miksi ette opeta lapsianne leikkimään useamman lapsen kanssa?
Täällä meidän kylillä on ainakin ihan kummallinen ilmiö pienten tsrhalaisten, eskarilaisten ja koululaisten piirissä. Jopa pojissa leikitään vain yhden kaverin kanssa. Jos lapseni hakee kaveria ulos ja toinen kaveri on jo siellä leikimässä, niin mukaan ei mahdu kolmas. Olen huomannut tätä myös vanhempien osalta tapahtuvan, että oikein suositaan sellaista kaksin leikkimistä ja sanotaan kolmannelle "nämä leikkivät jo kaksin, tule joku toinen päivä".
Me olemme mieheni kanssa ainakin opettaneet alusta asti lapsia, että mukaan otetaan aina jos joku pyytää mukaan leikkiin. Koskaan ei ole liikaa lapsia leikeissä. Jos on kaveri jo leikkimässä meillä, niin tottakai siihen voi tulla lisääkin leikkikavereita mukaan halutessaan.
Minä en siis ihan ymmärrä, miksi lapsista ehdoin tahdoin opetetaan sellaisia, että porukassa ei voi olla ja joku pitää aina jättää ulkopuolelle? Osaisiko joku täällä selittää syyn, miksi näin opetetaan?
Kommentit (53)
Ap ota huomioon, että täällä vastailee pääsääntöisesti naiset. joten vastaukset ovat sitten sitä luokkaa...naisethan tunnetusti harrastaa tällaista pienestä asti. Pojilla sen sijaan kuulostaa kyllä kummalta käytökseltä. Ehkä heillä on kovin dominoiva äiti perheessä? Ja opettaa-pakottaa pojankin samanlaiseen tyttömäiseen malliin, että kolmas ei mahdu leikkiin.
t. ONNEKSI vain poikien äiti
Kun riittävän monta kertaa jää torjutuksi ja mieli pahoittuu kun ei mahdu leikkiin (kummasti lapsesi mahtuu meillä leikkiin) niin seura haetaan aina ensisijaisesti muualta. Minä en vaan jaksa tuollaista käytöstä, se on kiusaa jos ei oteta mukaan ja minä en tuohon lähde mukaan. Lapsilleni olen opettanut että jos loukkaantuu siitä ettei oteta mukaan niin se on kiusaamista.
Minulta on turha tulla ihmettelemään jos lapset ei ole leikkineet vuoteen yhdessä: siihen on syynä se etten jaksa jatkuvasti selittää että Martin perhe tekee noin ettei niille pääse leikkimään kuin yksi kerrallaan vaikka Martti otetaan meidän perheessä mukaan jos tulee: ei häntä ajeta pois. Vai pitäisikö? Jos sitten alkaa tulemaan ymmärrystä jos omaan nilkkaan osuu?
Minä en jaksaisi sitä että on OK jos lapseni kaveri saa tuollaisia tyhmiä sääntöjä ja sitten itse koittaa opettaa että kaikkien kanssa leikitään. Sitten odotetaan jossain tyhmässä "jonossa" kun lapseni seura kelpaa! Sori, mutta lapsellani on riittävästi kavereita muutenkin niin minä ajan lastani entistä kauemmas lapsestasi ja keksimällä sitten keksin jotain muuta tekemistä kun lapsellasi ei ole ketään muuta ja omani kelpaa kun ei ole muutakaan.
Se on oikeasti automaatti jo parin vuoden tätä katseltuani että ehdotan lastasi leikkiseuraksi vasta ihan viimeisenä. Miksi pitää tuottaa lapselle paskaa tunnetta kun tietää että teillä toimitaan noin? Kyllä: lapseni on jo oppinut ihan esikoululaisena ettei teille voi tulla ja kyllä ne tekee niin kaikille selitän! Mutta se ei vie sitä pois siitä että lapseni kääntyy oveltasi pois eikä pääse koskaan mukaan. Niin turha odottaa että tätä sitten kauaa tehdään, se sinun lapsesi voi minun puolestani leikkiä "kaksistaan" teillä ja kasvaa sekopääksi kiusaajaksi koska sinä et vaan pysty näkemään että kun se sinun prinssi tai prinsessa kasvaa niin siitä tulee sellainen yläasteen mulkku- joka sitten latelee näitä kaverijakojaan kuin mikäkin kuningas!
On se vaan kummallista miten meillä isommalla kaveriporukalla leikki onnistuu. Kerron siihen reseptin: olla läsnä! Ja välillä keskeyttää sekoilut. Jos olet työssä kun lapsesi pääsee kotiin niin koita välttää että lapsesi tuo kotiisi kaveria; tämä taas liittyy siihen kohtaan 1: et ole paikalla (etkä läsnä).
Se että sinulla on kotonasi vaan yksi kaveri ei tarkoita että he ovat asiallisia muille vaikka ovat vaan kahden. Tuo on vaan puhdasta välinpitämättömyyttä ja vapaata kasvatusta jos lähdetään olettamaan että yhden lapsen kanssa lapsesi toimii jotenkin fiksusti.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:39"]
Olen jättänyt harkinnan aika pitkälti lapselle, saa olla porukassa tai kaksin, aivan kuten haluaa. Jos leikkiin ei mahdu kolmatta, niin sitten ei mahdu.
[/quote]
Eli jätät lapsesi kasvattamatta tässä kohtaa. Nimittäin lapsi tarvitsee sosiaalisiin tilanteisiin ihan samalla tavalla ohjeistusta ja neuvontaa kuin mihin tahansa muuhunkin elämän osa-alueeseen. Empatiaan voi rohkaista noissa tilanteissa esittämällä lapselle kysymyksen, että miltä sinusta tuntuisi jos kaksi kaveria jättäisi sinut ulkopuolelle. Ei se ole merkityksetöntä, aiheutuuko omasta toiminnasta paha mieli jollekin toiselle, ja siihen on tärkeää kasvattaa jo pienestä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:39"]
Olen jättänyt harkinnan aika pitkälti lapselle, saa olla porukassa tai kaksin, aivan kuten haluaa. Jos leikkiin ei mahdu kolmatta, niin sitten ei mahdu.
[/quote]
erittäin hyvin sanottu!!!
Eli jätät lapsesi kasvattamatta tässä kohtaa. Nimittäin lapsi tarvitsee sosiaalisiin tilanteisiin ihan samalla tavalla ohjeistusta ja neuvontaa kuin mihin tahansa muuhunkin elämän osa-alueeseen. Empatiaan voi rohkaista noissa tilanteissa esittämällä lapselle kysymyksen, että miltä sinusta tuntuisi jos kaksi kaveria jättäisi sinut ulkopuolelle. Ei se ole merkityksetöntä, aiheutuuko omasta toiminnasta paha mieli jollekin toiselle, ja siihen on tärkeää kasvattaa jo pienestä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:51"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:29"]
Ne lapset joutuvat pitkät päivät olemaan useiden lasten kanssa yhdessä, niin tarhassa kuin koulussa, pitääkö vielä illat ja viikonloputkin jatkaa samaa rataa? Miksi ei saisi olla vain kahdestaan kaverinsa kanssa? Moni lapsi vielä harrastaakin, joten kyllä pitää saada olla rauhassa kaverinsa kanssa edes joskus.
[/quote]
tämä sama meno jatkuu siis koulussa ja eskarissakin! Sielläkin ovat kaksin.
ap
[/quote]
Sille en taas voi mitään, jos teillä on noin, meillä toimii näin ihan hyvin. Eli osaavat olla isommalla porukalla ja haluavat olla myös vain kahdestaan jonkun kanssa.
Tytötkin osaa leikkiä ryhmässä. Oma 10-v tyttöni kulkee 4 tytön kaveriporukassa ja mukaan leikkiin otetaan muitakin. Myös 6-v osaa leikkiä isommassa porukassa, yleensä heitä on 3-4 leikkijää.
Meillä on sääntönä, että kaikki halukkaat otetaan mukaan leikkiin eikä kwtään eristetä tai syrjäytetä. Hyvin on sujunut.
Todella hyvin sanottu tuo, että tässähän se vanhemmuss punnitaan. Kuka jaksaa opettaa lapselleen niitä hyviä tapoja toisten huomioon ottamista ja empatiakykyä. Kuka sitten taas on niin laiska, että ei näe sitä vaivaa, jotta pääsee ite helpommalla. Uskon, että se näkyy sitten lapsissamme myöhemmin kuka äideistä ja isistä on jaksanut nähdä vähän vaivaa tämän asian kanssa...
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:07"]
Minusta lapsellakin on oikeus leikkiä ihan rauhassa ilman kolmatta pyörää matkassa. Ihan samalla tavalla kuin aikuisilla on lupa parisuhdelomaan ilman lasta, tulisi lapsella olla lupa leikkiä vain yhden kaverin kanssa ja keskittyä tähän.
Jos olen itse päättänyt mennä Maijan kanssa shoppailemaan ja juoruilemaan, niin sanon mukaan änkeävälle naapurille, että joku toinen kerta. On nimittäin ihan eri juttu juoruilla rauhassa kahdestaan kuin ottaa mukaan joku kolmas tai neljäs.
[/quote]
Tämä on NIIN outo ajattelutapa. Kolmaspyörä? Näin ajattelevien ihmisten on PAKKO olla todella yksinäisiä ja vailla ystäviä? Kyllä minulla ainakin aikuisenakin on useampia ystäviä ja voin useammankin ystävän kanssa yhdessä välillä olla. Myös mieheni kanssa jos olen, niin ihan hyvin voi joskus olla mukana ystäväni tai mieheni ystävä tai vaikkapa pariskunta tai useampikin pariskunta. Mutta minulla onkin paljon ystäviä ja laaja kaveripiiri
ap
[/quote]
Jos sinä, lapsesi eikä miehesi koskaan kaipaa aikaa jonkun kanssa kahdestaan, niin ymmärrä ap, että monet haluavat, ei siinä ole mitään outoa, eikä tarkoita, että ovat yksinäisiä tai heillä ei ole kavereita... huoh.
Minusta on ap aika outoa, että lähetät lapsesi näin kauas kyselemään leikkikaveria ilman, että sovit siitä etukäteen. Eihän noin pienet saisi edes liikkua liikenteessä yksin - ainakaan noin pitkiä matkoja. Jaksamistakin se kysyy.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:05"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:03"]
Päiväkodissa kannustetaan leikkimään kaksin eikä esim. kauppaleikissä saa olla kolmea. Vain pelissä ollaan ryhmänä, leikit muuten on kaksin.
[/quote]
mutta miksi? mikä tähän on syynä? Eihän se voi millään tavalla ainakaan ryhmtaitoja kehittää?
ap
[/quote]
Oletko tosissasi? Että päiväkodissa opetettaisiin ryhmätaitoja? Eloonjäämistaistelua se enemmän muistuttaa... Se kuka huutaa isoimmalla äänellä, saa kaiken huomion. Kun joku vetää känkkäränkkää, muut tekevät mitä huvittaa.
Vähän turhan pinkki kuva sulla päiväkodin arjesta! :-D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:07"]
Minusta lapsellakin on oikeus leikkiä ihan rauhassa ilman kolmatta pyörää matkassa. Ihan samalla tavalla kuin aikuisilla on lupa parisuhdelomaan ilman lasta, tulisi lapsella olla lupa leikkiä vain yhden kaverin kanssa ja keskittyä tähän.
Jos olen itse päättänyt mennä Maijan kanssa shoppailemaan ja juoruilemaan, niin sanon mukaan änkeävälle naapurille, että joku toinen kerta. On nimittäin ihan eri juttu juoruilla rauhassa kahdestaan kuin ottaa mukaan joku kolmas tai neljäs.
[/quote]
Tämä on NIIN outo ajattelutapa. Kolmaspyörä? Näin ajattelevien ihmisten on PAKKO olla todella yksinäisiä ja vailla ystäviä? Kyllä minulla ainakin aikuisenakin on useampia ystäviä ja voin useammankin ystävän kanssa yhdessä välillä olla. Myös mieheni kanssa jos olen, niin ihan hyvin voi joskus olla mukana ystäväni tai mieheni ystävä tai vaikkapa pariskunta tai useampikin pariskunta. Mutta minulla onkin paljon ystäviä ja laaja kaveripiiri
ap
[/quote]
Mutta et kuitenkaan salli lapsille, että olisivat välillä vain yhden kaverin kanssa? Käsittääkseni sinäkään et aina kulje laumassa?
Lapseni ei tarvitse aina olla laumassa vaan hänellä on oikeus olla yksin tai kaksin, jos siltä tuntuu. Kyse ei ole mistään kohteliaisuudesta vaan oikeudesta olla kotonaan tai pihassaan niin kuin tahtoo. Jos on kutsunut kaverin leikkimään ja paikalle tulee joku kutsumaton, voi tälle yhdelle sanoa, että kiitos ei nyt. Kyse ei ole ilkeydestä tai syrjimisestä vaan siitä, että se yksi vieras ei saa määrätä lapseni elämästä omassa kodissaan tai pihassaan. Vieraan tunteet eivät ole arvokkaampia kuin lapseni tunteet.
Ei ole kivaa elää niin, että aina kun toivottu serkku tulee kylään, tunkeutuu naapurista pari lasta kaveriksi, vaikka sekä serkku että oma lapsi haluaisivat leikkiä kahdestaan.
Kyllä meillä lapset leikkivät ihan luonnostaa useampien lasten kanssa, ovat sopuisia ja joustavia, eikä kenellekään ole tullut edes mieleen alkaa savustaa jotain siitä porukasta pois. Joskus kuitenkin oma lapsi on ollutkin sitten se joka ollaan savustettu jonkun muu kaverin kanssa pois kun eräs parivaljakko onkin vetäytynyt sen lähellä asuvan kotiin leikkimään kaksistaan.