Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku voi olla koko raskausajan värjäämättä hiuksiaan?

Vierailija
02.05.2013 |

siis, jos on niitä värjännyt ennen raskautta. Mä olen värjäyttänyt hiukseni säännöllisesti yli 20 vuotta ja en kyllä mitenkään pystyisi olemaan värjäämättä niitä 9 kk. Tämän raskauden aikana ole joutunut värjäyttämään hiukset kolme kertaa ja vielä olisi yksi kerta edessä. Karsee juurikasvu tulee esiin viimeistään 5 viikon päästä. Olen kyllä yrittänyt sinnitellä ja pidentää värjäysväliä mahdollisimman pitkäksi,

Onko muita huonoja odottavia äitejä, jotka altistavat sikiön näille niin vaarallisille väriaineille...?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 10:03"]

Näin olen minäkin lukenut, taisi olla niin, että hennaankin nykyään tungetaan melkein samoja aineita kuin normaalissa värissä.. eli ei ole ihan täysin luonnon tavaraa.. googleta..

[/quote]

Joihinkin hennatuotteisiin, mutta on niitä olemassa ihan 100% luonnonmukaisia hennatuotteita. Että googleta ;)

Vierailija
22/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää av:laisethan puhuu ihan ristiriitasia. Ei saa lakata pynttäämästä siinä vaiheessa kun mies on löytynyt, vaan pitää olla tiptop-laitettuna niin arjessa kuin juhlassa. Kuitenkin äidiksi tuleminen on syy heittää pyyhe kehään ja lakata välittämästä hiustenväristä tai muusta ei-syvällisestä. Hysteeriset äiti-ihmiset eivät kyllä ole mun mielestä mitenkään syvällisiä. Rasittavia vain. Eikä se että näyttää hyvältä tarkoita sitä ettei korvien välissä liiku mitään.

Toiset vaan saa kaiken. Sekä älyn että ulkonäön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tämä alkaa jo mennä varsinaisen aiheen ulkopuolelle - mikä on turvallista syntymättömälle lapselle - mutta onko hiusväri oikeasti erottava tekijä kauniiden ja rumien välillä, 49? Tai lapsen edun huomioiminen rasittavaa? Erään viisauden mukaan juuri rumat ovat niitä, jotka tarvitsevat keinotekoisia apuja. :-D

Vierailija
24/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 21:22"]

Nää av:laisethan puhuu ihan ristiriitasia. Ei saa lakata pynttäämästä siinä vaiheessa kun mies on löytynyt, vaan pitää olla tiptop-laitettuna niin arjessa kuin juhlassa. Kuitenkin äidiksi tuleminen on syy heittää pyyhe kehään ja lakata välittämästä hiustenväristä tai muusta ei-syvällisestä. Hysteeriset äiti-ihmiset eivät kyllä ole mun mielestä mitenkään syvällisiä. Rasittavia vain. Eikä se että näyttää hyvältä tarkoita sitä ettei korvien välissä liiku mitään.

Toiset vaan saa kaiken. Sekä älyn että ulkonäön.

[/quote]

Äkkiseltään tulee mieleen, että sinä et voi ainakaan älyn suhteen juuri henkseleitä paukutella, kun selvästikään et ymmärrä, että AV:lle kirjoittelee useita eri ihmisiä, joten täällä esitettävien mielipiteiden ristiriitaisuus on aivan ymmärrettävää.

Suosittelen, että perehdyt hieman siihen, miten nuo kemikaalit vaikuttavat ja mitä ne voivat aiheuttaa ja vasta sitten nimittelet hysteeriseksi. Oman perstuntuman perusteella vastaaminen ei nimittäin sekään luo ihan hirveän älykästä vaikutelmaa.

Vierailija
25/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisin kuitenkin tärkeämpänä tupakoinnin lopettamista raskausaikana, kuin värjäyksen. Ystäväni joka oli raskaana, kieltäytyi värjäyksestä ettei sikiöön mene myrkkyjä ja poltti tupakkia koko ajan,myös imetysaikana. Paljonko lapsi sai siitä myrkkyjä?

Vierailija
26/52 |
03.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai kenelläkään ei ole harmaita hiuksia?

mulla on lähes koko pää harmaa (ikää 36v) ja en kyllä mitenkään haluaisi olla ihan mummoni näköinen :(

no mutta kaipa se on jo tässä iässä parempi jättää lapset tekemättä kun ei värjätäkkään saa..

Vierailija
27/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen värjännyt mustaksi 5 viikon välein niin raskauksien aikana kuin muutenkin. Toisen raskauden aikana tunsin asiasta syyllisyyttä jonkin verran, mutta en vaan voi esiintyä töissä sen näköisenä että vaikka 5 cm maantienvaaleaa tyvikasvua ja loppu mustaa. Ja kun lääkäri sanoi ettei hiusväreistä ole todettu normaalikäytössä haittaa sikiölle olevan, en jaksanut asiaa sen enempää murehtia.

Vierailija
28/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 09:59"]

No, itse ainakin värjäsin hiukset peräti kolme kertaa. Ja tervehän tuo lapsi on. Kuinka moni teistä värijeesustelijoista voi käsi sydämellä sanoa ettei herkutellut / syönyt roskaruokaa raskausaikana? Sokerit ja rasvat ja lisäaineet ovat paljon vaarallisempia! Ja kaikki ne myrkyt mitä niissä Lidlin herkuissa on ilman että niistä kerrotaan. Lisäksi jos asutte kaupungissa, niin pelkkä hengittäminen on vaarallista sikiölle. 

Että ollaan sitä niin tekopyhää "minua ei kiinnosta miltä näytän" mutta tehdään kaikkea muuta. Ja yleensä ne ketä ei kiinnosta, ovat rumia muutenkin. Raskaudesta ja lapsesta saavat vain tekosyyn olla välittämättä. 

[/quote]

On tutkittu, että erityisesti poikalapsen hedelmällisyyskykyyn vaikuttaa erityisesti erilaiset kemikaalit. Hiustenvärjäys on aikamoista altistamista ja tosiaan arvokysymyskin; Voitko olla värjäämättä n.9 kuukautta lapsesi vuoksi? Tuskin hiusväri kehitysvammaa, ainakaan ulkoista juuri aiheuttaa, olisihan se luultavasti siinä tapauksessa ehdottomasti odottavilta äideiltä kielletty, mutta haluatko sitten antaa esim. sen poikasi kärsiä tulevaisuudessa lapsettomuudesta? Minä en halunnut ratkaista poikani puolesta sitä asiaa, joten olin värjäämättä ja tosiaan mitään roskaruokaa en juuri suuhuni laittanut, kun en sitä syö muutenkaan.Ei kemikaalit aiheuta vain näkyviä vammoja...miettikääpäs miksi nykyään on niin paljon esim. adhd-lapsia yms. neurologisia( aivoperäisiä, jos joku ei ymmärtänyt )sairauksia pikkuväestössä. Vitsaus alkaa olla jo kansanterveydellisesti samaa luokkaa kuin sydän- ja verisuonitaudit. Mutta, mutta...jokainen tekee lapseensa liittyen valintoja joka päivä- niin myös tässä asiassa.

Vierailija
29/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juu, erittäin harvalla kampaajallakaan on värisilmää, joten kyllä ne katukuvassa näkyvät värjäykset ovat ihan sieltä... JOKAINEN on syntymässsään saanut sen hiusvärin, joka sopii parhaiten. Itselläni on se "maantienvärinen" epämääräinen ruskehtava, jota aina haukutaan. SE on upea! vasta nyt keski-ikäisenä olen sen hyväksynyt, ja saan jatkuvasti kehuja hiuksistani (niin, minäkin värjäsin ihan turhaan vuosikymmeniä...) Kun hoitaa hiukset oikeilla aineilla ja käy hyvällä leikkaajalla, ei tarvitse MITÄÄN kemiallisia käsittelyjä. Eikä sen puoleen mitään viimeistelytuotteitakaan. Hiukset ovat silloin luonnostaan kiiltävät, asettuvat hyvin ja näyttävät ihanilta. Nyt vasta viimeiset vuodet olen nauttinut hiuksistani.

Vierailija
30/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiusvärit on muutenkin wt-piirien juttu.

Vierailija
31/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:12"]

On tutkittu, että erityisesti poikalapsen hedelmällisyyskykyyn vaikuttaa erityisesti erilaiset kemikaalit. Hiustenvärjäys on aikamoista altistamista ja tosiaan arvokysymyskin; 

[/quote]

Itse asiassa yksikään hiusväreissä esiintyvä kemikaali ei ole niissä joita epäillään hormonaallisista vaikutuksista. Ne kemikaalit tulevat paljon vaikeammin vältettävistä lähteistä: ruoan torjunta-aineista, muoveista, säilyketölkin tiivisteistä, sohvien ja vaatteiden palonestoaineista. Hiusvärin suurin riski raskauden kannalta on vakava allerginen reaktio raskausaikana. 

