Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokaa hampaankolossa

Vierailija
30.04.2013 |

Millä ihmeellä saan sen pois? Viisaudenhampaan ja viereisen hampaan välissä on kolo, johon ruoka helposti jää. Kävin hammaslääkärissä, koska epäilin reikää hampaassa, mutta hampaat kunnossa, kolo vain on hankalassa paikassa. Hammaslankaa olen kokeillut tuloksetta. Tätä tapahtuu aika ajoin ja helpottaa parin päivän päästä, mutta ikeniin sattuu!

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli muilla ei ole samaa ongelmaa...

Vierailija
2/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hammaslanka ei auta? Mullakin on ihmeellinen valli yhdessä kohtaa ientä, mutta saan hammaslangalla kalvamalla pois. Oletko koettanut sellaista miniminikokoista pulloharjan mallista harjaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeile purra purukumia noilla hampailla, mulla auttoi, myös langan liikuttelu kolossa kaikkiin suuntiin, käytin sellaista pitkää "lankahaarukkaa"

Vierailija
4/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 23:42"]

Miten hammaslanka ei auta? Mullakin on ihmeellinen valli yhdessä kohtaa ientä, mutta saan hammaslangalla kalvamalla pois. Oletko koettanut sellaista miniminikokoista pulloharjan mallista harjaa?

[/quote]

En ole kokeillut kuin tavallista hammaslankaa. Täytyy koittaa "pulloharjaa" heti kun kaupat aukeaa. Ikenen kipu on sen verran häiritsevää.

ap

Vierailija
5/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 22:13"]

Millä ihmeellä saan sen pois? Viisaudenhampaan ja viereisen hampaan välissä on kolo, johon ruoka helposti jää. Kävin hammaslääkärissä, koska epäilin reikää hampaassa, mutta hampaat kunnossa, kolo vain on hankalassa paikassa. Hammaslankaa olen kokeillut tuloksetta. Tätä tapahtuu aika ajoin ja helpottaa parin päivän päästä, mutta ikeniin sattuu!

[/quote]

on siellä jotain korjattavaa, paikka saattaa olla huonosti muotoiltu tai hampaan reuna lohjennut, että sinne menee ruokaa, kokoeilisin toista hammaslääkäriä

Vierailija
6/10 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Purkkaa olen yrittänyt syödä ja porkkanaa ym. Ärsyttää kun hammaslääkärikään ei tehnyt muuta kuin voivotellut. Pitäisikö poistaa viisaudenhampaat? Lääkärin mielestä terveitä hampaita vaan ei kannata poistaa...

ap

Vierailija
7/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasväliharja on oikea ratkaisu. Käy suuhygienistillä putsissa ja samalla saat ohjeet kotihoitoon, oikean väliharja koon jne. Myös voit kysyä mielipidettä olisiko syy huono kontakti hampaiden paikoilla jolloin hammaslääkäri voisi korjata asian ja ruokaa ei pakkaannu väliin. Myös viisurin poisto voisi olla hyvä ajatus, ilmankin pärjää jos muut hampaat tallessa. Jos syntyy ientaskuja ja luukatoa taskujen alueelle voi vaurioittaa myös viisurin viereisen hampaan luukiinnitystä.

t. shg

Vierailija
8/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako niitä hammasväliharjoja käyttää? Niissä on terävä rautalanka sisällä, hirvittää tökkiä hammaskiillettä sillä rautalangalla.

Vierailija
9/10 |
01.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä on myös täysin muovisia, ilman metalliosia.

Vierailija
10/10 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelma tulee iän myötä. Jotkut sairaudet/lääkkeet saattavat vaikuttaa hieman hampaisiin. Minulla on ongelma että ientaskut ovat tulleet suuremmaksi. Joudun/saan syödä paljon kuitupitoista kasvisruokaa, mikä toisaalta parantaa huimasti terveyttä, mutta välillä on sietämätön kipu ikenissä jo syödessä. Yksi keino on pienentää ruoka koneella tuhannen päreiksi. Mutta kyllä siitäkin osa jää ientaskuihin. Olen löytänyt oikeat hammastikut ja hammaslangan joilla saan ruuat pois, tosin suurella vaivalla. Suuhygienisti osaa kertoa näistä ja valikoima näkyy kun viitsii vähän etsiä. Tarpeelliset putsausvälineet löytyy jos vain viitsii nähdä vaivaa.

Iso kysymys: Eikö ole mitään väliaikaisia hammassuojuksia ylä- ja alahampaille, joilla tällaisen ongelman omaava ihminen voisi syödä kuitupitoisen ruokansa. Ruokaa kun pitää pureskella ainakin 30 kertaa rauhassa jos syö oikeaoppisesti. Sellainen hammassuojussetti joka olisi niin helppo laittaa suuhun kuin lätkäpelaajien on hammassuojukset, ja sitten ottaa pois ja pestä. Onko tällaisia olemassa? Ellei niin valtavan suuri kysyntä markkinoilla olisi jos joku kehittäisi. Ehkä joku muotti pitäisi ottaa hampaistosta ja sitten saisi teetettyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan