Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

-Tammikuiset 2014-

01.05.2013 |

Ajattelin nyt laittaa tännekin jo Tammikuisten oman pinon pystyyn :)

Onko täällä muita Tammikuun murua odottavia?

Itse testasin tänään selkeän plussan kpn ollessa 34/32 :) Laskettu aika sijoittuu laskureiden mukaan ihan Tammikuun alkuun 4.1.14. Meidän esikko on syntynyt Joulukuun puolella, joten lähekkäin on lapsosten synttärit, jos kaikki menee hyvin! 

Jaahans, koskas sitä uskaltais neuvolaan soittaa?

Kommentit (260)

61/260 |
17.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa !

Täälä olisi yksi tammivauvan odottaja lisää, viikkoja nyt 6+2 ja laskettuaika 7.1.2014 (oma syntymäpäivä;) ! Ennestään meillä on 1,5-vuotias tytär ja joulukuussa meni kesken pikkukakkosen odotus, joten uusi yritys nyt !

Pelottaa kovasti uusi keskenmeno, mutta kovat oireilut vähän lievittävät pelkoja, sillä keskenmenneessä en juuri oirehtinut. Väsyttää, rinnat ovat kipeät&pinkeät&kasvaneet, yököttää, oksettaa, närästää, vatsasta vihloo, turvottaa ja kaikista pahin oire tällä hetkellä on armoton ja jatkuva nälkä !!

Aamulla ja päivällä saan hyvin syötyä, mutta nälkä tulee iskee aina n. 1-2h kuluttua syömisestä ja niin kovana, että pahaa tekee. Iltaisin ei kyllä maistu juuri mikään, vaikka nälkä onkin kova. Olisikohan tähän mitään vinkkejä miten saisi nälkää pidettyä poissa?? Tänäänkin syönyt aamulla puuroa, 2 karjalanpiirakkaa, mehua ja kahvia, kuitenkin nälkä iski n. 1h päästä jolloin söin baananin ja jogurttia. siitä n. 1-2h oli taas nälkä ja söin kanaa ja riisiä -> 2h päikkärit ja taas syötiin nälkään kaalilaatikkoa, sitten meni varmaan 0,5-1h niin TAAS oli kamala nälkä ja söin karjalanpiirakan ennen pihalle lähtöä ja pian taas nälkä. Illalla menee nälkään lähinnä tomaattia, omenaa, banaania, jogurttia yms muita kevyitä, kun mitään ei oikein tekisi mieli syödä.. Järkyttävää, kauanko tällaista kestää?? Tätä menoa kiloja kertyy varmasti ihan mukavasti (vielä ei ole tullut yhtään).

Ja tuota varhaisultraa olen miettinyt paljonkin, saisi vähän varmuutta, että onko elämää ja kaikki ok. Neuvottiin yhdellä palstalla puhumaan peloista ja huolista neuvolassa (ensi to) jonka kautta voisi päästä kunnalliseenkin..

Nälkäinen 6+2

Vierailija
62/260 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heei. Pakko oli kirjoittaa tänne kun lueskelin tiedän juttuja :) Elikkäs itse plussasn 15.5 dbo 10 ja viivavahvistunut hienosti päivä päivältä :) Ja nyt siis menossa rv 4+0 . Olen aivan innoissani vaikka koko ajan pelko että mitä vaan voi tapahtua.. Toivottavasti pienokainen pysyy kyydissä loppuun asti. Esikoista odotan ja laskureiden mukaan LA 26.1. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/260 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Täällä yksi tammivauvan odottaja ilmoittautuu varovasti mukaan.. Tässä on nyt viikon verran ollut kaikenlaisia raskausoireita kuten rintojen arkuutta ja nännien pistelyä(tätä etenkin iltaisin), välillä menkkamaiset kivut alavatsassa ja välillä jos tekee nopean liikkeen niin alavatsan jommalle kummalle puolle tulee sellainen nopea ja repäisevä kipu. Voisin myös syödä KOKOAJAN ja huomaan pörrääväni jatkuvasti keittiön kaapeilla etsimässä syötävää. :D Toisaalta taas karkki ei ole maistunut vaikka normaalisti olen oikea sokerihiiri. Myös pari kertaa on tullut kunnon yökötys-olo, etenkin sipsien haju on jotain ihan kamalaa! Olen myös herkempi kuin normaalisti. Tässä on jo ehkä oiretta kerrakseen, joten olo on ollut jo muutaman päivän sellainen että ”Ihan varmaan oon raskaana… Ei, älä nyt turhaan elättele toiveita.. ” Tänään päivällä kuitenkin tein parin tunnin pidättelyn jälkeen apteekin oman raskaustestin ja viiva siihen piirtyi! Ei ehkä mikään ihan vahvimmasta päästä oleva viiva, mutta sen verran vahva, että kyllä sen silmällä erotti ihan hyvin. En uskalla nyt vielä kuitenkaan innostua liikaa, ajattelin odottaa 2-3 päivää ja tehdä toisen testin varmuuden vuoksi.

Raskaustestin teon jälkeen olo oli melko hämmentynyt ja onnellinen. En itkenyt, vähän vain pompin tasajalkaa ja onnellisena halailimme miehen kanssa. :) Meillä on jo jonkun aikaa ollut toiveissa pikkukakkonen ja tämä oli nyt eka kierto mistä jätimme ehkäisyn pois. Esikoinen meillä täytti huhtikuussa 4v. Nettilaskureiden mukaan tänään olisi menossa rv 4+1 ja laskettuaika olisi 25.1.2014. Nyt vaan peukut pystyyn, että se seuraavakin testi näyttää vähintäänkin yhtä vahvaa viivaa ja voin ehkä jo vähän uskoa että totta tämä on… :)

Vierailija
64/260 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips! Täällä yksi tammivauvan odottaja ilmoittautuu varovasti mukaan.. Tässä on nyt viikon verran ollut kaikenlaisia raskausoireita kuten rintojen arkuutta ja nännien pistelyä(tätä etenkin iltaisin), välillä menkkamaiset kivut alavatsassa ja välillä jos tekee nopean liikkeen niin alavatsan jommalle kummalle puolle tulee sellainen nopea ja repäisevä kipu. Voisin myös syödä KOKOAJAN ja huomaan pörrääväni jatkuvasti keittiön kaapeilla etsimässä syötävää. :D Toisaalta taas karkki ei ole maistunut vaikka normaalisti olen oikea sokerihiiri. Myös pari kertaa on tullut kunnon yökötys-olo, etenkin sipsien haju on jotain ihan kamalaa! Olen myös herkempi kuin normaalisti. Tässä on jo ehkä oiretta kerrakseen, joten olo on ollut jo muutaman päivän sellainen että ”Ihan varmaan oon raskaana… Ei, älä nyt turhaan elättele toiveita.. ” Tänään päivällä kuitenkin tein parin tunnin pidättelyn jälkeen apteekin oman raskaustestin ja viiva siihen piirtyi! Ei ehkä mikään ihan vahvimmasta päästä oleva viiva, mutta sen verran vahva, että kyllä sen silmällä erotti ihan hyvin. En uskalla nyt vielä kuitenkaan innostua liikaa, ajattelin odottaa 2-3 päivää ja tehdä toisen testin varmuuden vuoksi.

Raskaustestin teon jälkeen olo oli melko hämmentynyt ja onnellinen. En itkenyt, vähän vain pompin tasajalkaa ja onnellisena halailimme miehen kanssa. :) Meillä on jo jonkun aikaa ollut toiveissa pikkukakkonen ja tämä oli nyt eka kierto mistä jätimme ehkäisyn pois. Esikoinen meillä täytti huhtikuussa 4v. Nettilaskureiden mukaan tänään olisi menossa rv 4+1 ja laskettuaika olisi 25.1.2014. Nyt vaan peukut pystyyn, että se seuraavakin testi näyttää vähintäänkin yhtä vahvaa viivaa ja voin ehkä jo vähän uskoa että totta tämä on… :)

Vierailija
65/260 |
19.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tuli kaks kertaa. :)

66/260 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, kun meitä on ketjussa jo näin monta! 

Täällä pahoinvointi on alkanut vaivaamaan, aamuisin etenkin on tosi heikko olo. Väsymys on jotain aivan käsittämätöntä; 10h yöunienkin jälkeen väsyttää hirveästi. Ja pitäisi kuitenkin yrittää olla suht skarppina näiden tehotyttöjen kanssa, jotka eivät ihan hirveästi anna armoa, vaikka kuinka oksettaisi ja väsyttäisi. Tissit ovat kasvaneet selvästi! Mies on siis entistäkin iloisempi tästä raskaudesta ;). 

Auton vaihto edessä ennen tammikuuta (mahdollisesti jo hyvin pian, koska nykyinen auto kettuilee niin pahasti). Kolmea turvaistuinta ei ihan helposti mahduteteta mihin tahansa, taitaa olla aika vaihtaa johonkin tyylikkääseen ja virtaviivaiseen tila-autoon.

Varhaisultra olisi viikon päästä. Saa varmistuksen sitten, että kirppu on oikeassa paikassa, ja varmistuksen myös ettei tulossa ole enempää kuin yksi. Jos kyseessä olisi tuulimuna, olisi sekin helpottavaa kuulla nyt, eikä vasta viikkojen päästä. Naisten 10 pitäisi vaan ensin juosta, päivää ennen ultraa. Siihen onkin sitten hyvä rauhoittaa juoksuharrastus, niin tuskaista on sekin ollut viime viikot.

Voimia ja tsemppiä kaikille odotukseen! :)

Vierailija
67/260 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, täällä yksi tammikuisen odottaja. Nyt on rv 4+5 ja tänään testasin vahvan plussan menkkojen ollessa jo viidettä päivää myöhässä. Olemme mieheni kanssa todella pöllämystyneitä, olemme nimittäin yrittäneet 11 vuotta ilman ainuttakaan raskautta. Mulla on ollut endometrioosi, kaksiosainen kohtu jonka paksu väliseinämä leikattu sekä myoomia on tälläkin hetkellä 3, osa kohdun ulkopuolella ja ainakin yksi kohdun seinämän sisälle kasvaneena, sekä toinen munatorvi oli vielä pari kk sitten tukossa, kun tutkittiin. Lapsettomuushoidot oli seuraavana edessä, adoptiopaperitkin on jo pyörinyt pöydillä joitakin kuukausia. Mutta tämä tapahtuikin ihan ilman apuja. :) Maca-jauhetta oon vetänyt nyt muutaman kuukauden, ehkä se auttoi asiaa.

Nyt tietysti toivotaan, että kaikki menisi hyvin! Mutta aion itse kyllä nauttia raskaudesta huolehtimatta turhia. Soittelen huomenna neuvolaan ja yritän päästä varhaisultraan koska mulla on ilmeisesti riski että olisi heikko kohdunkaula, usein kaksiosaisen kohdun omaavilla on. Se voi aiheuttaa ennenaikaisia synnytyksiä. Hiukan jännittää myös ne myoomat, ne kun kasvavat raskauden aikana joskus samaa tahtia kuin sikiökin.

Oireita: jo reilun viikon ollut särkyä kohdun paikkeilla, välillä aika menkkamaista mutta ei kuitenkaan. Tänään tuntui aika kovaakin kipua. Selkää särkee myös. Huimaa, ja on pientä vellovaa oloa, ei kuitenkaan vielä pahoinvoinniksi asti, paitsi eilen kalan haju ällötti. Vähän sellanen kevyesti krapulainen olo koko ajan ;) Mitään järkyttävää väsymystä ei ole ollut ja aamuisin herään jopa pirteämpänä kuin yleensä.

Pahoittelut täältäkäin keskenmenon saaneille ja muille onnea matkaan!

68/260 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!!

Täällä verinenvuoto on nyt historiaa ja raskaustesti näytti tänään kahta todella vahvaa viivaa. Eli oletan/toivon, että pikkuinen on edelleen mukana ja toivottavasti voi hyvin. :) Parin päivän päästä olisi eka neuvola ja seuraavalla viikolla varhaisultra. 

Neuvolaa odotan kauhulla. Ei neuvolassa muuten mittään vikaa ole, mutta pelkään niin perkeleesti verikokeita. Ja niiden pahaisien verikokeiden otto odottaa siellä ekassa neuvolassa. Täytyy kasata ittesä ennen, kuin sinne menee. Annan kyllä ottaa näytteet nätisti, mutta käsi tärisee niin paljon, että pitää parin hoitajan pittää siitä kiini, ettei neula mene ihan mihin sattuu. 

Huonoa oloa ja väsymystä riittää myöskin täällä. Ihan karsea olo suurimman osan päivästä. Alkaa aamulla ja loppuu illalla nukkumaan mennessä. Vielä en ole oksentanut... Enkä aiokkaan, meillä hoitolapset pelästyisivät, kun täti oksentaa vessassa. Heidän takiaan yritän olla koko aika iloisella mielellä, kuin mitään pahaa oloa ei olisikaan. :)

Yritin tuossa laskea, että onko meitä peräti jo 23 tammivauvan odottajaa jakamassa täällä tuntemuksia. Ja lisää varmaan tulee. :)

Aliisia rv 6+5

69/260 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi uusi ilmoittautuu. LA olisi laskurin mukaan 4.1. Tuntuu vielä uskomattomalta, koska tämä "alkoi niin äkkiä", vaikka kliseeltä kuulostaakin. Ekasta yrityksestä siis. Kolmatta lasta odotellaan, isommat jo 6 ja 3 vuotta. Vielä raskaus ei ole paljoa mielessä, ja voihan tämä päättyä yhtäkkiä. Raskausviikkoja on varmaan vähän päälle 6, en ole tarkkaan seurannut.

Oireita on paljon, mm. pahoinvointia, vessassa käyntien tihentymistä, rintojen aristusta, kovaa väsymystä ja erityisesti iltaisin pahaa vatsan turvotusta. Vatsa on kuin jalkapallo välillä, en edes tiedä onko tämä normaalia, koska aiemmissa raskauksissa ei ole minulla tällaista ollut. Neuvolaa en ole vielä varannut, sen verran olen kai vielä epäuskoinen raskaudesta. Jos joku osaa antaa vinkkejä miten vatsan turvotusta voi helpottaa, olisin kiitollinen! Taustalla pallomahassa voi olla se, että joudun syömään 1-2:n tunnin välein jotain, muuten tulee kamala pahoinvointi ja kuvotuksen tunne. Paha olo aaltoilee, osa päivistä on pahempia ja osa helpompia. Olenkin vitsaillut miehelle, että kohta olen todella ylipainoinen tällä kalorimäärällä.

70/260 |
20.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, edelliseen viestiin vielä lisäisin, että kannattaako mennä varhaisultraan? En ole ennen käynyt sellaisessa aiemmissa raskauksissa, mutta nyt on aika epävarma olo, onko kaikki kunnossa, vaikka näistä oireista päätellen jotain siellä mahassa varmaan on. Aiemmissa raskauksissa ei ole varsinaisesti ollut isompia ongelmia tai riskejä odotusaikana, vaikka molemmissa synnytyksissä sitten olikin.

71/260 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helou! Täällä olis nyt rv 6+4 meneillään. Viikon päästä ultra.. Sellasta kyselisin, kun varasin varhaisultraan ajan mehiläiseen nettivarauksessa, ja siis ihan joku naistentautien lääkäri, jonka tiedoissa siis luki, että perehtynyt mm raskauksiin, tekee ultraäänitutkimuksia ym.. Olenkohan siis toiminut oikein vai pitäskö soittaen varata aika? Vai menenkö vain paikalle ja kerron, että tulin varhaisultraan? Nettivarauksessa kun ei pitänyt kuin aika varata, ei siis selitelty tarkemmin että mitä häh ja mistä syystä.. Auttakaa tyhmää :D

72/260 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ihan sama homma; odotin, että Mehiläisen sivuilla olisi jokin viestikenttä, johon olisi voinut itse kirjoittaa. Eipä ollut, joten aijon vaan lampsia paikalle, ja kysyä voidaanko vilkaista mun kohtuun :)

73/260 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Torstaista asti saikulla pahoinvoinnin takia. Eilinen meni ihan hyvin, en oksentanut kertaakaan, mutta tänään tiskikoneen täyttäminen oli liikaa. Kissanruokalautanen oli jäänyt huuhtelematta ja taas mentiin vessaa kohti satasen vauhtia. Kynsikin katkesi :D Kävin työterveyden kautta verikokeissa, kun hoitaja kysyi että haluanko että otetaan hb, maksa-arvot, kolesterolit jne. ja kaikki arvot olivat hyviä, hb jopa yllättävän hyvä (normisti mulla ollut jotain 125 ja nyt oli 138, ja ajattelin että tää järkyttävä väsymys vois olla ihan sitä että on pudonnut hemppa liian alas) Huomenna pitäisi mennä töihin ja torstaina on aamusta on se eka neuvola... Vähä jänskättää. :)

74/260 |
21.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yksi mamma tammikuisten odottajien joukkoon :) Neuvolaan jo ehdin soitella, ja neuvoja taas tähän pahoinvointiin kysellä.. Neuvolan mukaan 10.1. LA eli mitäs tässä nyt on 6+ viikot menossa. Eka neuvola-aika vasta 6.6. että tovi vierähtää siihenkin. Neljättä lastani odottelen, isommat on 8v ekaluokkalainen ja nää kaksi muuta täyttää parin viikon päästä 2v ja 4v. Kaikki tyttöjä :)

Plussattua tuli vasta viime torstaina (16.5.), kun oli tämmönen asia ihan unohtunut kaiken muun keskellä. Ja sittenkin yllättävä matkapahoinvointi autossa herätti huomion, yleensä kun en pahoin kovin helpolla voi. Eka ja toka raskaus menikin ihan vaan etovilla oloilla, mutta toi kolmas oli jotain ihan hirveetä. Ykäsin viikot 7-10 aikalailla läpeensä ja saikullakin sain olla siinä viikon verran. Kunpa pääsisin edes ihan vähän helpommalla nyt.

Oon joka mukulan kohdalla tavannut täällä palstoilla roikkua, joten miksen nytkin :)

75/260 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve!

Ilmoittaudun nyt kanssa tänne. Mulla rv 6+1 menossa ja laskettu aika 14.1.2014 vau.fi laskurin mukaan.  Ei ole mitään pahoinvointia :( mahtaakohan olla huono merkki.. Tissit kyllä kovin kipeät ja väsymys on loputon.
Ensimmäinen ultra 30.5 ja neuvola 10.6. Jännittää :))

76/260 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens maanantaina varhaisultra, jänskättää, odotetaan kyllä kovasti :) Neuvola 5.6. täti vaikuttaa oikein mukavalta ja rempseältä. Nyt rv 6+3. Perussairauden vuoksi tarkemmassa syynissä, niin äitiyspolillekin lähete tehtynä, sinnekin sitten odotellaan aikaa..

Yökötys on aaltoilevaa, aamuisin oon yllättävän pirteä eikä muutenkaan kauheasti väsytä, edellisissä raskauksissa muistan että olin aivan älyttömän väsynyt ja aina nukuin päiväunia ja pitkiä yöunia.

Hirveesti tekis mieli jo katella vaunuja, sittereitä ja kaikkee ihanaa, mutta yritän pitää itteni kurissa ;D

Ihanaa odotusta kaikille <3

Vierailija
77/260 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pyörähti tänään kuudes rv käyntiin eli nyt 5+0. Testasin vielä uusiks lähinnä miehen mielenrauhan vuoksi ja yhtä vahva plussahan sieltä tietenkin pätkähti. Aamuisin mulla on ollu vähintään puoleenpäivään asti sellanen krapulaa vastaava olo, vaikkei pahoinvointia muuten oo juuri ollut. Tyhjällä mahalla tosin ällöttää. Tänä aamuna oli parempi olo. Kävin eilen illalla uimassa, johtuisko siitä. Tuota uintiharrastusta ois tarkoitus jatkaa koko raskausaika ihan kunnon kohottamismielessä, mä kun oon ihan rapakunnossa ja synnytys kuitenkin on varmaan helpompi jos on hyvä kunto. Mieli menee vähä asioitten edelle, eilen jo otin selvää missä synnytys ois ja muitakin synnytykseen liittyviä asioita, sekä laitoin ylös sivustoja mistä voi tilata äitiysvaatteita. Neuvolaan kuitenkin unohdin soittaa aamulla! :D No, huomenna on uusi päivä...

Taloa oon alkanu raivaamaan, se on meillä ollu jo jonkinaikaa mielessä että turhasta rojusta on päästävä eroon, mutta nyt mun pölyallergia ja sitten tää raskaus on antanu sopivasti motivaatiota. Yritän myös syödä ja elää terveemmin. Jännä, miten yks herneen kokoinen, vai liekö sitäkään, tirppana voi vaikuttaa niin paljon ajatuksen kulkuun. Välillä kyllä mietin, olenko jo pitemmällä, oliko viime menkat ns. valemenkat, kun oiretta on jo niin paljon ja maha pömpöttää aika lahjakkaasti. Mulla on tosi paljon liikahappoisuutta ja närästystäkin. Lantiokin paukkuu, ihan ku olis jo nyt kehon painopiste muuttunut. Lisäksi jotku mun oireista alkoi jo 2 kk sitten... No, nähtäväksi jää.

Groove 5+0

Vierailija
78/260 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään aamulla tein varmuuden vuoksi vielä yhden raskaustestin ja kaksi vahvaa viivaa siihen piirtyi, joten kai sitä uskaltaa jo ajatella, että ihan oikeasti on raskaana. :) Tervetuloa uusille!

Elwi 4+4

79/260 |
22.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas tänne tullut paljon porukkaa, mahtavaa! Itse en oo viime päivinä uskaltanut lueskella, saati kirjoittaa, kun on vaan ahdistanut. Pelottaa ihan järjettömästi keskenmeno... Mulla on siis jo yhdeksäs alkuraskaus menossa, lapsia ollaan saatu kaks. Ja viis vuotta sitten päätin että ikinä en enää tähän odotusstressiin pysty... Ja ehdittiin adoptiojonoon ja kaikkea. Sit tapahtui röykkiöittäin asioita ja äkkiä oltiinkin yrittämässä vielä kerran. Mitenköhän tästä henkisesti ikinä selviän? Oliko täällä muita, joilla oli ahistavia km-kokemuksia taustalla? Miten jaksatte?

Mut eihän mun pitäny oikeesti tulla tänne valittamaan vaan hehkuttamaan! Olin nimittäin varhaisultrassa tänään! Kymmenen milliä vauvaa ja vahva syke, vastasi viikkojani 7+2 :D Mä oon niin happy! Toki täs riittää viel stressattavaa mut oli tää silti tosi tärkeä steppi. Kyynelet siinä tuli silmiin... 

Oli muuten yllättävän halpaa - ultra + käynti kelavähennyksen jälkeen vain 49 euroa :O

Osanotto keskenmenon kokeneille ja tsemppiä kaikille!

80/260 |
23.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Täällä ilmoittele itsestään rv 6+2 (ainakin omien laskujen mukaan) uusi tuleva äiti eli esikoista ootellaan. Kaikki on uutta ja jännittävää ja kutkuttavaa ja hirvittävää ja omituista :D "Nuorikin" olen, ainakin mitä tilastoihin on uskominen sillä ikää vasta 21. Neuvolaan vajaan parin viikon päästä ensimmäistä kertaa. Uuden pikkuihmisen la on 15.1.2014.

Tuo varhaisultra kiinnostaisi niin miten paljon maksaa, kun yksityiselle varmaan tarvii mennä kun ei mihinkään riskiryhmään kuulu. Miten voi kelalta hakea korvauksia? Koska voi aikaa varata? :) Kiitos tietäväisemmille! :)