Mikä on vanhin käytössä oleva vaatteesi?
Itsellä taitaa olla Rukan sadetakki, joka oli jo kotona asuessani, eli yli 20 vuotta vanha.
Kommentit (965)
Silkkinen kiinalaiskuvioilla oleva aamutakki, 1920-luvulta.
Escadan bleiseri vuodelta 1991. Käytän edelleen.
Anopin äidin aamutakki, teetetty ompelijalla joskus 50/60- luvulla ja Anttilasta ostetut pitkät kalsarit jostain 90-luvulta, täysin ehjät :)
Mallorcalta v -76 ostettu kesähame, toimii vieläkin. Olen muutaman kilon lihonut nuoruudenpäivistäni mutta hameessa on joustava vyötärönauha joten menee hyvin päälle. Se on ollut vuosia kaapinnurkassakin ja olen joskus ollut pois heittämässä mutta nyt olen parina kesänä käyttänyt sitä. Minulla on myös useita 20v vanhoja ajattomia vaatteita käytössä.
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta vanhoja t-paitoja, huppari ja collegeshortsit löytyy. Osa sukista taitaa olla vielä vanhempia. Nyt kun ajattelee niin kyllä ne toiset vaatteet vaan kestää hyvin :D hm/ ginatricot tason vaatteita.
Pellavasekoite t-paidat kestäneet täälläkin 10 v.
Jotain HM perustrikoita noin 10 v vanhoja. Ehdottomasti vanhimmat talvilenkkikamppeet 16 v vanhat Umbron takki ja housut, tosin takki vain ns aktiivikäytössä, housujen malli sellainen että pidän vasta pahimmilla pakkasilla. Tuuletan ja pesen usein, ei ole haalistuneet edes.
Anttilasta ostettu kananpojankeltainen, v-kauluksinen patenttineule 90-luvun puolivälistä. Todella hyvässä kunnossa, käytän sitä vieläkin lopputalvella ja alkukeväästä.
Vuonna 1994 ostetun tuulipuvun hupullinen takkiosa. Housut ovat jo ajat sitten hävinneet, mutta takkia käytän ns. pihatakkina syksyisin ja keväisin kävelylenkkejä tehdessäni. Vihreä väri on pesuissa haalistunut ja resorien kuminauhat täysin venyneet, mutta ei minua haittaa.
V. 1996 Vaatehuoneelta ostettu "tekoturkis"takki, käytän sitä talven kylmimpinä päivinä edelleen. Viime talvena ei tullut käytettyä, koska talvi oli kolme viikkoa maaliskuussa eikä lämpötila pudonnut silloinkaan niin alas, että tuota takkia olisi tehnyt mieli pitää.
Nuo ovat ne vanhimmat. Takkeja ja puseroita minulla on paljon myös 2000-luvun alkupuolelta vieläkin vakituisessa käytössä.
Äitini joskus kasarilla hankkima ihana oversize neule. Aina välillä unohtuu kaapin pohjalle pitkiksikin ajoiksi, kunnes taas löydän ja palautan käyttöön. Tällä hetkellä on pientä fiksausta vailla, kun helmassa pientä purkaumaa...
Vierailija kirjoitti:
Otsikon nähtyäni olin tulossa kirjoittamaan, että Rukan sadetakki. Aloittajalla oli sama 😂
Ostin takin 15 vuotiaana. Nyt ikää itselläni 65v. Ehyt, pitää vettä ja materiaali notkeaa. Nykyiset sadeasut hapertuu ja kovettuu hajalle muutamassa vuodessa.
Ostin kirpputorilta miesten pitkän mustan sadetakin, varmaankin 70 luvun alkupuolelta. Ikää 50 vuotta mutta kunnoltaan kuin uusi ja vahvaa mutta silti joustavaa materiaalia. Tämä riittää seuraavatkin 50 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Kumiteräsaappaat 1950- luvulta, siis varret nahkaa ja jalkaosa kumia, varmaan ikuiset. Myös hirveen vanhat 1980-luvun Kontiot on hyvät vielä.
Nykyään on pakko käyttää tekijälleen ja ympäristölle myrkyttömiä valmistusaineita, ne hajoaa parissa vuodessa ja hinta on puolittunut Kontioissa.
Mulla on 1993 ostetut Kontio kumisaappaat edelleen käytössä. Samoilla saappailla aion jatkaa, vielä ei ole pienintäkään oiretta että joskus hajoaisivat.
90-luvun alussa myytiin vielä Jackpotin ihania ohuita ja värikkäitä puuvillaneuleita sekä pitkiä hameita. Niitä ostaisin heti lisää, jos saisi. Muutama on edelleen käytössä.
Farkkuhame noin 20 vuoden takaa.
Isomummoni soopeliturkki, n. 100 vuotta vanha. Sama vaate lienee myös omassa käytössäni olleista pitkäikäisin, sain sen teini-ikäisenä yli 30 vuotta sitten.
Vanhin on mummon pitsiyöpaita 1920-luvulta. Toiseksi vanhin vaarin norjalaisvillapaita 60-luvulta.
vierailija-tässä kirjoitti:
Silkkinen kiinalaiskuvioilla oleva aamutakki, 1920-luvulta.
Mullakin on tällainen, sinipohjainen. Isovanhempien jäämistöstä.
edesmenneen mummoni neulomat villalapaset 15 talvi takana.
Verryttelyhousut vm. 1984. En ole ostanut uusia vaatteita sitten 2010. Tämä koskee myös kirpputoreja. Vaatteet kestävät helposti sen 30-50 vuotta.
10 vuotta vanha Iron Maidenin huppari. Vieläkin lempparivaatteeni <3
N24
Stravenin musta merinovillatakki 25 vuotta vanha. Käytän muutamia kertoja vuodessa, kun on tarve lämpimälle takille. Oli kallis aikoinaan minulle kallis ostos, mietin pikään raaskinko ostaa. Ajaton, käsittämättömän laadukas, kuin uusi.
Nyt kun katson, miten tarkkaa työtä takki oli, ymmärrän, että paineet on tehdä enemmän halvalla nopeasti kuin yhtä pieteetillä ja kalliisti kuin ennen.
Henkasta tai Lindeksiltä ostettu kapea hame vm 93. Edelleenkin täysin priima kangas ja mahtuu päälle näin 26v jälkeenkin