vuorattuna pahvilaatikossa. Pysynyt kuin uutena. Käytän häissä, YO-juhlissa ym.
Oon äitini kanssa samaa kokoa(pituus,paino) Ainut ongelma On hameen tiukahko vyötärö. Miten olikin aiemmin naisilla lantio ja vyötärö, mulla tasapaksu pökkelö.
Joutsenen untuvatakki vuodelta 1997. Olen siro (160cm,47kg) ja takin koko XS.
Takki on valtavan kokoinen, iso jätesäkki. Mahtuu mun miehelle (184cm,90kg) hihat tietysti lyhyet, mutta muuten passeli! 90-luvulla toisenlainen muoti ja mitoitus.
Säästän takin. Josko vanhuksena oon petipotilas tai pyörätuolissa, niin on helppo tää jättitakki mun päälle kiepsauttaa.
-Suomalainen vintagemekko 1940-1960 -luvulta. Kirpparilta olen ostanut.
- On myös yksi suomalainen vintagevillakangastakki, jonka luulen olevan vähintään 1960-luvulta.
- Edesmenneen isäni vanha Niken huppari 1980-1990 luvulta 😊 Ei oikeastaan edes erota onko tämän hetken muotia kaupasta ostettua vai retroa, kun on pelkkä vaalean lila kyseessä.
- diorin vintagelaukku 60-luvulta.
Sonata Arctican kiertuepaita vuodelta 2011.
Isoisäni 1950-luvulta peräisin olevaa nahkatakkia joskus käytän. Oli sen verran pienempiä ihmiset silloin, että sen aikainen miesten takki sopii just hyvin minulle. Ei sopisi nykyajan miehille.
Vaatteista ei taida olla paljoa, olen muuttunut (sekä makuni että vaatekokoni) ja muuttanut maasta toiseen, niin vaatevarastoa on tullut karsittua aika kovalla kädellä.
Sen sijaan minulla on vuonna 1999 ostettu Giorgio Armanin silkkinen pitkähapsullinen huivi, jota käytän joskus. Sen on yksin kauneimpia koskaan hankkimiani asioita.
Minulla on myös noin vuonna 1993 hankittu Three Bagsin iso satchel-tyylinen olkalaukku, ihanaa konjakinväristä nahkaa ja vielä täysin toimiva.
Äidin vanha Viipurista ostettu feikki Leviksen farkkupaita.
Omista vaatteista 15 vuotta sitten ostettu Puman talvitakki edelleen käytössä ja täysin ehjä.
Vierailija kirjoitti:
Äidin vanha Viipurista ostettu feikki Leviksen farkkupaita.
Omista vaatteista 15 vuotta sitten ostettu Puman talvitakki edelleen käytössä ja täysin ehjä.
Farkkupaita siis vuonna 1996 ostettu, jäi vuosi välistä :)
Pari t-paitaa 10 vuoden takaa, hyvin toimii edelleen eivätkä ole menneet miksikään. Neule joka on noin 8 vuotta sitten ostettu. Siinä varmaan vanhimmat itse hankitut joita edelleen käytän. Kirppareilta sitten kaikenlaista tosi vanhaa joiden tarkkaa ikää en tiedä, mutta otaksun ettei ap tarkoittanut sitä.