Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ette opeta lapsianne leikkimään useamman lapsen kanssa?

Vierailija
02.05.2013 |

Täällä meidän kylillä on ainakin ihan kummallinen ilmiö pienten tsrhalaisten, eskarilaisten ja koululaisten piirissä. Jopa pojissa leikitään vain yhden kaverin kanssa. Jos lapseni hakee kaveria ulos ja toinen kaveri on jo siellä leikimässä, niin mukaan ei mahdu kolmas. Olen huomannut tätä myös vanhempien osalta tapahtuvan, että oikein suositaan sellaista kaksin leikkimistä ja sanotaan kolmannelle "nämä leikkivät jo kaksin, tule joku toinen päivä".

Me olemme mieheni kanssa ainakin opettaneet alusta asti lapsia, että mukaan otetaan aina jos joku pyytää mukaan leikkiin. Koskaan ei ole liikaa lapsia leikeissä. Jos on kaveri jo leikkimässä meillä, niin tottakai siihen voi tulla lisääkin leikkikavereita mukaan halutessaan. 

Minä en siis ihan ymmärrä, miksi lapsista ehdoin tahdoin opetetaan sellaisia, että porukassa ei voi olla ja joku pitää aina jättää ulkopuolelle? Osaisiko joku täällä selittää syyn, miksi näin opetetaan?

Kommentit (53)

Vierailija
21/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän av:lläkään 3 naista koskaan ole samaa mieltä, riidellään vaan kaikesta. Sama se on kaikilla ihmisillä. Kaksin on helpompaa, ihmisiä harvemmin halutaan jakaa, eihän sustakaan olisi kivaa olla toinen vaimo?

Vierailija
22/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakkonen sen tuossa jo sanoikin ja niinhän se on: rauhallisempaa kaksin.

Meille saa kyllä tulla useampikin mutta tyrkkään mölyapinat pellolle kun volyymit nousee liian korkealle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:09"]

No eihän av:lläkään 3 naista koskaan ole samaa mieltä, riidellään vaan kaikesta. Sama se on kaikilla ihmisillä. Kaksin on helpompaa, ihmisiä harvemmin halutaan jakaa, eihän sustakaan olisi kivaa olla toinen vaimo?

[/quote]

Mutta eikö tällainen ajattelu ole vähän sairasta? Kyllähän ystäviä on hyvä olla useita. Työtillä on vissiin kautta aikain mennyt helposti siihen, että valitaan se yksi paras kaveri jonka kanssa sitten ollaan kuin paita ja peppu, mutta minusta tämä ei aikaisemmin ole ollut poikien juttu. Nyt se on selvästi muodissa myös pojilla...tai ei ehkä pojilla, mutta poikien vanhemmilla. 

Ja kyllähän minä mieheni jaankin. Hänellä on myös paljon ystäviä. En minä halua ketään omistaa yksin.

Vierailija
24/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:15"]

[/quote]

ap

Mutta eikö tällainen ajattelu ole vähän sairasta? Kyllähän ystäviä on hyvä olla useita. Työtillä on vissiin kautta aikain mennyt helposti siihen, että valitaan se yksi paras kaveri jonka kanssa sitten ollaan kuin paita ja peppu, mutta minusta tämä ei aikaisemmin ole ollut poikien juttu. Nyt se on selvästi muodissa myös pojilla...tai ei ehkä pojilla, mutta poikien vanhemmilla. 

Ja kyllähän minä mieheni jaankin. Hänellä on myös paljon ystäviä. En minä halua ketään omistaa yksin.

[/quote]

Vierailija
25/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:15"]

[/quote]

ap

[/quote]

Vierailija
26/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:06"]

Täällä meidän kylillä on ainakin ihan kummallinen ilmiö pienten tsrhalaisten, eskarilaisten ja koululaisten piirissä. Jopa pojissa leikitään vain yhden kaverin kanssa. Jos lapseni hakee kaveria ulos ja toinen kaveri on jo siellä leikimässä, niin mukaan ei mahdu kolmas. Olen huomannut tätä myös vanhempien osalta tapahtuvan, että oikein suositaan sellaista kaksin leikkimistä ja sanotaan kolmannelle "nämä leikkivät jo kaksin, tule joku toinen päivä".

Me olemme mieheni kanssa ainakin opettaneet alusta asti lapsia, että mukaan otetaan aina jos joku pyytää mukaan leikkiin. Koskaan ei ole liikaa lapsia leikeissä. Jos on kaveri jo leikkimässä meillä, niin tottakai siihen voi tulla lisääkin leikkikavereita mukaan halutessaan. 

Minä en siis ihan ymmärrä, miksi lapsista ehdoin tahdoin opetetaan sellaisia, että porukassa ei voi olla ja joku pitää aina jättää ulkopuolelle? Osaisiko joku täällä selittää syyn, miksi näin opetetaan?

