Kuolio ja jalan amputointi
Jalkani meni auto-onnettomuuden seurauksena kuolioon ja se jouduttiin amputoimaan. En pysty enää kävelemään, vaan istun loppuikäni rullatuolissa. Yllättävän vaikeaa on elämä rullatuolipotilaana, paljon vaikeampaa kuin kuvittelin. Mitä ajatuksia teissä kohtaloni herättää?
Kommentit (63)
Yritä ajatella myönteisesti. On rullatuolipotilaana olemisessa hyviäkin puolia, saa mm. pysäköidä invapaikalle ja ihmiset availevat ovia - osa ystävällisyyttään ja osa sääliään.
Itse jouduin vakavan onnettomuuden murtamana pyörätuoliin, mutta opin myöhemmin uudelleen kävelemään. Jos saisit proteesin, voisi kävely ehkä sujua sinultakin tulevaisuudessa?
Ei taida kovin moni enää rullatuolipotilaista puhua. Lienee yhtä epäkorrekti ilmaisu nykyään kuin esimerkiksi lakupekka.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2013 klo 16:50"]
Minkälainen on rullatuoli
[/quote]
Mun mielestä rullatuoli on semmonen toimisto- tai työtuoli, jossa on siis rullat alla.
[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 13:50"]
Liikuntavammaiset eivät käytä rullatuolia. Se EI ole kävelyyn kykenemättömien kulkupeli. Pyöratuoli on oike nimike.
Miksi näitä vanhoja provoja nostetaan?
[/quote]
Miksei muka rullatuoli-sanaa voi käyttää samaan tapaan kuin pyörätuolia? Pyörät = rullat siellä molempien tuolien alla on.
Vaihdoinpa juuri auton rulliin talvirenkaat. Vai.
Wikipedian mukaan rullatuoli on pyörätuolin puhekielinen - ja korrekti ilmaisu puhekielessä. Ihme niuhotusta yksittäisistä sanoista tälläkin palstalla. Sama kai se on, puhutaanko pyörätuolista vai rullatuolista, kaikki kuitenkin ymmärtävät, mistä on kysymys.
Tsemppiä, AP! Voi olla, että tulevaisuudessa pystyt nykyteknologian turvin kävelemään, eikä sinun tarvitse enää käyttää rollaattoria.
Mä en ymmärrä mitä loukkaavaa on rullatuolissa, enkä tule koskaan ymmärtämäänkään...
Perheenjäseneltäni amputoitiin molemmat jalat ja hän kävelee muutamia kymmeniä metrejä proteeseilla. Ulkopuolinen ei edes huomaa välttämättä eroa.
Mikä onnettomuus ja missä, linkki?
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 18:09"]
Mikä onnettomuus ja missä, linkki?
[/quote]
Ei kaikkia onnettomuuksia uutisoida, varsinkin jos on tapahtunut ulkomailla.
OT, mutta täh? Kyllä minä kutsuin itseäni rullatuolitytöksi, kun vielä istuin siinä, tosin väliaikaisesti. Enkä ole koskaan kuullut, että se olisi loukkaava nimitys. Kaikenlaista.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2014 klo 00:06"]
OT, mutta täh? Kyllä minä kutsuin itseäni rullatuolitytöksi, kun vielä istuin siinä, tosin väliaikaisesti. Enkä ole koskaan kuullut, että se olisi loukkaava nimitys. Kaikenlaista.
[/quote]
Näin olen myös itse ajatellut. Kummallista, kun jotkut loukkaantuvat rullatuoli-nimityksestä. Itse ainakin kutsun rullatuolia käyttäviä rullatuolipotilaiksi myös tulevaisuudessa.
Hui kauhea mikä kohtalo. Toivottavasti saat proteesin niin kuin monet ovat täällä jo ehdottaneet.
Kohtalosi vaikuttaa surulliselta. Tosin epäilen viestiä, en ole koskaan kuullut pyörätuolipotilaan sanovan, että istuu rullatuolissa.