Miten joku voi olla koko raskausajan värjäämättä hiuksiaan?
siis, jos on niitä värjännyt ennen raskautta. Mä olen värjäyttänyt hiukseni säännöllisesti yli 20 vuotta ja en kyllä mitenkään pystyisi olemaan värjäämättä niitä 9 kk. Tämän raskauden aikana ole joutunut värjäyttämään hiukset kolme kertaa ja vielä olisi yksi kerta edessä. Karsee juurikasvu tulee esiin viimeistään 5 viikon päästä. Olen kyllä yrittänyt sinnitellä ja pidentää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi,
Onko muita huonoja odottavia äitejä, jotka altistavat sikiön näille niin vaarallisille väriaineille...?
Kommentit (52)
Aihetta sivuten, voin ihan vinkkinä antaa, että jos haluaa oman värin kasvattaa takaisin, niin raskausaika on mitä parhain syy olla värjäämättä juurikasvua. Ensi ihmiset tuijottaa sun juurikasvua tyyliin "karsee.." sit ne kattoo sun mahaa ja ajattelee, että "joo, ymmärrän" :)
Mä itse kasvatin oman värin takaisin pari vuotta sitten ja olen niin tyytyväinen. Oma iho näyttää niin hyvältä luonnollista väriä vasten ja kun tykkään meikata esim. silmät vahvasti, niin ne tulee tosi paljon paremmin esille. Ennen kun värjäsin, niin tuntui, että sitä pakkelia saa naamaan laittaa vaikka kuinka ja iho näytti paskalta ja silmämeikki ei tulut esiin.
No ymmärrän, että moni ei tästä ajatuksesta innostu, kun väittää että oma maantienharmaa on karsee väri, mutta voin ihan käsi sydämellä sanoa, että näytän 100 x paremmalta omassa värissäni!!
Tietääkseni ne väriaineet ovat, kuten monet muutkin myrkyt, varastoituvaa laatua. Eli jos on joskus värjännyt hiuksia niin kroppa on jo valmiiksi niitä myrkkyjä täynnä. Ja silti nekin naiset tekee lapsia.
En lähtis kyllä ketään tuomitsemaan hiustenvärjäyksestä raskausaikana.
Olisi ihanaa jos tupakoivat odottajat jaksaisivat ryhtyä hysteerisiksi nikotiinin vaikutuksista sikiöön tai narkkariäidit aineidensa vaikutuksista sikiöön tai alkoholistiäidin alkoholin vaikutuksista sikiöön.
Mutta ainoat hysteriaan taipuvaiset ovat ne joiden elämäntavat on ihan tarpeeksi kunnossa. Sitten vältellään ulosmenoakin kun siellä on niitä pakokaasuja, eikä töissä voi käydä koska siellä on ihan saletisti niitä sisäilmaongelmia.
Olen värjännyt hiuksia nyt kahteen otteeseen raskauden aikana, ja enempää ei onneksi tarvikaan kun laskettu aika on pian.
Kiitos kommenteista!
Lieköhän meidän lapsettomuus sitten johtunut tästä mun hiusten ahkerasta värjäämisestä, kun ei mitään muuta syytä sille löytynyt... Tämä raskaus on siis kaikenlisäksi PAS:sta saanut alkunsa. Ja todellakin mun päässäni on ollu yläasteelta lähtien jos jonkin näköistä väriä. Aikuisena yleensä niin, että kesäkautena olen blondi ja talviajat sitten tumma.
Mä en vaan ole voinut mitenkään ymmätää, että noi hiusvärit olisi niiiiiin kamalan vaarallisia. Kosmetiikkaa olen muutenkin käyttänyt ihan normaalisti, eli meikkaan päivittäin ja käytän hiustenmuotoilutuotteita hiuslakkaa myöten vaikka olen ihan kotosallakin. Ja töissänikin joudun väistämättä altistumaan ei niin sikiöystävällisille aineille, kun työskentelen leikkaussalissa.
Esikoinen on toistaiseksi terve 7 vuotias ilman oppimis- ja käyttäytymishäiriöitä. Nähtäväksi jää, tuleeko hän sitten kärsimään aikuisena lapsettomuudesta...
Mutta suurinosa siis on pystynyt pidättäytymään värjäämisestä. Ja jopa kasvattamaan oman värin ennen raskautta takaisin, good for you!
-ap-
Olisi kyllä palvelus ihmiskunnalle ihan noin esteettisistä syistäkin, jos hiusvärit kiellettäisiin. Harva suomalainen nainen osaa valita hiusvärin oikein, tavallisin lopputulos on se, että se korostaa naaman huonoja piirteitä, esim. punaisuutta tai ryppyisyyttä tai tekee väsyneen ja vanhan näköiseksi. Hyvät ihmiset säästäkää rahanne, ja samalla säästätte kanssaihmisenne kärsimykseltä ettei meidän tarvitse katsella niitä karseita värjättyjä, kiillottomia pehkojanne. Säästyy sitten maailma siltäkin kemikaalikuormalta.Omiin hiuksiin saa mukavaa eloa sävyä korostavalla shampoolla (esim. Flow-palashampoot) tai hoitoaineella. Luonnollinen ja kaunis.
Mä oon nyt viikolla 29 enkä oo kertaakaan värjännyt. Ajattelin käydä äippäloman alettua kampaajalla leikkauttamassa hieman ilmavamman mallin kesää ajatellen, mutta värjääminen saa silloinkin jäädä.
Uskon, että vauvan synnyttyä en jatka enää hiuksia värjäämistä. Tämä oma väri on ihan ok. :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:41"]
Olisi kyllä palvelus ihmiskunnalle ihan noin esteettisistä syistäkin, jos hiusvärit kiellettäisiin. Harva suomalainen nainen osaa valita hiusvärin oikein, tavallisin lopputulos on se, että se korostaa naaman huonoja piirteitä, esim. punaisuutta tai ryppyisyyttä tai tekee väsyneen ja vanhan näköiseksi. Hyvät ihmiset säästäkää rahanne, ja samalla säästätte kanssaihmisenne kärsimykseltä ettei meidän tarvitse katsella niitä karseita värjättyjä, kiillottomia pehkojanne. Säästyy sitten maailma siltäkin kemikaalikuormalta.Omiin hiuksiin saa mukavaa eloa sävyä korostavalla shampoolla (esim. Flow-palashampoot) tai hoitoaineella. Luonnollinen ja kaunis.
[/quote]
Niin, no mun hiussävyn ja värin on aina päättänyt ammattilainen. Itse en alkaisi väriä vaihtamaan...
-ap-
[/quote]
Olen siitä samaa mieltä, että osa värjätyistä hiuksista on kyllä todella luonnottoman näköisiä: liian tasavärisiä ja ihon väriin sopimattomia. Itse en ole värjännyt hiuksiani kuin kerran enkä kyllä tee sitä uudestaan, ei näyttänyt hyvältä.
Värjätyt hiukset vaativat usein myös väriä kasvoihin, eli kunnon meikit. Moni nainen on paljon paremman näköinen ilman meikkiä tai vain kevyesti meikattuna.
Joku meistä on onnistunut samaan niin kivan värin hiuksiinsa jo perintötekijöissä, ettei ole tarvetta värjätä.
Toiseksi eräillä meistä on sen verran hyvä itsetunto, että koko elämä ei keskity vain tietynlaisen ulkonäön vaalimiseen, vaan elämässä on muutakin sisältöä.
Kolmanneksi, monilla meistä naisistakin on semmoinen luomuidentiteetti, että ei tarvitse keinotekoista ulkonäön muokkausta.
Neljänneksi, kun valitsee ajoissa mahdollisimman lähellä luomuväriään olevan hiusten sävyn, ei juurikasvun väriero haittaa.
Mites, onko blondaaminen yhtä paha asia kuin värjääminen?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:49"]
[/quote]
Olen siitä samaa mieltä, että osa värjätyistä hiuksista on kyllä todella luonnottoman näköisiä: liian tasavärisiä ja ihon väriin sopimattomia. Itse en ole värjännyt hiuksiani kuin kerran enkä kyllä tee sitä uudestaan, ei näyttänyt hyvältä.
Värjätyt hiukset vaativat usein myös väriä kasvoihin, eli kunnon meikit. Moni nainen on paljon paremman näköinen ilman meikkiä tai vain kevyesti meikattuna.
[/quote]
Tämähän siinä on, että meillä vaaleilla suomalaisilla on todella herkät omat värit, joita pitäisi käsitellä hyvin varoen. Niin vain katukuvassa näkee aika hurjia esityksiä paljon. Esimerkiksi mustat hiukset näyttävät suurimmalla osalla suomalaisista karsean kovalta. Keltaiset yksiväriset blondatut eivät näytä hyvältä kenelläkään, ja punaiset sitten.. Hyvin harvalla meistä on ihossa pigmentti johon ne sopii, ja sillä ihmisellä on jo yleensä luonnostaankin punainen tukka.
Joku kertoi luottavansa ammattilaisen valintaan hiusten värjäyksessä: puhutaanko nyt niistä samoista ammattilaisista, jotka tekevät kaikille sen saman näköisen kiinteestä tönkön hääkampauksen tai hiusten leikkuun? Itselläni on liikaa kokemusta kampaajista, jotka eivät nimenomaan osaa ottaa yksilöllisiä seikkoja, kuten pään ja kasvojen mallia riittävän hyvin huomioon. Siksi tuntuu vaikealta luottaa, että tekisivät myöskään kovin kummoisia värianalyyseja.
Minulla on komea juurikasvu, latvoissa edelleen sitkeästi kasviväriä. :) En värjännyt raskauden aikana koska en tahtonut altistaa vauvaa millekään. Esikoiseni on erityislapsi ja hänen aikanaan värjäsin ja lotrasin kevytlimuilla jne. huoletta. En tahtonut ottaa riskiä siitä, että sama toistuisi.