[/quote]

ap tätä samaa olen minäkin ihmetellyt, enkä ole syytä saanut selville.

uskon että on vanhemmilakin pelko, et jos kolmas lapsi tulee leikkiin, nniin heidän oma kullan nuppunsa jätetään...

itse olen opetanut olemaan porukassa, mutta toiset eivät, joten homma ei toimi

Vierailija
27/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo kyllä se niin on et tarhassa, kerhossa, koulussa, kotonakin ----> pihalla, ryhmänä leikitään, niin oon minäkin nuorempana, mul itselläni ollu tälläne kaveri et jos olit sen kans siihen ei sit muita tarvittu, mulle olis käyny, mut täs oli viä sellast et jos jollai muul oli asiaa just sulle ni toine meni kauemmas ja huuteli "tuu jo, sä lupasit ol mun kans"... sit kun sinne meni ni oltii herne nenäs, ei siis olis saanu vaihtaa sanaakaan. mun vanhempi laps (ei voi sanoo viä toisest mitää kun on vast viis kuukautta) osaa onneks leikkii isommas ryhmäs, mut myös yksin. en itsekkään halua isoa porukkaa meille sisäl leikkii etenkää nyt ku ei mikää iso lukaali oo kysees, kyl pari kaverii menis viä ja eri juttu sit synttäreil.

Vierailija
28/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne lapset joutuvat pitkät päivät olemaan useiden lasten kanssa yhdessä, niin tarhassa kuin koulussa, pitääkö vielä illat ja viikonloputkin jatkaa samaa rataa? Miksi ei saisi olla vain kahdestaan kaverinsa kanssa? Moni lapsi vielä harrastaakin, joten kyllä pitää saada olla rauhassa kaverinsa kanssa edes joskus.

Vierailija
29/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opetetaan ja on mennyt oppi perille. Yksi lapsistamme on varsinainen "poliisi", vahtii ettei ketään vaan syrjitä tai jätetä ulkopuolelle. On jopa joutunut itse kiusatuksi sen takia, koska uskaltaa pitää myös toisten puolia. Ja kyse on tytöstä.

Vierailija
30/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jättänyt harkinnan aika pitkälti lapselle, saa olla porukassa tai kaksin, aivan kuten haluaa. Jos leikkiin ei mahdu kolmatta, niin sitten ei mahdu.

Monet jutut toimii paremmin kaksin ja leikit pysyy rahallisempina kun ei pääse joukossa tyhmyys tiivistymään.

Varsinkin tytöillä tahtoo olla niin että kahdestaan leikki suujuu, mutta kolmestaan aletaan riidellä tai joku muuten vain pahoittaa mielensä.

Vierailija
31/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä itsekään viihdy isoissa porukoissa. Mutta en mä nyt tuossa ovella poliisinakaan toimi, lapsi päättäköön itse mitä haluaa tehdä / miten toimia. Ymmärrän hyvin, ettei tarha/koulupäivän jälkeen jaksa ylimäärästä hälinää. En itsekään haluasi enää työpäivän jälkeen nähä mitän muuta kuin oman perheen ja ladata akkuja.

Nähtäväksi jää millainen tuosta meidän muksusta kasvaa... on vasta 6v ja naapuruston lapset eivät vielä sovi menojaan keskenään tai ilmaannu vain ovelle, sen verran omatoimista liikkumista rajoittavat liikennekuviot täällä meidän suunnalla.

Vierailija
32/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:29"]

Ne lapset joutuvat pitkät päivät olemaan useiden lasten kanssa yhdessä, niin tarhassa kuin koulussa, pitääkö vielä illat ja viikonloputkin jatkaa samaa rataa? Miksi ei saisi olla vain kahdestaan kaverinsa kanssa? Moni lapsi vielä harrastaakin, joten kyllä pitää saada olla rauhassa kaverinsa kanssa edes joskus.

[/quote]

tämä sama meno jatkuu siis koulussa ja eskarissakin! Sielläkin ovat kaksin. 

ap

Vierailija
33/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä olen sopinut Matin äidin kanssa, että Matti tulee tänään meille leikkimään klo 15-17 minun Pekkani kanssa, niin jos 15.30 soi ovikello ja sisään olisi pyrkimässä naapurin lapset, niin saatanpa sanoa, että toisella kertaa sitten.

Yleensä olen huomannut, että naapurin lapset ja omani tekevät helposti jotain heille tuttua (tapaavat päivittäin) ja sitten tämä varta vasten kylään sovittu jää ulkopuoliseksi. Panostan mieluummin siis vieraisille varta vasten kutsuttuun lapseen ja naapureiden kanssa ehtii sitten taas toisena päivänä. Tai vaikka heti 17.30, kun ruoka on syöty.

Alle kouluikäisillä kun vielä nämä sovitut kyläilyt saattaa olla yli viikonkin odotettuja. Ja kun täällä ei tosiaan muut kuin nuo naapurin lapset pääse oven taa ilman vanhempien sopimista ja kyyditsemistä.

Vierailija
34/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa kannustetaan leikkimään kaksin eikä esim. kauppaleikissä saa olla kolmea. Vain pelissä ollaan ryhmänä, leikit muuten on kaksin.

Vierailija
35/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:03"]

Päiväkodissa kannustetaan leikkimään kaksin eikä esim. kauppaleikissä saa olla kolmea. Vain pelissä ollaan ryhmänä, leikit muuten on kaksin.

[/quote]

mutta miksi? mikä tähän on syynä? Eihän se voi millään tavalla ainakaan ryhmtaitoja kehittää? 

ap

Vierailija
36/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsellakin on oikeus leikkiä ihan rauhassa ilman kolmatta pyörää matkassa. Ihan samalla tavalla kuin aikuisilla on lupa parisuhdelomaan ilman lasta, tulisi lapsella olla lupa leikkiä vain yhden kaverin kanssa ja keskittyä tähän.

Jos olen itse päättänyt mennä Maijan kanssa shoppailemaan ja juoruilemaan, niin sanon mukaan änkeävälle naapurille, että joku toinen kerta. On nimittäin ihan eri juttu juoruilla rauhassa kahdestaan kuin ottaa mukaan joku kolmas tai neljäs.

Vierailija
37/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä taas päiväkodissa muodostetaan erilaisia leikkiryhmiä, joita sitten vaihdellaan koko ajan. Tarkoituksena on, että lapset oppivat leikkimään ryhmissä ja eri lasten kanssa. Näin on ollut aina.

Ja tähän kannustan itsekin, vaikka en otakaan sinun lapsiasi meille sisälle silloin, kun meillä on sovittu vieras kylässä.

t: 15

Vierailija
38/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei vaan jaksa enää kotona sitä meteliä kun kaverit aina meillä. Muilla ei vissiin saa leikkiä. Niin ja muutkaan ei opeta leikkimään ryhmässä niin en itsekään enää jaksa stressata asialla. Jos jollekin tulee paha mieli niin show what? Menköön kotiinsa itkemään. 

Vierailija
39/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa. Olen yrittänyt. Mun lapsi on aina ollut sosiaalisesti arka ja arastellut muita lapsia ja varsinkin ryhmätilanteita. Olemme pienestä pitäen käyneet puistoissa, muskareissa, vähän isompana vein liikuntakerhoon jne. ja aina olen yrittänyt ottaa muita lapsia mukaan leikkiin, mutta silloin omani vetäytyy ja haluaa lopettaa leikin tai jopa lähteä kotiin ja osoittaa kaikin keinoin, että tilanne on hänelle ylivoimainen.

Lapseni ei ole koskaan halunnut leikkiä muiden lasten kanssa ylipäätään (paitsi hyvin tuttujen isompien lasten, kuten serkkunsa). Aloitettuaan päiväkodin 3v hän on hyvin hyvin hitaasti oppinut nauttimaan kahdenkeskisestä leikistä. Niinpä en katso tarpeelliseksi pakottaa häntä ryhmäleikkiin, sanon kyllä aina että kaikki halukkaat pitää ottaa mukaan, mutta tiedän, että hän ei näin tee.

Ja joo, mielelläni olisin jo "antanut" hänelle pikkusisaruksen, mikä olisi voinut auttaa, mutta luonto on näköjään päättänyt toisin.

Vierailija
40/53 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 11:07"]

Minusta lapsellakin on oikeus leikkiä ihan rauhassa ilman kolmatta pyörää matkassa. Ihan samalla tavalla kuin aikuisilla on lupa parisuhdelomaan ilman lasta, tulisi lapsella olla lupa leikkiä vain yhden kaverin kanssa ja keskittyä tähän.

Jos olen itse päättänyt mennä Maijan kanssa shoppailemaan ja juoruilemaan, niin sanon mukaan änkeävälle naapurille, että joku toinen kerta. On nimittäin ihan eri juttu juoruilla rauhassa kahdestaan kuin ottaa mukaan joku kolmas tai neljäs.

[/quote]

Tämä on NIIN outo ajattelutapa. Kolmaspyörä? Näin ajattelevien ihmisten on PAKKO olla todella yksinäisiä ja vailla ystäviä?  Kyllä minulla ainakin aikuisenakin on useampia ystäviä ja voin useammankin ystävän kanssa yhdessä välillä olla. Myös mieheni kanssa jos olen, niin ihan hyvin voi joskus olla mukana ystäväni tai mieheni ystävä tai vaikkapa pariskunta tai useampikin pariskunta. Mutta minulla onkin paljon ystäviä ja laaja kaveripiiri

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi