Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
Sokokselta ostettu toppatakki vuodelta 1993 tai 1994. Pääsin ylioppilaaksi 1994 ja lähdin opiskelemaan ja silloin takki minulla jo oli.
Mustat pussimaiset tuulihousut. Päällisin puolin eivät näytä kovin lämpimiltä, mutta oikeasti ovat yllättävän lämpimät jopa talvella, vaikka eivät sisällä mitään paksuja toppauksia. Housut ovat jo 20 vuotta vanhat ja ainoa vika on vyötärön kuminauha, joka toimii kiristyksenä.
V, 1955 köyhäinapupaketissa saatu neulejakku, ns luku nuttu. Lieneekö mitäkin karvaa, koska eläessäni en ole yhtä lämmintä pitänyt. On musta ja väri lähtee, mutta varma lämmittäjä.
Joutsen-untuvatakki. Todella muhkea ja lämmin. Käytetty vain paukkupakkasilla. Ainakin 18 v vanha takki ja luulen, että nykykäytössä kestää minulla loppuiän.
Sillä ajatuksella takin aikoinaan ostinkin, vaikka hinta oli kipurajoilla.
Miehellä on yli 40 v käytössä ollut untuvatakki. Hieman on hihansuut hapertuneet, mutta lähes joka talvi ollut käytössä. Todella napakka kangas ja pitänyt untuvatkin sisällä. Taitaa olla hänelläkin vielä pitkään käytössä.
1940-luvulta peräisin oleva villatakki. Wanhanajan kestävää kunnon villalankaa mihin ei iske edes tuholaiset. Nostalgiaa parhaimmillaan.
Isoäidin mekko 60-luvun alusta ja hänen äitinsä lammasturkki joka lienee vanhempi.
No jos ei lasketa äidin ja tätien vanhoja vaatteita, jotka on 70-luvulta, niin yhden paidan/tunikan ainakin oon ostanut vuonna 1999 tai 2000.
Mummon tädin villajerseyjakku 60-luvulta. Kiersi isäni vaimon kautta minulle :)
Nahkavyö jonka ostin 1996 silloisesta valtion pukutehtaasta, sillä oli joku muu nimi tällöin jo.
Seppälästä ostettu v-aukkoinen ohuehko puuvillaneule. Käytän enää kotona. Veikkaan että noin 20 vuotta. Toinen on t-paita Stokkalta. Varmaan lähes samaa ikäluokkaa, nykyään palvelee mökillä. Se on vähän erikoinen ja ihana väri, oliivin vihreän harmahtava. Varmaan kaikki tajusivat värin :D.
Yli 2000 vuotta vanha kaapu, joka oli Jeesuksen äidin päällä, kun Jeesus haudattiin. Ostin sen Betlehemistä, kun olin siellä lomalla 1947. Myyjä ainakin väitti, että se on aito Jeesuksen äidin kaapu.
Mulla on laatutakki, ollut ensin äidillä, sitten kolmella sisaruksellani vuorotellen (ollaan suht samaa kokoa kaikki), ja nyt siis minulla. Varmaankin n 30 vuotta vanha, mutta ei perhana edes kulu. Laitan sen taas pikapuoliin uuteen kiertoon äidille.
Collegepaita ysärin alusta johon teinini ihastui, käyttää jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Yli 2000 vuotta vanha kaapu, joka oli Jeesuksen äidin päällä, kun Jeesus haudattiin. Ostin sen Betlehemistä, kun olin siellä lomalla 1947. Myyjä ainakin väitti, että se on aito Jeesuksen äidin kaapu.
Noita ylisuuria kaapuja näkee nykyisinkin monella julkkiksella. Muodin edelläkävijä Maria?
Marimekon tasa-raitapaitoja ysäriltä käytössä edelleen. Uudet nyppyyntyy todella nopeasti näihin verrattuna, ihan muutamassa vuodessa. Kasari-ysärin vaihteesta on pinkki villakangastakki ja läjä Marja Kurjen huiveja. Vintageakin harrastan, mutta ne on olleet mulla alle 20 vuotta, niin ei voi ehkä laskea, vaikka monet vaatteista ovat 40-50-luvuilta.
Flanellipaita jota äitini käytti 70 luvulla.
Mulla voisi olla käytössä vaikka kuinka vanhoja vaatteita, jos ne vaan mahtuisi päälle. No joku aikoinaan löysä villapaita taitaa olla ehkä 30 tai 40 vuotta vanha. Mutta vanhin käytössä näihin päiviin asti ollut tekstiili on pyyhe, joka minulla kuulemma oli vauvana. Se on viime vuodet ollut mökillä hiuspyyhkeenä. Nyt se on jo niin hapertunut, että joudun luopumaan. Ja niin, olen 60-vuotias.
Tyttäreni odotusajan farkkuhousut. 21 vuotta vanhat ja vyötärönauha on minulle sopiva. 😟
Oon tänä kesänä käyttänyt paria toppia ja yöshortseja joita käytin riparilla. Oon nyt 31.