Vierailija
32/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 14:20"]

juu, erittäin harvalla kampaajallakaan on värisilmää, joten kyllä ne katukuvassa näkyvät värjäykset ovat ihan sieltä... JOKAINEN on syntymässsään saanut sen hiusvärin, joka sopii parhaiten. Itselläni on se "maantienvärinen" epämääräinen ruskehtava, jota aina haukutaan. SE on upea! vasta nyt keski-ikäisenä olen sen hyväksynyt, ja saan jatkuvasti kehuja hiuksistani (niin, minäkin värjäsin ihan turhaan vuosikymmeniä...) Kun hoitaa hiukset oikeilla aineilla ja käy hyvällä leikkaajalla, ei tarvitse MITÄÄN kemiallisia käsittelyjä. Eikä sen puoleen mitään viimeistelytuotteitakaan. Hiukset ovat silloin luonnostaan kiiltävät, asettuvat hyvin ja näyttävät ihanilta. Nyt vasta viimeiset vuodet olen nauttinut hiuksistani.

[/quote]

No ei todellakaan sovi kaikille hyvin luonnonväri. Minä näytän siinä ihan kamalalta. Minulla on käytännössä likaisenkeltainen hiusten luonnonväri. Eli semmoinen keskivaalea sekä punaiselal että harmahtavalla pigmentillä. Kun naama vielä on punakka, niin yhdistelmä keltaiset hiukset + punainen naama on tosi kiva... Ei kiitos. Mieluummin värjäilen neutraalin vaaleanruskeiksi.

Tunnen monia muitakin joiden ulkonäköä hiusväri on parantanut tosi paljon. Töissä meillä on yksi nainen joka oli tosi mitäänsanomattoman näköinen ohuessa maantienharmaassa tukassaan. Värjäsi sitten tummanruskeaksi jossain vaiheessa ja wau, tosi raikkaan ja hyvän näköinen sen kanssa, jopa ilman meikkiä.

Vierailija
33/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulkaas nyt mammat. Sovitaanko niin että ne ketkä pelkää hiusvärien myrkkyjä, eivät värjää hiuksiaan. Ne ketkä myrkkyjä eivät pelkää, voivat värjätä.

Kummankaan osapuolen ei tarvitse räkyttää toiselle toisen tekemästä valinnasta kun se ei itseä kosketa.

Mites ois näin villi ratkaisu?

Vierailija
34/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.05.2013 klo 16:21"]

Kuulkaas nyt mammat. Sovitaanko niin että ne ketkä pelkää hiusvärien myrkkyjä, eivät värjää hiuksiaan. Ne ketkä myrkkyjä eivät pelkää, voivat värjätä.

Kummankaan osapuolen ei tarvitse räkyttää toiselle toisen tekemästä valinnasta kun se ei itseä kosketa.

Mites ois näin villi ratkaisu?

[/quote]

Mites olis, jos kuitenkin keskusteltais asiasta? Tämä kemikaaliasia ei ole selvästikään vielä suuren yleisön tiedossa, mutta ajan mittaan asian tiimoilta tullaan keskustelemaan enemmän. 

Aiemmin ei pelätty tupakankaan vaikutuksia sikiöön, nykyään luulisin kaikkien olevan ainakin tietoisia siitä, millaisia seurauksia tupakoinnilla on sikiölle ja sille ihmiselle, joka sikiöstä tulee.

Vierailija
35/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep onnistui. Ja kun lapsi sai allergisen reaktion jo 15 minuutin oleskelusta samassa huoneessa jossa juuri hiusten värjäyksestä tullut serkku niin enpä ole värjännyt hiuksiani 7 vuoteen. Puolet hiuksistani alkaa olla harmaita mutta en vain halua riskeerata lapseni terveyttä kokeilemalla kuinka hiusvärit lapsen lähellä nykyään vaikuttaa. Aikanaan lapsi alkoi oksentaa limaa ja hengitys meni vaivalloiseksi joten kiireellä lähdettiin ulos ja ottamaan antihistamiinia ym. lääkkeitä että selvittiin kohtauksesta.

Vierailija
36/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittele, on olemassa ihmisiä jotka ei ole ikinä värjänneet hiuksiaan. Kaikkien ei vaan tarvitse.Yhdeksän kuukautta ei ole pitkä aika jos miettii mahdollisia seurauksia lapselle. 

Vierailija
37/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistojuttu, että tästä keskustellaan! Ja että moni on kuitenkin havahtunut asiaan. Onhan näistä täälläkin keskusteltu jo useampia vuosia, mutta silloin suurin osa porukasta värjäsi, koska 'kampaaja sanoi, että ei siitä ole haittaa'. Kaikella kunnioituksella kampaajia kohtaan, käsittääkseni nämä asiat eivät kuitenkaan (ainakaan järin seikkaperäisesti) kuulu heidän koulutukseensa. Helpottavaa, että tieto tavoittaa... Kiitos ap hyvästä aloituksesta!

Vierailija
38/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri tuli tv:stä että jossain kampaamossa he suosittelvat ennemmin raskaana olevalle raitoja jos äiti vältämättä jotain haluavat.

itse värjäsin jo jonkun aikaa kevyt sävytteellä koska siitä ei tule niin pahaa juurikasvua. raskausaikana en sitten värjännyt ja nyt 3kk synnytyksesä mulla onkin omahiusväri pitkäpätkä ja ruskea jota en tienny koska värit sai oman värin näyttämään aina harmaalta. joskus varmaan värjään koska värin tuoma kiilto yms puuttuu kuitenki. mutta jos lapsessa olisi jotain "viikaa "olisin tyytyväinen että en ainakaan värjännyt hiuksia vaikka hampurilain,en jos toinenkin tuli syötyä, mutta meikkiä, hiuslakkoja rasvoja käytin mahd vähän. (hyvä kun asuu metsässä)

Vierailija
39/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, itse ainakin värjäsin hiukset peräti kolme kertaa. Ja tervehän tuo lapsi on. Kuinka moni teistä värijeesustelijoista voi käsi sydämellä sanoa ettei herkutellut / syönyt roskaruokaa raskausaikana? Sokerit ja rasvat ja lisäaineet ovat paljon vaarallisempia! Ja kaikki ne myrkyt mitä niissä Lidlin herkuissa on ilman että niistä kerrotaan. Lisäksi jos asutte kaupungissa, niin pelkkä hengittäminen on vaarallista sikiölle. 

Että ollaan sitä niin tekopyhää "minua ei kiinnosta miltä näytän" mutta tehdään kaikkea muuta. Ja yleensä ne ketä ei kiinnosta, ovat rumia muutenkin. Raskaudesta ja lapsesta saavat vain tekosyyn olla välittämättä. 

[/quote]

Sä puhut nyt ehkä hieman eri asioista kuin monet näissä viesteissä, koska et ole ehkä tutustunut siihe, mitä monet esim. kosmetiikassa ja muoveissa käytetyt kemikaalit aiheuttavat. Nehän eivät toimi sillä tavalla, että ne aiheuttaisivat välittömän vaaran sikiölle, mutta ne saattavat aiheuttaa pitemmän tähtäimen ongelmia, esim. hedelmällisyysongelmia ja syöpiä. Kemikaalikuorma on se termi, jota tässä yhteydessä käytetään.

Tieteellistä tutkimusta asiasta on, mutta vielä suhteellisen vähän, koska monet noista kemikaaleistakin ovat suht uusia. Niitä tulee markkinoille koko ajan lisää, eikä niitä tarvitse testata ennen käyttöön ottamista mitenkään. Suomessa on ainakin yksi kemikaalikuorman vaikutuksia tutkiva työryhmä (Turun yliopistossa, Jorma Toppari johtaa) ja vaikka he ovat olleet aika varovaisia kommentoimaan asiaa, on tuo hiusten värjääminen raskaana sellainen juttu, jota he tutkimuksensa perusteella ovat suositelleet välttämään.

Minusta sokeri ja rasva eivät ole ollenkaan verrannollisia näihin kemikaaleihin. Ne eivät ole ihmiselle myrkyllisiä, vaikka liiallisella käytöllä onkin negatiivisia terveysvaikutuksia. Monet elintarviketeollisuuden käyttämät lisäaineet ovat aika harmittomia, toki on olemassa myös sellaisia, joiden terveysvaikutukset ovat kiistanalaisia. (Itse yritän syödä mahd. puhdasta ruokaa aj luomua).

Suomessa kaupunki-ilma ei ole erityisen vaarallista, pienhiukkasia siinä toki on, mutta ne eivät ole sikiölle vaaraksi.

Minusta kannattaa hieman perehtyä asiaan, ennen kuin muodostaa kovin jyrkkiä mielipiteitä.

Vierailija
40/52 |
02.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuomitsematta valintojasi yhtään, haluan vaan tuoda sen tässä esille, että tuo argumentti: "ja tervehän tuo lapsi on", niin on hieman vääristelevä. Ethän sä voi esim. tietää mitä ongelmia hiusten värjääminen aiheuttaa vaikkapa lapsesi hedelmällisyydelle aikuisena. Nythän esim. miesten siittiöiden laatu on vuosi vuodelta huonontunut.. liekkö syynä sitten juuri nämä kemikaalit... Et voi myöskään tietää aiheuttaako kemikaalit oppimisvaikeuksia tms. jatkossa. Ei millään pahalla, mua vaan suututtaa, kun monesti kuulee esim. tupakoitsevien äitien käyttävän tuota "ihan tervehän tuo on" -argumenttia, kun oikeasti ne vaikeudet voi tulla esiin vasta vuosien päästä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi