Miten rahoittaa opinnot aikuisena? Voinko saada tukea Kelasta?
Opiskelin ylemmän korkeakoulututkinnon ulkomailla ja olin siellä töissä. Suomeen palattuani opiskelin toiselta alalta alemman korkeakoulututkinnon melkein loppuun. Olin töissä sillä alalla epäpätevänä, mutta työ oli liian rankkaa ja aliresurssoitua sekä liian matala palkka (ei pysty elämään). Nyt alan opiskella alkuperäistä alaani Suomessa. Valmistumiseen menee noin kolme vuotta. Sitten palkkani on noin 3500€-4000€ kuussa. Mitä rahallista tukea voin saada elämiseen opintojen aikana, onko mitään? Olen jo käyttänyt opintotuen kokonaan - osittain ulkomailla ollessani ja osittain tuohon suomalaiseen tutkintoon joka ei tullu valmiiksi. En voi myöskään saada työpaikkasidonnaista aikuisopintorahaa (mikä se onkaan nimeltään). Yritin jo hakea sitä tuohon keskeneräiseen tutkintoon, mutta en saa, koska työkokemus on ulkomailta. Mitä siis voisin hakea? Minulla on säästöjä opiskella täysipäiväisesti joitain kuukausia. En mielellään haluaisi tehdä töitä opintojen ohella, koska olen aina joutunut niin tekemään ja se sekä kuormittaa arkea että hidastaa valmistumista. Olen totaaliyksinhuoltaja eikä yhteyttä lapsen isään. Siksikin rahaa on saatava ja myös aikaa lapselle. Onko olemassa jotain kelan (tai muuta) tukea jota voisin hakea? Mielellään saisin sitä ainakin vuoden tai parin verran. Vaikuttaako asiaan se, että minulla ei tällä hetkellä ole suomalaista korkeakoulututkintoa? Uskallanko tehdä sitä (keskeneräiseksi jäänyttä) tutkintoa valmiiksi nyt syksyllä, jos sitten haen jotain tukea (mitä?) ja sanotaankin että olisin saanut jos ei olisi ollut tutkintoa olemassa? Entä lainaa, saako siihen takauksen vaikka on käyttänyt opintotuet?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Minulle tukien hakeminen ei ole noloa ja häpeällistä, vaan minulla ei yksinkertaisesti ole niistä tietoa. Ehkä sitä on vaikea hahmottaa, kun on asunut Suomessa pitkään. Olen asunut ulkomailla suurimman osan elämästäni. Minulle ei juolahda mieleen, että yhteiskunta tukisi minua tässä ja tässä asiassa. Nyt tuli mieleen, että voisinkohan ehkä kenties... saada jotain tukea tähän ulkomaisen tutkinnon suomalaiseksi saattamiseen. Olen yllättynyt, että minut leimataan täällä jotenkin ylpeäksi. Tai no.. vauva-palsta on vauva-palsta.
En näe tilannettani todellakaan niin hankalana kuin jotkut teistä. Minulla on vielä muutama kuukausi aikaa elellä näin ja voin aina mennä johonkin keikkatyöhön ja jättää opinnot tauolle. Keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ole Kelalta mihinkään tukiin oikeutettu. Miksi ilmoittautuisin Kelalle? Ei ulkomaillakaan heti ilmoittauduta jonnekin isoveli-valvoo-toimistoon, jos olet hetken ilman töitä. Ovat Kelassa varmaan yhtä inhottavia ja puusilmäisiä kun jengi täällä.
Ap
Nimenomaan se on ihan oma valinta, että haetko niitä tukia vai et: tukien hakemiseksi niitä pitää ihan konkreettisesti hakea eikä ne vain maagisesti putkahda tilille. Ja yhtälailla me Suomessakin aina asuneet joudumme selvittämään ihan itse mihin tukiin olemme oikeutettuja missäkin tilanteessa. Ja mitä toimia tulee tehdä, jotta tukea voi saada. Jos et näihin toimiin ole valmis, niin joko jatkat työntekoa tai elät säästöilläsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tukien hakeminen ei ole noloa ja häpeällistä, vaan minulla ei yksinkertaisesti ole niistä tietoa. Ehkä sitä on vaikea hahmottaa, kun on asunut Suomessa pitkään. Olen asunut ulkomailla suurimman osan elämästäni. Minulle ei juolahda mieleen, että yhteiskunta tukisi minua tässä ja tässä asiassa. Nyt tuli mieleen, että voisinkohan ehkä kenties... saada jotain tukea tähän ulkomaisen tutkinnon suomalaiseksi saattamiseen. Olen yllättynyt, että minut leimataan täällä jotenkin ylpeäksi. Tai no.. vauva-palsta on vauva-palsta.
En näe tilannettani todellakaan niin hankalana kuin jotkut teistä. Minulla on vielä muutama kuukausi aikaa elellä näin ja voin aina mennä johonkin keikkatyöhön ja jättää opinnot tauolle. Keskustelun perusteella näyttää siltä, etten ole Kelalta mihinkään tukiin oikeutettu. Miksi ilmoittautuisin Kelalle? Ei ulkomaillakaan heti ilmoittauduta jonnekin isoveli-valvoo-toimistoon, jos olet hetken ilman töitä. Ovat Kelassa varmaan yhtä inhottavia ja puusilmäisiä kun jengi täällä.
Ap
No nyt sinulla on tietoa: ilmoittaudu TE-toimiston asiakkaaksi ja hae tuet. Jos ei asia selvä, mene Kelaan kysymään mitä tukia voit saada. Niin yksinkertaista. Ai ajattelit kuluttaa kaikki rahasi loppuun ja sitten vasta hakea keikkatyötä? Järkevää. Mitäs jos Koronan takia keikkatyö yllättäen loppuu? Kannattaa varautua tulevaan eikö odotella, että pankkitili tyhjenee. Vaikutat jotenkin liian ylpeältä ja tyhmänrohkealta. Väheksyt meitä neuvojia, joilla on elämänkokemusta ja halua jakaa sinulle neuvoja. Mutta jatka toki halutessasi samalla meningillä. Oma elämäsi ja oma valintasi.
En ollenkaan väheksy neuvojiani. Harmi jos annan sellaisen kuvan. Mutta voiko tukea muka saada, jos pystyy itsensä elättämään? Jos näin on, niin ihme törsäilyä yhteiskunnan puolelta. Olis tietty hyvä minun lompakolleni...
Olen kai ajatellut asian niin, että jos korona vie kaikki työpaikat ja minulta loppuu rahat samaan aikaan, niin silloin Kela jotain tukea antaa. Eikö se näin mene? Miten se on Kelan kannalta parempi tukea minua nyt kun pystyn perheeni elättämään eikä vasta sitten kun en pysty? (Tietenkin olen budjetoinut myös muutaman kuukauden hätävarat tukien hakuprosessia varten.)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä voisit tehdä keikkaa nykyisessä työssäsi ja rahoittaa opiskeluaika siten? Itsekin opiskelin ensimmäisen maisterin tutkinnon opintotuella, nyt opiskelen toista maisterin tutkintoa ja samalla käyn töissä rahoittaakseni opinnot. Vähän hitaampaa on tietysti opiskelu, mutta lähtökohtaisesti elätän itse itseni näin aikuisena, valinnat tehdään sitten sen mukaisesti.
Etkö siis voisi tehdä esim keikkaa itse?
Tämä on se mun pääsuunnitelma. Miinuksena on se, että keikkailemalla saan vain 11-13€ tunnilta ja myös se että koronaa on noissa työpaikoissa (olen keuhkosairas). Haluan odottaa vähän syksyn käynnistymistä, että vois nähdä mihin suuntaan korona on menossa. Siksi tekisin mieluummin jotain ihan muuta...mitä vaan puuduttavaa paperinpyöritystä. Palkkakaan ei oikein voi olla huonompi.
Ap
Oletan, että teet lähihoitajan tms töitä? Voithan hakea kaupan kassalle tai varastoon töihin? Toimistotöihin on kova tunku ja yleensä pitäisi olla joku alan koulutus, ei oikein ole pelkkää paperinpyöritystä enää missään. En oikein ymmärrä, että olet valmis ottamaan kulutusluottoa, mutta et menemään keikkatöihin. Eikä oikein voi aina olla yhteiskunnankaan tehtävä elättää ihmisiä, jotka kuitenkin työhön kykenevät ja joilla on työllistävä koulutus jo olemassa. Koronaa ei oikein ole enää missään, eli sitä ei voi riittävänä syynä pitää. Sairauksia on aina liikkeellä tavalla tai toisella.
Ap:n koko tarina on todella omituinen ja ristiriitainen. Onko taas se sama tarinan sepittelijä iskenyt...?
Eikös se niin mene, etten voi ilmoittautua TE-toimistoon, koska olen kirjoilla suorittamassa tätä uutta tutkintoa? En myöskään missään nimessä halua mennä töihin sinne entiselle alalle - varsinkaan niin, että TE-toimisto lähettää enkä saa itse neuvotella ehtoja (esim. että saan ottaa palkatonta kontaktiopintojen aikana). Joku muu osa-aikainen työ sopisi, mutta saako TE-toimistosta sellaisia? Olen ajatellut kääntyä yksityisten rekryfirmojen puoleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkä voisit tehdä keikkaa nykyisessä työssäsi ja rahoittaa opiskeluaika siten? Itsekin opiskelin ensimmäisen maisterin tutkinnon opintotuella, nyt opiskelen toista maisterin tutkintoa ja samalla käyn töissä rahoittaakseni opinnot. Vähän hitaampaa on tietysti opiskelu, mutta lähtökohtaisesti elätän itse itseni näin aikuisena, valinnat tehdään sitten sen mukaisesti.
Tämä on se mun pääsuunnitelma. Miinuksena on se, että keikkailemalla saan vain 11-13€ tunnilta ja myös se että koronaa on noissa työpaikoissa (olen keuhkosairas). Haluan odottaa vähän syksyn käynnistymistä, että vois nähdä mihin suuntaan korona on menossa. Siksi tekisin mieluummin jotain ihan muuta...mitä vaan puuduttavaa paperinpyöritystä. Palkkakaan ei oikein voi olla huonompi.
Ap
Oletan, että teet lähihoitajan tms töitä? Voithan hakea kaupan kassalle tai varastoon töihin? Toimistotöihin on kova tunku ja yleensä pitäisi olla joku alan koulutus, ei oikein ole pelkkää paperinpyöritystä enää missään. En oikein ymmärrä, että olet valmis ottamaan kulutusluottoa, mutta et menemään keikkatöihin. Eikä oikein voi aina olla yhteiskunnankaan tehtävä elättää ihmisiä, jotka kuitenkin työhön kykenevät ja joilla on työllistävä koulutus jo olemassa. Koronaa ei oikein ole enää missään, eli sitä ei voi riittävänä syynä pitää. Sairauksia on aina liikkeellä tavalla tai toisella.
Koronaa itse asiassa on liikkeellä niissä töissä mihin en halua. Sitä on liikkeellä nyt ja sitä on varmasti liikkeellä syksyllä. Se vaan että tuleeko iso toinen aalto vai onko vain nykyisen kaltainen riski. Sanotaan nyt vaikka niin, että minulla on synnynnäinen keuhkosairaus joka vaatii lääkitystä ja tarkastuksia (ei mene kauhean kauas totuudesta). Meidän alan työnantajat eivät anna mitään "armoa" kaltaisilleni. En halua olla koekaniini. Mieluummin sitten vaikka se kulutusluotto. Kaikkein eniten toivoisin, että saisin ottaa ne opintolainat mitä en vielä ole nostanut ja elellä niillä, mutta se taitaa olla mahdottomuus.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Eikös se niin mene, etten voi ilmoittautua TE-toimistoon, koska olen kirjoilla suorittamassa tätä uutta tutkintoa? En myöskään missään nimessä halua mennä töihin sinne entiselle alalle - varsinkaan niin, että TE-toimisto lähettää enkä saa itse neuvotella ehtoja (esim. että saan ottaa palkatonta kontaktiopintojen aikana). Joku muu osa-aikainen työ sopisi, mutta saako TE-toimistosta sellaisia? Olen ajatellut kääntyä yksityisten rekryfirmojen puoleen.
Ap
Työttömyysetuutta voi hakea työtön työnhakija, joka on valmis ottamaaan vastaan kokopäivätyötä. Työkkäriin voi ilmoittautua työnhakijaksi vaikka työttömyysetuutta ei hakisinaan.
Jos olet opiskelija, et voi saada työttömyysetuutta. Opiskelijana voit saada opintotukea ja asumistukea.
Toimeentulotukea voit saada siinä vaiheessa, kun kaikki säästöt on käytetty. Toimeentulotuki viimeisin mahdollinen tukimuoto eli sitä voi saada, jos ei ole oikeutettu mihinkään muuhun tukeen ja tulot nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No nyt sinulla on tietoa: ilmoittaudu TE-toimiston asiakkaaksi ja hae tuet. Jos ei asia selvä, mene Kelaan kysymään mitä tukia voit saada. Niin yksinkertaista. Ai ajattelit kuluttaa kaikki rahasi loppuun ja sitten vasta hakea keikkatyötä? Järkevää. Mitäs jos Koronan takia keikkatyö yllättäen loppuu? Kannattaa varautua tulevaan eikö odotella, että pankkitili tyhjenee. Vaikutat jotenkin liian ylpeältä ja tyhmänrohkealta. Väheksyt meitä neuvojia, joilla on elämänkokemusta ja halua jakaa sinulle neuvoja. Mutta jatka toki halutessasi samalla meningillä. Oma elämäsi ja oma valintasi.
No Kelan toimeentulotukea ei ainakaan saa, jos on aiempia säästöjä, eli sieltä voi hakea tukea vasta kun rahat on loppu. Itselläni on opinnot kesken ja elän toimeentulotuella silloin kun en ole töissä. Työttömyysturvaa ei saa, jos on opiskelija. Kela on kehottanut, että lopettaisin opinnot (minulta puuttuu vain gradu), mutta itse en halua menettää opintopisteitä, joiden eteen näin aikoinaan vaivaa. T. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Koronaa itse asiassa on liikkeellä niissä töissä mihin en halua. Sitä on liikkeellä nyt ja sitä on varmasti liikkeellä syksyllä. Se vaan että tuleeko iso toinen aalto vai onko vain nykyisen kaltainen riski. Sanotaan nyt vaikka niin, että minulla on synnynnäinen keuhkosairaus joka vaatii lääkitystä ja tarkastuksia (ei mene kauhean kauas totuudesta). Meidän alan työnantajat eivät anna mitään "armoa" kaltaisilleni. En halua olla koekaniini. Mieluummin sitten vaikka se kulutusluotto. Kaikkein eniten toivoisin, että saisin ottaa ne opintolainat mitä en vielä ole nostanut ja elellä niillä, mutta se taitaa olla mahdottomuus.
Ap
Viikon seurantajaksolla ollut koko Suomessa 46 uutta tartuntaa... Ei sitä koronaa nyt varsinaisesti ole liikkeellä oikein enää missään, yksittäisiä tapauksia toki on. Syksyn toinen aalto on tietysti eri asia, mutta tällä hetkellä tilanne on todella rauhallinen. Todennäköisempää joutua liikenneonnettomuuteen tai sairastua syöpään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Työttömyysetuutta voi hakea työtön työnhakija, joka on valmis ottamaaan vastaan kokopäivätyötä. Työkkäriin voi ilmoittautua työnhakijaksi vaikka työttömyysetuutta ei hakisinaan.
Jos olet opiskelija, et voi saada työttömyysetuutta. Opiskelijana voit saada opintotukea ja asumistukea.
Toimeentulotukea voit saada siinä vaiheessa, kun kaikki säästöt on käytetty. Toimeentulotuki viimeisin mahdollinen tukimuoto eli sitä voi saada, jos ei ole oikeutettu mihinkään muuhun tukeen ja tulot nolla.
Vielä lisäyksenä: näitä tukia pitää hakea silloin kun on kyseinen tilanne päällä. Eli työttömyystukea sinun olisi pitänyt hakea silloin kun olit työttömänä. Jälkikäteen ei onnistu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kiitos selkeästä vastauksesta!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Vielä lisäyksenä: näitä tukia pitää hakea silloin kun on kyseinen tilanne päällä. Eli työttömyystukea sinun olisi pitänyt hakea silloin kun olit työttömänä. Jälkikäteen ei onnistu
Juu, kiitos. Lapsen takia en olisikaan halunnut mennä silloin töihin joten en hakenut työttömyystukea. Oli oma valinta käyttää säästöjä. (Lapseni on lievästi erityisen tuen piirissä ja tarvitsee äitiä).
Ap
Vaihdoin pakon edessä alaa sairaanhoitajaksi 38-vuotiaana, kun entinen ei kerta kaikkiaan enää työllistänyt. Ja kun alunperin opiskelin ekan ammattini, se työllisti hyvin ja terveysala huonommin, joten vääristä valinnoista on turha syyttää.
No, opintolainaa on 4000 ja joustoluottoa 6000 euroa nyt maksettavana. Ei perheellinen voi ilman lainaa ammattia vaihtaa. Sain opiskella ansiosidonnaisella, mutta eihän se riitä koko tutkinnon ajaksi. Opintotuki 250 e/kk on lähinnä vitsi perheelliselle. Asumistukeakin kyllä saa. Pahinta on, että vihaan tätä työtä, jossa ei ole muuta hyvää kuin että töitä ainakin nyt on. Poiskaan ei enää pääse, kun hirveät velat päällä. Koittakaa hyvät ihmiset löytää se lopullinen ala heti kerralla viimeistään parikymppisenä. Kristallipallo on myös hyödyllinen apuväline.
Sen mitä ap:n sepustuksista ymmärsin, hän ei juurikaan aio tehdä töitä. Kulutusluottojen kanssa on kuitenkin niin, että niitä ei saa, ellei ole suht. säännöllisiä tuloja. Lainafirmat pyytävät palkkakuitin nähtäväkseen. Ehdot ovat varmasti kiristyneet ennestään, kun tuli korkokatto, joka heikensi noiden firmojen tilannetta. Ihmisillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että noita lainoja saa kuka vaan, mutta se ei pidä paikkaansa.
Ihmettelen, miksi ap ei ollut siellä ulkomailla niin pitkään, että olisi saanut hankittua enemmän säästöjä, jos siellä kerran oli työ ja tuloja. Sama sille toiselle, joka on muuttamassa Suomeen.
Apllä on "keuhkosairaus", eli pelkää koronaa niin, ettei uskalla mennä töihin.
Lapsi on erityistarpeinen.
Ap ei osaa lukea ja hakea tietoa. Esim kela.fi on aina kätevä.
Ap elää säästöillään ja miettii vasta kun rahat loppuu tulevaa toimeentuloaan.
Asuminen? Asumistuki?
Ap aikoo tehdä keskeneräisen tutkinnon valmiiksi, vaikkei ole kirjoilla opiskelupaikassa. Uuden tutkinnon opinnoissa hän luulee olevansa kirjoilla, vaikka opinnot alkaa vasta syksyllä.
Ja tälkainen henkilö on opiskellut ja tulee opiskelemaan korkeakoulussa.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo kesken jättämäsi ala sossuala?
Jos olisi, kai hän osaisi lukea kelan sivuja.
Ap