Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?

Vierailija
07.07.2020 |

Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.

Kommentit (965)

Vierailija
221/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksi Espiritin sinistä t-paitaa noin vuodelta 1990. Molempia pesty ainakin kerran viikkoon koko ajan. Eivät ole vanuneet, venyneet ja vain aavistuksen haalistuneet.

Nyt on molempien päänaukon reunassa alkavaa rispaantumista. Vaimo tästä iloitsee, kun hän on jo vuosikymmenet motkottanut, että aina nuo samat paidat päällä. Ja minä vastannut, että ehyitä hyviä vaatteita en roskiin heitä. Joku päivä hän ne varmaan hävittää.

Vasta ostin Camelin ja Tommy Hilfigerin kalliit pikee paidat. Molemmat oli reikäisinä roskiskamaa alle vuoden käytöllä. Laadusta kestävyysmielessä ei tietoakaan.

Yks Sharkin villapaita on myös paljon pidetty vuodelta 89. Vähän on hihansuut rispautunu.

Osaako joku sanoa miksi nykyään tehdään niin huonoa laatua? Olisi markkinatako vaatteille joilla olisi kestävyystakuu. Kun ei hinnankaan perusteella voi enää päätellä laatua.

Koska kustannustehokkuus ja kertakäyttömuoti. Niin kauan kun ihmiset ostavat enimmäkseen halpaa kuraa, ei ole mitään syytä tehdä kalliita laatutuotteita.

Myös se, että kun vaatteet tehdään huonosti ja halvalla, ne hajoavat/kuluvat nopeammin, eli ihmisten on sitten pakko ostaa uutta. Näin se kauppa käy...

Vierailija
222/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

50-luvun lopulta äitini jakkupuku: villakangas, silkkivuori, kynähame ja laatikkomainen lyhyt jakku 3/4 hihalla. Säilytetty puuvillaisessa pukupussissa tai silkkipaperilla vuorattuna pahvilaatikossa. Pysynyt kuin uutena. Käytän häissä, YO-juhlissa ym.

Oon äitini kanssa samaa kokoa(pituus,paino) Ainut ongelma On hameen tiukahko vyötärö. Miten olikin aiemmin naisilla lantio ja vyötärö, mulla tasapaksu pökkelö.

50-luvulla naiset vielä käyttivät korsetteja/korseletteja/housuliivejä, eli voimakkaastikin muotoilevia alusvaatteita. Se lantio-vyötärölinja ei ollut ihan luonnostaan naisilla silloinkaan (etenkään synnyttäneillä naisilla). Terveisin muodin historian kanssa ammatikseen puuhaava. :) 

(Kaikkein kummallisin alusvaate, jonka olen nähnyt, on raskausajan kokovartalokorsetti 50-luvulta. Siinä oli niin hemmetisti erilaisia nauhasäätöjä kirjaimellisesti joka puolella, että omistaja - maatalon nuori emäntä - käytti sitä tasan kerran ja nakkasi sen jälkeen lipaston alimman hyllyn takanurkkaan.)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy huonolaatuiseen kankaaseen löytyy pitkälti siitä, että vaateteollisuuden syklit ja volyymit on niin uskomattomat, että paljon vettä kasvatukseensa vaativa puuvilla ei yksinkertaisesti ehdi kasvaa niin vanhaksi, että kuidut olisivat pitkiä ja vahvoja. Lisäksi koneellinen poiminta heikentää puuvillan laatua.

Vierailija
224/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jack&Jonesista 12-vuotiaana (yli 20 vuotta sitten) ostamani neuletakki. On pesty ja pidetty, mutta materiaali ei ole nyppyyntynyt tai haalistunut yhtään! Vetskarin vedin vain lähtee nykyään helposti irti.

Vierailija
225/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatehuoneelta viime vuosituhannella ostettu villakangastakki.

Vierailija
226/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turkishaalari vuodelta 1995. Sain lahjaksi ulkomailla ollessani. Lahkeet hieman rispaantuneet, kun on hieman liian pitkät lahkeet. Muuten täysin hyvässä kunnossa. Kovalla pakkasella verraton.

Vierailija
227/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

50-luvun lopulta äitini jakkupuku: villakangas, silkkivuori, kynähame ja laatikkomainen lyhyt jakku 3/4 hihalla. Säilytetty puuvillaisessa pukupussissa tai silkkipaperilla vuorattuna pahvilaatikossa. Pysynyt kuin uutena. Käytän häissä, YO-juhlissa ym.

Oon äitini kanssa samaa kokoa(pituus,paino) Ainut ongelma On hameen tiukahko vyötärö. Miten olikin aiemmin naisilla lantio ja vyötärö, mulla tasapaksu pökkelö.

50-luvulla naiset vielä käyttivät korsetteja/korseletteja/housuliivejä, eli voimakkaastikin muotoilevia alusvaatteita. Se lantio-vyötärölinja ei ollut ihan luonnostaan naisilla silloinkaan (etenkään synnyttäneillä naisilla). Terveisin muodin historian kanssa ammatikseen puuhaava. :) 

(Kaikkein kummallisin alusvaate, jonka olen nähnyt, on raskausajan kokovartalokorsetti 50-luvulta. Siinä oli niin hemmetisti erilaisia nauhasäätöjä kirjaimellisesti joka puolella, että omistaja - maatalon nuori emäntä - käytti sitä tasan kerran ja nakkasi sen jälkeen lipaston alimman hyllyn takanurkkaan.)

Äläs nyt. Äitini synnytti meidät lapset 60-luvulla käytti tuollaista raskaustukiliivejä. Hän sanoi, että se on tärkeää, ettei tule raskausarpia. Pidin itsekin todella tukevaa raskaustukea ja yhtään raskausarpea ei ole tullut minullekkaan.

Vierailija
228/965 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Villapaitoja on useampia noin 25-vuotta vanhoja ja käsinnelottuina hyvässä kunnossa. Italian MM-jalkapallokisoista vuodelta 1990 on t-paita eli ikää 30-vuotta. Vähän ohentunut jo, mutta vielä käyttökelpoinen. Myös vanhempia perittyjä vaatteita löytyy.

Vierailija
229/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Benettonin keltainen neulepaita vuodelta 1984.

Käytän pari kertaa vuodessa :)

Vierailija
230/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaate mutta mökiltä löytyy 80-luvun lopulla lukiossa ollessani ostetut kontio kumisaappaat.

Vierailija
231/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taitaa olla 1960-luvun nahkatakki.

Vierailija
232/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adisaksen shortsit vm. 96 ja kumpparit samaa ikäluokkaa.

Vierailija
233/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

25 vuotta käytössä olleet Viking-merkkiset kumisaappaat. Harvoin niitä tarvitsee laittaa kyllä... Toisiksi vanhin vaate lienee villakangastakki, joka taitaa olla "vain" 18 vuotta vanha.

Vierailija
234/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs nyt. Äitini synnytti meidät lapset 60-luvulla käytti tuollaista raskaustukiliivejä. Hän sanoi, että se on tärkeää, ettei tule raskausarpia. Pidin itsekin todella tukevaa raskaustukea ja yhtään raskausarpea ei ole tullut minullekkaan.

Mun aikana käytettiin sellaisia housuliivejä ja kyllä ne useamman raskauden on kestänyt. Toisen samanlaisen sain käytettynä ja niitäkun vaihtoi päivittäin, ei ollut yhtään tukalaakaan - toinen vähän löysempi tietysti.

Nyt on ajat muuttuneet. Eikookki ihana:

https://www.paapero.fi/product/1431/kangasmaski-pakkaus

Vierailija
235/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aerosmith Permanent Vacation jenkkikiertueen t-paita 1987/88

Ostettu nuorena (90-luvun alussa) kirpparilta

Vierailija
236/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi talvitakkini taitaa olla jo lähemmäs 20 vuotta vanha, ellei jopa sen yli. Eräs t-paita oli minulla pitkälti yli 10 vuotta, ei tosin usein käytössä. Kuitenkin vuonna 1999-2000 sain sen lahjaksi kunnes se oli muutama vuosi sitten pakko heittää pois kun se ei kelvannut enää edes pölyrätiksi.

Vierailija
237/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäidiltä peritty minkkiturkki, lienee 50-luvulta

Äidiltä peritty kelsiturkki, on 70-luvulta

1990 kirpparilta ostamani villakankainen viitta, myyjän mukaan ostettu 60-luvulla Pariisista.

Vierailija
238/965 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivosin vaatekaappejani eilen ja vastaan tuli Leviksen viisnollaykköset, en tarkkaan tiedä miltä vuodelta mutta minulla oli ne jalassa ainakin Interraililla 1990. Kunhan ilmat viilenee, otan ne käyttöön. Lahkeet ovat kyllä makuuni hieman leveät, mutta kaipa ne menettelee.

Vierailija
239/965 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulta. Mummin vanha mekko ompelijalla muokattu minulle sopivaksi.

Nokian kumisaappaat sain yläasteella ja ne on vielä käytössä yli 20v.

Mulla Nokian Kontio kumisaappaat vuodelta 1993 ja vaimolla vuodelta 1988. Edelleen täysin ehjät ja käytössä.

Vierailija
240/965 |
27.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuotta sitten ostetut Karhun lenkkarit. Nyt vasta alkaneet sisäpuolelta nilkan/kantapään kohdalta hajota mutta täysin käyttökelposet ovat silti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän yhdeksän